Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
- Mad Driver
- forum-gebruiker
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
- Locatie: Maastricht
Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
Jongens ik heb een vraag.
Je rijdt dus 80kmu bergaf vervolgens doeje de auto in zn vrij en laat de auto de hele berg afrollen terwijl je motor stationair loopt. Heb je hier winst behaald? Of is het zo dat zolang de wielen draaien de auto stationair ook veel gebruikt?
Ik kan me namelijk herrineren dat mijn astra destijds aangaf, dat als je zegma 5kmu in zn vrij rolde datie errrug veel benzine inspoot.
Dus mijn vraag is, behaal je daadwerkelijk winst door op bepaalde stukjes (paar 100meters) de auto in zn vrij te zetten of niet? En zo niet graag uitleg erbij want ik ben erg benieuwd.
Ik zie namelijk dat als de auto stil staat stationair 900toeren maakt, maar stationair terwijl de auto rolt maakt hij 1100 toeren.
Graag uw reactie
Je rijdt dus 80kmu bergaf vervolgens doeje de auto in zn vrij en laat de auto de hele berg afrollen terwijl je motor stationair loopt. Heb je hier winst behaald? Of is het zo dat zolang de wielen draaien de auto stationair ook veel gebruikt?
Ik kan me namelijk herrineren dat mijn astra destijds aangaf, dat als je zegma 5kmu in zn vrij rolde datie errrug veel benzine inspoot.
Dus mijn vraag is, behaal je daadwerkelijk winst door op bepaalde stukjes (paar 100meters) de auto in zn vrij te zetten of niet? En zo niet graag uitleg erbij want ik ben erg benieuwd.
Ik zie namelijk dat als de auto stil staat stationair 900toeren maakt, maar stationair terwijl de auto rolt maakt hij 1100 toeren.
Graag uw reactie
C18XE
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!
KOK Promoteam:D
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!
KOK Promoteam:D
Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
Wat ik op school heb geleerd is dat als een auto stationair loopt dattie brandstof gebuikt. Maar als jij bv ga loslaat, dan gaat zakt hij in toeren. Want dan krijgt hij geen brandstof. Maar als je onder een bepaalt RPM komt spuit hij weer in.
Zwei Liter Kraft ja
Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
ik denk dat je er weinig van merkt, minimaal dus
Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
Als je afremt op de motor, wordt er helemaal geen benzine ingespoten. Dat is immers niet nodig om de motor op gang te houden, aangezien je de krukas laat draaien doordat de wielen ook nog draaien door de vaart die je nog hebt, en de auto staat in een versnelling. Als je echt zuinig wil rijden, zou je inderdaad het beste ver voor je kunnen kijken en anticiperen op stoplichten door al vroeg af te remmen op de motor. Bijkomend voordeel is dat je kans hebt (als je het goed doet) dat je meteen weer kan doorrollen omdat het licht op groen gaat (daar zit de echte winst).
Verder is het natuurlijk fijn, bij afremmen op de motor, dat naast de extra remwerking, je koelwater en olie worden rondgepomt zonder dat er een ontsteking plaatsvindt en je de motor dus goed kan koelen.. Maar ik begrijp dat dit niet voor iedereen hier een issue is hehe
Verder is het natuurlijk fijn, bij afremmen op de motor, dat naast de extra remwerking, je koelwater en olie worden rondgepomt zonder dat er een ontsteking plaatsvindt en je de motor dus goed kan koelen.. Maar ik begrijp dat dit niet voor iedereen hier een issue is hehe
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
- Mad Driver
- forum-gebruiker
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
- Locatie: Maastricht
Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
In principe kost het minder brandstof om de auto in z`n vrij uit te laten rollen.
Het brandstof verbruik is dan minimaal door het onbelaste stationaire toerental.
Daarbij is de afgelegde aftand dan het grootst bij een minimaal brandstof verbruik.
Afremmen op de motor kost helemaal geen brandstof alleen is de afgelegde afstand veel korter.
Het is dus maar net wat beter uitkomt.
Het brandstof verbruik is dan minimaal door het onbelaste stationaire toerental.
Daarbij is de afgelegde aftand dan het grootst bij een minimaal brandstof verbruik.
Afremmen op de motor kost helemaal geen brandstof alleen is de afgelegde afstand veel korter.
Het is dus maar net wat beter uitkomt.
C18XE
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!
KOK Promoteam:D
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!
KOK Promoteam:D
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9319
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
Stationair verbruikt je motor 1,0-1,2 liter per uur. Bij 80 km/h bergafwaarts is dat dus 1,1 liter per 80 km = 1,4 liter per 100 km. Dat is dus heel erg zuinig. Is de berg echter zo stijl dat je moet bijremmen om niet harder te gaan, dan kun je em beter in de versnelling zetten, omdat je dan op de motor afremt en er helemaal geen brandstof ingespoten zal worden (0,0 liter per uur). Vandaar ook: Rood? Van 't gas die poot...
Ga je echter op een vlak stuk stationair rijden, dan rijd de auto erg onzuinig. Stationair in z'n 1 zit bijvoorbeeld rond de 13 liter per 100 km. Heeft te maken met de grote hoeveelheid inspuitingen die de motor in verhouding per kilometer doet. Daar zit een minimum aan. Het meest ideaal is het bij het maximum koppel ion verhouding tot de minste weerstand (lucht- en rolweerstand) die zit bij de meeste auto's rond de 90 km/h in de vijfde versnelling.
Ga je echter op een vlak stuk stationair rijden, dan rijd de auto erg onzuinig. Stationair in z'n 1 zit bijvoorbeeld rond de 13 liter per 100 km. Heeft te maken met de grote hoeveelheid inspuitingen die de motor in verhouding per kilometer doet. Daar zit een minimum aan. Het meest ideaal is het bij het maximum koppel ion verhouding tot de minste weerstand (lucht- en rolweerstand) die zit bij de meeste auto's rond de 90 km/h in de vijfde versnelling.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Mad Driver
- forum-gebruiker
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
- Locatie: Maastricht
Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
Ok dus lange stukken bergaf is dan wel zuiniger om in zn vrij te rollen.
Maar ik snap niet helemaal wat jij bedoelt met stationair in zn 1, dat je dan in de versnelling rolt of in zn vrij?
Maar ik snap niet helemaal wat jij bedoelt met stationair in zn 1, dat je dan in de versnelling rolt of in zn vrij?
C18XE
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!
KOK Promoteam:D
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!
KOK Promoteam:D
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9319
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
Op een vlak stuk stationair rijden (stapvoets) in z'n 1e versnelling. Niet in de vrij dus, want dan sta je stil...Mad Driver schreef:Ok dus lange stukken bergaf is dan wel zuiniger om in zn vrij te rollen.
Maar ik snap niet helemaal wat jij bedoelt met stationair in zn 1, dat je dan in de versnelling rolt of in zn vrij?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Mad Driver
- forum-gebruiker
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
- Locatie: Maastricht
Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
Maar je kan toch ook stapvoets in zn vrij rollen
C18XE
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!
KOK Promoteam:D
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!
KOK Promoteam:D
Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
Volgens mij snap jij het niet helemaalMad Driver schreef:Maar je kan toch ook stapvoets in zn vrij rollen
Zwei Liter Kraft ja
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
Ja dan sta je na een paar meter stil.Mad Driver schreef:Maar je kan toch ook stapvoets in zn vrij rollen
In de file bijv. zou je stationair in z'n 1 gaan rijden. Moet je net wel een file treffen die een consistente snelheid heeft en niet elke keer van 80 naar 10 naar 80 naar 10 km/u gaat
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
je kunt ook met de fiets gaan, is nog zuiniger
Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
je koopt toch geen gsi o.i.d om zo zuinig mogelijk te gaan rijden?
Je heb er natuurlijk wel verschil in... of je nou als een gek overal zo hard mogelijk gaat of rustig rijd in een hoge versnelling. maar om hem nou in z'n vrij te zetten enz vind ik een beetje te ver gezocht.
Je heb er natuurlijk wel verschil in... of je nou als een gek overal zo hard mogelijk gaat of rustig rijd in een hoge versnelling. maar om hem nou in z'n vrij te zetten enz vind ik een beetje te ver gezocht.
- Mad Driver
- forum-gebruiker
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
- Locatie: Maastricht
Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
Ow ja nu snap ik hem.
Ja ik kan me idd herrineren dat mijn boardcomputer op de astra liet zien dat er behoorlijk wat wordt ingespoten in zn 1 rollen in de file etc.
Ja ik kan me idd herrineren dat mijn boardcomputer op de astra liet zien dat er behoorlijk wat wordt ingespoten in zn 1 rollen in de file etc.
Nou nou tis dan wel een gsi, maar wel erg zuinig hoor. Denk niet dat opel geen rekening heeft gehouden met de verbruik bij het ontwerpen van deze auto. Haalt gemiddeld 1 op 13/14. Dus om te zeggen, ja kheb een gsi dus verbruik boeit me niet is een beetje onzin natuurlijk, want zelfs een ferrari rijder wil gewoon op zn tijd zuinig kunnen rijden.je koopt toch geen gsi o.i.d om zo zuinig mogelijk te gaan rijden?
C18XE
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!
KOK Promoteam:D
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!
KOK Promoteam:D
Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
JA door m in zn vrij te gaan zetten zeg toch ook niet dat de gsi niet zuinig is? kom op man je kan toch "normaal" zuinig rijden. reclame wellis gezien het nieuwe rijden dukes of hazzerd haha haal je zeker de 1:15Mad Driver schreef:Ow ja nu snap ik hem.
Ja ik kan me idd herrineren dat mijn boardcomputer op de astra liet zien dat er behoorlijk wat wordt ingespoten in zn 1 rollen in de file etc.
Nou nou tis dan wel een gsi, maar wel erg zuinig hoor. Denk niet dat opel geen rekening heeft gehouden met de verbruik bij het ontwerpen van deze auto. Haalt gemiddeld 1 op 13/14. Dus om te zeggen, ja kheb een gsi dus verbruik boeit me niet is een beetje onzin natuurlijk, want zelfs een ferrari rijder wil gewoon op zn tijd zuinig kunnen rijden.je koopt toch geen gsi o.i.d om zo zuinig mogelijk te gaan rijden?
en 1:13/1:14 voor een c20xe/18xe vind ik echt wel netjes
en als nog zuiniger wilt dan kan je beter een Toyota IQ halen..........
Laatst gewijzigd door Nick(GSI) op 10 aug 2009 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
Of
oenatje schreef:je kunt ook met de fiets gaan, is nog zuiniger
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
Of dat kan ook ja of met de bus kost je ook geen energie ......pascal1109 schreef:Ofoenatje schreef:je kunt ook met de fiets gaan, is nog zuiniger
Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
toch ook een gsi?Peter_89 schreef:Hij heeft een Corsa geen Astra
Laatst gewijzigd door Nick(GSI) op 10 aug 2009 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
Nick(GSI) schreef:en 1:13/1:14 voor een c20xe/18xe vind ik echt wel netjes
Ja zegk dan dat het nie zo is??? Jij begon over een C20XE/C18XE
Zwei Liter Kraft ja
Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
Peter_89 schreef:Nick(GSI) schreef:en 1:13/1:14 voor een c20xe/18xe vind ik echt wel netjes
Ja zegk dan dat het nie zo is??? Jij begon over een C20XE/C18XE
als voorbeeld daar red je de 1:13 ook mee hoor als je zo ZUINIG rijd
Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
Ohw zo... SorryNick(GSI) schreef:Peter_89 schreef:Nick(GSI) schreef:en 1:13/1:14 voor een c20xe/18xe vind ik echt wel netjes
Ja zegk dan dat het nie zo is??? Jij begon over een C20XE/C18XE
als voorbeeld daar red je de 1:13 ook mee hoor als je zo ZUINIG rijd
Zwei Liter Kraft ja
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
Als je nou in de tijd die je nodig hebt om hierover na te denken, gaat werken, heb je meer geld en hoef je je niet druk te maken over zuiniger rijden
Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
Wat mij betreft quote van de dagMad Driver schreef:Ok dus lange stukken bergaf is dan wel zuiniger om in zn vrij te rollen.
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
Re: Zuiniger rijden...wie kan dit beamen?
of als je van de berg rolt gewoon contact uit zetten.
dan maar hopen dat er geen bocht aan komt
dan maar hopen dat er geen bocht aan komt