Olie
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 28 mei 2008 19:15
Olie
Welke Olie is het beste voor een Astra G met een 2.2 Benzine ?
alvast bedankt.. Jelmer
alvast bedankt.. Jelmer
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11174
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 28 mei 2008 19:15
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11174
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 28 mei 2008 19:15
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Verklaar u nader...?Tim82 schreef:Na jaren dure olie gebruiken koop ik voor de C20XE tegenwoordig olie van Action; Techno 10W40 half synth klasse A3/B3 van 8 euro voor 4 liter..Ik vermoed dat we met z'n allen een beetje in het ootje worden genomen door Castrol en consorten.
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Ik gebruikte Castrol RS 10W60, nadat ik merkte dat de oliedruk wat laag werd bij circuitgebruik toen ik nog met Castrol GTX 10W40 reed.
Dat was toen ik nog met de superhoogtoerige 4A-GE reed in de Toyota MR2.
Toen ik die helaas had afgeschreven op Zandvoort, heb ik een aantal andere MR2's gehad die al in een wat mindere staat verkeerden. Heb vanaf toen ook geen dure olie meer gebruikt en 't ging eigenlijk altijd prima.
Ik rij de Astra keurig warm en de klassificatie die op de fles staat van Action belooft wel veel goeds. Zou niet echt veel onder moeten doen voor Castrol GTX. De olie wordt ook heel regelmatig vervangen. Ik zou nog wel een goeie oliedruk/temp meter moeten inbouwen in de Astra.
Puur voor circuitgebruik zou je wel beter die Castrol RS nemen. Maar als je er ook nog gewoon kortere ritjes op straat mee doet is er weer wat te zeggen voor een 10W40.
Dat was toen ik nog met de superhoogtoerige 4A-GE reed in de Toyota MR2.
Toen ik die helaas had afgeschreven op Zandvoort, heb ik een aantal andere MR2's gehad die al in een wat mindere staat verkeerden. Heb vanaf toen ook geen dure olie meer gebruikt en 't ging eigenlijk altijd prima.
Ik rij de Astra keurig warm en de klassificatie die op de fles staat van Action belooft wel veel goeds. Zou niet echt veel onder moeten doen voor Castrol GTX. De olie wordt ook heel regelmatig vervangen. Ik zou nog wel een goeie oliedruk/temp meter moeten inbouwen in de Astra.
Puur voor circuitgebruik zou je wel beter die Castrol RS nemen. Maar als je er ook nog gewoon kortere ritjes op straat mee doet is er weer wat te zeggen voor een 10W40.
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Een olie temp sensor is een pré in feite, veel belangrijker als je koelvloeistof (in feite).
De 106 GTi van mij heeft zo'n meter en voorbij de 2e streep (op niveau) gaat het gas er pas vol op.
Gebruik nu 5W40 Shell Helix, gezien deze voor de inkoop lag.
Tot nu toe geen olieverbruik, en ook geen getikker.
Ook toevallig, m'n versnellingsbak was al slecht, sinds gister functioneert de 5e versnelling niet meer, dus ik rij nu met een 4-bak.
4500TPM @ 120KM/H.
De 106 GTi van mij heeft zo'n meter en voorbij de 2e streep (op niveau) gaat het gas er pas vol op.
Gebruik nu 5W40 Shell Helix, gezien deze voor de inkoop lag.
Tot nu toe geen olieverbruik, en ook geen getikker.
Ook toevallig, m'n versnellingsbak was al slecht, sinds gister functioneert de 5e versnelling niet meer, dus ik rij nu met een 4-bak.
4500TPM @ 120KM/H.
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
- Rellie opt werk
- forum-gebruiker
- Berichten: 1713
- Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
- Locatie: In mn eigen toko
Ik haal altijd Bulk vaten van 60 liter Valvoline 10W40 en op de rallyauto's gaat 10W60 op. Ik zou nooit olie van de action nemen...
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.
http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603
Openings tijden
Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603
Openings tijden
Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
Maar waarom niet? De klassificatie van olie staat aangegeven in universele codering op de fles. Deze Action olie heeft een betere gradatie dan veel "merk-olie". Hoe hoger het getalletje achter de B (A3/B3) hoe langer de olie stabiel blijft op hogere temperatuur.
Daarnaast heb je de viscositeit natuurlijk, en inderdaad voor rally/race heb je wat anders nodig dan voor straatgebruik. Voor een stock C20XE gaat dit niet echt heel erg op, maar voor een compleet opgebouwde racemotor met kleinere toleranties is het van groter belang.
Volgens mij, ik weet het niet zeker, is het enige verschil tussen Techno 10W40 en Castrol GTX 10W40 de toevoeging van een aantal dopes. Maar of je daar nou heel veel beter van wordt..?
Daarnaast heb je de viscositeit natuurlijk, en inderdaad voor rally/race heb je wat anders nodig dan voor straatgebruik. Voor een stock C20XE gaat dit niet echt heel erg op, maar voor een compleet opgebouwde racemotor met kleinere toleranties is het van groter belang.
Volgens mij, ik weet het niet zeker, is het enige verschil tussen Techno 10W40 en Castrol GTX 10W40 de toevoeging van een aantal dopes. Maar of je daar nou heel veel beter van wordt..?
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11174
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Dopes maken zeker weten behoorlijk verschil tussen merk olie en niet merk olie.
Smerende eigenschappen kunnen wel hetzelfde zijn....als het nieuw is.
Maar wat na een paar duizend km. Haalt ie die specificaties dan nog?
En das het verschil tussen goekdope olie en merkolie.
Smerende eigenschappen kunnen wel hetzelfde zijn....als het nieuw is.
Maar wat na een paar duizend km. Haalt ie die specificaties dan nog?
En das het verschil tussen goekdope olie en merkolie.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- androdans
- forum-gebruiker
- Berichten: 326
- Lid geworden op: 17 aug 2007 16:32
- Locatie: Spijkenisse
- Contacteer:
So what's the best Oil for a C20XE normal driving?
Laatst gewijzigd door androdans op 31 okt 2008 12:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Opel Astra GSi 2.0 16v For Life!
South African Flying Squad Promoteam
Irmscher Promoteam
South African Flying Squad Promoteam
Irmscher Promoteam
- Rellie opt werk
- forum-gebruiker
- Berichten: 1713
- Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
- Locatie: In mn eigen toko
Olie kan wel de zelfde specificaties hebben, maar wat ook vaak gebeurt is dat er olie van jaren oud verkocht wordt omdat het niet meer aan de huidige maatstaven voldoet van Shell, Castrol, enz. zelfde gebeurt met brandstof wat aan die cheap ass pompen word verkocht, zit meer condens in en vuiligheid.
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.
http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603
Openings tijden
Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603
Openings tijden
Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
Klets.Rellie opt werk schreef:Olie kan wel de zelfde specificaties hebben, maar wat ook vaak gebeurt is dat er olie van jaren oud verkocht wordt omdat het niet meer aan de huidige maatstaven voldoet van Shell, Castrol, enz. zelfde gebeurt met brandstof wat aan die cheap ass pompen word verkocht, zit meer condens in en vuiligheid.
Doorvoer bij dealers is gewoon bulk, en in alle auto's zelfde donderen, en hup volgende bulk erdoorheen knallen.
Hele verhaal is onzin verder, is gewoon standaard 1 olie en die gaat in de hele range. Zeker voor de Diesels is het vaak te dun.
Maar vertel: geen idee dat jij in aanraking komt met overjarige olie. vertel ? nog nooit van gehoord ?
- Rellie opt werk
- forum-gebruiker
- Berichten: 1713
- Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
- Locatie: In mn eigen toko
Zeg heb ik het over dealers ? ik heb het over goeikope merke olie en brandstof.
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.
http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603
Openings tijden
Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603
Openings tijden
Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
Ben het er mee eens dat er veel onzin in de wereld is voor olie. Dat is mijn vermoeden, althans.
Maar ik snap dat het voor het specifieke toepassingen wel van belang is om een specifieke olie te gebruiken. Echter voor straatgebruik in een normale auto (de Astra schaar ik daar ook even onder, het is geen Ferrari V8 ofzo) zou een merkloze olie met goeie gradatie wel moeten volstaan.
Als het nieuwe seizoen weer van start gaat (ik ga de komende maanden even stoppen met circuitrijden) en ik een oliedruk- en temp meter heb gemonteerd, zal ik eens de proef op de som nemen en kijken wat de temp en druk doet van;
-Techno 10W40 halfsynth A3/B3
-Castrol GTX 10W40 halfsynth A3/B3
-Castrol RS 10W60 volsynth A3/A4?/B4
Of een andere dunne (eerste getal) olie met een heel hoge viscositeitswaarde/range (tweede getal) zoals Kroon Emperol of, jawel, Techno volsynth.
De levensduur kan ik helaas niet testen, en ik heb gaan labaratorium, maar ik zal letten op de druk, temp en of de motor er nog een beetje mooi bij loopt. Overigens vervang ik olie om de 5.000 km ofzo (schijnt voor normaal gebruik ook onzin te zijn, maar omdat ik vermoed dat er bij flink gebruik meer metaalresten in de olie komen vervang ik het toch maar wel regelmatig. Daarnaast valt olie gewoon uiteen als het té heet is geworden, boven een bepaald aantal graden wordt ie instabiel)
Maar ik snap dat het voor het specifieke toepassingen wel van belang is om een specifieke olie te gebruiken. Echter voor straatgebruik in een normale auto (de Astra schaar ik daar ook even onder, het is geen Ferrari V8 ofzo) zou een merkloze olie met goeie gradatie wel moeten volstaan.
Als het nieuwe seizoen weer van start gaat (ik ga de komende maanden even stoppen met circuitrijden) en ik een oliedruk- en temp meter heb gemonteerd, zal ik eens de proef op de som nemen en kijken wat de temp en druk doet van;
-Techno 10W40 halfsynth A3/B3
-Castrol GTX 10W40 halfsynth A3/B3
-Castrol RS 10W60 volsynth A3/A4?/B4
Of een andere dunne (eerste getal) olie met een heel hoge viscositeitswaarde/range (tweede getal) zoals Kroon Emperol of, jawel, Techno volsynth.
De levensduur kan ik helaas niet testen, en ik heb gaan labaratorium, maar ik zal letten op de druk, temp en of de motor er nog een beetje mooi bij loopt. Overigens vervang ik olie om de 5.000 km ofzo (schijnt voor normaal gebruik ook onzin te zijn, maar omdat ik vermoed dat er bij flink gebruik meer metaalresten in de olie komen vervang ik het toch maar wel regelmatig. Daarnaast valt olie gewoon uiteen als het té heet is geworden, boven een bepaald aantal graden wordt ie instabiel)
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11174
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Temp en druk zal j egeenverschil in gaan zien.Tim82 schreef:, zal ik eens de proef op de som nemen en kijken wat de temp en druk doet van
Het voldoet aan de specificatie van viscositeit (dat bepaald de druk bij je pomp) en temperatuur zal ook niet uitmaken. Je zou het kunnen terugzien aan de afzetting binnen in het kleppendeksel enzo.
De dopes bepalen de reinigende werking. De kracht om vuildeeltjes te laten zweven in de olie ipv het af te laten zetten op een onderdeel.
Is dus niet even zelf in de praktijk te testen.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Ja mee eens, maar je moet toch wel ergens verschil in druk gaan zien als de ene olie beter bestand blijkt tegen hoge temp dan de andere. De ene zal dunner worden dan de ander. Uiteraard zie je dit verschil terug tussen olie met verschillende viscositeitswaardes, maar misschien ook wel tussen verschillende olie met dezelfde specs, door gebruik van dopes?Laagvlieger schreef:Temp en druk zal j egeenverschil in gaan zien.Tim82 schreef:, zal ik eens de proef op de som nemen en kijken wat de temp en druk doet van
Het voldoet aan de specificatie van viscositeit (dat bepaald de druk bij je pomp) en temperatuur zal ook niet uitmaken. Je zou het kunnen terugzien aan de afzetting binnen in het kleppendeksel enzo.
De dopes bepalen de reinigende werking. De kracht om vuildeeltjes te laten zweven in de olie ipv het af te laten zetten op een onderdeel.
Is dus niet even zelf in de praktijk te testen.
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11174
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer: