Hallo allemaal,
Hierbij gelijk mijn eerste problemen.
Gisteravond reed ik van Den helder terug naar Hoofddorp. Ik reed op de weg langs het kanaal met een gangetje van 80km/h op de cruise control (later ingebouwd door vorige eigenaar). En spontaan begon het motorstoringslampje te branden, het display gaf niets aan verder en alle wijzertjes gaven normale waarden aan, dus ben ik gewoon door gereden naar huis. Eventjes verder reed ik door een dorpje daar, je mag daar 50km/h en er was een rotonde. Toen ik daarna weer ging versnellen naar 80km/h ging het motorstoringslampje uit. Dit bleef een minuut of tien uit, en toen ging het weer aan, weer bij een constante snelheid van 80km/h. Toen kwam ik bij Alkmaar en reed ik de A9 op, 120km/h, en toen ging het lampje weer uit en is daarna niet meer aan gegaan.
Toch vreemd. Vanmiddag heb ik maar even de foutcode uitgelezen en dat kwam uit op code 13 (Oxygen sensor open circuit). Hoe moet ik dit interpreteren? Iets met de luchtmassameter? Open circuit klinkt als: losse stekker?
Ik kon zo snel niets vinden op het forum, maar jullie komt het vast wel bekend voor
Alvast bedankt voor de reacties.
Leon
Motorstoring code 13
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Contacteer:
Re: Motorstoring code 13
Controleer eerst maar de stekkerverbindingen van de Lambdasonde en zorg dat ie ook goed massa maakt met de uitlaat.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- LeonW
- forum-gebruiker
- Contacteer:
Zal ik zo snel mogelijk controleren. Bedankt voor de hint
ghehe die storing heb ik ook... maar begrijp hieruit dat het dus ook de lmm kan zijn?
-Astra GSI c18xe- -Astra GSI c20xe- -Peugeot 107- -Aprillia shiver 750- -Suzuki Gsx-R 750 k7 yoshimura-
-
- Moderator
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
13 - Oxygen sensor - No change in voltage/open circuit.
Zou dus kunnen ja...
Zou dus kunnen ja...
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
- LeonW
- forum-gebruiker
- Contacteer:
Ik heb mijn situatie nog even in de gaten gehouden en heb geen last meer gehad van het oplichtende lampje.
De keren dacht ik er last van had regende het, denk ik. Dus grote kans dat er kortsluiting is bij de lambdasonde. In dat geval is het dus een kwestie van de kabeltjes even goed isoleren.
Ik wacht het nog even af, kijken of het zich bij andere situaties misschien ook nog voordoet.
Leon
De keren dacht ik er last van had regende het, denk ik. Dus grote kans dat er kortsluiting is bij de lambdasonde. In dat geval is het dus een kwestie van de kabeltjes even goed isoleren.
Ik wacht het nog even af, kijken of het zich bij andere situaties misschien ook nog voordoet.
Leon