Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Gebruikersavatar
xrd
forum-gebruiker
Berichten: 497
Lid geworden op: 09 okt 2007 12:52
Locatie: Brugge, België
Contacteer:

Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door xrd »

Telkens als ik mijn koelvloeistof controleer hangt er bruine smurrie aan de vlotter... :-/
Als mijn boordcomp koelvloeistof pijl aangeeft weet ik dat het weer tijd is om de vlotter af te spoelen.
Lijkt mij niet zo gezond?
Afbeelding
Blokje draait als een klokje, en verbruikt géén koelvloeistof. Wel 0,5l olie na 5000km.
Gebruikersavatar
appie
forum-gebruiker
Berichten: 210
Lid geworden op: 08 aug 2008 23:48

Re: Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door appie »

lijkt op een lekke koppakking of scheurtje olie/water kanaal. :?
Gebruikersavatar
marklukassen
forum-gebruiker
Berichten: 388
Lid geworden op: 04 mar 2009 19:57
Locatie: Gelderland / 's-Heerenberg
Contacteer:

Re: Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door marklukassen »

lijkt mij vet ranzig :shutup: :?
''Me and my car may not look like much.. But we are pro at pretending to be ninja's!''
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9321
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door RedBill »

Inderdaad gescheurde kop (meest waarschijnlijk, omdat je geen koelvloeistof verbruikt) of lekke koppakking.
Laat je compressie even meten.

Als de kop gescheurd is komt de olie door de hogere oliedruk in het koelcircuit terecht, wat de bruine drab (sludge) veroorzaakt.

Als je dit gaat fixen zul je je hele systeem na reparatie helemaal goed moeten doorspoelen, en in het ergste geval nieuwe slangen. Die kunnen namelijk niet zo goed tegen olie.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door Bart(astra) »

idd tijd voor actie !
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
xrd
forum-gebruiker
Berichten: 497
Lid geworden op: 09 okt 2007 12:52
Locatie: Brugge, België
Contacteer:

Re: Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door xrd »

Dat gaat een aardige euro kosten als ik het zo hoor :-/
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9321
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door RedBill »

Ga inderdaad maar uit van rond de 800 euro voor een gereviseerde ruilkop of kopreparatie.
Overleg anders eens met Niels of hij nog een goede kop heeft liggen die je kunt ruilen.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
xrd
forum-gebruiker
Berichten: 497
Lid geworden op: 09 okt 2007 12:52
Locatie: Brugge, België
Contacteer:

Re: Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door xrd »

ai, daar gaat m'n ophanging dan voor zomer 2009...
Kan ik nog een eindje zo rondrijden tot de zomer? In juli/augustus het blok dan eens opendoen en kijken wat er net mis is...
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Re: Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door Bart(astra) »

als je er meteen nieuwe waterslangen bijtelt :roll:
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door Roy 2.0 16v »

nog 2 / 3 maanden doorrijden lijkt me niet verstandig, ik zou er helemaal niet meer mee rijden

zeer binnenkort al je koelwater en olie aftappen, koelsysteem doorspoelen met de tuinslang
en op zoek naar een 2e hands kop en nieuwe pakking en je bent redelijk goedkoop weer klaar

watvoor motor heb je? ik zou internet afstruinen bij astra's in onderdelen etc.

offff je huidige laten reviceren en inderdaad iets van 800 betalen.
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
boerbeun
forum-gebruiker
Berichten: 1034
Lid geworden op: 01 jun 2007 13:43
Locatie: duiven

Re: Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door boerbeun »

inderdaad, als je door rijdt rij je op den duur alles naar de klote..
ventieldopjes-met-blauwe-vlaggetjes-en-rode-knop-promoteam
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door Roy 2.0 16v »

je kon het al weten als ik het onderschrift van de foto zie

''Blokje draait als een klokje, en verbruikt géén koelvloeistof. Wel 0,5l olie na 5000km''
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Haaye
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2706
Lid geworden op: 17 mar 2009 16:52
Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
Locatie: Wâlterswâld

Re: Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door Haaye »

Ben ik het volledig mee eens! Maar als je mazzel hebt is het alleen de koppakking.
Ik zou er iig niet meer mee doorrijden!
Astra GSI 16V Tailgate>>fase 1 C20XE M2.8 1995
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10361
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door oenatje »

sow dat is fucked
Gebruikersavatar
Nick(GSI)
forum-gebruiker
Berichten: 1474
Lid geworden op: 19 aug 2008 19:55

Re: Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door Nick(GSI) »

Idd mooi klote.

hier moet je zeker NIET mee doorrijden. al je slangen gaan kapot en je waterpomp vind het ook niet lekker.

om je kop te laten maken ben je een stuk minder kwijt dan voor een complete kop revisie a 800€ wat natuurlijk wel verstandig is om gelijk je hele kop aan te pakken.


ik zou gewoon je kop laten maken of voor een goede 2e handse zoeken.

goed je koelwater kanalen door spoelen met een zooitje afwas middel en een tuin slang tot je geen vuil meer ziet.
Astra GSi 3.0 V6

Created By Dhz-Twente
Gebruikersavatar
xrd
forum-gebruiker
Berichten: 497
Lid geworden op: 09 okt 2007 12:52
Locatie: Brugge, België
Contacteer:

Re: Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door xrd »

Het zou dus zeker de kop zijn en niet de pakking? :|
Ik heb eventueel al een geflowde C20XE kop gevonden en met een race nokkenas. Ik wacht nog op de specs :)
Gebruikersavatar
Erwin_dude
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2698
Lid geworden op: 13 mei 2008 20:28
Locatie: Coevorden

Re: Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door Erwin_dude »

kunt er altijd mee door rijden gaat alleen naar een poosje wat kapot... magoed hoe lang heb je dit al. zo te lezen doet het probleem zich al een poosje voort...

even ander kopje zoeken voor weinig en overzette die zooi, slangen cleanen of nieuwe erop das beter..
You can run , but you can't Hide

Alpine Promo Team™

3.0 v6 Promoteam
Gebruikersavatar
i_dnt
forum-gebruiker
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 mei 2009 19:03
Locatie: den haag

Re: Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door i_dnt »

ik heb het zelfde probleem als xrd

alleen dan in mijn C20LET

:twisted: sludge :twisted:

nu heb ik me kop eraf gehaald naar een garage gebracht en die hebben hem afgeperst maar hun beweren dat hij niet lek of gescheurd is...
dus krom zou je denken... maar helaas kon de kop niet gevlakt worden omdat hij al maximaal gevlakt is dus voor verlopig nieuwe pakking en nieuwe boute en kop erweer op
maar nu komt er weer sludge...

ik denk dat hij gescheurt is op het olie/water kanaal

wat denken jullie ? ....

als de garage hem afperst en in een bad met water doet
komen er dan bubbels als het echt hele kleine haar scheurtjes zijn?....


enig idee ? ....
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10361
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door oenatje »

@idnt

dit is iets voor jou :lol:

viewforum.php?f=11

welkom hier
Gebruikersavatar
i_dnt
forum-gebruiker
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 mei 2009 19:03
Locatie: den haag

Re: Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door i_dnt »

oenatje schreef:@idnt

dit is iets voor jou :lol:

viewforum.php?f=11

welkom hier

had ik al door haha hij staat er al ;)
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10361
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door oenatje »

TOP
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9321
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door RedBill »

i_dnt schreef:ik heb het zelfde probleem als xrd

alleen dan in mijn C20LET

:twisted: sludge :twisted:

nu heb ik me kop eraf gehaald naar een garage gebracht en die hebben hem afgeperst maar hun beweren dat hij niet lek of gescheurd is...
dus krom zou je denken... maar helaas kon de kop niet gevlakt worden omdat hij al maximaal gevlakt is dus voor verlopig nieuwe pakking en nieuwe boute en kop erweer op
maar nu komt er weer sludge...

ik denk dat hij gescheurt is op het olie/water kanaal

wat denken jullie ? ....

als de garage hem afperst en in een bad met water doet
komen er dan bubbels als het echt hele kleine haar scheurtjes zijn?....


enig idee ? ....
Vaak lekt de kop niet als die koud is, en zou je het dus alleen met warme kop kunnen meten bij het afpersen. Wat het revisiebedrijf zegt is dus speculatie.
Verder is niet elk revisiebedrijf goed in het persen van heb buisje om de lekkage te verhelpen. Zoek dus naar een bedrijf met ervaring daarmee.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Peter_89
forum-gebruiker
Berichten: 1577
Lid geworden op: 17 dec 2006 01:11
Locatie: Twente

Re: Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door Peter_89 »

RedBill schreef:Vaak lekt de kop niet als die koud is, en zou je het dus alleen met warme kop kunnen meten bij het afpersen.
Je was me voor.. Wel tijdje dan maar toch. Zat er ook aan te denken toen ik zijn verhaal las.
Zwei Liter Kraft ja
Gebruikersavatar
i_dnt
forum-gebruiker
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 mei 2009 19:03
Locatie: den haag

Re: Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door i_dnt »

Peter_89 schreef:
RedBill schreef:Vaak lekt de kop niet als die koud is, en zou je het dus alleen met warme kop kunnen meten bij het afpersen.
Je was me voor.. Wel tijdje dan maar toch. Zat er ook aan te denken toen ik zijn verhaal las.
tijdens afpersen is de kop uiteraard in een 65 c* bad gelegen ...
Gebruikersavatar
Rellie opt werk
forum-gebruiker
Berichten: 1713
Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
Locatie: In mn eigen toko

Re: Bruine smurrie in koelvloeistof :-/

Bericht door Rellie opt werk »

Hier gaat de kop in een 80 graden bad, net tegen het kook punt aan. Maar als je bij een C20XE 400 of een 700 kop sludge hebt reken er maar op dat die gescheurd is. Ruilkop kost bij mij 600 euro, gereviseerd en het oliekanaal bewerkt. Kan eventueel opgestuurd worden.
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.

http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603

Openings tijden

Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
Plaats reactie