camber stellen

Eenvoudige vragen over de Astra F zoals: "waar kan ik mijn claxon vinden", "waarvoor dient dit onderdeel" "welk motorblok is dit" e.d. kunnen hier gesteld worden. Geen problemen in dit forum plaatsen!
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

camber stellen

Bericht door GSI Racer »

aangezien mijn banden aan de binnenzijde wegvreten als een gek heb ik een plannetje gemaakt om mijn camber te stellen.
Bij een Astra is dit normaal niet mogelijk.

dit wil ik proberen:

De klinkbevestigingen van de fuseekogels uitboren.
vervolgens de gaten ovaal maken, zodat je met de kogel naar binnen en buiten kan schuiven.
vervolgens met bouten vastzetten.

ik heb nu mijn 2e set Bridgestones erop zitten, en deze zijn alweer bijna weg aan de binnenkant.
Door het verlagen klopt het camber niet meer.
Auto heb ik al meerdere keren uitgelijnt.
Nu wil ik deze optie dus gaan uitvoeren.
Het zullen geen complete centimeters zijn die erin zitten, een paar mm is genoeg :wink:

mijn baas vond het op zich geen slecht idee :lol:

Ik weet dat er ook van de camberplates te koop zijn, voor boven op je veerpoot.
Dit zijn wel aardig dure dingen, dus volgens mij is mijn idee wel een goede oplossing :mrgreen:

Komt uiteraard in het project topic :wink:
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: camber stellen

Bericht door Laagvlieger »

Dan kun je alleen naar binnen toe stellen.
Naar buiten zit je dan al aan de max want er moet wel wat "vlees" overblijven natuurlijk.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: camber stellen

Bericht door The Undertaker »

Door minder camber te creëeren zal je bochtgedrag ook anders worden en zal je minder strak de bocht door gaan denk ik.


Correct me if I'm wrong
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: camber stellen

Bericht door GSI Racer »

fuseekogel moet ook naar binnen, want het camber is veeeeeel te negatief zo.

Bochtengedrag zal misschien wat veranderen, maar dit is echt extreem hoor!
Ik probeer hem zo kort mogelijk op de fabrieksintellingen te zetten, misschien ietsje negatiever.
Zal eens een foto van de band maken als ik de Astra weer eens zie :P
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: camber stellen

Bericht door Bart(astra) »

aardig idee
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: camber stellen

Bericht door Roy 2.0 16v »

aardig idee, crazy enough to work!

alleen vraag ik me af of je dat met bouten vast kunt maken, en dus weer losmaken en verschuiven
misschien dat vanwege gewicht en krachten bij invering, dat de fusee altijd naar 1 kant zal verschuiven
m.a.w. , dat bouten niet gaan helpen
maar zoiets zal je pas zien en weten na een paar weken rijden


succes!
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
makke
forum-gebruiker
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 jul 2007 17:43

Re: camber stellen

Bericht door makke »

eu ..klein vraagje !
Heb je dan nog genoeg spelling op de cardan as ???
Met dit idee ben ik allang aan het spelen maar deze as moet toch de nodige speling hebben ?
Of zie ik het verkeerd ?
De mijne is origineel (dus niet verlaagd) en zoals hierboven ,een zielige camber :cry:
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: camber stellen

Bericht door GSI Racer »

@Makke, hier heb ik ook over na gedacht.
Maar dat vangen je homokineten wel op :wink:
als je auto namelijk in- en uit veert verandert ook de lengte van de as als het ware.

Het zijn ook hooguit een paar mm he :wink:

En vastdraaien met bouten moet wel te doen zijn, er zijn genoeg merken die boutbevestiging hebben en waar je iets mee kunt schuiven
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
Gebruikersavatar
chris1508
forum-gebruiker
Berichten: 718
Lid geworden op: 16 okt 2008 21:46
Auto('s): astra gsi 3.0 v6, ford focus 1.6 ecoboost

Re: camber stellen

Bericht door chris1508 »

idd niet zown heel gek idee.

hier liep ik ook eens iemand rond met een two-tone astra gsi rally coureur die had verstel bare camber platen onderaan de schokdemper.op de plek van de bouten. wat je soms wel is ziet als je een gedeelde achter as kan afstellen.

chris
GSI 2.5 24v
keie
forum-gebruiker
Berichten: 50
Lid geworden op: 28 mar 2008 17:49

Re: camber stellen

Bericht door keie »

je kunt het ook proberen door hem iets meer toespoor te geven als standaard.
dit wil ook wel eens helpen niet te veel natuurlijk.

als dat niet wil en je gaat je gaten van fusee verboren dan zou ik wel zorgen dat je ze heel erg goed vast zet je wilt niet weten wat voor krachten er op komen.
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: camber stellen

Bericht door GSI Racer »

Ik weet wel wat ik doe :wink:
toespoor laat ik gewoon staan zoals het hoort, niet meer of minder, want dan krijg je weer van de zaagranden erop...
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
Gebruikersavatar
chris1508
forum-gebruiker
Berichten: 718
Lid geworden op: 16 okt 2008 21:46
Auto('s): astra gsi 3.0 v6, ford focus 1.6 ecoboost

Re: camber stellen

Bericht door chris1508 »

jij bedoelt denk ik hoogte verschil tussen 2 stukjes profiel?

maar idd voordat je je camber goed wil trekken mag je de sporing wel flink verkeerd zetten.

chris
GSI 2.5 24v
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: camber stellen

Bericht door Bart(astra) »

GSI Racer schreef:Ik weet wel wat ik doe :wink:
toespoor laat ik gewoon staan zoals het hoort, niet meer of minder, want dan krijg je weer van de zaagranden erop...
Gecupte banden :wink:
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: camber stellen

Bericht door GSI Racer »

juust :wink:
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9326
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: camber stellen

Bericht door RedBill »

In het ergste geval werkt het niet en kost het je twee nieuwe draagarmen. Dat is te betalen.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: camber stellen

Bericht door GSI Racer »

hoezo zou het niet gaan werken?
zolang je iets met de fuseekogel naar binnen kunt schuiven werkt het altijd.
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9326
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: camber stellen

Bericht door RedBill »

GSI Racer schreef:hoezo zou het niet gaan werken?
zolang je iets met de fuseekogel naar binnen kunt schuiven werkt het altijd.
Ik bedoel: in het geval de boutconstructie toch niet de zijdelingse krachten aan kan.
Je loopt relatief weinig risico, financieel gezien.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: camber stellen

Bericht door GSI Racer »

bij meerdere merken zitten de fuseekogels gewoon geschroefd hoor.
wel met speciale bouten, van een andere sterkte.

Als je gewone 8.8 huis tuin en keuken bouten gaat gebruiken zullen ze geheid knappen :wink:
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
The Undertaker
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 8637
Lid geworden op: 10 mei 2003 18:52

Re: camber stellen

Bericht door The Undertaker »

GSI Racer schreef:bij meerdere merken zitten de fuseekogels gewoon geschroefd hoor.
wel met speciale bouten, van een andere sterkte.

Als je gewone 8.8 huis tuin en keuken bouten gaat gebruiken zullen ze geheid knappen :wink:
Zijn die bouten ook ergens te koop :?:
Hoe weet je dan dat ze sterker zijn :?:

Ja, ik ben nieuwsgierig :P
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: camber stellen

Bericht door GSI Racer »

zijn zowiezo versterkt ja als ik het goed heb.

die kun je gewoon kopen, maar weet even niet waar :mrgreen:

8.8 is de treksterkte van gewone bouten.
maar er zijn ook hogere treksterktes :wink:
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
Gebruikersavatar
mischa
forum-gebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 feb 2011 22:56

Re: camber stellen

Bericht door mischa »

er betaan ook nog 10.9 en 12.9
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: camber stellen

Bericht door GSI Racer »

iets in die riching moet ik dus gaan gebruiken :wink:
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
Gebruikersavatar
mischa
forum-gebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 feb 2011 22:56

Re: camber stellen

Bericht door mischa »

je kan kijken naar het formaat en sterkte van de bouten van je draagarmen.
die krijgen in principe dezelfde krachten te verdragen.
Gebruikersavatar
GSI Racer
Donateur 2013
Donateur 2013
Berichten: 5656
Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)

Re: camber stellen

Bericht door GSI Racer »

how wacht even. Dat begrijp ik niet helemaal wat je daat zegt :roll:

de fuseekogels zitten standaart op de draagarm geklinkt
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily

Remmen is angst
Gebruikersavatar
mischa
forum-gebruiker
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 feb 2011 22:56

Re: camber stellen

Bericht door mischa »

de fuseekogen krijgt zowel radiale als axial krachten te verduren in diverse belastingen en richtingen.
deze gaan via de draagarm naar het chassis.
deze krachten komen dus ook op de bouten van de draagarmbevestiging te staan.
daarom kun je met je keuze van de bouten mede naar deze bouten kijken als het gaat over formaat en sterkte.
Plaats reactie