koplampen afstellen.
-
- forum-gebruiker
koplampen afstellen.
goedendag lezer.
wie weet mij goed uit te leggen hoe ik mijn koplampen moet afstellen?
het gaat om de afstand en hoogte van je lichtveld
groeten mark.
wie weet mij goed uit te leggen hoe ik mijn koplampen moet afstellen?
het gaat om de afstand en hoogte van je lichtveld
groeten mark.
Re: koplampen afstellen.
Eerste voorwaarde is een vlakke vloer.
Zet de auto voor een muur en teken het hart van de koplamp af op de muur.
Zet de auto 5 meter van de muur af.(niet zijdelinks verplaatsen maar recht naar achter)
Verbind de twee punten met elkaar zodat je een streep op de muur krijgt.
Zet op 5 cm onder deze lijn ook een lijn.
Koplampen aan zetten op dimlicht en daardoor wordt er een horizontale en naar rechts op lopende lichtbundel op de muur geprojecteerd.
Als dat niet zo is schijnen de units teveel naar links of rechts dit is met een stuk karton snel vast te stellen.
Als het wel zo is dan schijnen ze goed op de muur en kun je de hoogte afstellen.
De hoogte moet 5cm (bij 5mtr)lager zijn als de streep op de muur (dat was het midden van de koplamp).
Officieel moet de auto in beladen toestand zijn.(2 man voorin) je kunt ook het een en ander afstellen op 7 cm bij 5 meter dan zit je zeker goed.
Het is dus niet zo dat de rechterkoplamp meer naar rechts schijnt als de andere.
Het afgegeven lichtbeeld voor een linksgestuurde auto is daarom een horizontale lijn die naar rechts oploopt.
Het makkelijkste is afstellen met een koplampafstelapparaat die de afstand van 10 meter verkleint tot binnen het apparaat.
Het is wel zo dat je er best een tijdje mee bezig bent en om tijd bij de garage te besparen zou ik de grof afstelling zoals hierboven beschreven zelf doen en de fijnafstelling met een koplampafstelapparaat.
Zet de auto voor een muur en teken het hart van de koplamp af op de muur.
Zet de auto 5 meter van de muur af.(niet zijdelinks verplaatsen maar recht naar achter)
Verbind de twee punten met elkaar zodat je een streep op de muur krijgt.
Zet op 5 cm onder deze lijn ook een lijn.
Koplampen aan zetten op dimlicht en daardoor wordt er een horizontale en naar rechts op lopende lichtbundel op de muur geprojecteerd.
Als dat niet zo is schijnen de units teveel naar links of rechts dit is met een stuk karton snel vast te stellen.
Als het wel zo is dan schijnen ze goed op de muur en kun je de hoogte afstellen.
De hoogte moet 5cm (bij 5mtr)lager zijn als de streep op de muur (dat was het midden van de koplamp).
Officieel moet de auto in beladen toestand zijn.(2 man voorin) je kunt ook het een en ander afstellen op 7 cm bij 5 meter dan zit je zeker goed.
Het is dus niet zo dat de rechterkoplamp meer naar rechts schijnt als de andere.
Het afgegeven lichtbeeld voor een linksgestuurde auto is daarom een horizontale lijn die naar rechts oploopt.
Het makkelijkste is afstellen met een koplampafstelapparaat die de afstand van 10 meter verkleint tot binnen het apparaat.
Het is wel zo dat je er best een tijdje mee bezig bent en om tijd bij de garage te besparen zou ik de grof afstelling zoals hierboven beschreven zelf doen en de fijnafstelling met een koplampafstelapparaat.
heey dat is wel een duidelijke beschrijving maar....
je zegt dat ze precies over elkaar moeten vallen.
leuk en aardig maar je moet wel weten waar die dan omhoog moet gaan lopen.
lijkt mij dan, als die precies op elkaar valt en begeint precies recht voor de auto met schuin lopen.
dan schijnt de rechter koplamp dus iets naar links. en op 2 meterafstand zit je nog steeds bij tegenliggers te schijnen.
volgens mij moet je met de horizontale positie helemaal geen rekening houden. als je koplampen met alle 3 de bevestiginen vast heb kan je hem niet eens horizontaal bijstellen.
en bij mij valleen de lichten ook niet precies over elkaar , maar maar wel op de zelfde hoogte.. en was gewoon apk goed met steekproef.
maar sowieso een erg nuttig verhaal over de hoogte.
je zegt dat ze precies over elkaar moeten vallen.
leuk en aardig maar je moet wel weten waar die dan omhoog moet gaan lopen.
lijkt mij dan, als die precies op elkaar valt en begeint precies recht voor de auto met schuin lopen.
dan schijnt de rechter koplamp dus iets naar links. en op 2 meterafstand zit je nog steeds bij tegenliggers te schijnen.
volgens mij moet je met de horizontale positie helemaal geen rekening houden. als je koplampen met alle 3 de bevestiginen vast heb kan je hem niet eens horizontaal bijstellen.
en bij mij valleen de lichten ook niet precies over elkaar , maar maar wel op de zelfde hoogte.. en was gewoon apk goed met steekproef.
maar sowieso een erg nuttig verhaal over de hoogte.
astra heeft te lang geduurt
- GSI Racer
- Donateur 2013
- Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
Ik zou gewoon even bij een garage langs gaan.
Is 5 minutjes werk, en ze hebben daar de juiste apparatuur voor.
Wij doen dat gewoon voor niks, even snel tussendoor
Is 5 minutjes werk, en ze hebben daar de juiste apparatuur voor.
Wij doen dat gewoon voor niks, even snel tussendoor
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily
Remmen is angst
-Astra GSi C20XE daily
Remmen is angst
- Bart(astra)
- Moderator
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
gewoon even langs de garage.
Die stellen de hoogte en ook de positie links-rechts in
kosten niets of bijna niets, en je bent zeker dat het klopt.
Politie controleert ook op verblindende verlichting
Die stellen de hoogte en ook de positie links-rechts in
kosten niets of bijna niets, en je bent zeker dat het klopt.
Politie controleert ook op verblindende verlichting
blijkbaar klopt dus het hele verhaal maar hoes stel je links rechts dan?
- Bart(astra)
- Moderator
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Je stelt het brandpunt in, dus het punt waar de vlakke lijn, schuin omhoog gaat lopengurdi schreef:blijkbaar klopt dus het hele verhaal maar hoes stel je links rechts dan?
Die moet namelijk aan de rechterkant van het midden staan
(afstellen met een schroef op de bovenkant van je lamp unit)
o die schroef ja, nooit geweten.
Prima verhaal hierboven
Prima verhaal hierboven
zonder dank