salut (JMGSI)
salut (JMGSI)
hee, nieuw hier en absoluut astra gsi gek, dus even voorstellen..
ben dus JMGSI, 20 jaar en kom uit rotterdam..
helaas nog geen astra gsi, maar ben er druk mee bezig.. wie weet staat er, eindelijk, heel snel één voor de deur ! ik hou jullie op de hoogte
ben dus JMGSI, 20 jaar en kom uit rotterdam..
helaas nog geen astra gsi, maar ben er druk mee bezig.. wie weet staat er, eindelijk, heel snel één voor de deur ! ik hou jullie op de hoogte
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: salut
Welkom hier en niet te snel iets kopen hoor. Let goed op wat je haalt
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: salut
Hoi JMGSI, Welkom hier!
Succes met de zoektocht naar een goede GSi!
Succes met de zoektocht naar een goede GSi!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Re: salut (JMGSI)
dank allemaal ..
ik moet zeggen dat ik niet veel (technisch) verstand van auto's heb en dus niet al te snel iets zal moeten nemen, nog aankooptips?!
ik moet zeggen dat ik niet veel (technisch) verstand van auto's heb en dus niet al te snel iets zal moeten nemen, nog aankooptips?!
Re: salut (JMGSI)
let vooral op roest,
dorpels, wielkasten, raamstijl voordeuren.
betreft het een 16v kijk dan wanneer de distributieriem gedaan is, en of de waterpomp vervangen is.
aankooptips:
Carrosserie:
Let goed op roest!!! vooral op de volgende punten achterschermen, dorpels, rondom de tankdop en bij de achterlichten.
Een Astra met elektrische ramen heeft ook vaak scheurtjes in de raamstijl.
Druk op de tankdop & op het plaatwerk rond het achterwiel
roest bij de raamstijl
Motor:
-Veelvoorkomend!! vervuilde LFR c.q. stappenmotor waardoor hij niet mooi stationair draait, is zelf schoon te maken.
Heb je een C20XE motor? Dan moet je de slang volgen onderop je SFI bak dat is de slang naar de stappenmotor
Heb je een C18XE motor? Waar je luchtfilterbuis op zit dat is je gasklephuis, links hiervan zie je een 15cm lang clindertje dit is de stappenmotor.
Hieronder vindt je ook beschrijvingen om de stappenmotor en gasklephuis van een C18XE motor schoon te maken
-De C20XE en C20LET motoren kunnen nog weleens een gescheurde cilinderkop hebben, dit gaat dan wel vaak om de KS-Kolbenschmit cilinderkop. Dit scheuren gebeurt vaak tussen een Olie/waterkanaal.
Bij de Cosworth koppen komt dit niet voor.
-De thermostaat is ook vaak defect.
-GSi types van voor '93 kunnen nog weleens last hebben van een tikkende motor van de klepstoters.
-Lekke waterpomp komt vaak voor.
-Lichte olielekkage kan geen kwaad zogenaamde "zweten"
-Slecht starten door "verdroogde" bougiekabels
-Inhouden van de motor tijdens rijden of afslaan tijdens stationair gebruik wil nog weleens te maken hebben met aanzuigen van "valse" lucht oftwel warme lucht van de motor. Dit is vaak met gebruik van open lucht filters.
Monteer dan eens je orginele luchtfilerhuis.
-Probeer te achterhalen wanneer de distributieriem is vervangen, normaal wordt dit om de 60.000 km gedaan. Kan je een hoop geld schelen.
Transmissie:
-Komt vaak voor, slecht schakelen vooral in de eerste versnellingen.
Vaak moet er dan een pinnetje worden vervangen
Onderstel:
-Komt vaak voor, het afbreken van het uiteinde van de stabilisatiestang (voor) is eventueel zelf te doen(met juiste gereedschap) , een uiteinde kost zo'n 15,- euro.
Interieur:
-Dashboard en zijpanelen willen nog weleens kraken/trillen. Bij de zijpanelen is dit eventueel op te lossen met rubbertjes achter de zijpanelen.
-Alarmlicht knop in de middenconsole zitten nog weleens los.
dorpels, wielkasten, raamstijl voordeuren.
betreft het een 16v kijk dan wanneer de distributieriem gedaan is, en of de waterpomp vervangen is.
aankooptips:
Carrosserie:
Let goed op roest!!! vooral op de volgende punten achterschermen, dorpels, rondom de tankdop en bij de achterlichten.
Een Astra met elektrische ramen heeft ook vaak scheurtjes in de raamstijl.
Druk op de tankdop & op het plaatwerk rond het achterwiel
roest bij de raamstijl
Motor:
-Veelvoorkomend!! vervuilde LFR c.q. stappenmotor waardoor hij niet mooi stationair draait, is zelf schoon te maken.
Heb je een C20XE motor? Dan moet je de slang volgen onderop je SFI bak dat is de slang naar de stappenmotor
Heb je een C18XE motor? Waar je luchtfilterbuis op zit dat is je gasklephuis, links hiervan zie je een 15cm lang clindertje dit is de stappenmotor.
Hieronder vindt je ook beschrijvingen om de stappenmotor en gasklephuis van een C18XE motor schoon te maken
-De C20XE en C20LET motoren kunnen nog weleens een gescheurde cilinderkop hebben, dit gaat dan wel vaak om de KS-Kolbenschmit cilinderkop. Dit scheuren gebeurt vaak tussen een Olie/waterkanaal.
Bij de Cosworth koppen komt dit niet voor.
-De thermostaat is ook vaak defect.
-GSi types van voor '93 kunnen nog weleens last hebben van een tikkende motor van de klepstoters.
-Lekke waterpomp komt vaak voor.
-Lichte olielekkage kan geen kwaad zogenaamde "zweten"
-Slecht starten door "verdroogde" bougiekabels
-Inhouden van de motor tijdens rijden of afslaan tijdens stationair gebruik wil nog weleens te maken hebben met aanzuigen van "valse" lucht oftwel warme lucht van de motor. Dit is vaak met gebruik van open lucht filters.
Monteer dan eens je orginele luchtfilerhuis.
-Probeer te achterhalen wanneer de distributieriem is vervangen, normaal wordt dit om de 60.000 km gedaan. Kan je een hoop geld schelen.
Transmissie:
-Komt vaak voor, slecht schakelen vooral in de eerste versnellingen.
Vaak moet er dan een pinnetje worden vervangen
Onderstel:
-Komt vaak voor, het afbreken van het uiteinde van de stabilisatiestang (voor) is eventueel zelf te doen(met juiste gereedschap) , een uiteinde kost zo'n 15,- euro.
Interieur:
-Dashboard en zijpanelen willen nog weleens kraken/trillen. Bij de zijpanelen is dit eventueel op te lossen met rubbertjes achter de zijpanelen.
-Alarmlicht knop in de middenconsole zitten nog weleens los.
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: salut (JMGSI)
Hey welkom !
Staat JM ook nog ergens voor ?
Staat JM ook nog ergens voor ?
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: salut (JMGSI)
Dat is een heel lang verhaal waar een hoop waardevolle informatie bij zit, maar ik kan me voorstellen dat het je duizelt van de hoeveelheid en de technische termen die erin voorkomen.oenatje schreef:let vooral op roest,..
...in de middenconsole zitten nog weleens los.
Algemene tips:
Bedenk goed wat je wilt. Een Astra GSi is oorspronkelijk geleverd met 4 typen motoren. Elke uitvoering heeft zijn voor- en nadelen.
2 liter 8V (C20NE) motor, 115 Pk --> Loeisterk, betrouwbaar, goedkoopst in onderhoud van de GSi motoren
2 liter 16V (C20XE) motor, 150 Pk --> Felle motor, krachtigste blok dat in de GSi geleverd is, geweldige snelheidsbeleving. Absoluut de beste motor voor de GSi. Nadeel: onderhoud is aanzienlijk duurder dan de C20NE.
1.8 liter 16V (C18XE) motor, 125 Pk --> Felle motor, iets minder krachtig dan de C20XE, iets minder betrouwbaar dan de C20NE. Goede middenmoot. Deze motoren hebben vaak last van kromgetrokken uitlaatspruitstukken en vervuilde LFR (stappenmotor).
2 liter 16V (X20XEV) motor, 136 Pk --> Alleen geleverd in de "kale" GSi versie, dus zonder dikke bumpers. Prima blok, maar je mist de krachtsexplosie van de C20XE.
Roest: Let bij versies van voor augustus '94 (de dikke versie) op roest, vooral bij de achterschermen, de tankdop en de dorpels. Kijk bij voorkeur even met een zaklamp via de serviceluikjes van de achterlichten in de achterschermen. Dan kun je zien of er ooit al eens iets is gedaan tegen roest.
Bekijk voor de consequenties van het roestprobleem maar eens in dit topic.
Elke Astra F heeft last van scheurtjes in de raamstijl van de deur. Dit ligt niet aan de elektrische ruiten, maar aan de spanning die het deurrubber op de deurstijl zet, bij het dichtslaat etc. Dit is geen enorm probleem, hij moet alleen niet helemaal doorgescheurd zijn.
Zoals bij alle auto's: Check of de wagen bij stevig remmen rechtdoor wil in plaats van naar links of rechts.
Aantal gereden kilometers: Elke GSi die minder dan 140.000 kilometer heeft gereden is verdacht van fraude met de kilometerteller. GSi's uit 1991 hebben minimaal 200.000 kilometer op de teller staan (en dat is dan een hele voorzichtige schatting) Uit 1996 hebben ze er zeker 150.000 op staan. Auto's die in hun hele leven gemiddeld maar 10.000 kilometer per jaar maken zijn zeldzaam. Ter voorbeeld: Mijne heeft intussen 353.000 kilometer gelopen, en hij komt uit 1992. Nu is dat wel een uitschieter naar boven, maar dan heb je een beetje een indicatie.
Een C20NE gaat zonder problemen 300.000 kilometer mee. Een kilometerstand boven de 2 ton is dus geen reden om niet te kopen. Hoe de wagen loopt is wel belangrijk om te checken. Als je gaat kijken, kijk dan of de motor warm is wanneer je aankomt. Het mooiste is als je een koude start kunt meemaken om te kijken hoe ie loopt.
Voor de C20XE geldt dat er maximaal de eerste 30 seconden een ratelend (tikkend) geluid mag klinken uit de motor. Daarna moet het verdwenen zijn. Dit zijn de klepstoters die zich nog moeten vullen met olie. Duurt het langer dan zijn de klepstoters versleten, of is de olie hoognodig aan vervanging toe.
Check bij de 16V motoren vooral wanneer de distributieriem vervangen is. Bij de 8V is dat niet zo spannend, zelfs als die knapt is er geen vuiltje aan de lucht.
Dat zijn zo even wat tips van mijn kant.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Re: salut (JMGSI)
Welkom hier op het forum!
En zoals je merkt is er hier kennis genoeg aanwezig
En zoals je merkt is er hier kennis genoeg aanwezig
Re: salut (JMGSI)
top al die info mannen, ik zal er veel aan hebben als groentje (heb het nog niet grondig gelezen, maar als er iets is vraag ik nog wel)
- JM staat voor J. Miguel (me naam)
- zeker weten kennis die hier rondloopt, blij dat ik me geregistreerd heb zonder nog een astra aangeschaft te hebben
- JM staat voor J. Miguel (me naam)
- zeker weten kennis die hier rondloopt, blij dat ik me geregistreerd heb zonder nog een astra aangeschaft te hebben
Re: salut (JMGSI)
jup, nog altijd op zoek
Re: salut (JMGSI)
dacht eventjes dat je wat voor me had hehe
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 654
- Lid geworden op: 14 nov 2009 21:13
- Locatie: Uithuizen (Groningen)
- Contacteer:
Re: salut (JMGSI)
Wat voor een GSI zoek je?
1.8 / 2.0 / V6?
(was even benieuwd )
niet dat ik 1 te koop heb ofzo
1.8 / 2.0 / V6?
(was even benieuwd )
niet dat ik 1 te koop heb ofzo
- Michel82
- forum-gebruiker
- Berichten: 491
- Lid geworden op: 08 jun 2006 17:40
- Auto('s): opel astra gsi c20xe
- Locatie: Haarlem
Re: salut (JMGSI)
Welkom,
enige tip, neem je tijd voordat je je gsi koopt.
Je zou de gsi bij een garage kunnen laten controleren.
succes verders.
michel
enige tip, neem je tijd voordat je je gsi koopt.
Je zou de gsi bij een garage kunnen laten controleren.
succes verders.
michel
Astra Gsi c20xe m2.8 5 deurs