brandstofpomprelais

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

brandstofpomprelais

Bericht door Ray »

Bij mijn C20XE loopt er vanaf het brandstofpomprelais 1 draadje naar de pomp. Die zit aan pin 87b van het relais als ik mij goed herinner. Dat draadje is meen ik een geschakelde min, klopt dat?
En hoe zou het kunnen dat er geen min (of plus) op dat draadje komt te staan als ik het contact aan zet? of zelfs als de motor loopt (wanneer de pomp z'n spanning krijgt van een aparte accu in de kofferbak)? Zou het relais kapot zijn? Startonderbreker in de ECU? Of iets anders? Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: brandstofpomprelais

Bericht door Laagvlieger »

Brandstofpomp krijgt via het relais spanning. Het is geen! massageschakeld systeem.
Dikke rood/blauwe draad gaat naar de pomp en spanningsverdeling voor de motor (Injectoren en sensoren).
De pomp zelf zit achter gewoon aan de massa.

Het relais stuurt bij het op contact zetten de pomp even 2 sec aan. Daarna niet eerder dan dat er een krukassignaal wordt ontvangen.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: brandstofpomprelais

Bericht door Ray »

Laagvlieger schreef:Brandstofpomp krijgt via het relais spanning. Het is geen! massageschakeld systeem.
Dikke rood/blauwe draad gaat naar de pomp en spanningsverdeling voor de motor (Injectoren en sensoren).
De pomp zelf zit achter gewoon aan de massa.

Het relais stuurt bij het op contact zetten de pomp even 2 sec aan. Daarna niet eerder dan dat er een krukassignaal wordt ontvangen.
Okee, de pomp is dus plusgeschakeld, maar waarom krijg ik dan geen spanning op die draad bij het aanzetten van het contact of bij het draaien van de motor?
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: brandstofpomprelais

Bericht door Laagvlieger »

Kapot relais? Zekering vergeten te plaatsen? Want die zit er nog wel tussen!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
gurdi
forum-gebruiker
Berichten: 2277
Lid geworden op: 21 aug 2007 15:47
Locatie: DRUTEN

Re: brandstofpomprelais

Bericht door gurdi »

of jje spanning van je contactslot komt niet bij je relais aan.

maar begin maar met de zekering en relais te controleren
astra heeft te lang geduurt
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: brandstofpomprelais

Bericht door Ray »

Bedankt voor het meedenken, maar het relais en de zekering zijn goed, ik heb daarnet zelf nog eens zitten kijken met een multi-metertje, en nou blijkt dat mijn ECU op pin 3 geen massa geeft aan het relais. De draad tussen de ECU van pin 3 naar het brandstofrelais is goed, dus het is echt de computer die geen massa geeft. Iemand een idee waardoor dat komt?

Het gaat bij onderstaand schema om relais K68 (rechtsbovenin)






Afbeelding
Raymond-oud
forum-gebruiker
Berichten: 2539
Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02

Re: brandstofpomprelais

Bericht door Raymond-oud »

dat aan pin 3 is geen massa hoor

maar heb je verder alles aangesloten
want als je dat niet hebt kan het daar ook door komen
als er geen signaal van krukassensor komt gooit hij er geen spanning op
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: brandstofpomprelais

Bericht door Ray »

raymond schreef:dat aan pin 3 is geen massa hoor
ik bedoel pin 3 van de ECU hè, niet van het relais. Pin 3 van de ECU moet wel min zijn aangezien dat spoeltje dat daaraan zit z'n plus al krijgt via pin 2 van het relais. Daarnaast, als ik pin 3 van de ECU ( = pin 9 van het relais) zelf massa geef met een los kabeltje draait de pomp wel.
Raymond-oud
forum-gebruiker
Berichten: 2539
Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02

Re: brandstofpomprelais

Bericht door Raymond-oud »

Ik zie geen pin 2 op ecu
maar welke kleur draad zit er er aan dan :mrgreen:
Gebruikersavatar
gurdi
forum-gebruiker
Berichten: 2277
Lid geworden op: 21 aug 2007 15:47
Locatie: DRUTEN

Re: brandstofpomprelais

Bericht door gurdi »

pin 2 earth (ignition pulse) engine running 0.25v max

onstekingspuls ga je niet meten met je multi metertje
astra heeft te lang geduurt
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: brandstofpomprelais

Bericht door Ray »

ik had het over pin 2 van het relais, niet van de ECU, dat staat ook in m'n vorige post.
Die draad van pin 3 van de ECU is bruin/wit volgens mij.
Gebruikersavatar
gurdi
forum-gebruiker
Berichten: 2277
Lid geworden op: 21 aug 2007 15:47
Locatie: DRUTEN

Re: brandstofpomprelais

Bericht door gurdi »

sorry haalde 2 en 3 door elkaar

pump relay driver: t85b
ignition on nbv
cranking/running 1.25v max



en als je die op de massa douwt dan doet de pomp het wel?
-zonder contact?
-opcontact?
-rijdend?

want volgens mij word die dan nog steeds geschakeld door blauw rood
astra heeft te lang geduurt
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: brandstofpomprelais

Bericht door Laagvlieger »

Rood/blauw is juist de uitgang.

Heb je op de distributiezijde van het relais wel spanning dan?
Dus op je injectorrail Enzo?
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: brandstofpomprelais

Bericht door Ray »

Als ik die bruin/witte draad, die naar pin 3 van de ECU loopt, zelf een massa geef, dan gaat de brandstofpomp draaien op het moment dat ik de sleutel op contact zet. De pomp stopt dan pas weer ongeveer 3 seconden nadat het contact weer afgezet is. Ik kan de motor op die manier ook gewoon starten. Als ik mijn zelf aangelegde massadraad, die aan de bruin/witte draad vast zit, weer los haal, gaat de pomp helemaal niet meer aan.

De pomp hoort dus ook eventjes te pompen als je het contact aan zet, en stopt weer als je niet doorstart. Met die zelf gelegde massadraad, stopt de pomp niet met pompen als je niet doorstart. Hij blijft gewoon continu doorpompen. Ook die onderbreking hoort dus aangestuurd te worden door de ECU via pin 3, maar dat doet ie niet.
Gebruikersavatar
gurdi
forum-gebruiker
Berichten: 2277
Lid geworden op: 21 aug 2007 15:47
Locatie: DRUTEN

Re: brandstofpomprelais

Bericht door gurdi »

zit toch ook dunne blauw rode aan laag, die stuurt hem dacht ik.

haal nu even wat door elkaar, zal vanavond weer eens een schema doorlezen.
astra heeft te lang geduurt
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: brandstofpomprelais

Bericht door Laagvlieger »

Neej er zit geen blauw rode.

Maar ray. even los van je pomp. De injectoren krijgen wel prik dan?
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: brandstofpomprelais

Bericht door Ray »

Injectoren doen het ja.

Ik kwam trouwens vrijdag wel 2 kleine stekkers tegen, 1 groene en 1 zwarte, die zitten naast elkaar, en in die stekkers zitten draden naar o.a.:

motorstoringslampje
koelwatertemperatuur
wagensnelheidssensor
airco-connector (2 maal??)
2 diagnosedraden naar de uitleesstekker
digitaal, multifunctioneel display
een draad naar pin 37 van de ECU
en nog enkele andere die ik niet uit m'n hoofd weet

maar nu weet ik dat pin 37 verbinding maakt met:

luchtmassameter
nokkenaspositiesensor
injectoren (vandaar jouw vraag marcel?)
klep luchtregeling stationair toerental
klep actief koolstoffilter
digitaal, multifunctioneel display
aansluiting 87 van het brandstofrelais

en dat draadje in dat stekkertje die aangesloten zit op pin 37 van de ECU is verder niet aangesloten. Waar gaat die draad normaal gesproken naartoe?
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: brandstofpomprelais

Bericht door Laagvlieger »

dat is nodig voor de VOEDING van de ECU!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: brandstofpomprelais

Bericht door Ray »

hoe kan het dan dat die motor gewoon loopt verder?
(op de brandstofpomp na dus)

en waar zit dat draadje normaal gesproken op aangesloten?
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: brandstofpomprelais

Bericht door Laagvlieger »

Die zit op de motorboom aangesloten. Maar maak eens een foto dan.
In tekst is dit zo vaag.

Je moet ook zien dat het IN de ECU gescheiden circuits zijn tussen motormanagement en stuuruitgangen (eindtrappen).
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Raymond-oud
forum-gebruiker
Berichten: 2539
Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02

Re: brandstofpomprelais

Bericht door Raymond-oud »

je moet eerst eens die motor goed in bouwen
als je dat gedaan hebt kun je ook makelijker je draden uit zoeken
want zag in je ander topic overal draad en kroonsteentjes en weet ik verder nog aan bende
dus sta er niet gek van te kijken als je wat verkeerd heb zitten

jij maakt het je zelf moeilijk zo
daar werk komt als het laaste bij een ombouw :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: brandstofpomprelais

Bericht door Ray »

Ik ben ook al (bijna) bij het laatste ;) Ik moet nu alleen nog een klein beetje elektra doen, waarmee ook alle kroonsteentjesrommel enzo eruit gaat, haha :D en koppeling afstellen, dashboard terugbouwen en dan moet het ver klaar zijn. Als het een beetje meezit ga ik komende week of anders volgende week (afhankelijk van de drukte op t werk) even een testritje maken :) Ik kan die pomp natuurlijk wel gewoon aan een geschakelde plus leggen ofzo, maar ik wil het gewoon graag laten werken op de manier zoals het hoort.

Maar ik zal morgen dan in ieder geval even een foto maken van dat groene en zwarte stekkertje, misschien dat iemand wel weet wat daaraan hoort :roll:
Gebruikersavatar
gurdi
forum-gebruiker
Berichten: 2277
Lid geworden op: 21 aug 2007 15:47
Locatie: DRUTEN

Re: brandstofpomprelais

Bericht door gurdi »

grone en zwart stekkertje langs je ecu? verbinding van de kabelboom naar de motor boom
astra heeft te lang geduurt
Gebruikersavatar
Ray
forum-gebruiker
Berichten: 415
Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
Locatie: Waalwijk

Re: brandstofpomprelais

Bericht door Ray »

gurdi schreef:grone en zwart stekkertje langs je ecu? verbinding van de kabelboom naar de motor boom
Juist ja, maar ik heb dus geen kabelboom in de auto die daarop past.
Vandaar dat ik graag wil weten waar de draden op aan gesloten zitten die in die stekkers horen. Het gaat dus om deze twee stekkertjes:

Afbeelding

En hieronder zie je dat ze inderdaad niet zo ver van de ECU vandaan zitten. Onderaan het plaatje zie je ook het brandstofpomprelais nog.

Afbeelding

Van de groene stekker is het me wel duidelijk waar die draadjes heen moeten, maar op die zwarte stekker ben ik er nog niet helemaal uit. Ik heb daar de volgende draden:

Zwart-blauw > Airco (gebruik ik niet)
Lichtblauw > Koelvloeistoftemperatuursignaal (aangelsoten op metertje in dashboard)
Bruin-geel > ECU pin 15 > digitaal, multifunctioneel display (gebruik ik niet)
Bruin-blauw > ECU pin 9 > wagensnelheidssensor (gebruik ik niet)
Rood-wit > ECU pin 37 > Relais motorregeling

Relais motorregeling, ofwel: brandstofpomprelais, dat is dezelfde in dit geval. Maar die brandstofpomp is bij aansluiting 87 al verbonden met ECU pin 37, dus die rood-witte draad is daar dus ergens een aftakking van. Maar ik weet dus niet waar die rood-witte draad heen moet. En daaruit ontstaat ook weer een andere vraag: heeft die draad te maken met het feit dat mijn brandstofpomp niet aangestuurd wordt? (M.a.w.: dat pin 85b van het brandstofrelais geen massa krijgt van pin 3 van de ECU)
Raymond-oud
forum-gebruiker
Berichten: 2539
Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02

Re: brandstofpomprelais

Bericht door Raymond-oud »

hoeveel draden zitten er in die zwarte stekker dan ?

En rood/witte draad is volgens mij voor naar je BC maar weet het niet zeker

kan nu even niet bij mijn TECH gegevens om het naar te kijken
zodra ik er bij kan geef ik het je wel even door :mrgreen:
Plaats reactie