Thermostaat vervangen
Thermostaat vervangen
Hallo allemaal,
Ik moet deze week even mijn thermostaat vervangen en ik heb nog even wat laatste tips nodig. Want ik moet daarbij ook mijn koelvloeistof reservoir vervangen en zoveel mogelijk koelvloeistof vervangen.
Ik weet hoe de thermostaat vervangen moet worden maar ik heb wat info nodig eromheen.
1. Hoe krijg ik het systeem zo leeg mogelijk?
2. En om weer bij te vullen moet je denk eerst reservoir volgooien dan motor laten lopen en daarna weer even bijvullen zoveel als nodig is.
3. Tot waar moet het reservoir gevuld worden? Er zit zo een verdikking in dus ik denk tot daar maar weet het niet zeker/
Ik hoor het graag
Ik moet deze week even mijn thermostaat vervangen en ik heb nog even wat laatste tips nodig. Want ik moet daarbij ook mijn koelvloeistof reservoir vervangen en zoveel mogelijk koelvloeistof vervangen.
Ik weet hoe de thermostaat vervangen moet worden maar ik heb wat info nodig eromheen.
1. Hoe krijg ik het systeem zo leeg mogelijk?
2. En om weer bij te vullen moet je denk eerst reservoir volgooien dan motor laten lopen en daarna weer even bijvullen zoveel als nodig is.
3. Tot waar moet het reservoir gevuld worden? Er zit zo een verdikking in dus ik denk tot daar maar weet het niet zeker/
Ik hoor het graag
Astra GSI C20XE
- chris1508
- forum-gebruiker
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 16 okt 2008 21:46
- Auto('s): astra gsi 3.0 v6, ford focus 1.6 ecoboost
Re: Thermostaat vervangen
1. onderste slang van de radiateur er af halen
2. ja precies. je thermostaat moet open gaan. en dan kun je elke keer bijvullen.
let op met onluchtings nippels, weet zo niet of die ook een astra zit???
3. ja tot daar XD
waarom vervang je trouwens je thermostaat?? warm loop problemen??
2. ja precies. je thermostaat moet open gaan. en dan kun je elke keer bijvullen.
let op met onluchtings nippels, weet zo niet of die ook een astra zit???
3. ja tot daar XD
waarom vervang je trouwens je thermostaat?? warm loop problemen??
GSI 2.5 24v
Re: Thermostaat vervangen
Ok daar kan ik in ieder geval wat mee. De onderste slang, is dat de dikke retourslang? of zit er eentje nog lager (als ik goed heb gekeken niet).
En ik weet niet zeker of dit een goede manier is maar om het systeem goed leeg te krijgen kan je dan na het loskoppelen van de slang even de motor laten draaien zodat hij leegpompt?
Nog als laatste hoeveel vloeistof gaat er ongeveer in? Kan ik er even rekening mee houden met aanschaffen.
En ik vervang hem omdat ik zo goed als zeker weet dat hij open blijft staan. Hij wordt nooit goed warm! En mijn reservoir is een nippel van kapot waardoor hij wat lekt.
En ik weet niet zeker of dit een goede manier is maar om het systeem goed leeg te krijgen kan je dan na het loskoppelen van de slang even de motor laten draaien zodat hij leegpompt?
Nog als laatste hoeveel vloeistof gaat er ongeveer in? Kan ik er even rekening mee houden met aanschaffen.
En ik vervang hem omdat ik zo goed als zeker weet dat hij open blijft staan. Hij wordt nooit goed warm! En mijn reservoir is een nippel van kapot waardoor hij wat lekt.
Astra GSI C20XE
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: Thermostaat vervangen
Hoe warm wordt hij dan? Net onder de 90 graden is prima hoor, zeker met dat recente koude weer.Roy GSI schreef:Hij wordt nooit goed warm! En mijn reservoir is een nippel van kapot waardoor hij wat lekt.
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
- chris1508
- forum-gebruiker
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 16 okt 2008 21:46
- Auto('s): astra gsi 3.0 v6, ford focus 1.6 ecoboost
Re: Thermostaat vervangen
ik zou eerst het reservoir vervangen.
doordat de vloeistof zijn druk kwijt kan word hij ook veel minder snel warm.
laat de auto maar is een tijd stationair lopen dan staat hij op 90 graden. anders ook even de 2 tempratuur sensoren vervangen. een van de twee was kapot dus maar 2 nieuwe ingedraaid en werkte weer perfect.
en zoals pascal al zei. het is erg koud buiten nou. als je gaat rijden met die koude lucht door je radiateur is niet zo gek dat het erg lang duurt.
de dikke slang iid die zover mogelijk onderaan zit.
chris
doordat de vloeistof zijn druk kwijt kan word hij ook veel minder snel warm.
laat de auto maar is een tijd stationair lopen dan staat hij op 90 graden. anders ook even de 2 tempratuur sensoren vervangen. een van de twee was kapot dus maar 2 nieuwe ingedraaid en werkte weer perfect.
en zoals pascal al zei. het is erg koud buiten nou. als je gaat rijden met die koude lucht door je radiateur is niet zo gek dat het erg lang duurt.
de dikke slang iid die zover mogelijk onderaan zit.
chris
GSI 2.5 24v
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: Thermostaat vervangen
Roy GSI schreef:Ok daar kan ik in ieder geval wat mee. De onderste slang, is dat de dikke retourslang? of zit er eentje nog lager (als ik goed heb gekeken niet).
En ik weet niet zeker of dit een goede manier is maar om het systeem goed leeg te krijgen kan je dan na het loskoppelen van de slang even de motor laten draaien zodat hij leegpompt?
Nog als laatste hoeveel vloeistof gaat er ongeveer in? Kan ik er even rekening mee houden met aanschaffen.
En ik vervang hem omdat ik zo goed als zeker weet dat hij open blijft staan. Hij wordt nooit goed warm! En mijn reservoir is een nippel van kapot waardoor hij wat lekt.
motor laten draaien om leeg te pompen is geen goed idee, het helpt amper en je waterpomp droog ratelen is niet goed.
wat je nog wel kan doen, is het syteem doorspoelen met de tuinslang erin ( serieus )
maargoed, ik zou het systeem niet doorspoelen als je oude koelwater nog redelijk normaal lijkt.
onderste radiateurslang los en er komt zo'n 4 liter uit ( dacht ik )
ondanks dat het buiten koud is, mijnes staat evengoed binnen een kwartiertje op de 90 graden
het zou ook nog kunnen dat je sensor stuk is he, kost nieuw rond de 20,- en zit ook bij je thermostaat, met 1 blauwe draad eraan.
simpel en bijna leuk klusje omdat het goed te doen is, succes !
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Re: Thermostaat vervangen
Nou mijn temperatuur komt tot het eerste streepje en niet verder. Dat is dus niet net onder de 90. Ik heb de thermostaat al thuis liggen dus ik vervang hem gewoon. Maar een andere symptoom is ook dat de kachel niet heet wordt. Dat duidt volgens mij ook op een niet goed werkende thermostaat!
@ roy 2.0 16v
Dan pomp ik hem niet leeg. Koelvloeistof is idd nog aardig goed. Dacht meer als ik toch bezig ben doe ik dat er ook wel bij. Maar ik houd het wel even bij thermostaat en reservoir.
Alleen die dikke slang zit nog vrij hoog eigenlijk op de radiateur. Dan blijft er dus gewoon een deel vloeistof in de radiateur zitten? Is geen probleem maar wil wel de goede slang hebben natuurlijk
Voor de rest bedankt voor de info.
@ roy 2.0 16v
Dan pomp ik hem niet leeg. Koelvloeistof is idd nog aardig goed. Dacht meer als ik toch bezig ben doe ik dat er ook wel bij. Maar ik houd het wel even bij thermostaat en reservoir.
Alleen die dikke slang zit nog vrij hoog eigenlijk op de radiateur. Dan blijft er dus gewoon een deel vloeistof in de radiateur zitten? Is geen probleem maar wil wel de goede slang hebben natuurlijk
Voor de rest bedankt voor de info.
Astra GSI C20XE
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: Thermostaat vervangen
je kachelslangen of radiateurtje kan ook verstopt zitten he
maar in jouw geval denk ik niet, omdat je dashboord metertje ook niet erg hoog komt
koelslangen, wat je tegenkom onder je auto kun je zonder problemen loshalen
het is vaak toch maar een slangeklem en simpel te doen
dus krik die auto op, pak een emmer en schroevendraaier en je hebt in 5 minuten de slangen los en een volle emmer
als je ermee begint vind je het waarschijnlijk zo makkelijk dat je zonder problemen binnen 3 kwartier klaar bent
gewoon beginnen good luck!
maar in jouw geval denk ik niet, omdat je dashboord metertje ook niet erg hoog komt
koelslangen, wat je tegenkom onder je auto kun je zonder problemen loshalen
het is vaak toch maar een slangeklem en simpel te doen
dus krik die auto op, pak een emmer en schroevendraaier en je hebt in 5 minuten de slangen los en een volle emmer
als je ermee begint vind je het waarschijnlijk zo makkelijk dat je zonder problemen binnen 3 kwartier klaar bent
gewoon beginnen good luck!
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: Thermostaat vervangen
Niets aan de hand dusRoy GSI schreef:Nou mijn temperatuur komt tot het eerste streepje en niet verder. Dat is dus niet net onder de 90.
Mijn C20XE komt ook net niet op de 90 graden. Bij de V6 stond de wijzer zelfs nog iets verder onder het eerste streepje (toen het 0 of kouder was), maar ook daar is de thermostaat niet kapot (wat ik dus wel dacht eerst).
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
Re: Thermostaat vervangen
Eeste streepje ligt toch beduidend lager. Mijn wijzer ligt in ieder geval net boven de naald iets boven het blauwe blokje. En de 90 graden ligt netjes in het midden. Dus dat is niet mooi warm.
Als hij er net onder had gezeten was het geen probleem maar hij ligt er nu wel een eind vandaan. Ik weet voor 99% zeker dat de thermostaat kapot is.
En ik heb een mooie originele van Opel dus die ga ik er denk ik morgen ingooien als het weer een beetje meezit.
Als hij er net onder had gezeten was het geen probleem maar hij ligt er nu wel een eind vandaan. Ik weet voor 99% zeker dat de thermostaat kapot is.
En ik heb een mooie originele van Opel dus die ga ik er denk ik morgen ingooien als het weer een beetje meezit.
Astra GSI C20XE
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: Thermostaat vervangen
Nou, ben benieuwd naar het resultaat dan.
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: Thermostaat vervangen
ja,
ik hoefde bij verversen eigenlijk niks meer bij te vullen na een proefrondje, misschien een slokje
ik hoefde bij verversen eigenlijk niks meer bij te vullen na een proefrondje, misschien een slokje
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Re: Thermostaat vervangen
Nou het is gelukt. Kon geen betere dag verzinnen denk ik want het zonnetje schijnt fijn hier.
Was dus idd de thermostaat. Zag niet zo één twee drie wat er mis was met de oude maar nu de nieuwe erin zit wordt hij gewoon netjes warm en ik voelde ook aan de radiateur buizen dat hij na een tijdje open ging. Helemaal goed dus.
Reservoir was zoals gezegd ook vervangen. Nou lek ik in ieder geval geen vloeistof meer.
Alsnog bedankt voor de info allemaal. Heb er weer wat van geleerd.
Was dus idd de thermostaat. Zag niet zo één twee drie wat er mis was met de oude maar nu de nieuwe erin zit wordt hij gewoon netjes warm en ik voelde ook aan de radiateur buizen dat hij na een tijdje open ging. Helemaal goed dus.
Reservoir was zoals gezegd ook vervangen. Nou lek ik in ieder geval geen vloeistof meer.
Alsnog bedankt voor de info allemaal. Heb er weer wat van geleerd.
Astra GSI C20XE
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: Thermostaat vervangen
mooi, goed nieuws!
metertje op dash gaat weer hoger neem ik aan
metertje op dash gaat weer hoger neem ik aan
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Re: Thermostaat vervangen
Yep. Mooi rond de 90 graden. Had hem net heel lang laten draaien dus stond net iets erboven. Daarvoor net iets eronder. Helemaal goed dus.Roy 2.0 16v schreef:mooi, goed nieuws!
metertje op dash gaat weer hoger neem ik aan
Astra GSI C20XE
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: Thermostaat vervangen
Mooi werk dan!
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility