Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Van alles en nog wat. (General Bullshit)
Gebruikersavatar
Tim82
forum-gebruiker
Berichten: 1151
Lid geworden op: 16 aug 2008 13:08
Locatie: Beverwijk

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door Tim82 »

Zit ik hier bij de Nederlandsche GSI club? Of zitten jullie stiekem in de Alpen?
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3763
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door pluggie »

Heeel erg simpel:

In zijn vrij gebruikttie iets van 1.2l/uur, MET koppeling in. anders nie.

Test. Bij 180 ga je even naar de achterbank. Verwisselt je schoenen, danst de siritaki, We lezen tegelijkertijd een boek.
Al lezend doen we de binnenklep open van binnenuit met 190. Boeie.
Verder verwisselen we de CD speler, en doen 'mc gyver' bij 180 gaan we via het linkerraam naar rechts bovenlangs =
voor extra thrill ! Wie doet wint een wasmachine, waait hard man !

0.000000000000000000000000000000000000000 verbruik.

Probeer maar eens.
Doe nu eens bovenstaande met baksteen op koppelingspedaal, MUFFFFFFFFFFF, hey 1.2 per uur.

Nou slotje.
Gebruikersavatar
GSi-mon
forum-gebruiker
Berichten: 361
Lid geworden op: 29 sep 2007 22:27
Locatie: Zoetermeer

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door GSi-mon »

oei 1:13 is dan niet zo goed met een corsa 1400 8 klapper :oops:
CORSA X1.4SZ
deliyuregim83
forum-gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: 29 jul 2009 09:41

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door deliyuregim83 »

Heys,

Ik weet nog niet hoeveel mijn auto rijdt. Heb hem volgetankt en de tank is nu volgens het metertje half vol, en heb nu 350km :shock: gereden? (best zuinig vind ik) waarvan deze 100km snelweg is. Ben nu wel erg benieuwd naar de uitslag :roll: :mrgreen: :mrgreen:

Alleen ik rij wel normaal... niet te hard :speed: :speed: :mrgreen:

ASTRA GSI C20XE
Gebruikersavatar
Peter_89
forum-gebruiker
Berichten: 1577
Lid geworden op: 17 dec 2006 01:11
Locatie: Twente

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door Peter_89 »

deliyuregim83 schreef:Heys,

Ik weet nog niet hoeveel mijn auto rijdt. Heb hem volgetankt en de tank is nu volgens het metertje half vol, en heb nu 350km :shock: gereden? (best zuinig vind ik) waarvan deze 100km snelweg is. Ben nu wel erg benieuwd naar de uitslag :roll: :mrgreen: :mrgreen:

Alleen ik rij wel normaal... niet te hard :speed: :speed: :mrgreen:

ASTRA GSI C20XE
Als hij over de helft is zakt hij in eens veel harder. Let maar op...
Zwei Liter Kraft ja
Gebruikersavatar
Michel82
forum-gebruiker
Berichten: 491
Lid geworden op: 08 jun 2006 17:40
Auto('s): opel astra gsi c20xe
Locatie: Haarlem

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door Michel82 »

Tip 1 Schakelen
Schakel zo vroeg mogelijk op naar een hogere versnelling, tussen 2000 en 2500 toeren.
Een toerenteller is hierbij een handig hulpmiddel.
Een deel van het vermogen dat een automotor levert gaat verloren aan inwendige wrijvingsverliezen. Deze verliezen zijn evenredig met het toerental. Wanneer u met lage toerentallen rijdt blijven deze verliezen tot een minimum beperkt, wat gunstig is voor het brandstofverbruik. Bovendien neemt de efficiëntie van een automotor toe naarmate hij zwaarder belast wordt (lees: er bij lage toerentallen meer gas gegeven wordt). De energie wordt dan efficiënter opgewekt. Het meest efficiënt rijdt u zodoende door bij het optrekken tussen 2000 en 2500 toeren naar hogere versnellingen over te schakelen (lage toerentallen) en daarin relatief veel gas te geven. Dat gaat in een hoge versnelling automatisch omdat u dan veel gas moet geven om vlot op te kunnen trekken.
Voor het rijden met een automatische versnellingsbak geldt dat u de ‘sportstand’ en het gebruik van de ‘kickdown’ het best kunt vermijden. Als u bij het bereiken van de gewenste snelheid het gaspedaal net even iets loslaat kiest de versnellingsbak eerder de hogere versnelling.
Tip 2 Uitrollen
Ziet u dat u snelheid moet minderen of stoppen voor een verkeerslicht, laat dan tijdig gas los en laat de auto in de versnelling van dat moment uitrollen.
Benzine- en dieselauto’s met een injectiemotor, meestal vanaf bouwjaar 1990, zijn voorzien van een elektronische functie die de brandstoftoevoer naar de motor onderbreekt wanneer er op de motor wordt afgeremd (gas wordt losgelaten in de versnelling). Dit onderbreken is mogelijk omdat de motor dan via de wielen wordt aangedreven, en deze zichzelf dus niet ‘aan de gang’ hoeft te houden, zoals dat bij stationair (in de vrij) draaien het geval is. De voordelen voor het brandstofverbruik van deze onderbrekingsfunctie kunt u maximaal benutten door tijdig het gas los te laten, bijvoorbeeld als u een verkeerslicht nadert.
Voor oudere benzineauto’s met een carburateur en oudere diesels, meestal van vóór bouwjaar 1990, maakt het voor het brandstofverbruik niet zoveel uit of u het voertuig in of uit de versnelling laat uitrollen, aangezien een carburateur een mechanisch onderdeel is en niet voorzien is van elektronica die de brandstoftoevoer geheel kan afsluiten. Deze auto’s verbruiken bij afremmen op de motor ongeveer net zoveel brandstof als bij stationair draaien. Het tijdig loslaten van het gas voorkomt hier natuurlijk wel dat er onnodig hard moet worden afgeremd (en energie verloren gaat).
Tip 3 80 in z’n 5

Voor de auto’s van tegenwoordig is het geen enkel probleem om met lage toerentallen te rijden. Bij benzine- en dieselauto’s kunt u het best tussen de 2000 en 2500 toeren doorschakelen. Zolang de auto soepel rijdt, is dit niet slecht voor zowel de motor als de aandrijflijn.

Zo kunt u best 80 km per uur rijden in de vijfde versnelling. Of 50 km per uur in de vierde versnelling. Als u in hoge versnellingen rijdt, maakt de motor minder toeren en is het brandstofverbruik lager. Resultaat: minder uitstoot van uitlaatgassen en u rijdt nog zuiniger ook.
Tip 4 Bandenspanning
Controleer maandelijks de bandenspanning.
Een belangrijk deel van de energie voor de aandrijving van een auto gaat op aan de rolweerstand. Een bandenspanning die 25% te laag is, verhoogt de rolweerstand met 10%, waardoor het brandstofverbruik met circa 2% toeneemt. Een band met een te lage spanning verhoogt echter niet alleen het brandstofverbruik, maar verkort ook de levensduur van die band en beïnvloedt de wegligging van een auto nadelig.
De praktijk leert dat u om zeker te zijn van een correcte bandenspanning deze één keer per maand moet controleren (en indien nodig corrigeren). De bandenspanning dient met koude banden gecontroleerd te worden. Dat wil zeggen dat u er niet meer dan 3 kilometer mee moet hebben gereden, anders moet u 10 minuten wachten tot de banden zijn afgekoeld.
Deze adviesspanningen zijn terug te vinden in het instructieboekje, en vaak ook op stickers op bijvoorbeeld de deurpost, op de achterkant van de zonneklep of aan de binnenkant van het benzineklepje.
Tip 5 Vooruitkijken
Kijk zo ver mogelijk vooruit en anticipeer op het overige verkeer.
Bij constante snelheden is het benodigde motorvermogen vrij laag. Om zoveel mogelijk met een gelijkmatige snelheid te kunnen rijden is het van belang te anticiperen op het overige verkeer. Dan hoeft u niet onnodig of abrupt te remmen of gas te geven. Als u vooraf goed inschat wat het overige verkeer gaat doen, kan dat grote invloed hebben op de gelijkmatigheid van de snelheid van uw auto. Bijvoorbeeld bij het naderen van verkeerslichten, het inhalen van medeweggebruikers, zoals tractoren en fietsers, maar ook bij het rijden op een drukke snelweg. Veel zaken kunt u immers al ver van tevoren zien aankomen.
Tip 6 Motor afzetten
Zet de motor uit bij korte stops, zoals bij een openstaande brug, bij een spoorwegovergang, in de file, wanneer u iemand afhaalt, etc. Start u weer, doe dit dan zonder gas te geven.
Het brandstofverbruik van een motor die stationair (onbelast) draait kan afhankelijk van het motortype oplopen tot 0,5 liter per uur. Vandaar dat het consequent afzetten van de motor al gauw tot interessante besparingen kan leiden. Vuistregel is dat bij langer dan 1 minuut stilstaan het al zinvol is om de motor af te zetten. Houd wel in de gaten of de verkeersveiligheid het toelaat de motor af te zetten.
Bij de meeste auto's hoeft het gaspedaal niet te worden ingetrapt wanneer de motor wordt gestart. Het motormanagement regelt een correcte start. Zo kost starten geen extra brandstof.
Tip 7 Accessoires
Maak, indien mogelijk, gebruik van in-car apparatuur, zoals toerenteller, cruise control en boordcomputer.
Auto's zijn tegenwoordig vaak standaard uitgerust met apparatuur die kan assisteren bij een efficiënt, veilig en comfortabel rijgedrag.
• Een toerenteller helpt bij het bepalen van het juiste toerental om op te schakelen naar een hogere versnelling (tip 1).
• Een cruise control kan de snelheid van een auto veel beter constant houden (tip 2) dan dat zelfs een geoefende bestuurder kan. Bovendien voorkomt het gebruik van een cruise control dat ongemerkt de snelheidslimiet wordt overschreden, wat bekeuringen uitspaart en voorkomt dat het brandstofverbruik (ongewild) sterk oploopt. Het brandstofverbruik neemt namelijk boven 100 km/uur bijna kwadratisch toe met de rijsnelheid.
• In veel auto’s zit tegenwoordig een boordcomputer met een variëteit aan functies, waaronder vaak ook het gemiddelde en actuele brandstofverbruik. Daarmee heeft een bestuurder altijd een directe terugkoppeling van de effecten van zijn of haar rijgedrag op het brandstofverbruik. U leert dus welk rijgedrag welke invloed heeft op het brandstofverbruik.
Tip 8 Auto kopen
Let bij de aanschaf van een nieuwe auto op het energielabel.
Als u binnenkort een auto gaat kopen kunt u op een aantal manieren zorgen dat uw brandstofkosten in de toekomst niet te hoog worden. U kunt letten op de grootte van de auto, het bouwjaar, het brandstofverbruik en het type brandstof.
• In het algemeen geldt dat kleinere auto's zuiniger zijn dan grotere auto's.
• Nieuwe auto’s zijn meestal veel schoner dan oudere auto's. Dit is goed voor het milieu en de luchtkwaliteit.
• Bij een vergelijking van auto's van hetzelfde bouwjaar en type is een auto op LPG met G3 installatie het minst milieubelastend. Nieuw zijn de hybride auto's die een zeer zuinige benzinemotor combineren met een elektromotor. Met een hybride auto is uw brandstofverbruik helemaal laag.
Het energielabel maakt brandstofverbruik zichtbaar
Op het energielabel voor personenauto's ziet u direct hoeveel brandstof een nieuwe personenauto verbruikt en hoeveel CO2 deze uitstoot. U komt het energielabel tegen als u bij de dealer op zoek gaat naar een nieuwe auto. Net als bij koelkasten en wasmachines, moet de dealer op alle nieuwe auto's een energielabel aanbrengen.
Het energielabel geeft aan hoe zuinig of onzuinig een auto is ten opzichte van andere auto's die net zo groot zijn. Op deze manier kunt u snel het verbruik van ongeveer even grote auto's met elkaar vergelijken. De categorieën worden aangegeven met de letters A tot en met G en met kleuren: (drie tinten) groen voor zuinig, geel voor gemiddeld en (drie tinten) rood voor onzuinig.
U kunt ook in het brandstofverbruiksboekje kijken voor een overzicht van de brandstofverbruiksgegevens van alle nieuwe auto's die op de Nederlandse markt te koop zijn. Het boekje is gratis verkrijgbaar bij de dealer en gratis te downloaden via www.hetnieuwerijden.nl/folders.
Tip 9 – Energievreters
Naast het type auto en uw rijstijl wordt uw brandstofverbruik nog door een aantal andere factoren bepaald:
Snelheid
De meeste auto's leggen een bepaalde afstand het zuinigst af bij circa 90 km/uur. Boven de 100 km/uur neemt het brandstofverbruik snel toe. Een constante snelheid van 70 tot 90 km per uur, afhankelijk van het type auto, geeft een gemiddeld verbruik van 5,4 liter brandstof per 100 km. Bij een constante snelheid van 120 km is dat 7,7 liter (42% meer), en bij een snelheid van 140 km is dat 9,4 liter (74% meer).
Het gebruik van apparatuur
• De grootste brandstofverbruiker is de airconditioning. Als de airco op half vermogen aanstaat, neemt het brandstofverbruik met 3 tot 10 procent toe.
Airconditioning kan, als deze vaak wordt gebruikt, leiden tot een meerverbruik van 25% aan brandstof. Gebruik met beleid (alleen indien nodig) kost ongeveer 10% meer brandstof.
• De achterruitverwarming zorgt voor 4% tot 7% meerverbruik van de brandstof. Ook hier geldt uiteraard: wel gebruiken wanneer de veiligheid dat vraagt. Sommige achterruitverwarmingen schakelen automatisch uit na 7 of 8 minuten. Is de ruit eerder schoon, dan kunt u de achterruitverwarming eerder uitzetten.
• Ook de blower en bijvoorbeeld zware muziekinstallaties verhogen het brandstofverbruik. U kunt de apparatuur dus het best uitzetten als deze niet (meer) nodig is.
Luchtweerstand
Autofabrikanten doen hun best om auto's zo gestroomlijnd mogelijk te maken. Hierdoor is de luchtweerstand zo klein mogelijk. Een grote luchtweerstand zorgt er namelijk voor dat het brandstofverbruik flink toeneemt. Alles wat u op of aan de auto bevestigt zorgt ook voor een hoger brandstofverbruik. Haal uw dakkoffer, imperiaal of fietsenrek dus van de auto zodra u deze niet meer nodig heeft. Tot slot zorgt het rijden met de ramen open ook voor een hoger brandstofverbruik.

Gewicht in de auto
Alles wat u meeneemt in de auto zorgt voor een hoger brandstofverbruik. Zorg dus dat u spullen die u niet nodig heeft thuis laat. Elke 10 kg extra gewicht betekent 0,1 liter meerverbruik per 100 kilometer.
Tot slot geldt dat een goed onderhouden auto een lager brandstofverbruik heeft en minder emissies uitstoot. Bovendien rijdt zo'n auto veiliger en comfortabeler.
Astra Gsi c20xe m2.8 5 deurs
Gebruikersavatar
Michel82
forum-gebruiker
Berichten: 491
Lid geworden op: 08 jun 2006 17:40
Auto('s): opel astra gsi c20xe
Locatie: Haarlem

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door Michel82 »

zo genoeg bespaar tips :shiny:
Astra Gsi c20xe m2.8 5 deurs
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door Laagvlieger »

Oftewel het nieuwe rijden....
Met andere woorden....hoe bespaar ik op brandstofkosten.....en verdubbel ik de onderhouds en reparatiekosten.
En ben je een ramp voor de mensen die achter je rijden.

Ik hou er niet van.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Nick(GSI)
forum-gebruiker
Berichten: 1474
Lid geworden op: 19 aug 2008 19:55

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door Nick(GSI) »

Laagvlieger schreef:Oftewel het nieuwe rijden....
Met andere woorden....hoe bespaar ik op brandstofkosten.....en verdubbel ik de onderhouds en reparatiekosten.
En ben je een ramp voor de mensen die achter je rijden.

Ik hou er niet van.
whaha :mrgreen: i AGREE
Astra GSi 3.0 V6

Created By Dhz-Twente
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door Roy 2.0 16v »

vanmiddag irriteerde ik me ook kapot aan een oude zuinige knar. nog geen 40 rijden op een normale 50 weg... en dan nog remmen ook in een flauwe bocht.. zelden zo strak ge-bum-per-kleefd! alsof ik een aanhangwagen was hahaaha ( nee viel nog mee hoor)
die slak had al een hele trein autos achter zich verzameld.
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
Michel82
forum-gebruiker
Berichten: 491
Lid geworden op: 08 jun 2006 17:40
Auto('s): opel astra gsi c20xe
Locatie: Haarlem

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door Michel82 »

Kan inderdaad irritant zijn.

Alleen soms zijn de mensen zich niet bewust van hun rijgedrag/kunsten

Hij zal wel gedacht hebben wat een ongelovelijke bumperklever :wink:

michel
Astra Gsi c20xe m2.8 5 deurs
Gebruikersavatar
Michel82
forum-gebruiker
Berichten: 491
Lid geworden op: 08 jun 2006 17:40
Auto('s): opel astra gsi c20xe
Locatie: Haarlem

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door Michel82 »

Laagvlieger schreef:Oftewel het nieuwe rijden....
Met andere woorden....hoe bespaar ik op brandstofkosten.....en verdubbel ik de onderhouds en reparatiekosten.
En ben je een ramp voor de mensen die achter je rijden.

Ik hou er niet van.
Ik ben het ook niet helemaal niet helemaal eens met het nieuwe rijden maar er zitten wel punten bij die goed zijn.

het heeft zo ze voor en nadelen.

jij als automonteur hebt er een andere kijk op dan de mensen die hiermee zijn gekomen

maar wat zijn dan de nadelen

michel
Astra Gsi c20xe m2.8 5 deurs
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10361
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door oenatje »

Roy 2.0 16v schreef:vanmiddag irriteerde ik me ook kapot aan een oude zuinige knar. nog geen 40 rijden op een normale 50 weg... en dan nog remmen ook in een flauwe bocht.. zelden zo strak ge-bum-per-kleefd! alsof ik een aanhangwagen was hahaaha ( nee viel nog mee hoor)
die slak had al een hele trein autos achter zich verzameld.
dat komt omdat die man kruipolie had getankt
Gebruikersavatar
Michel82
forum-gebruiker
Berichten: 491
Lid geworden op: 08 jun 2006 17:40
Auto('s): opel astra gsi c20xe
Locatie: Haarlem

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door Michel82 »

Bumperkleven is ook een manier van zuinig rijden (zit je in z'n slipstream) :wink:
Astra Gsi c20xe m2.8 5 deurs
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door Laagvlieger »

Nadelen:

-Dichtkolen van de zuigerveren en klepzittingen.
Gevolg is een ernstig hoog olieverbruik.

-EGR kleppen die defect gaan

-En gewoon hele erge vervuiling van de motor en olie.

Een motor moet lekker "doorblazen".
Wat wel kan is het nieuwe rijden combineren met eens per week een dagje trappen.
Maja dan verstook je ook weer een hoop.
Ik zie er geen winst in.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door Bart(astra) »

en dan hebben we het nog niet eens over lagerslijtage bij te lage toerentallen :wink:
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3763
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door pluggie »

Michel82 schreef:zo genoeg bespaar tips :shiny:
Meen je dat nou echt ?

Ik vond je auto als 5 deurs, hardstikke strak, de zijskirts passen net niet, maar 1000x netter als gedacht, vond hem strak.

Maar als je je auto de poeier in wil hebben moet je zo rijden.

Mijne roeste nooit, paar maanden stilstaan, roest, moet jij eens zo paar maanden rijden. Amai. Alles gaat volzitten met onverbrande zooi.
Dus eerste wat je gaat doen alssie warm is, ding eens gigantisch doortrekken 10x. :mrgreen:

Bovendien klopt er geen fluit van, net alsof dat toerental bij elke auto hetzelfde is. Als ik onder toeren ga optrekken zuipttie meer als een Hummer.

[edit] kzie dat bart en marcel me al voor zijn.

Zo ontzettend slecht voor een auto dat. Je rijdt alles kapot, remmen idem.
Gebruikersavatar
Nick(GSI)
forum-gebruiker
Berichten: 1474
Lid geworden op: 19 aug 2008 19:55

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door Nick(GSI) »

Bart(astra) schreef:en dan hebben we het nog niet eens over lagerslijtage bij te lage toerentallen :wink:
en de olie word niet goed doorgepompt??
Astra GSi 3.0 V6

Created By Dhz-Twente
Gebruikersavatar
marklukassen
forum-gebruiker
Berichten: 388
Lid geworden op: 04 mar 2009 19:57
Locatie: Gelderland / 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door marklukassen »

Als ik optrek tot 3000 toeren en rond de 3000/4000 schakel rij ik op 50 liter ongeveer 530 km (geen snelweg)
Als ik optrek tot 2000 toeren en ook rond 2000 schakel rij ik op 50 liter niet meer dan 350..... :finger: het zuinige rijden. Die nieuwere auto's zijn misschien wel zuiniger op die manier. En dan nog... Als de tank leeg is.. :finger: it gewoon weer vullen niet zeuren. Alles kost geld..
''Me and my car may not look like much.. But we are pro at pretending to be ninja's!''
Gebruikersavatar
markgsi20
forum-gebruiker
Berichten: 72
Lid geworden op: 20 jun 2009 14:48
Locatie: Vorden (Achterhoek)

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door markgsi20 »

kun je trouwens ook brandstof besparen door een orgineel luchtfilter tov. een k&n filter?
Gebruikersavatar
vizier
forum-gebruiker
Berichten: 1497
Lid geworden op: 13 nov 2006 00:19
Locatie: Twente

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door vizier »

ligt eraan of het een open of een inleg filter is, maar dan nog is het minimaal

bovendien moet je niet zeuren over verbruik als je een gsi rijd :twisted:
Life is a Game -> Enjoy :)

Astra GSi 3.2V6

VFR 800fi (800ccV4)
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7839
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door pascal1109 »

Gewoon zegels van de shell sparen ofzo. Kun je later weer inwisselen voor een tank benzine. Is voor je gevoel net of je een keertje gratis tankt :D
Als je dan lekker niet zuinig rijdt, kan je vaak tanken, heb je veel zegels kan je vaak "gratis" tanken :mrgreen:
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door Laagvlieger »

Nick(GSI) schreef:
Bart(astra) schreef:en dan hebben we het nog niet eens over lagerslijtage bij te lage toerentallen :wink:
en de olie word niet goed doorgepompt??
Nee te hoge drijfstangkrachten.
Door het lage toerental en hoge belasting wordt d eolie tussen de lagers weggedrukt.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Declain
forum-gebruiker
Berichten: 59
Lid geworden op: 15 jul 2009 13:53
Locatie: Ede

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door Declain »

Laagvlieger schreef:
Nick(GSI) schreef:
Bart(astra) schreef:en dan hebben we het nog niet eens over lagerslijtage bij te lage toerentallen :wink:
en de olie word niet goed doorgepompt??
Nee te hoge drijfstangkrachten.
Door het lage toerental en hoge belasting wordt d eolie tussen de lagers weggedrukt.


verbruikt dat meer olie? want ik heb een maat die "nieuw rijd" maar dat ding zuipt olie...
Gebruikersavatar
Michel82
forum-gebruiker
Berichten: 491
Lid geworden op: 08 jun 2006 17:40
Auto('s): opel astra gsi c20xe
Locatie: Haarlem

Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?

Bericht door Michel82 »

Heb nu de bespaar tips op een rij gezet voor mensen die er intresse in hadden, maar dat hoeft niet zeggen dat dat meteen mijn rijstijl is.

Ik merk alleen wel nu ik kinderen heb dat ik me wel een stuk rustiger gedraag in het verkeer en dat is aanzielijk te merken in me verbruik.

Zo nu en dan trek ik wel iets verder in me toeren door (mits mogelijk is).

Maar met een pittige rijstijl heb je weer andere slijtage punten dus hoe dan ook je zal het toch nooit goed doen.

michel
Astra Gsi c20xe m2.8 5 deurs
Plaats reactie