brandstofpomprelais
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
brandstofpomprelais
Bij mijn C20XE loopt er vanaf het brandstofpomprelais 1 draadje naar de pomp. Die zit aan pin 87b van het relais als ik mij goed herinner. Dat draadje is meen ik een geschakelde min, klopt dat?
En hoe zou het kunnen dat er geen min (of plus) op dat draadje komt te staan als ik het contact aan zet? of zelfs als de motor loopt (wanneer de pomp z'n spanning krijgt van een aparte accu in de kofferbak)? Zou het relais kapot zijn? Startonderbreker in de ECU? Of iets anders? Wat denken jullie?
En hoe zou het kunnen dat er geen min (of plus) op dat draadje komt te staan als ik het contact aan zet? of zelfs als de motor loopt (wanneer de pomp z'n spanning krijgt van een aparte accu in de kofferbak)? Zou het relais kapot zijn? Startonderbreker in de ECU? Of iets anders? Wat denken jullie?
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: brandstofpomprelais
Brandstofpomp krijgt via het relais spanning. Het is geen! massageschakeld systeem.
Dikke rood/blauwe draad gaat naar de pomp en spanningsverdeling voor de motor (Injectoren en sensoren).
De pomp zelf zit achter gewoon aan de massa.
Het relais stuurt bij het op contact zetten de pomp even 2 sec aan. Daarna niet eerder dan dat er een krukassignaal wordt ontvangen.
Dikke rood/blauwe draad gaat naar de pomp en spanningsverdeling voor de motor (Injectoren en sensoren).
De pomp zelf zit achter gewoon aan de massa.
Het relais stuurt bij het op contact zetten de pomp even 2 sec aan. Daarna niet eerder dan dat er een krukassignaal wordt ontvangen.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: brandstofpomprelais
Okee, de pomp is dus plusgeschakeld, maar waarom krijg ik dan geen spanning op die draad bij het aanzetten van het contact of bij het draaien van de motor?Laagvlieger schreef:Brandstofpomp krijgt via het relais spanning. Het is geen! massageschakeld systeem.
Dikke rood/blauwe draad gaat naar de pomp en spanningsverdeling voor de motor (Injectoren en sensoren).
De pomp zelf zit achter gewoon aan de massa.
Het relais stuurt bij het op contact zetten de pomp even 2 sec aan. Daarna niet eerder dan dat er een krukassignaal wordt ontvangen.
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: brandstofpomprelais
Kapot relais? Zekering vergeten te plaatsen? Want die zit er nog wel tussen!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Re: brandstofpomprelais
of jje spanning van je contactslot komt niet bij je relais aan.
maar begin maar met de zekering en relais te controleren
maar begin maar met de zekering en relais te controleren
astra heeft te lang geduurt
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: brandstofpomprelais
Bedankt voor het meedenken, maar het relais en de zekering zijn goed, ik heb daarnet zelf nog eens zitten kijken met een multi-metertje, en nou blijkt dat mijn ECU op pin 3 geen massa geeft aan het relais. De draad tussen de ECU van pin 3 naar het brandstofrelais is goed, dus het is echt de computer die geen massa geeft. Iemand een idee waardoor dat komt?
Het gaat bij onderstaand schema om relais K68 (rechtsbovenin)
Het gaat bij onderstaand schema om relais K68 (rechtsbovenin)
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02
Re: brandstofpomprelais
dat aan pin 3 is geen massa hoor
maar heb je verder alles aangesloten
want als je dat niet hebt kan het daar ook door komen
als er geen signaal van krukassensor komt gooit hij er geen spanning op
maar heb je verder alles aangesloten
want als je dat niet hebt kan het daar ook door komen
als er geen signaal van krukassensor komt gooit hij er geen spanning op
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: brandstofpomprelais
ik bedoel pin 3 van de ECU hè, niet van het relais. Pin 3 van de ECU moet wel min zijn aangezien dat spoeltje dat daaraan zit z'n plus al krijgt via pin 2 van het relais. Daarnaast, als ik pin 3 van de ECU ( = pin 9 van het relais) zelf massa geef met een los kabeltje draait de pomp wel.raymond schreef:dat aan pin 3 is geen massa hoor
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02
Re: brandstofpomprelais
Ik zie geen pin 2 op ecu
maar welke kleur draad zit er er aan dan
maar welke kleur draad zit er er aan dan
Re: brandstofpomprelais
pin 2 earth (ignition pulse) engine running 0.25v max
onstekingspuls ga je niet meten met je multi metertje
onstekingspuls ga je niet meten met je multi metertje
astra heeft te lang geduurt
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: brandstofpomprelais
ik had het over pin 2 van het relais, niet van de ECU, dat staat ook in m'n vorige post.
Die draad van pin 3 van de ECU is bruin/wit volgens mij.
Die draad van pin 3 van de ECU is bruin/wit volgens mij.
Re: brandstofpomprelais
sorry haalde 2 en 3 door elkaar
pump relay driver: t85b
ignition on nbv
cranking/running 1.25v max
en als je die op de massa douwt dan doet de pomp het wel?
-zonder contact?
-opcontact?
-rijdend?
want volgens mij word die dan nog steeds geschakeld door blauw rood
pump relay driver: t85b
ignition on nbv
cranking/running 1.25v max
en als je die op de massa douwt dan doet de pomp het wel?
-zonder contact?
-opcontact?
-rijdend?
want volgens mij word die dan nog steeds geschakeld door blauw rood
astra heeft te lang geduurt
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: brandstofpomprelais
Rood/blauw is juist de uitgang.
Heb je op de distributiezijde van het relais wel spanning dan?
Dus op je injectorrail Enzo?
Heb je op de distributiezijde van het relais wel spanning dan?
Dus op je injectorrail Enzo?
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: brandstofpomprelais
Als ik die bruin/witte draad, die naar pin 3 van de ECU loopt, zelf een massa geef, dan gaat de brandstofpomp draaien op het moment dat ik de sleutel op contact zet. De pomp stopt dan pas weer ongeveer 3 seconden nadat het contact weer afgezet is. Ik kan de motor op die manier ook gewoon starten. Als ik mijn zelf aangelegde massadraad, die aan de bruin/witte draad vast zit, weer los haal, gaat de pomp helemaal niet meer aan.
De pomp hoort dus ook eventjes te pompen als je het contact aan zet, en stopt weer als je niet doorstart. Met die zelf gelegde massadraad, stopt de pomp niet met pompen als je niet doorstart. Hij blijft gewoon continu doorpompen. Ook die onderbreking hoort dus aangestuurd te worden door de ECU via pin 3, maar dat doet ie niet.
De pomp hoort dus ook eventjes te pompen als je het contact aan zet, en stopt weer als je niet doorstart. Met die zelf gelegde massadraad, stopt de pomp niet met pompen als je niet doorstart. Hij blijft gewoon continu doorpompen. Ook die onderbreking hoort dus aangestuurd te worden door de ECU via pin 3, maar dat doet ie niet.
Re: brandstofpomprelais
zit toch ook dunne blauw rode aan laag, die stuurt hem dacht ik.
haal nu even wat door elkaar, zal vanavond weer eens een schema doorlezen.
haal nu even wat door elkaar, zal vanavond weer eens een schema doorlezen.
astra heeft te lang geduurt
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: brandstofpomprelais
Neej er zit geen blauw rode.
Maar ray. even los van je pomp. De injectoren krijgen wel prik dan?
Maar ray. even los van je pomp. De injectoren krijgen wel prik dan?
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: brandstofpomprelais
Injectoren doen het ja.
Ik kwam trouwens vrijdag wel 2 kleine stekkers tegen, 1 groene en 1 zwarte, die zitten naast elkaar, en in die stekkers zitten draden naar o.a.:
motorstoringslampje
koelwatertemperatuur
wagensnelheidssensor
airco-connector (2 maal??)
2 diagnosedraden naar de uitleesstekker
digitaal, multifunctioneel display
een draad naar pin 37 van de ECU
en nog enkele andere die ik niet uit m'n hoofd weet
maar nu weet ik dat pin 37 verbinding maakt met:
luchtmassameter
nokkenaspositiesensor
injectoren (vandaar jouw vraag marcel?)
klep luchtregeling stationair toerental
klep actief koolstoffilter
digitaal, multifunctioneel display
aansluiting 87 van het brandstofrelais
en dat draadje in dat stekkertje die aangesloten zit op pin 37 van de ECU is verder niet aangesloten. Waar gaat die draad normaal gesproken naartoe?
Ik kwam trouwens vrijdag wel 2 kleine stekkers tegen, 1 groene en 1 zwarte, die zitten naast elkaar, en in die stekkers zitten draden naar o.a.:
motorstoringslampje
koelwatertemperatuur
wagensnelheidssensor
airco-connector (2 maal??)
2 diagnosedraden naar de uitleesstekker
digitaal, multifunctioneel display
een draad naar pin 37 van de ECU
en nog enkele andere die ik niet uit m'n hoofd weet
maar nu weet ik dat pin 37 verbinding maakt met:
luchtmassameter
nokkenaspositiesensor
injectoren (vandaar jouw vraag marcel?)
klep luchtregeling stationair toerental
klep actief koolstoffilter
digitaal, multifunctioneel display
aansluiting 87 van het brandstofrelais
en dat draadje in dat stekkertje die aangesloten zit op pin 37 van de ECU is verder niet aangesloten. Waar gaat die draad normaal gesproken naartoe?
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: brandstofpomprelais
dat is nodig voor de VOEDING van de ECU!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: brandstofpomprelais
hoe kan het dan dat die motor gewoon loopt verder?
(op de brandstofpomp na dus)
en waar zit dat draadje normaal gesproken op aangesloten?
(op de brandstofpomp na dus)
en waar zit dat draadje normaal gesproken op aangesloten?
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: brandstofpomprelais
Die zit op de motorboom aangesloten. Maar maak eens een foto dan.
In tekst is dit zo vaag.
Je moet ook zien dat het IN de ECU gescheiden circuits zijn tussen motormanagement en stuuruitgangen (eindtrappen).
In tekst is dit zo vaag.
Je moet ook zien dat het IN de ECU gescheiden circuits zijn tussen motormanagement en stuuruitgangen (eindtrappen).
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02
Re: brandstofpomprelais
je moet eerst eens die motor goed in bouwen
als je dat gedaan hebt kun je ook makelijker je draden uit zoeken
want zag in je ander topic overal draad en kroonsteentjes en weet ik verder nog aan bende
dus sta er niet gek van te kijken als je wat verkeerd heb zitten
jij maakt het je zelf moeilijk zo
daar werk komt als het laaste bij een ombouw
als je dat gedaan hebt kun je ook makelijker je draden uit zoeken
want zag in je ander topic overal draad en kroonsteentjes en weet ik verder nog aan bende
dus sta er niet gek van te kijken als je wat verkeerd heb zitten
jij maakt het je zelf moeilijk zo
daar werk komt als het laaste bij een ombouw
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: brandstofpomprelais
Ik ben ook al (bijna) bij het laatste Ik moet nu alleen nog een klein beetje elektra doen, waarmee ook alle kroonsteentjesrommel enzo eruit gaat, haha en koppeling afstellen, dashboard terugbouwen en dan moet het ver klaar zijn. Als het een beetje meezit ga ik komende week of anders volgende week (afhankelijk van de drukte op t werk) even een testritje maken Ik kan die pomp natuurlijk wel gewoon aan een geschakelde plus leggen ofzo, maar ik wil het gewoon graag laten werken op de manier zoals het hoort.
Maar ik zal morgen dan in ieder geval even een foto maken van dat groene en zwarte stekkertje, misschien dat iemand wel weet wat daaraan hoort
Maar ik zal morgen dan in ieder geval even een foto maken van dat groene en zwarte stekkertje, misschien dat iemand wel weet wat daaraan hoort
Re: brandstofpomprelais
grone en zwart stekkertje langs je ecu? verbinding van de kabelboom naar de motor boom
astra heeft te lang geduurt
- Ray
- forum-gebruiker
- Berichten: 415
- Lid geworden op: 25 jul 2008 19:34
- Auto('s): Kadett C Caravan 3.0 V6
- Locatie: Waalwijk
Re: brandstofpomprelais
Juist ja, maar ik heb dus geen kabelboom in de auto die daarop past.gurdi schreef:grone en zwart stekkertje langs je ecu? verbinding van de kabelboom naar de motor boom
Vandaar dat ik graag wil weten waar de draden op aan gesloten zitten die in die stekkers horen. Het gaat dus om deze twee stekkertjes:
En hieronder zie je dat ze inderdaad niet zo ver van de ECU vandaan zitten. Onderaan het plaatje zie je ook het brandstofpomprelais nog.
Van de groene stekker is het me wel duidelijk waar die draadjes heen moeten, maar op die zwarte stekker ben ik er nog niet helemaal uit. Ik heb daar de volgende draden:
Zwart-blauw > Airco (gebruik ik niet)
Lichtblauw > Koelvloeistoftemperatuursignaal (aangelsoten op metertje in dashboard)
Bruin-geel > ECU pin 15 > digitaal, multifunctioneel display (gebruik ik niet)
Bruin-blauw > ECU pin 9 > wagensnelheidssensor (gebruik ik niet)
Rood-wit > ECU pin 37 > Relais motorregeling
Relais motorregeling, ofwel: brandstofpomprelais, dat is dezelfde in dit geval. Maar die brandstofpomp is bij aansluiting 87 al verbonden met ECU pin 37, dus die rood-witte draad is daar dus ergens een aftakking van. Maar ik weet dus niet waar die rood-witte draad heen moet. En daaruit ontstaat ook weer een andere vraag: heeft die draad te maken met het feit dat mijn brandstofpomp niet aangestuurd wordt? (M.a.w.: dat pin 85b van het brandstofrelais geen massa krijgt van pin 3 van de ECU)
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02
Re: brandstofpomprelais
hoeveel draden zitten er in die zwarte stekker dan ?
En rood/witte draad is volgens mij voor naar je BC maar weet het niet zeker
kan nu even niet bij mijn TECH gegevens om het naar te kijken
zodra ik er bij kan geef ik het je wel even door
En rood/witte draad is volgens mij voor naar je BC maar weet het niet zeker
kan nu even niet bij mijn TECH gegevens om het naar te kijken
zodra ik er bij kan geef ik het je wel even door