Veerpoot rubbers.
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 14 nov 2009 21:13
- Locatie: Uithuizen (Groningen)
- Contacteer:
Veerpoot rubbers.
Onzin om een nieuw onderwerp aan te maken, kan hier net zo goed verdergaan.
zie laatste bericht!
Sinds een tijdje zijn 2 rubbers kapot..
Het gaat om de 2 die volgens mij vanaf de veerpoten komen..
Heten die dan ook veerpoot rubbers?
En kan dit kwaad voor de keuring?
Ik moet ze vervangen, moet ik dan hele nieuwe veerpoten hebben ofzo? of kan ik gewoon een rubber bestellen?
even een foto:
En kan ik ze zelf vervangen?
Wat zou zo'n reparatie evt kosten..?
Zowel de linker als de rechter zijn kapot..
Ze komen er zeg maar uit gedrukt.
Als ik hard over een hobbel ga, of door een kuil in de weg hoor ik soms wel een harde knal van voren weg komen, kan dit hierdoor komen?
Als je ze zelf kan vervangen, nog tips?
zie laatste bericht!
Sinds een tijdje zijn 2 rubbers kapot..
Het gaat om de 2 die volgens mij vanaf de veerpoten komen..
Heten die dan ook veerpoot rubbers?
En kan dit kwaad voor de keuring?
Ik moet ze vervangen, moet ik dan hele nieuwe veerpoten hebben ofzo? of kan ik gewoon een rubber bestellen?
even een foto:
En kan ik ze zelf vervangen?
Wat zou zo'n reparatie evt kosten..?
Zowel de linker als de rechter zijn kapot..
Ze komen er zeg maar uit gedrukt.
Als ik hard over een hobbel ga, of door een kuil in de weg hoor ik soms wel een harde knal van voren weg komen, kan dit hierdoor komen?
Als je ze zelf kan vervangen, nog tips?
Laatst gewijzigd door some1_eddy op 09 jan 2010 13:02, 3 keer totaal gewijzigd.
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?
Ze heten idd veerpootrubbers.
En dat geluid komt daar vandaan ja.
En ja dat kan zeker kwaad, logisch want het is een onderdeel van de voorwielophanging !
(je wilt niet dat er binnenkort een veerpoot door je motorkap heen steekt)
Vervangen kan je zelf als je beschikt over de nodige sleutelervaring, gereedschappen (waaronder een veerspanner)
Het karwei op zich kan in een garage tussen 1 - 1,5 uur gaan duren met dan het uurtarief plus de veerpootrubbers
Ik ga ze zaterdag bij de astra gsi van mijn broer vervangen..
En dat geluid komt daar vandaan ja.
En ja dat kan zeker kwaad, logisch want het is een onderdeel van de voorwielophanging !
(je wilt niet dat er binnenkort een veerpoot door je motorkap heen steekt)
Vervangen kan je zelf als je beschikt over de nodige sleutelervaring, gereedschappen (waaronder een veerspanner)
Het karwei op zich kan in een garage tussen 1 - 1,5 uur gaan duren met dan het uurtarief plus de veerpootrubbers
Ik ga ze zaterdag bij de astra gsi van mijn broer vervangen..
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 14 nov 2009 21:13
- Locatie: Uithuizen (Groningen)
- Contacteer:
Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?
Bart(astra) schreef:Ze heten idd veerpootrubbers.
En dat geluid komt daar vandaan ja.
En ja dat kan zeker kwaad, logisch want het is een onderdeel van de voorwielophanging !
(je wilt niet dat er binnenkort een veerpoot door je motorkap heen steekt)
Vervangen kan je zelf als je beschikt over de nodige sleutelervaring, gereedschappen (waaronder een veerspanner)
Het karwei op zich kan in een garage tussen 1 - 1,5 uur gaan duren met dan het uurtarief plus de veerpootrubbers
Ik ga ze zaterdag bij de astra gsi van mijn broer vervangen..
Dat is niet echt iets wat ik wil idd
Ik heb wel redelijk sleutelervaring.. alleen geen veerspanner, verder heb ik alles wel.
Als ik het laat doen in de garage, wat zou ik dan ongeveer kwijt zijn?
Moeten de hele veerpoten er onderweg? neem aan van wel..
Naja, ik denk toch dat ik het laat doen.. ik heb zelf geen brug ofzo, moet ik weer met krikjes en bokken gaan prutsen, weinig zin in eigenlijk..
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?
Zoals ik al zei 1 - 1,5 uur (ik weet niet wat het uurloon van jou garage is)
De rubbers zelf waren dacht ik €80,- per stuk van Monroe (dus niet origineel opel - alhoewel dat goed dezelfde kunnen zijn)
Veerpoten moeten er compleet onder uit ja.
Zelf doen kan tegen vallen als er bv een stuurkogel of fuseekogel vast zit...
De rubbers zelf waren dacht ik €80,- per stuk van Monroe (dus niet origineel opel - alhoewel dat goed dezelfde kunnen zijn)
Veerpoten moeten er compleet onder uit ja.
Zelf doen kan tegen vallen als er bv een stuurkogel of fuseekogel vast zit...
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 14 nov 2009 21:13
- Locatie: Uithuizen (Groningen)
- Contacteer:
Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?
Bart(astra) schreef:Zoals ik al zei 1 - 1,5 uur (ik weet niet wat het uurloon van jou garage is)
De rubbers zelf waren dacht ik €80,- per stuk van Monroe (dus niet origineel opel - alhoewel dat goed dezelfde kunnen zijn)
Veerpoten moeten er compleet onder uit ja.
Zelf doen kan tegen vallen als er bv een stuurkogel of fuseekogel vast zit...
Ok..
Best prijzig nog.
Ik weet misschien wel iemand die ze voor mij eronder kan zetten..
Scheelt weer een hoop uurloon
Ik wacht er dus niet te lang mee.
Maar wordt de auto hier op afgekeurd? lijkt me wel..?
- GSI Racer
- Donateur 2013
- Berichten: 5656
- Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
- Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
- Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)
Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?
Zal APK afkeur zijn in deze toestand.
Auto zal ook nog uitgelijnd moeten worden als je het goed wilt doen, je kunt de stand van de veerpoot aantekenen, maar de oude stand krijg je toch niet 100% terug.
Als je zelf aan de slag gaat heb je indd. zo'n veerspanner nodig als Bart zegt.
Voor de rest is het eigenlijk niet zo veel werk:
1.Wielen demonteren
2.De 2 dikke bouten van de wielnaaf losdraaien (deze verbinden de veerpoot met de wielnaaf)
3.Nu kun je de twee 13er moetjes onder de motorkap losdraaien (hiermee zit de veerpoot aan de carroserie)
4.Als je dit gedaan hebt kun je de veerpoot onder de auto uit pakken (makkelijk als je een handje hulp krijgt hierbij)
5.Nu komt het leuke, namelijk de veer inspannen met de veerspanner. De veer klem je zo breed mogelijk in, om de spanner vervolgens aan te draaien, je draait de veer nu in elkaar zeg maar. Je blijft vervolgens aandraaien totdat het veerpootlager vrij zit van de veer.
6.Nu kun je de centrale moer in dat lager losdraaien.
7.Als dit zo'n beetje gelukt is kun je het lager er zo afpakken.
8.Let bij het monteren van het nieuwe lager goed op dat de uiteinden van de veer in de inkepingen vallen.
9.Monteer de centrale moer weer en draai deze GOED aan!
10.Nu kun je de veer weer ontspannen, check nogmaals of de uiteinden van de veer goed in de inkepingen liggen.
11.Monteer nu het hele zaakje weer in omgekeerde volgorde van het demonteren
En nu de andere kant nog.....
Als je het nog ziet zitten, suc6 ermee
Gr Maikel
Auto zal ook nog uitgelijnd moeten worden als je het goed wilt doen, je kunt de stand van de veerpoot aantekenen, maar de oude stand krijg je toch niet 100% terug.
Als je zelf aan de slag gaat heb je indd. zo'n veerspanner nodig als Bart zegt.
Voor de rest is het eigenlijk niet zo veel werk:
1.Wielen demonteren
2.De 2 dikke bouten van de wielnaaf losdraaien (deze verbinden de veerpoot met de wielnaaf)
3.Nu kun je de twee 13er moetjes onder de motorkap losdraaien (hiermee zit de veerpoot aan de carroserie)
4.Als je dit gedaan hebt kun je de veerpoot onder de auto uit pakken (makkelijk als je een handje hulp krijgt hierbij)
5.Nu komt het leuke, namelijk de veer inspannen met de veerspanner. De veer klem je zo breed mogelijk in, om de spanner vervolgens aan te draaien, je draait de veer nu in elkaar zeg maar. Je blijft vervolgens aandraaien totdat het veerpootlager vrij zit van de veer.
6.Nu kun je de centrale moer in dat lager losdraaien.
7.Als dit zo'n beetje gelukt is kun je het lager er zo afpakken.
8.Let bij het monteren van het nieuwe lager goed op dat de uiteinden van de veer in de inkepingen vallen.
9.Monteer de centrale moer weer en draai deze GOED aan!
10.Nu kun je de veer weer ontspannen, check nogmaals of de uiteinden van de veer goed in de inkepingen liggen.
11.Monteer nu het hele zaakje weer in omgekeerde volgorde van het demonteren
En nu de andere kant nog.....
Als je het nog ziet zitten, suc6 ermee
Gr Maikel
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily
Remmen is angst
-Astra GSi C20XE daily
Remmen is angst
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?
GSI Racer schreef:Zal APK afkeur zijn in deze toestand.
Auto zal ook nog uitgelijnd moeten worden als je het goed wilt doen, je kunt de stand van de veerpoot aantekenen, maar de oude stand krijg je toch niet 100% terug.
Als je zelf aan de slag gaat heb je indd. zo'n veerspanner nodig als Bart zegt.
Voor de rest is het eigenlijk niet zo veel werk:
1.Wielen demonteren
2.De 2 dikke bouten van de wielnaaf losdraaien (deze verbinden de veerpoot met de wielnaaf)zitten er niet, is 1 geheel
3.Nu kun je de twee 13er moetjes onder de motorkap losdraaien (hiermee zit de veerpoot aan de carroserie)
4.Als je dit gedaan hebt kun je de veerpoot onder de auto uit pakken (makkelijk als je een handje hulp krijgt hierbij)stuurkogel en ook fuseekogel moeten eerst nog los (als ze niet muurvast zitten)
5.Nu komt het leuke, namelijk de veer inspannen met de veerspanner. De veer klem je zo breed mogelijk in, om de spanner vervolgens aan te draaien, je draait de veer nu in elkaar zeg maar. Je blijft vervolgens aandraaien totdat het veerpootlager vrij zit van de veer.
6.Nu kun je de centrale moer in dat lager losdraaien.
7.Als dit zo'n beetje gelukt is kun je het lager er zo afpakken.
8.Let bij het monteren van het nieuwe lager goed op dat de uiteinden van de veer in de inkepingen vallen.
9.Monteer de centrale moer weer en draai deze GOED aan!
10.Nu kun je de veer weer ontspannen, check nogmaals of de uiteinden van de veer goed in de inkepingen liggen.
11.Monteer nu het hele zaakje weer in omgekeerde volgorde van het demonteren
En nu de andere kant nog.....
Als je het nog ziet zitten, suc6 ermee
Gr Maikel
- KevTech
- forum-gebruiker
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 21 okt 2008 20:41
- Auto('s): Astra GSi (C20XE M2.8)
- Locatie: Middelburg
Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?
Inderdaad, die stuurkogels kunnen loei vast zitten op het conisch gedeelte.
En dan voor uitlijnen nog je stuurkogels op de stangen los krijgen, ook een leuk werkje
En veerpoot bestaat uit één geheel met het fuseelichaam, zoals Bart ook al zegt.
En dan voor uitlijnen nog je stuurkogels op de stangen los krijgen, ook een leuk werkje
En veerpoot bestaat uit één geheel met het fuseelichaam, zoals Bart ook al zegt.
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?
Ik heb nog twee ongebruikte splinternieuwe veerpootrubbers liggen. Mag je hebben voor 30 euro exclusief verzendkosten. Moet je alleen wel iemand vinden die eigen meegenomen materialen wil monteren. Bij de dealer doen ze dat niet, maar wellicht een andere garage wel.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 14 nov 2009 21:13
- Locatie: Uithuizen (Groningen)
- Contacteer:
Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?
oke als die passen wil ik ze graag van je over nemen,RedBill schreef:Ik heb nog twee ongebruikte splinternieuwe veerpootrubbers liggen. Mag je hebben voor 30 euro exclusief verzendkosten. Moet je alleen wel iemand vinden die eigen meegenomen materialen wil monteren. Bij de dealer doen ze dat niet, maar wellicht een andere garage wel.
ik weet wel iemand die ze er onder wil zetten voor mij.
verzenden kost 6,75 toch?
heb je dr ook een foto van? k heb geen flauw idee hoe ze in t geheel eruit zien eigenlijk.
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?
Ik zal morgen wel even een foto maken.some1_eddy schreef:oke als die passen wil ik ze graag van je over nemen,RedBill schreef:Ik heb nog twee ongebruikte splinternieuwe veerpootrubbers liggen. Mag je hebben voor 30 euro exclusief verzendkosten. Moet je alleen wel iemand vinden die eigen meegenomen materialen wil monteren. Bij de dealer doen ze dat niet, maar wellicht een andere garage wel.
ik weet wel iemand die ze er onder wil zetten voor mij.
verzenden kost 6,75 toch?
heb je dr ook een foto van? k heb geen flauw idee hoe ze in t geheel eruit zien eigenlijk.
Volgens mij wegen ze wel teveel om voor 6,75 weg te gaan maar dat kan ik zaterdag wel even uitzoeken.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 14 nov 2009 21:13
- Locatie: Uithuizen (Groningen)
- Contacteer:
Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?
oke ja kijk dat weet ik dus nietRedBill schreef:Ik zal morgen wel even een foto maken.some1_eddy schreef:oke als die passen wil ik ze graag van je over nemen,RedBill schreef:Ik heb nog twee ongebruikte splinternieuwe veerpootrubbers liggen. Mag je hebben voor 30 euro exclusief verzendkosten. Moet je alleen wel iemand vinden die eigen meegenomen materialen wil monteren. Bij de dealer doen ze dat niet, maar wellicht een andere garage wel.
ik weet wel iemand die ze er onder wil zetten voor mij.
verzenden kost 6,75 toch?
heb je dr ook een foto van? k heb geen flauw idee hoe ze in t geheel eruit zien eigenlijk.
Volgens mij wegen ze wel teveel om voor 6,75 weg te gaan maar dat kan ik zaterdag wel even uitzoeken.
ik zou gewoon denken dat het gewoon rubbers zijn..
tot 10 kg kost volgens mij 6,75
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02
Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?
RedBill schreef:Ik zal morgen wel even een foto maken.some1_eddy schreef:oke als die passen wil ik ze graag van je over nemen,RedBill schreef:Ik heb nog twee ongebruikte splinternieuwe veerpootrubbers liggen. Mag je hebben voor 30 euro exclusief verzendkosten. Moet je alleen wel iemand vinden die eigen meegenomen materialen wil monteren. Bij de dealer doen ze dat niet, maar wellicht een andere garage wel.
ik weet wel iemand die ze er onder wil zetten voor mij.
verzenden kost 6,75 toch?
heb je dr ook een foto van? k heb geen flauw idee hoe ze in t geheel eruit zien eigenlijk.
Volgens mij wegen ze wel teveel om voor 6,75 weg te gaan maar dat kan ik zaterdag wel even uitzoeken.
wegen ze meer dan een STB pomp dan ??
die heb ik laast gewoon met de post gedaan voor 6,75
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?
Als het tot 10 kilo is dan gaat het wel lukken voor dat bedrag.some1_eddy schreef:oke ja kijk dat weet ik dus niet
ik zou gewoon denken dat het gewoon rubbers zijn..
tot 10 kg kost volgens mij 6,75
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 14 nov 2009 21:13
- Locatie: Uithuizen (Groningen)
- Contacteer:
Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?
past het trouwens wel?RedBill schreef:Als het tot 10 kilo is dan gaat het wel lukken voor dat bedrag.some1_eddy schreef:oke ja kijk dat weet ik dus niet
ik zou gewoon denken dat het gewoon rubbers zijn..
tot 10 kg kost volgens mij 6,75
mijn auto is wel verlaagd..
en ik weet niet als er verschillende modellen zijn ofzo..
het is voor een C18XE.
hier de prijzen.
http://www.tntpost.nl/voorthuis/pakkett ... t-het.aspx
Laatst gewijzigd door some1_eddy op 10 dec 2009 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?
Denk erom!RedBill schreef: Bij de dealer doen ze dat niet, maar wellicht een andere garage wel.
Elke dealer is eigen baas.
Wij doen dat bv wel!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?
hier in zevenbergen doen ze er ook niet moeilijk om
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?
Ja, die passen wel. Is maar 1 soort van voor de GSi.some1_eddy schreef:past het trouwens wel?
mijn auto is wel verlaagd..
OK, das waar. Mijn ervaring tot nu toe bij de dealer in Ede is dat ze het niet doen, maarja, dat is toch al geen fijne garage. In Doetinchem ga ik het binnenkort proberen met de as die ik van Nick overneem. Ik laat door de dealer een nieuw wiellager in in de veerpoot zetten en vervolgens mijn oude as vervangen door die van Nick. Maar ik verwacht dat ze daar geen probleem van gaan maken.Laagvlieger schreef:Denk erom!
Elke dealer is eigen baas.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 14 nov 2009 21:13
- Locatie: Uithuizen (Groningen)
- Contacteer:
Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?
Dan moet het goedkomen
- GSI Racer
- Donateur 2013
- Berichten: 5656
- Lid geworden op: 30 mei 2009 11:12
- Auto('s): Astra GSi 2.0 16V Turbo en Astra GSi 2.0 16V
- Locatie: Nuth (Zuid-Limburg)
Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?
Sorry voor de verkeerde info, ik had er even niet bij nagedacht dat de Astra's de veerpoot + wielnaaf ineen haddenBart(astra) schreef:GSI Racer schreef:Zal APK afkeur zijn in deze toestand.
Auto zal ook nog uitgelijnd moeten worden als je het goed wilt doen, je kunt de stand van de veerpoot aantekenen, maar de oude stand krijg je toch niet 100% terug.
Als je zelf aan de slag gaat heb je indd. zo'n veerspanner nodig als Bart zegt.
Voor de rest is het eigenlijk niet zo veel werk:
1.Wielen demonteren
2.De 2 dikke bouten van de wielnaaf losdraaien (deze verbinden de veerpoot met de wielnaaf)zitten er niet, is 1 geheel
3.Nu kun je de twee 13er moetjes onder de motorkap losdraaien (hiermee zit de veerpoot aan de carroserie)
4.Als je dit gedaan hebt kun je de veerpoot onder de auto uit pakken (makkelijk als je een handje hulp krijgt hierbij)stuurkogel en ook fuseekogel moeten eerst nog los (als ze niet muurvast zitten)
5.Nu komt het leuke, namelijk de veer inspannen met de veerspanner. De veer klem je zo breed mogelijk in, om de spanner vervolgens aan te draaien, je draait de veer nu in elkaar zeg maar. Je blijft vervolgens aandraaien totdat het veerpootlager vrij zit van de veer.
6.Nu kun je de centrale moer in dat lager losdraaien.
7.Als dit zo'n beetje gelukt is kun je het lager er zo afpakken.
8.Let bij het monteren van het nieuwe lager goed op dat de uiteinden van de veer in de inkepingen vallen.
9.Monteer de centrale moer weer en draai deze GOED aan!
10.Nu kun je de veer weer ontspannen, check nogmaals of de uiteinden van de veer goed in de inkepingen liggen.
11.Monteer nu het hele zaakje weer in omgekeerde volgorde van het demonteren
En nu de andere kant nog.....
Als je het nog ziet zitten, suc6 ermee
Gr Maikel
-Astra GSi C20LET fun/track @291pk/450Nm Powered by Klasen Motors
-Astra GSi C20XE daily
Remmen is angst
-Astra GSi C20XE daily
Remmen is angst
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?
Heb ze vandaag vervangen bij de astra van mijn broer.
Viel op zich met de juiste gereedschappen wel mee.
Links was de stuurkogel al los voor de moer helemaal van de kogel af was, maar rechts heeft die etter heel wat meer moeite gekost (lees hamer en kogelpers)
Fuseekogels hadden toch ook de nodige klappen nodig om los te komen...
Kwam er meteen een draagarmbus bij die los aan het scheuren was... extra werk/kosten dus. En daar heb je weer (niet per se) een pers voor nodig.
En ook een leuke tegenvaller was, een pendulum (stabi-eind) wat niet ver genoeg over de stabilisatorstang zat..
Los getrokken (pupy-power) en met nieuw vet terug... maar helaas niet ver genoeg, omdat er door de vorige eigenaar met een hamer op gehengst was (waardoor de rubber met ijzeren bus net vervormd was... )
Dus ook maar weer een nieuwe erop - die met vet er zo opgedrukt was.
En dan nog een gescheurde ashoes aan de bakzijde...
En dat allemaal aan de linker kant !
Toen moest rechts nog !! maar dat gaf gelukkig geen oponthoud.
Moraal van dit verhaal; Alles is niet zo eenvoudig/snel te doen als het lijkt
(zeker niet als je geen juist gereedschap hebt en een goede werkplek)
Viel op zich met de juiste gereedschappen wel mee.
Links was de stuurkogel al los voor de moer helemaal van de kogel af was, maar rechts heeft die etter heel wat meer moeite gekost (lees hamer en kogelpers)
Fuseekogels hadden toch ook de nodige klappen nodig om los te komen...
Kwam er meteen een draagarmbus bij die los aan het scheuren was... extra werk/kosten dus. En daar heb je weer (niet per se) een pers voor nodig.
En ook een leuke tegenvaller was, een pendulum (stabi-eind) wat niet ver genoeg over de stabilisatorstang zat..
Los getrokken (pupy-power) en met nieuw vet terug... maar helaas niet ver genoeg, omdat er door de vorige eigenaar met een hamer op gehengst was (waardoor de rubber met ijzeren bus net vervormd was... )
Dus ook maar weer een nieuwe erop - die met vet er zo opgedrukt was.
En dan nog een gescheurde ashoes aan de bakzijde...
En dat allemaal aan de linker kant !
Toen moest rechts nog !! maar dat gaf gelukkig geen oponthoud.
Moraal van dit verhaal; Alles is niet zo eenvoudig/snel te doen als het lijkt
(zeker niet als je geen juist gereedschap hebt en een goede werkplek)
- KevTech
- forum-gebruiker
- Berichten: 432
- Lid geworden op: 21 okt 2008 20:41
- Auto('s): Astra GSi (C20XE M2.8)
- Locatie: Middelburg
Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?
De ophanging kan inderdaad vaak flink tegen vallen.
En ik ken dat stuurkogelverhaal met hamer en kogelpers.
Na een tijdje als je de moed begint op te geven, knalt ie er eindelijk dan af
En ik ken dat stuurkogelverhaal met hamer en kogelpers.
Na een tijdje als je de moed begint op te geven, knalt ie er eindelijk dan af
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?
opgeven staat niet in mijn woordenboek..
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 14 nov 2009 21:13
- Locatie: Uithuizen (Groningen)
- Contacteer:
Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?
zo te lezen een leuk klusje..
ik laat het wel doen
als t goed is krijg ik snel die nieuwe rubbers binnen
ik laat het wel doen
als t goed is krijg ik snel die nieuwe rubbers binnen
Re: Kan dit kwaad? en hoe heten deze rubbers?
Is dat 1 geheel, veerschotel en rubber in één?
Die schotel kun je er ook prima afhalen zonder veerspanner, als je 4 flinke slangenklemmen hebt (ik ben van het creatieve sleutelen). Terwijl je de demperstang vasthoudt met een imbus-sleuteltje draai je zo de moer aan de bovenkant van de schotel er af. Om nu de nieuwe schotel (of oude schotel met nieuw rubber?) te monteren moet je wel even hulp hebben want in je eentje red je dat nooit (zonder veerspanners). De ene houdt dan de schotel op z'n plek, duwt m naar beneden tegen de veer in, en de ander draait snel die moer er op.
Ik heb een keer op de sloop geheel zonder eigen gereedschap een veerschotel gedemonteerd, in m'n eentje;
Geschikte Starlet gevonden
Schaarkrikje uit de achterbak gehaald, veerpoot er onder vandaan gesleuteld
Veerpoot onder Starlet gelegd
Krik helemaal naar beneden, Starlet lag met z'n buik op de veerpoot
Tim draaien aan de moer bovenop de veerpoot
Beetje afstand houden, goed oppassen.. Bijna.. Laatste winding..
Stukje draaien nog.. TOK.. Daar werd de schotel gelanceerd, dwars door het zijraam van de Starlet die er naast stond even search & recovery doen in de andere Starlet en ik had m'n schotel.
Die schotel kun je er ook prima afhalen zonder veerspanner, als je 4 flinke slangenklemmen hebt (ik ben van het creatieve sleutelen). Terwijl je de demperstang vasthoudt met een imbus-sleuteltje draai je zo de moer aan de bovenkant van de schotel er af. Om nu de nieuwe schotel (of oude schotel met nieuw rubber?) te monteren moet je wel even hulp hebben want in je eentje red je dat nooit (zonder veerspanners). De ene houdt dan de schotel op z'n plek, duwt m naar beneden tegen de veer in, en de ander draait snel die moer er op.
Ik heb een keer op de sloop geheel zonder eigen gereedschap een veerschotel gedemonteerd, in m'n eentje;
Geschikte Starlet gevonden
Schaarkrikje uit de achterbak gehaald, veerpoot er onder vandaan gesleuteld
Veerpoot onder Starlet gelegd
Krik helemaal naar beneden, Starlet lag met z'n buik op de veerpoot
Tim draaien aan de moer bovenop de veerpoot
Beetje afstand houden, goed oppassen.. Bijna.. Laatste winding..
Stukje draaien nog.. TOK.. Daar werd de schotel gelanceerd, dwars door het zijraam van de Starlet die er naast stond even search & recovery doen in de andere Starlet en ik had m'n schotel.
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo