Auto van me meissie, defect in koppeling? *Gefixt!*
Auto van me meissie, defect in koppeling? *Gefixt!*
Hallo allemaal,
Ik heb dit verhaaltje ook op een Suzuki forum gezet, maar kreeg niet echt een bevredigend antwoord, misschien dat jullie me wel verder kunnen helpen
Mijn meisje rijdt in een Suzuki Alto 0.8 uit 1989. Heeft haar nog nooit in de steek gelaten, maar nu hebben we een probleem met de koppeling.
Als de motor koud is, dan komt het probleem nog niet echt naar voren. Maar als ie een beetje warm begint te worden, dan kan je voelen aan het koppelingspedaal dat die stroever gaat. Je hoort ook een schurend geluid (denk aan een zeer droge binnenkabel in een beschadigde buitenkabel). En naar mate de tijd verstrekt gaat het pedaal alsmaar moeizamer, totdat het pedaal ingetrapt blijft zitten en je met een "noodstop" hem met een harde klap terug krijgt. (dus hem even flink op de rem trappen)
Nu merk ik, als je de motor afzet, dat het pedaal gewoon soepel gaat en dat je geen schurende geluiden hoort. En als ik de motor weer start, dan gaat ie weer stroever met een schurend geluid..
Ik dacht eerst dat het de kabel zou zijn, maar dat verklaart niet waarom hij wel goed zijn werk doet zonder draaiende motor.. Dus deze optie valt af.
Misschien dat iemand anders me kan vertellen wat er aan de hand zou kunnen zijn,
ik wacht jullie reacties af.
Alvast bedankt !
groeten , Elroy
Ik heb dit verhaaltje ook op een Suzuki forum gezet, maar kreeg niet echt een bevredigend antwoord, misschien dat jullie me wel verder kunnen helpen
Mijn meisje rijdt in een Suzuki Alto 0.8 uit 1989. Heeft haar nog nooit in de steek gelaten, maar nu hebben we een probleem met de koppeling.
Als de motor koud is, dan komt het probleem nog niet echt naar voren. Maar als ie een beetje warm begint te worden, dan kan je voelen aan het koppelingspedaal dat die stroever gaat. Je hoort ook een schurend geluid (denk aan een zeer droge binnenkabel in een beschadigde buitenkabel). En naar mate de tijd verstrekt gaat het pedaal alsmaar moeizamer, totdat het pedaal ingetrapt blijft zitten en je met een "noodstop" hem met een harde klap terug krijgt. (dus hem even flink op de rem trappen)
Nu merk ik, als je de motor afzet, dat het pedaal gewoon soepel gaat en dat je geen schurende geluiden hoort. En als ik de motor weer start, dan gaat ie weer stroever met een schurend geluid..
Ik dacht eerst dat het de kabel zou zijn, maar dat verklaart niet waarom hij wel goed zijn werk doet zonder draaiende motor.. Dus deze optie valt af.
Misschien dat iemand anders me kan vertellen wat er aan de hand zou kunnen zijn,
ik wacht jullie reacties af.
Alvast bedankt !
groeten , Elroy
Laatst gewijzigd door QuerulouS op 29 mar 2010 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
C20NE
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Auto van me meissie, defect in koppeling?
Ik zit te denken aan het druklager. Die zet wat uit als die warm wordt. Kan zijn dat die dan vastloopt. Kan zijn dat er bij draaiende motor krachten op komen die er stilstaand niet op komen waardoor die dan wel goed gaat.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Auto van me meissie, defect in koppeling?
druklager ja.
Kan ook zijn dat de drukgroep zelf ook al niet al te best meer is.
Kan ook zijn dat de drukgroep zelf ook al niet al te best meer is.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Re: Auto van me meissie, defect in koppeling?
Bedankt voor de reacties! Ik moet nu alleen nog informatie bemachtigen " how to vervangen drukgroep"
Iemand tips waar ik op moet letten? Zou de bakolie moeten worden afgetapt?
Iemand tips waar ik op moet letten? Zou de bakolie moeten worden afgetapt?
C20NE
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Auto van me meissie, defect in koppeling?
Bak moet erachter weg.
En of de olie eruit moet ligt aan jezelf.
Bak recht houden en de assen erin laten zitten. Dan hoeft de olie er niet uit.
En of de olie eruit moet ligt aan jezelf.
Bak recht houden en de assen erin laten zitten. Dan hoeft de olie er niet uit.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- chris1508
- forum-gebruiker
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 16 okt 2008 21:46
- Auto('s): astra gsi 3.0 v6, ford focus 1.6 ecoboost
Re: Auto van me meissie, defect in koppeling?
koppelingsplaten netjes centreeren. vliegwiel even opschuuren.
GSI 2.5 24v
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Auto van me meissie, defect in koppeling?
druklager vervangen icm drukgroep en koppelingsplaat
Re: Auto van me meissie, defect in koppeling?
chris1508 schreef:koppelingsplaten netjes centreeren. vliegwiel even opschuuren.
ik heb inderdaad gelezen dat je de koppelingsplaat moet centreren met bijvoorbeeld een oude prise-as, of universeel gereedschap (Facom u25 a 350euries!)
Dit is de eerste keer dat ik dit ga doen, maar wil toch zeker weten dat het te doen is (met bijv. een oude prise-as of iets anders), waarschijnlijk is het moeilijk om aan een as te komen, en ik vind het te veel geld om een uni-centreerding te kopen. .
Heeft iemand anders nog een slim maniertje om hem te centreren?
C20NE
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Auto van me meissie, defect in koppeling?
gewoon op het oog, lukt ook wel hoor.
Zorgen dat hij goed in het midden zit (door op ooghoogte te kijken)
Zorgen dat hij goed in het midden zit (door op ooghoogte te kijken)
Re: Auto van me meissie, defect in koppeling?
ja want het is toch alleen van belang zodat je uitgaande as van je bak er in gaat met het monteren ervan, toch?
C20NE
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Auto van me meissie, defect in koppeling?
jepQuerulouS schreef:ja want het is toch alleen van belang zodat je uitgaande as van je bak er in gaat met het monteren ervan, toch?
Re: Auto van me meissie, defect in koppeling?
Maar het blijft gokken zonder zo'n centreerding, ik heb het wel eens geprobeerd om het zonder te doen, maar kreeg m er niet in. Toen een ouwe versnellingsbak kapot geslepen en de as gebruik om de koppeling te centreren. Prise as gleed er toen wel piekfijn in
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Auto van me meissie, defect in koppeling?
Kwestie van ervaring
Re: Auto van me meissie, defect in koppeling?
was idd wel de eerste keer dat ik een koppeling er op de gok tussen deed
Re: Auto van me meissie, defect in koppeling? *Gefixt!*
zo, hij zit erin! Het was inderdaad de druklager. Maar de veertjes van de koppeling zaten ook goed los (weet niet of dat ook een oorzaak had kunnen zijn).
alleen ik heb het zelf niet gedaan, ikheb het laten doen. Dit omdat ik de ruimte niet had, en ik het niet op straat wilde doen.
Die persoon was er van 10.30 tot 16.00 uur mee bezig! Ik was er al die tijd bij, en hij heeft niet getreuzeld ofzo, in tegen deel zelfs! Wat een gekloot was dat zeg! Wat kwam je er moeilijk bij! Maar ik hoef niet meer terug te komen in de toekomst voor een koppeling van een alto hahaha! Daarom heb ik het ook niet zelf gedaan. Ik zag het al, toen ik keek hoeveel ruimte er was om die bak eraf te halen, nou bijna geen ruimte! Toen de bak terug ging, moest ook nog eens de radiateur eruit, omdat deze in de weg zat.
Ben blij dat het gedaan is. Hij koppelt weer als voorheen, prima!
ik heb ook gekeken hoe hij hem ging centreren, hij pakte een schroevendraaier en voelde of de koppeling op elke rand even ver van de lager af lag. En zo doende was ie al gecentreerd voordat ik het wist. !
Ben wel wat centen kwijt, maar had wel schone handen
Bedankt voor jullie reacties!!
alleen ik heb het zelf niet gedaan, ikheb het laten doen. Dit omdat ik de ruimte niet had, en ik het niet op straat wilde doen.
Die persoon was er van 10.30 tot 16.00 uur mee bezig! Ik was er al die tijd bij, en hij heeft niet getreuzeld ofzo, in tegen deel zelfs! Wat een gekloot was dat zeg! Wat kwam je er moeilijk bij! Maar ik hoef niet meer terug te komen in de toekomst voor een koppeling van een alto hahaha! Daarom heb ik het ook niet zelf gedaan. Ik zag het al, toen ik keek hoeveel ruimte er was om die bak eraf te halen, nou bijna geen ruimte! Toen de bak terug ging, moest ook nog eens de radiateur eruit, omdat deze in de weg zat.
Ben blij dat het gedaan is. Hij koppelt weer als voorheen, prima!
ik heb ook gekeken hoe hij hem ging centreren, hij pakte een schroevendraaier en voelde of de koppeling op elke rand even ver van de lager af lag. En zo doende was ie al gecentreerd voordat ik het wist. !
Ben wel wat centen kwijt, maar had wel schone handen
Bedankt voor jullie reacties!!
C20NE
Re: Auto van me meissie, defect in koppeling? *Gefixt!*
Al paar keer gehad dat die veertjes zeg maar uit de plaat zelf los kwamen.. Bij klanten autos dan.. Ze gaan dan tussen je plaat en drukgroep zitten en zo krijg je hem niet meer vrij
Zwei Liter Kraft ja