Temperatuursensor
- LeonW
- forum-gebruiker
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 16 mar 2009 10:23
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Temperatuursensor
Dag allemaal.
Vanmiddag dacht ik even m'n thermostaat probleem op te lossen. Tijdens het rijden ging de temperatuur omlaag, en in de file kwam ie op of in de buurt van de 90 graden.
Alle symptomen van een thermostaat die open blijft staan dus.
Ik had dus een nieuwe thermostaat besteld. Vandaag de oude eruit gehaald, die zat gewoon dicht. Vreemd, maar oke. Nieuwe gemonteerd, de oude even in een pan water gegooid, ging keurig open toen het 90 graden was.
Koelvloeistof bijgevuld, stukje gereden. Temperatuur komt maar weinig omhoog. De thermostaat gaat echter wel open want de slang die daar aan vast zit wordt flink heet.
Zodoende dacht ik dat het de sensor zou zijn. Ik had de weerstand gemeten toen alles open stond. Dat was 3300ohm geloof ik. Dat kwam volgens het boek overeen met 18graden. Dat leek toch ook niet verkeerd.
Vervolgens een potmeter aan de stekker aangesloten en zelf een weerstand van 100graden er in gedraaid (315ohm). Contact aan, had verwacht dat de wijzer naar 100 graden zou gaan, maar nee. Die bleef op de naald liggen. Stekker weer aan de sensor, toen kwam ie een klein beetje omhoog.
Waarom komt mijn dashboard wijzer niet op de 90graden terwijl de thermostaat prima zijn werk doet?
Ik kreeg de sensor niet los dus heb 'm niet in een vooraf vastgestelde temperatuur kunnen testen.
Leon
Vanmiddag dacht ik even m'n thermostaat probleem op te lossen. Tijdens het rijden ging de temperatuur omlaag, en in de file kwam ie op of in de buurt van de 90 graden.
Alle symptomen van een thermostaat die open blijft staan dus.
Ik had dus een nieuwe thermostaat besteld. Vandaag de oude eruit gehaald, die zat gewoon dicht. Vreemd, maar oke. Nieuwe gemonteerd, de oude even in een pan water gegooid, ging keurig open toen het 90 graden was.
Koelvloeistof bijgevuld, stukje gereden. Temperatuur komt maar weinig omhoog. De thermostaat gaat echter wel open want de slang die daar aan vast zit wordt flink heet.
Zodoende dacht ik dat het de sensor zou zijn. Ik had de weerstand gemeten toen alles open stond. Dat was 3300ohm geloof ik. Dat kwam volgens het boek overeen met 18graden. Dat leek toch ook niet verkeerd.
Vervolgens een potmeter aan de stekker aangesloten en zelf een weerstand van 100graden er in gedraaid (315ohm). Contact aan, had verwacht dat de wijzer naar 100 graden zou gaan, maar nee. Die bleef op de naald liggen. Stekker weer aan de sensor, toen kwam ie een klein beetje omhoog.
Waarom komt mijn dashboard wijzer niet op de 90graden terwijl de thermostaat prima zijn werk doet?
Ik kreeg de sensor niet los dus heb 'm niet in een vooraf vastgestelde temperatuur kunnen testen.
Leon
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02
Re: Temperatuursensor
ja dat probleem ken ik
Ik had het ook met de c20xe Andere sensor er in en nog steeds het zelfde
Andere meter in het dash gezet en dat gaf ook geen verbetering
Wat je kunt proberen is de blauwe draad vervangen
Dus de draad die de kabelboom in gaat
Dat wil wel eens helpen
Ik had het ook met de c20xe Andere sensor er in en nog steeds het zelfde
Andere meter in het dash gezet en dat gaf ook geen verbetering
Wat je kunt proberen is de blauwe draad vervangen
Dus de draad die de kabelboom in gaat
Dat wil wel eens helpen
- LeonW
- forum-gebruiker
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 16 mar 2009 10:23
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Temperatuursensor
Oké. Morgen bij daglicht eens even kijken hoe die helemaal loopt.
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Temperatuursensor
druk die draad maar eens tegen massa. Dan hoort de wijzer volledig uit te slaan.
Toen ik nog C20XE had heb ik ook mijn draad vervangen.
Hij gaf ook steeds te weinig aan. Daarna was het probleem verholpen.
Toen ik nog C20XE had heb ik ook mijn draad vervangen.
Hij gaf ook steeds te weinig aan. Daarna was het probleem verholpen.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- LeonW
- forum-gebruiker
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 16 mar 2009 10:23
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Temperatuursensor
Ha! 2 dingen ontdekt.
1 - Ik zat naar de verkeerde sensor te kijken. Er is er 1 met een dikke stekker voor Motronic (kwam ik via een ander topic achter). En een kleine met 1 draadje.
2 - Ik denk dat de draad gaar is, maar durf het nog niet zeker te zeggen.
Er komt namelijk keurig 10.00volt door de draad. Dat zou er op duiden dat er geen significante weerstand in de draad zit en dus zou de teller de juiste temperatuur aan moeten geven. Die indruk kreeg ik echter niet. Maar morgen de grote test, dan moet ik naar Den helder. Die afstand is groot genoeg om er achter te komen of het naar behoren werkt of niet.
Leon
1 - Ik zat naar de verkeerde sensor te kijken. Er is er 1 met een dikke stekker voor Motronic (kwam ik via een ander topic achter). En een kleine met 1 draadje.
2 - Ik denk dat de draad gaar is, maar durf het nog niet zeker te zeggen.
Er komt namelijk keurig 10.00volt door de draad. Dat zou er op duiden dat er geen significante weerstand in de draad zit en dus zou de teller de juiste temperatuur aan moeten geven. Die indruk kreeg ik echter niet. Maar morgen de grote test, dan moet ik naar Den helder. Die afstand is groot genoeg om er achter te komen of het naar behoren werkt of niet.
Leon
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Temperatuursensor
Op een slechte draad kun je gewoon de juiste spanning meten.
Een voltmeter trekt nauwelijks stroom.
Overgangsweerstanden meet je pas onder belasting.
Als je bv een klein lampje ofzo aansluit dan zul je zien dat de spanning compleet wegzakt bij een slechte verbinding.
Een voltmeter trekt nauwelijks stroom.
Overgangsweerstanden meet je pas onder belasting.
Als je bv een klein lampje ofzo aansluit dan zul je zien dat de spanning compleet wegzakt bij een slechte verbinding.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- LeonW
- forum-gebruiker
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 16 mar 2009 10:23
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Temperatuursensor
Oké. Duidelijk verhaal.
Een nieuw kabeltje leggen is misschien zo gek nog niet. Ik ben er alleen een beetje huiverig voor om die hele kabelboom open te trekken om te kijken waar 't draadje helemaal heen gaat
Een nieuw kabeltje leggen is misschien zo gek nog niet. Ik ben er alleen een beetje huiverig voor om die hele kabelboom open te trekken om te kijken waar 't draadje helemaal heen gaat
- Erwin_dude
- Oud-Clublid
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 13 mei 2008 20:28
- Locatie: Coevorden
Re: Temperatuursensor
same problemo hiero
You can run , but you can't Hide
Alpine Promo Team™
3.0 v6 Promoteam
Alpine Promo Team™
3.0 v6 Promoteam
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02
Re: Temperatuursensor
OOh gelukkig kerel je bent er al weer van je wereld rit !!!!Erwin_dude schreef:same problemo hiero
Zie je straks he
- Erwin_dude
- Oud-Clublid
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 13 mei 2008 20:28
- Locatie: Coevorden
Re: Temperatuursensor
ja ben alweer half uurtje thuus he
You can run , but you can't Hide
Alpine Promo Team™
3.0 v6 Promoteam
Alpine Promo Team™
3.0 v6 Promoteam
Re: Temperatuursensor
Bij mij komt de naald van de wijzer ook amper los. Zelfde probleem dus.
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Temperatuursensor
is je thermostaat wel goed dan ?Tim82 schreef:Bij mij komt de naald van de wijzer ook amper los. Zelfde probleem dus.
- LeonW
- forum-gebruiker
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 16 mar 2009 10:23
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Temperatuursensor
Ik meen me te herinneren dat je de thermostaat niet zo lang geleden vervangen had toch?
Maar als je het zeker wilt weten haal je m even los, dan kun je zien of ie mooi sluit.
Ik heb gisteravond na een lange rit geconstateerd dat ie stabiel blijft op het streepje onder de 90. Dus dat is... 80 denk ik.
De teller wijkt 10 graden af, dat is mooi in lijn met mn snelheidsmeter, die wijkt ook 10km/h af
Maar als je het zeker wilt weten haal je m even los, dan kun je zien of ie mooi sluit.
Ik heb gisteravond na een lange rit geconstateerd dat ie stabiel blijft op het streepje onder de 90. Dus dat is... 80 denk ik.
De teller wijkt 10 graden af, dat is mooi in lijn met mn snelheidsmeter, die wijkt ook 10km/h af