Brandend Motorchecklampje

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
AstraC20xe
forum-gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 dec 2008 13:39
Locatie: Spijkenisse

Brandend Motorchecklampje

Bericht door AstraC20xe »

Mijn motorcheck lampje brand sinds gister :lurk: . Mij auto loopt laatste tijd slecht en hoog stationair. Hij ploft ook uit de uitlaat. Ik heb mijn stappenmotor schoongemaakt met remmenreiniger, en heb daarna mijn luchtmassa meter proberen af te stellen met het co apparaat. Tijdens het afstellen brande het lampje opeens. En gaat nu niet meer uit ook. Heel af en toe gaat hij uit voor 1 sec. Maar als ik nu mijn contant aanzet, blijft hij branden. Ook als ik hem gestart heb. Heb hem uitgelezen, en heb code 65 een keer gehad, code 61 en code 73. Kan iemand mij vertellen wat ik hiermee moet :worship: .

Ps, heb mijn luchtmassa meter proberen schoon te maken, maar geen effect. Dat metalen hitte plaatje hoort toch 1 geheel te zijn of van mekaar af?. :?:
Raymond-oud
forum-gebruiker
Berichten: 2539
Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02

Re: Brandend Motorchecklampje

Bericht door Raymond-oud »

luchtmassa meter kun je volgens mij niet afstellen
weet niet welk motor type je heb maar bij de c20xe met M2.5 onsteking zit er volgens mij een dunne draad in je luchtmassa meter
bij de M2,8 is dit dacht ik niet meer
nu hoop ik voor je dat niet een M2.5 heb waar het dunne draadje nu uit ligt
weet hoe je hem hebt schoongemaakt maar ben bang dat hij nu kapot is :roll:
pascal1109
Moderator
Moderator
Berichten: 7839
Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
Locatie: Brabant

Re: Brandend Motorchecklampje

Bericht door pascal1109 »

61 - Fuel Tank Vent Valve (FTVV) - Low voltage
65 - Carbon Monoxide (CO) potentiometer - Low voltage
73 - Air Flow Sensor (AFS) - Low voltage
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________

:opel: With great power...comes great responsibility :opel:
AstraC20xe
forum-gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 dec 2008 13:39
Locatie: Spijkenisse

Re: Brandend Motorchecklampje

Bericht door AstraC20xe »

Ik heb een c20xe met M 2.5. Bij mij kun je de luchtmassa meter wel afstellen. Naast de stekkeraansluiting zit een schroef. Daar hb ik me co mee afgesteld, maar denk dat ie toen dacht van die het zelf maar. Wat kan ik met die foutcodes?. Ik weet niet precies wat ik eruit moet halen:P. Air flow sensor(luchtstroomsensor) ken ik dat aanemen als luchtmassa meter?. En low voltage, wat moet ik daarvan begrijpen :?:
Raymond-oud
forum-gebruiker
Berichten: 2539
Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02

Re: Brandend Motorchecklampje

Bericht door Raymond-oud »

het stationair toerental en het CO worden door de motronic elekrtonisch geregeld
En daardoorkun je zelf niks afstellen aan een C20xe :roll:

code 73.....luchtmassameter verwarmdraad ... spanning te laag

dus of een kabelbreuk of draad van luchmassameter kapot
dus kijk maar eens door de luchtmassa meter of dat hele dunne draadtje nog heel is
Gebruikersavatar
gurdi
forum-gebruiker
Berichten: 2277
Lid geworden op: 21 aug 2007 15:47
Locatie: DRUTEN

Re: Brandend Motorchecklampje

Bericht door gurdi »

raymond schreef:het stationair toerental en het CO worden door de motronic elekrtonisch geregeld
En daardoorkun je zelf niks afstellen aan een C20xe :roll:

code 73.....luchtmassameter verwarmdraad ... spanning te laag

dus of een kabelbreuk of draad van luchmassameter kapot
dus kijk maar eens door de luchtmassa meter of dat hele dunne draadtje nog heel is
AstraC20xe schreef: Dat metalen hitte plaatje hoort toch 1 geheel te zijn of van mekaar af?. :?:
weet niet of die dat draadje bedoelt?
astra heeft te lang geduurt
AstraC20xe
forum-gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 dec 2008 13:39
Locatie: Spijkenisse

Re: Brandend Motorchecklampje

Bericht door AstraC20xe »

ik heb met mijn luchtmassa meter gewoon kunnen stellen. Waar je stekker op je luchtmassameter zit. Zit zo een ronde opening. Normaal zit er een rubber laagje om heen. Maar als je daar doorheen prikt, zit er een platte schroef. En door middel van uitdraaien krijgt hij meer lucht, en indraaien minder. Dat zag je ook op het co apparaat. Hc, co, en lambda waardes veranderen dan sterk. Dat dunne draadje was bij mij nog heel, ik zal zo weer eventjes kijken. Sinds gister heb ik nou ook, dat hij uit zijn eigen verhoogd stationair gaat lopen. Als ik voor een stoplicht sta, loopt ie eerst ongv 1000 omw/pm, en dan schiet hij naar de 1400. Kan dat door de luchtmassa meter komen, je zou zeggen van wel.
Gebruikersavatar
gurdi
forum-gebruiker
Berichten: 2277
Lid geworden op: 21 aug 2007 15:47
Locatie: DRUTEN

Re: Brandend Motorchecklampje

Bericht door gurdi »

als er een onjuiste hoeveelheid lucht word gemeten word er een onjuiste hoeveelheid brandstof ingespoten jah.


hoe wil je iets ana de lmm afstellen?
ding meet wat er in komt. het zorgt er toch niet voor dat er meer of minder lucht in komt?

misschien als de sensor zegt dat er meer lucht in komt dan dat er daadwerkelijk inkomt krijgt ie meer brandstof en word het lucht gehalte minder.
astra heeft te lang geduurt
Gebruikersavatar
Nick(GSI)
forum-gebruiker
Berichten: 1474
Lid geworden op: 19 aug 2008 19:55

Re: Brandend Motorchecklampje

Bericht door Nick(GSI) »

Als ik jou was zou ik daar gewoon van af blijven. die llm staat waarschijnlijk gekalibreerd met de ecu als jij dat dus gaat veranderen krijg je verkeerde waarde's

zit niet voor niets een rubber laagje over dat schroefje. :mrgreen:

maar ik kan het mis hebben hoor dat is alleen mijn ingeving.
Astra GSi 3.0 V6

Created By Dhz-Twente
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Brandend Motorchecklampje

Bericht door Laagvlieger »

Dat schroefje moet je als niet prof zijnde niet aankomen.
Maak je meer mee stuk dan dat je repareert.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
AstraC20xe
forum-gebruiker
Berichten: 41
Lid geworden op: 25 dec 2008 13:39
Locatie: Spijkenisse

Re: Brandend Motorchecklampje

Bericht door AstraC20xe »

Ik heb me lmm weer losgehaalt. Dat hitte plaatje bestaat uit 2 delen, en zit aan elkaar gelijmd. Dat was bij mij losgegaan. Heb ze weer aan mekaar gelijmd, schroefje teruggesteld en nu brand het motorlampje niet meer( nog niet) :shutup: . Dat schroefje voortaan maar lekker met rust laten dan :mrgreen:
Plaats reactie