Sturen piept
- LeonW
- forum-gebruiker
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 16 mar 2009 10:23
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Sturen piept
Dag allemaal,
Al sinds de aanschaf van m'n GSi (C20XE) piept er iets bij het sturen naar rechts. Klinkt typisch als een slippende snaar.
Het gepiep is alleen hoorbaar bij het sturen naar rechts en soms NIET hoorbaar op een warme zomerdag (zoals pas geleden).
Een paar weken geleden was ik langs de dealer geweest. Die zei nieuwe V-snaar + 45min arbeid. Kosten: 110euro.
Nu kwam ik er net achter dat het gepiep ook ontstaat bij het sturen als de motor niet draait. Het lijkt me sterk dat de V-snaar wel draait als de motor zelf niet draait. Is de bron van het gepiep dan misschien toch iets anders?
Leon
Al sinds de aanschaf van m'n GSi (C20XE) piept er iets bij het sturen naar rechts. Klinkt typisch als een slippende snaar.
Het gepiep is alleen hoorbaar bij het sturen naar rechts en soms NIET hoorbaar op een warme zomerdag (zoals pas geleden).
Een paar weken geleden was ik langs de dealer geweest. Die zei nieuwe V-snaar + 45min arbeid. Kosten: 110euro.
Nu kwam ik er net achter dat het gepiep ook ontstaat bij het sturen als de motor niet draait. Het lijkt me sterk dat de V-snaar wel draait als de motor zelf niet draait. Is de bron van het gepiep dan misschien toch iets anders?
Leon
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Sturen piept
Kan goed in je fusee- of stuurkogels zitten. Laat de rubbertjes van de scharnierpunten eens checken... (Is APK punt dus zal als het kapot is toch gerepareerd moeten worden).
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Re: Sturen piept
is op afstand moeilijk te zeggen...even iemand laten luisteren die er verstand van heeft idd
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Re: Sturen piept
probeer zelf die snaar te vervangen, ding kost 20,- ofzo
of even hulp van een handige vriend, tips van hier en je bent er zo mee klaar.
daarna nog gepiep, misschien je stuurbekrachtiging ?
of even hulp van een handige vriend, tips van hier en je bent er zo mee klaar.
daarna nog gepiep, misschien je stuurbekrachtiging ?
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
- LeonW
- forum-gebruiker
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 16 mar 2009 10:23
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Sturen piept
Heb even een filmpje gemaakt. Even uitgezocht hoe ik zo veel mogelijk gepiep krijg.
En dat is bij langzaam rijden en naar rechts sturen.
(ookal staan de wielen volledig naar links, stuur naar rechts draaien = piep.)
Geluid komt overigens ongeveer bij het rechter voorwiel vandaan. Dat is dus ook waar de snaar zit. Kan de bron niet echt goed plaatsen.
Filmpje ( 33.7MB )
Leon
En dat is bij langzaam rijden en naar rechts sturen.
(ookal staan de wielen volledig naar links, stuur naar rechts draaien = piep.)
Geluid komt overigens ongeveer bij het rechter voorwiel vandaan. Dat is dus ook waar de snaar zit. Kan de bron niet echt goed plaatsen.
Filmpje ( 33.7MB )
Leon
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 2709
- Lid geworden op: 17 mar 2009 16:52
- Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
- Locatie: Wâlterswâld
Re: Sturen piept
LeonW schreef:Heb even een filmpje gemaakt. Even uitgezocht hoe ik zo veel mogelijk gepiep krijg.
En dat is bij langzaam rijden en naar rechts sturen.
(ookal staan de wielen volledig naar links, stuur naar rechts draaien = piep.)
Geluid komt overigens ongeveer bij het rechter voorwiel vandaan. Dat is dus ook waar de snaar zit. Kan de bron niet echt goed plaatsen.
Filmpje ( 33.7MB )
Leon
Maakt ie dat geluid ook als de motor uit is????
Astra GSI 16V Tailgate>>fase 1 C20XE M2.8 1995
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Sturen piept
Dat is je ABS sensor die tegen de tandkrans aankomt.
Betekent dat je wat speling op je wielas hebt zitten. Controleer even (laat even controleren) of je wielmoer wel goed vast zit e.d.
Betekent dat je wat speling op je wielas hebt zitten. Controleer even (laat even controleren) of je wielmoer wel goed vast zit e.d.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- LeonW
- forum-gebruiker
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 16 mar 2009 10:23
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Sturen piept
Ja ook als de motor uit is. Bij iedere rollende beweging, maar er moet wel naar rechts gestuurd worden.haaye schreef:Maakt ie dat geluid ook als de motor uit is????
Oké. Je zegt het alsof je het zeker weetRedBill schreef:Dat is je ABS sensor die tegen de tandkrans aankomt.
Betekent dat je wat speling op je wielas hebt zitten. Controleer even (laat even controleren) of je wielmoer wel goed vast zit e.d.
Ik pak even m'n vraagbaak erbij om er een beeld bij te vormen. Begrijp er zo niet zo veel van
Leon
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 2709
- Lid geworden op: 17 mar 2009 16:52
- Auto('s): Astra GSI C18XE >> C20XE M2.8 Coscast :)
- Locatie: Wâlterswâld
Re: Sturen piept
RedBill schreef:Dat is je ABS sensor die tegen de tandkrans aankomt.
Betekent dat je wat speling op je wielas hebt zitten. Controleer even (laat even controleren) of je wielmoer wel goed vast zit e.d.
Dat is een goeie RedBill, Kan jezelf ook cotroleren toch? effe de krik onder je rechter voorwiel, en voelen of er speling op zit.
Astra GSI 16V Tailgate>>fase 1 C20XE M2.8 1995
- LeonW
- forum-gebruiker
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 16 mar 2009 10:23
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Sturen piept
Heb 'm net even opgekrikt en gekeken. Geen merkbare speling in het rechter voorwiel ontdekt.
Wel kwam ik er achter dat m'n schijf aanloopt tegen de rem wat voor een piepend geluid zorgt. En de schijven zijn ook al aardig op zo te zien.
Twee vragen:
1/ Als ik een remschijf van de sloop haal. Voldoet iedere schijf van een Astra F dan? Of heeft de GSi (C20XE) andere schijven?
2/ Weet iemand wat een setje nieuwe schijven kost?
Leon
Wel kwam ik er achter dat m'n schijf aanloopt tegen de rem wat voor een piepend geluid zorgt. En de schijven zijn ook al aardig op zo te zien.
Twee vragen:
1/ Als ik een remschijf van de sloop haal. Voldoet iedere schijf van een Astra F dan? Of heeft de GSi (C20XE) andere schijven?
2/ Weet iemand wat een setje nieuwe schijven kost?
Leon
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Re: Sturen piept
1. Nee, schijven van de GSi zijn groter
2. Remschijfsetje is dacht ik 103 ex btw
2. Remschijfsetje is dacht ik 103 ex btw
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
- LeonW
- forum-gebruiker
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 16 mar 2009 10:23
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Sturen piept
Oké. Dan moet ik specifiek opzoek naar een GSi op de sloop. Hmm. Of iemand moet hier nog schijven hebben liggen. Zal straks het Te koop forum even doorspitten.
Ik vind het wel vreemd dat alleen bij het naar rechts sturen het hoorbaar is. Terwijl het net op de krik, bij iedere slag die het wiel maakte het te horen was. Even een testrondje doen zodirect. Straks zit ik in een continu piepende bolide
Leon
Ik vind het wel vreemd dat alleen bij het naar rechts sturen het hoorbaar is. Terwijl het net op de krik, bij iedere slag die het wiel maakte het te horen was. Even een testrondje doen zodirect. Straks zit ik in een continu piepende bolide
Leon
- chris1508
- forum-gebruiker
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 16 okt 2008 21:46
- Auto('s): astra gsi 3.0 v6, ford focus 1.6 ecoboost
Re: Sturen piept
als ik jou was zou ik gewoon nieuwe halen. het kost idd even wat geld maar dan heb je teminste wat. en weet je zeker dat je het goed hebt. straks hem je kromme schijven van de sloop en dan is weg 10 € en moet je ze nog aflaten draaien (als het goed heb) 35 €. met al die kosten zit je al op 1/4 en nog de kans dat als je de volgende keer je blokken moet vervangen dat je de schijven weer mee moet vervangen omdat ze te dun zijn om weer gebruikt te worden.
brezan prijsen:
onderdeel: prijs: merk: bestelnummer:
schijven 82.11 delphi BG2443
remblokken 74.92 delphi LP1605
ik heb er ook blokken bij gezet omdat deze meestal mee vervangd als je er nieuwe schijven op zet ivm. kans op krom trekken.
is puur mn eigen mening
brezan prijsen:
onderdeel: prijs: merk: bestelnummer:
schijven 82.11 delphi BG2443
remblokken 74.92 delphi LP1605
ik heb er ook blokken bij gezet omdat deze meestal mee vervangd als je er nieuwe schijven op zet ivm. kans op krom trekken.
is puur mn eigen mening
GSI 2.5 24v
Re: Sturen piept
RedBill schreef:Dat is je ABS sensor die tegen de tandkrans aankomt.
Betekent dat je wat speling op je wielas hebt zitten. Controleer even (laat even controleren) of je wielmoer wel goed vast zit e.d.
het KAN je wielas zijn, je kunt ook even je wiel eraf halen en kijken of je ABS-steuntje soms van aluminium of van plastic is.
is die van aluminium is, kijk dan goed of die niet aan het oxcideren is gegaan (ander woord voor aluminium roest zeg maar)
zo ja, sloop die steuntjes er maar af en zet er maar plastic steuntjes van een calibra (geloof ik) erop.
dan is het gepiep over en hopelijk zijn je ABS-sensoren nog heel.
werken is leuk,
laat genoeg over voor je collega's
***Geen IMG toegestaan in onderschrift***
laat genoeg over voor je collega's
***Geen IMG toegestaan in onderschrift***
Re: Sturen piept
is dat zoeddie gsi schreef: (ander woord voor aluminium roest zeg maar)
astra heeft te lang geduurt
Re: Sturen piept
simpel gezegdt welgurdi schreef:is dat zoeddie gsi schreef: (ander woord voor aluminium roest zeg maar)
werken is leuk,
laat genoeg over voor je collega's
***Geen IMG toegestaan in onderschrift***
laat genoeg over voor je collega's
***Geen IMG toegestaan in onderschrift***
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Sturen piept
Bij mij heeft laatst de garage de handel losgehad, nieuwe remblokken gemonteerd en de wielmoer zat toch wat los terwijl er met de hand geen speling te voelen was. De krachten die er met het gewicht van de auto bij vrij komen die kun je met de hand niet nadoen!
Het steekt heel nauw bij die ABS sensor, daar zit nog geen halve millimeter tussen de sensor en de nokken. En omdat het bij jou wel heel er klinkt als _-_-_-_-_-_-_ en niet als _________________ denk ik dat je toch daar ook naar moet kijken.
Kwa schijven: zou ik niet van de sloop halen. Kosten nieuw idd iets van 100 euro per set.
Het steekt heel nauw bij die ABS sensor, daar zit nog geen halve millimeter tussen de sensor en de nokken. En omdat het bij jou wel heel er klinkt als _-_-_-_-_-_-_ en niet als _________________ denk ik dat je toch daar ook naar moet kijken.
Kwa schijven: zou ik niet van de sloop halen. Kosten nieuw idd iets van 100 euro per set.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- LeonW
- forum-gebruiker
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 16 mar 2009 10:23
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Sturen piept
Hmmm... ik ben toch nog niet overtuigd wat het piepen betreft.
Je hoort het piepen namelijk al meerdere keren terwijl ik misschien een meter gereden heb, het wiel is dan pas net 1 keer rondgedraaid. Bovendien piept het veel vaker en sneller dan dat het wiel draait. Dus denk dat het niets te maken heeft met die kromme schijf.
De schijf piepte in iedere richting van het stuur. En piepte maar 1 keer per omwenteling van de as.
Het piepen gebeurt alleen bij druk naar rechts uitoefenen op het stuur EN een voor- of achteruit beweging.
Wel moeten de remschijven evengoed binnenkort vervangen worden. Maar dan weet ik nog steeds niet waar het gepiep vandaan komt.
Leon
Je hoort het piepen namelijk al meerdere keren terwijl ik misschien een meter gereden heb, het wiel is dan pas net 1 keer rondgedraaid. Bovendien piept het veel vaker en sneller dan dat het wiel draait. Dus denk dat het niets te maken heeft met die kromme schijf.
De schijf piepte in iedere richting van het stuur. En piepte maar 1 keer per omwenteling van de as.
Het piepen gebeurt alleen bij druk naar rechts uitoefenen op het stuur EN een voor- of achteruit beweging.
Wel moeten de remschijven evengoed binnenkort vervangen worden. Maar dan weet ik nog steeds niet waar het gepiep vandaan komt.
Leon
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Sturen piept
Precies de symptomen van wat ik al zei: ABS-sensor en nokkenkrans.LeonW schreef:Hmmm... ik ben toch nog niet overtuigd wat het piepen betreft.
Je hoort het piepen namelijk al meerdere keren terwijl ik misschien een meter gereden heb, het wiel is dan pas net 1 keer rondgedraaid. Bovendien piept het veel vaker en sneller dan dat het wiel draait. Dus denk dat het niets te maken heeft met die kromme schijf.
De schijf piepte in iedere richting van het stuur. En piepte maar 1 keer per omwenteling van de as.
Het piepen gebeurt alleen bij druk naar rechts uitoefenen op het stuur EN een voor- of achteruit beweging.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Re: Sturen piept
haha snap het wel hoor:P maar roest is het oxideren van ijzer.eddie gsi schreef:simpel gezegdt welgurdi schreef:is dat zoeddie gsi schreef: (ander woord voor aluminium roest zeg maar)
astra heeft te lang geduurt
- LeonW
- forum-gebruiker
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 16 mar 2009 10:23
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Sturen piept
Oké . Dan ga ik dat even nader onderzoeken.RedBill schreef:Precies de symptomen van wat ik al zei: ABS-sensor en nokkenkrans.
Re: Sturen piept
Ik had laats(toen me gsi nog reed) ook last van piepen bij rechts sturen bij elke rollende bewegiing:( waren me remschijven die waren nodig aan vetvanging toe. Dus kijk idd gewoon alles even goed na. Suc6
- LeonW
- forum-gebruiker
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 16 mar 2009 10:23
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Sturen piept
Probleem net bij de dealer aan een monteur voorgelegd.
Die zegt: nieuwe lager + 1,5u arbeid. €247,50.
Even kijken of dat niet ergens goedkoper kan
Ik zag dat we bij Van Kouwen clubkorting krijgen op onderdelen, die zit hier vlakbij. Daar eens informeren.
Leon
Die zegt: nieuwe lager + 1,5u arbeid. €247,50.
Even kijken of dat niet ergens goedkoper kan
Ik zag dat we bij Van Kouwen clubkorting krijgen op onderdelen, die zit hier vlakbij. Daar eens informeren.
Leon
- LeonW
- forum-gebruiker
- Berichten: 302
- Lid geworden op: 16 mar 2009 10:23
- Locatie: Haarlem
- Contacteer:
Re: Sturen piept
Zojuist auto laten balanceren uit laten lijnen bij een Profile Tyrecenter garage.
De auto trok naar rechts en het stuur trilde bij 120km/h.
Meneer is ruim anderhalf uur bezig geweest. Het schijnt dat de spoorstangen vrij vast zaten.
Hij vond zelf dat het uitlijnen wel erg netjes gelukt was, dat had hij niet verwacht.
Verder bleek dat de voorbanden niet perfect rond zijn, dus deze zijn naar achteren verplaatst.
Waarschijnlijk heeft de auto bij de vorige eigenaar langere tijd stil gestaan.
Uiteindelijk mocht ik eventjes 180euro afrekenen voor dit grapje. Wel kreeg ik keurig het uitlijnrapport mee.
Zie hier: Uitlijnrapport
Daarna nog even een stukje gereden. Conclusie: er is vrij weinig veranderd.
Het stuur trilt nog steeds, zeker bij de 120km/h. En de auto trekt nog steeds lichtjes naar rechts.
Wel is het piepen en daarom zet ik het in dit topic) een stuk minder geworden! Het is niet weg, maar het is toch zeker 80% verminderd ten opzichte van vanmorgen. Dus, heren experts van AGC . Versterkt dit het argument dat het de wiellager is? Of in tegendeel?
Leon
De auto trok naar rechts en het stuur trilde bij 120km/h.
Meneer is ruim anderhalf uur bezig geweest. Het schijnt dat de spoorstangen vrij vast zaten.
Hij vond zelf dat het uitlijnen wel erg netjes gelukt was, dat had hij niet verwacht.
Verder bleek dat de voorbanden niet perfect rond zijn, dus deze zijn naar achteren verplaatst.
Waarschijnlijk heeft de auto bij de vorige eigenaar langere tijd stil gestaan.
Uiteindelijk mocht ik eventjes 180euro afrekenen voor dit grapje. Wel kreeg ik keurig het uitlijnrapport mee.
Zie hier: Uitlijnrapport
Daarna nog even een stukje gereden. Conclusie: er is vrij weinig veranderd.
Het stuur trilt nog steeds, zeker bij de 120km/h. En de auto trekt nog steeds lichtjes naar rechts.
Wel is het piepen en daarom zet ik het in dit topic) een stuk minder geworden! Het is niet weg, maar het is toch zeker 80% verminderd ten opzichte van vanmorgen. Dus, heren experts van AGC . Versterkt dit het argument dat het de wiellager is? Of in tegendeel?
Leon
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: Sturen piept
Het is toch echt je ABS sensor hoor.
Vervang die eerst maar eens.
Gegarandeerd dat het dan weg is.
Vervang die eerst maar eens.
Gegarandeerd dat het dan weg is.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠