plasma tellerplaten inbouwen

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
DarkRider
forum-gebruiker
Berichten: 182
Lid geworden op: 30 mar 2007 22:52
Locatie: Enschede

plasma tellerplaten inbouwen

Bericht door DarkRider »

Goedendag jongens,

IK heb laatst een set plasma tellerplaten aangeschaft en wil deze graag inbouwen. Ik zelf ben niet echt technisch aangelegd en zou graag hulp kunnen gebruiken bij het inbouwen van deze platen. Iemand misschien een mooie beschrijving met hoe ik ze erop moet monteren, waar op te letten en hoe ik ze voorzie (waar) van stroom, etc. :oops:

Alvast hartelijk, hartelijk dank :D

Groeten

Darkrider
Quitters never win and Winners never quit!
DarkRider
forum-gebruiker
Berichten: 182
Lid geworden op: 30 mar 2007 22:52
Locatie: Enschede

Re: plasma tellerplaten inbouwen

Bericht door DarkRider »

niemand die mij hierbij kan helpen? :cry:
Quitters never win and Winners never quit!
Gebruikersavatar
Astrid_fahrer
forum-gebruiker
Berichten: 1337
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
Locatie: Elst (Gld)

Re: plasma tellerplaten inbouwen

Bericht door Astrid_fahrer »

Welk merk heb je van de plasmaplaten? Innoparts wellicht?

In principe is het heel makkelijk... je haalt eerst de kap om je stuur weg met drie schroeven aan de onderzijde en er zitten ook 2 schroeven achter je stuur. Deze zie je achter de plastic dopjes wanneer je je stuur draait zitten.

Hierna kan de kap om de tellerklok eraf deze zit met 2 zichtbare schroeven boven vast en 2 schroeven die beneden zitten (ook duidelijk zichtbaar dan). Hierna kun je de schroeven van de tellerbak losschroeven (ik dacht 3?).

Hierna is het belangrijk dat je de mechanische kabel voor de snelheidsaanduiding loskoppelt van de klok. Hiervoor zul je dus met je hand erachter op de tast moeten doen om hem los te krijgen (of een klein spiegeltje met licht doet wonderen).
Na deze kabel kan de klok er iets uit en kan de stekker voor de elektronica los.

Hierna moet je de tellerklok op een bepaalde manier tussen je dash en je stuur door kantelen dan kan hij er precies tussenuit. Dan is het zaak dat je voorzichtig je plastic kap (de doorzichtige) van je klok los klikt zodat je bij de tellerplaten kan om deze te verwijderen.. maar let op! eerst moet je namelijk de 4 pinnetjes eruit halen die de 4 naalden tegenhouden.

Deze moet je voorzichtig met een tang eruit trekken. hierna zul je zie dat alle naalden een stuk naar beneden vallen. De stand van waar de naald staat moet je dus goed markeren/fotograferen. Dit geld voor de toerenteller en de snelheids naald. De benzine en koeltemp kunnen namelijk maar op één manier terug dus dat is geen probleem.
Bij Innoparts platen kan overigens de snelheidsnaald blijven zitten.

Nu kunnen alle naalden verwijderd worden (uitermate voorzichtig). Dit kan het best door 2 theelepeltjes onder het zwarte rondje van de naald te zetten en dan langzaam de naald zo recht mogelijk omhoog te wippen.

Hierna kunnen de tellerplaten verwijderd worden en is het een kwestie van de nieuwe platen plaatsen en een kleine doorvoer voor de elektrakabeltjes te maken zodat deze buiten je tellerklok komen (dit kan een inkeping in de linkerzijkant zijn of een klein gat op een goed gekozen plek).

Tja en dan elektrisch aansluiten... de één van dit forum deed het netjes via de stekker... de ander via de lichtschakelaar.
Ikzelf heb gewoon de plasma snoertjesop één van de leds gesoldeerd die de platen gingen verlichten.
Plasma pakt niet zoveel stroom en wanneer je netjes te werk gaat kan er in mijn opinie niks fout en het werkte bij mij uitstekend en is ook verreweg het makkelijkst uit te voeren.

Nu kun je dus testen of de platen netjes werken en de verlichting naar wens is.
Bij mij kwam er namelijk licht van de leds deels langs de platen op dus dit ben ik tegen gegaan door dit licht te blokkeren door een speciaal zwart folie op de juiste plek achter de platen te plaatsen.

Hierna is het dus een kwestie van de platen netjes zetten... de naalden zoals gemarkeerd terug plaatsen. En dan alles in de omgekeerde volgorde terug monteren.

Zo lang stuk tekst... :lol: wellicht vind je met de zoekfunctie van het forum nog wat meer info want om het zelf te doen is puur een kwestie van nauwkeurig werken, en alles netjes monteren en demonteren/afmerken.

EDit... ik zie dus dat ik dit stuk voor niks heb zitten typen :lol:

Hier een link naar meer info viewtopic.php?f=3&t=5980&hilit=+plasma
Waarom een Skoda Fabia halen als je een Opel Astrid kan hebben!!!!
DarkRider
forum-gebruiker
Berichten: 182
Lid geworden op: 30 mar 2007 22:52
Locatie: Enschede

Re: plasma tellerplaten inbouwen

Bericht door DarkRider »

Astrid_fahrer schreef:Welk merk heb je van de plasmaplaten? Innoparts wellicht?

In principe is het heel makkelijk... je haalt eerst de kap om je stuur weg met drie schroeven aan de onderzijde en er zitten ook 2 schroeven achter je stuur. Deze zie je achter de plastic dopjes wanneer je je stuur draait zitten.

Hierna kan de kap om de tellerklok eraf deze zit met 2 zichtbare schroeven boven vast en 2 schroeven die beneden zitten (ook duidelijk zichtbaar dan). Hierna kun je de schroeven van de tellerbak losschroeven (ik dacht 3?).

Hierna is het belangrijk dat je de mechanische kabel voor de snelheidsaanduiding loskoppelt van de klok. Hiervoor zul je dus met je hand erachter op de tast moeten doen om hem los te krijgen (of een klein spiegeltje met licht doet wonderen).
Na deze kabel kan de klok er iets uit en kan de stekker voor de elektronica los.

Hierna moet je de tellerklok op een bepaalde manier tussen je dash en je stuur door kantelen dan kan hij er precies tussenuit. Dan is het zaak dat je voorzichtig je plastic kap (de doorzichtige) van je klok los klikt zodat je bij de tellerplaten kan om deze te verwijderen.. maar let op! eerst moet je namelijk de 4 pinnetjes eruit halen die de 4 naalden tegenhouden.

Deze moet je voorzichtig met een tang eruit trekken. hierna zul je zie dat alle naalden een stuk naar beneden vallen. De stand van waar de naald staat moet je dus goed markeren/fotograferen. Dit geld voor de toerenteller en de snelheids naald. De benzine en koeltemp kunnen namelijk maar op één manier terug dus dat is geen probleem.
Bij Innoparts platen kan overigens de snelheidsnaald blijven zitten.

Nu kunnen alle naalden verwijderd worden (uitermate voorzichtig). Dit kan het best door 2 theelepeltjes onder het zwarte rondje van de naald te zetten en dan langzaam de naald zo recht mogelijk omhoog te wippen.

Hierna kunnen de tellerplaten verwijderd worden en is het een kwestie van de nieuwe platen plaatsen en een kleine doorvoer voor de elektrakabeltjes te maken zodat deze buiten je tellerklok komen (dit kan een inkeping in de linkerzijkant zijn of een klein gat op een goed gekozen plek).

Tja en dan elektrisch aansluiten... de één van dit forum deed het netjes via de stekker... de ander via de lichtschakelaar.
Ikzelf heb gewoon de plasma snoertjesop één van de leds gesoldeerd die de platen gingen verlichten.
Plasma pakt niet zoveel stroom en wanneer je netjes te werk gaat kan er in mijn opinie niks fout en het werkte bij mij uitstekend en is ook verreweg het makkelijkst uit te voeren.

Nu kun je dus testen of de platen netjes werken en de verlichting naar wens is.
Bij mij kwam er namelijk licht van de leds deels langs de platen op dus dit ben ik tegen gegaan door dit licht te blokkeren door een speciaal zwart folie op de juiste plek achter de platen te plaatsen.

Hierna is het dus een kwestie van de platen netjes zetten... de naalden zoals gemarkeerd terug plaatsen. En dan alles in de omgekeerde volgorde terug monteren.

Zo lang stuk tekst... :lol: wellicht vind je met de zoekfunctie van het forum nog wat meer info want om het zelf te doen is puur een kwestie van nauwkeurig werken, en alles netjes monteren en demonteren/afmerken.

EDit... ik zie dus dat ik dit stuk voor niks heb zitten typen :lol:

Hier een link naar meer info viewtopic.php?f=3&t=5980&hilit=+plasma
Hartstikke bedankt!!! Ik vind het jammer dat het linkje wel werkt maar de fotows niet!
Het deel waarbij ik het moet aansluiten voor elektriciteit ben ik een beetje bang voor om het hele spul kapot te maken, is daar misschien een foto van waar en hoe ik het achter de dash moeten aansluiten voor elektriciteit :?: :oops: :oops:

Groeten en nogmaals bedankt!
Quitters never win and Winners never quit!
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: plasma tellerplaten inbouwen

Bericht door Laagvlieger »

Ik geloof dat plasmaplaten een dermate groot gat hebben dat de naald van de snelheidsmeter kan blijven zitten!!!

Bij innoparts wel tenminste.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Re: plasma tellerplaten inbouwen

Bericht door Theo Gsi »

en anders met een vorkje voorzichtig eraf liften!
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Gebruikersavatar
Astrid_fahrer
forum-gebruiker
Berichten: 1337
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
Locatie: Elst (Gld)

Re: plasma tellerplaten inbouwen

Bericht door Astrid_fahrer »

De plaat van de snelheid kan idd zo over de naald voorzichtig geschoven worden idd...

Maar wanneer je ermee bezig bent dan zul je snel genoeg zien dat de elektrische aansluiting reuze meevalt.
t is alleen welke manier je zelf de voorkeur geeft natuurlijk maar de methode op de lamp is eenvoudig te testen door de draadjes er eens op te houden en wanneer je een beetje kunt solderen erop aan te sluiten.
Waarom een Skoda Fabia halen als je een Opel Astrid kan hebben!!!!
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: plasma tellerplaten inbouwen

Bericht door Roy 2.0 16v »

ik heb toendertijd de plus gepakt van de stekker die achterop je dashboard zit
weet zo even niet meer welke draad van de zoveel draden dat was, stond toen nog in een topic maar die kan ik niet meer vinden, en anders zal de foto het niet meer doen

moet je anders even een foto maken van die stekker achterop je tellerhuis, dan hoor je wel welke draad het is

je kan het ook bijsolderen op de plus op de printplaat waar je ook die osram tellerverlichtinglampje in draaid

ik kreeg toen niet de plaat over de tellernaald heen, heb toen een mini knipje gemaakt in de plasmateller, waar toch het kleine kapje van de dagstand overheenkomt, zie je niks van

succes!
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
DarkRider
forum-gebruiker
Berichten: 182
Lid geworden op: 30 mar 2007 22:52
Locatie: Enschede

Re: plasma tellerplaten inbouwen

Bericht door DarkRider »

Allemaal hartstikke bedankt voor jullie antwoorden! Ik hoop dat het allemaal gaat lukken!

Groeten
Quitters never win and Winners never quit!
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10361
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Re: plasma tellerplaten inbouwen

Bericht door oenatje »

wel foto's posten dan he?!
DarkRider
forum-gebruiker
Berichten: 182
Lid geworden op: 30 mar 2007 22:52
Locatie: Enschede

Re: plasma tellerplaten inbouwen

Bericht door DarkRider »

DarkRider schreef:Allemaal hartstikke bedankt voor jullie antwoorden! Ik hoop dat het allemaal gaat lukken!

Groeten
:wink:
Quitters never win and Winners never quit!
DarkRider
forum-gebruiker
Berichten: 182
Lid geworden op: 30 mar 2007 22:52
Locatie: Enschede

Re: plasma tellerplaten inbouwen

Bericht door DarkRider »

heren ik heb ze binnen. Kunnen jullie mij nu verder helpen? hier wat fotows, hoe moet ik alles aansluiten zonder enig probleem te krijgen (elektrisch) dus dat de platen niet kapot gaan!

Ik heb nu drie platen maar ik heb 5 ingangen:

Afbeelding

Waar moet ik deze twee op aansluiten?:

Afbeelding

het geheel:

Afbeelding

Waar hoor ik waar aan te sluiten en hoe kan ik dit het beste doen? wat is de plus en de min? etc. Ik wil graag niks verkeerd doen en anders ben ik 90 euro kwijt!
groeten en bedankt!

PS: Woont trouwens in de buurt van Enschede die mij kan helpen?
Quitters never win and Winners never quit!
paaltje
forum-gebruiker
Berichten: 44
Lid geworden op: 04 dec 2008 23:39

Re: plasma tellerplaten inbouwen

Bericht door paaltje »

Rood is +, zwart is -.

Zo op de foto lijkt het dat die 2 losse draden de voeding is. Dat ijzere stripje durf ik zo niet met zekerheid te zeggen maar ik vermoed dat alleen de zwarte kabel daarop aangesloten zit en de rode erlangs loopt. Als dit zo is dan is dat ding gewoon een massapunt en moet je die dus bij een massa vastschroeven.

Maar er zijn er genoeg die die platen erin hebben zitten en het met zekerheid kunnen zeggen dus ben benieuwd of ik er naast zit:p
DarkRider
forum-gebruiker
Berichten: 182
Lid geworden op: 30 mar 2007 22:52
Locatie: Enschede

Re: plasma tellerplaten inbouwen

Bericht door DarkRider »

Nu heb ik de tellerplaten gemonteerd alleen waar moet ik de + en de - op aansluiten en waar moet ik dat ene dikke metalen deel op monteren (massa?).....

Kan ik de massa hierop aansluiten:

Afbeelding

en waar kan ik de plus en de min kabel op aansluiten?

Afbeelding

groeten
Quitters never win and Winners never quit!
Gebruikersavatar
Peter_89
forum-gebruiker
Berichten: 1577
Lid geworden op: 17 dec 2006 01:11
Locatie: Twente

Re: plasma tellerplaten inbouwen

Bericht door Peter_89 »

Min is het zelfde als massa :wink:
Zwei Liter Kraft ja
DarkRider
forum-gebruiker
Berichten: 182
Lid geworden op: 30 mar 2007 22:52
Locatie: Enschede

Re: plasma tellerplaten inbouwen

Bericht door DarkRider »

Peter_89 schreef:Min is het zelfde als massa :wink:
Dus dan kan ik ook de dikke draad met die plaatje erop op de massa schroeven en de + op een plus solderen? Ik weet totaal niets van elektro af :oops: ....

Graag raad aub :oops:
Quitters never win and Winners never quit!
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: plasma tellerplaten inbouwen

Bericht door Roy 2.0 16v »

je kan de min overal van pakken, stukje staal van een frame is prima

de plus moet je even kijken, ik heb het bij mij van een kabeltje afgetakt an die grote stekker die je ook op jouw foto ziet
weet alleen uit me hoofd niet welke

dit is namelijk een geschakelde plus, dus alleen stroom als je contact aanstaat

zoek iemand met een multimeter, die je contact aan, en meet op welke pin van die grote stekker ( die achterop je tellerhuis gaat) waar stroom op staat
die tak je af, liefst even solderen, en daar zet je de plus op

succes
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
Astrid_fahrer
forum-gebruiker
Berichten: 1337
Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
Locatie: Elst (Gld)

Re: plasma tellerplaten inbouwen

Bericht door Astrid_fahrer »

Of je soldeert hem gewoon op de plus van één van de lampjes van je platen verlichting :lol:

Werkt net zo makkelijk en doet precies hetzelfde en mocht het echt fout gaan is alleen het lampje naar de maan en niet je stekker :)

Probeer het eerst eens door het massa punt vast te schroeven en de plus gewoon op een lampje te houden op de plus zijde van de fitting dan zie je meteen of de platen het doen. En als ik me niet vergis gaan de platen niet stuk wanneer je de plus en min per ongeluk omwisselt (althans die ene keer bij mn innoparts platen kon het geen kwaad).
Waarom een Skoda Fabia halen als je een Opel Astrid kan hebben!!!!
DarkRider
forum-gebruiker
Berichten: 182
Lid geworden op: 30 mar 2007 22:52
Locatie: Enschede

Re: plasma tellerplaten inbouwen

Bericht door DarkRider »

Bedankt voor jullie tips, ik heb ze erin zitten en heb ze gesoldeerd op de led lampen van de dashverlichting....

Afbeelding

Afbeelding

De benzine en de temperatuurmeter moeten nog groene leds erin krijgen...ze branden nu geel...

En als er wordt gevraagd waarom ik ze groen heb?: de rest van alle verlichting binnen de auto is / was al groen....vandaar :D

Groeten
Quitters never win and Winners never quit!
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Re: plasma tellerplaten inbouwen

Bericht door Roy 2.0 16v »

ziet er mooi uit!
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Plaats reactie