4 -> 5 gaats?
4 -> 5 gaats?
Ik zie dat sommige mensen die naar turbo-remmen gaan, het complete fuseestuk van de Calibra meenemen, dus een 5-gaats conversie. Waarom? Alleen de remklauw overzetten is toch makkelijker? Bovendien heb je dan achter nogsteeds 4 gaats?
Volgende vraag; passen de aandrijfassen die bij de turbo horen, in de fusees van de C20XE?
Een en ander met het oog op de toekomst ..
Volgende vraag; passen de aandrijfassen die bij de turbo horen, in de fusees van de C20XE?
Een en ander met het oog op de toekomst ..
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Volgens mij is het wel zo dat als je met 200+ Pk gaat rijden dat zo'n extra wielbout wel net even wat meer ruimte geeft in het vermogen dat het geheel aankan. Nu knappen wielbouten niet heel erg snel, maar alles kan in extreme situaties...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Ik heb ook 5 gaats, maar dat komt meer omdat ik al een i500/opc remmen setje (308) had liggen voor m'n oude vectra
Had geen zin om andere schijven te halen dus heb maar andere naven gehaald
En heb nu ook 286 (vectra/saab) remmetjes achter
Een extra wielboutje voor m'n v6je is natuurlijk ook geen slechte gedachte
achterste naven moeten trouwens van een a vectra zijn ivm abs
Had geen zin om andere schijven te halen dus heb maar andere naven gehaald
En heb nu ook 286 (vectra/saab) remmetjes achter
Een extra wielboutje voor m'n v6je is natuurlijk ook geen slechte gedachte
achterste naven moeten trouwens van een a vectra zijn ivm abs
Gewoon 5 gaats naven van een a vectra plaatsen, en de ankerplaat? Van een b vectra 5 gaatsoenatje schreef:dat wil ik ook. hoe werkt dat? wat kost het?vizier schreef:gehaald
En heb nu ook 286 (vectra/saab) remmetjes achter
De houder die de klauw vast houd zeg maar
Je gsi klauw is hetzelfde als die van een b vectra fn95 geloof ik
Dus de klauw pakt een stuk van de schijf niet, vind ik persoonlijk lelijk
Dus ga straks fn98 klauwen proberen van een a omega
Hou er even rekening mee dat de handrem hevel bij dit systeem aan de onderkant zit (bij gsi zit I boven)
Dus je handrem kabel past dan niet, niels heeft plaatjes laten watersnijden voor tussen de naaf en de as
Dus als het goed is past I dan wel, gaat binnenkort gebeuren
- Rallyastra
- Oud-Clublid
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
- Locatie: Vroomshoop
- Erwin_dude
- Oud-Clublid
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 13 mei 2008 20:28
- Locatie: Coevorden
- Rellie opt werk
- forum-gebruiker
- Berichten: 1713
- Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
- Locatie: In mn eigen toko
Ben ik niet helemaal met je eens, als je er mee een circuit op gaat is 5 gaats toch iets sterker. OF je moet speciale draadeinden met wielmoeren in je naven zetten.adriaan schreef:4 gaats of 5 gaats maakt geen ene flikker uit. gaat niet om de pk's maar om je aslast.
er rijden honda's en opels en vw's rond met 500+ pk en gewoon op 4 gaats.
dus 5 gaats beter?? nope haha alleen als je een zware aslast hebt.
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.
http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603
Openings tijden
Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603
Openings tijden
Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
Mijn doel is een low-budget betrouwbare "trackday-tool" te bouwen (vooral voor de Nordschleife). Nu rij ik ook nog dagelijks met de Astra, maar daar komt waarschijnlijk begin volgend jaar een andere Astra voor (caravan op lpg). Ik heb net een huis gekocht, het is een jaren 30 huis waar dus geen cv in zit, badkamertje van niks enz enz. Gaat dus een hele hoop tijd & geld in zitten. Ik wil voor ongeveer 4 a 5000 euro de Astra helemaal hebben opgebouwd (geen C20LET dus, voorlopig). Daarin passen helaas geen 4 of 6-zuiger klauwen met grote schijven enz. Mede ook met het oog op de verzameling 15" velgen en banden die ik al heb liggen hou ik het maar even bij turbo remmen. Natuurlijk wel met Ferodo's, goeie schijven, staalomvlochten leidingen en de juiste remvloeistof.Rallyastra schreef:Ik heb nog mooie remmen voor circuit gebruikTim82 schreef:Ok thanks voor de feedback.. Dan hou ik het nog even bij 4-gaats. Hoef ik niet direct m'n stoel te verlaten om ook de rest van die Calibra af te schroeven
Ik zal tzt eens een soort van project-topic starten, als het een beetje serieus aan het worden is.
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
en dan komt er nog een deel smaak bij kijken, want ik vind dan weer dat 5 of 6 of weet ik veel wat gaats mooier is als 4,adriaan schreef:4 gaats of 5 gaats maakt geen ene flikker uit. gaat niet om de pk's maar om je aslast.
er rijden honda's en opels en vw's rond met 500+ pk en gewoon op 4 gaats.
dus 5 gaats beter?? nope haha alleen als je een zware aslast hebt.
Drive Fast ... Die Fucking Hard
- Erwin_dude
- Oud-Clublid
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 13 mei 2008 20:28
- Locatie: Coevorden
- Rallyastra
- Oud-Clublid
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
- Locatie: Vroomshoop
Niet nodig, zelfs met 4 gaats beland je al in de grindbakadriaan schreef:ik ga binnenkort 8 gaats naven monteren op mijn kadett, dan kan ik nog sneller door de bocht
Maar leuk hoor, nog een ringfan volgend jaar mijn bolide maar eens mee nemen.
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !
0546-562109
0546-562109
Zeker doen! Ik ben zelf volgend weekend weer op de ring en daarna weer de 2e week van november geloof ik. De Astra waarover wordt gesproken op nurburgring.nl in de afspreekplek is de mijne Wordt een leuk clubje komend weekend.
Dan eind november / begin december eens kijken of ik in Essen voor een leuke prijs wat goodies kan scoren bij Sandtler en Wiechers
Dan eind november / begin december eens kijken of ik in Essen voor een leuke prijs wat goodies kan scoren bij Sandtler en Wiechers
C20XE - BBS - Koni - Toyo - K&N - Ferodo
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
5-gaats ombouw heeft enkel nut wanneer er een grotere remdiameter word opgebouwd.
Zoals al eerder genoemd, als je geen rompslomp wil, Vectra A naven.
Remdiameter is enkel hetzelfde á 260mm diameter.
Wil je gelijk een grotere diameter, neem ze van een Saab 9-5.
286mm diameter.
Er is enkel een versie bij de Saab 9-5, met een zwevende klauw ipv de vast klauw.
Voordeel is o.a., montage van geventileerde remschijf achter.
Remblokken montage eveneens wat makkelijker, en de remmerij diameter is als belangrijkste punt groter!
300mm schijf is toepasbaar.
Er moet enkel een tussenplaat voor de ankerplaat gemonteerd worden.
Remleiding moet opnieuw gemaakt worden ivm lengte en nippels.
Hier met een 18 inch velg:
Wellicht handig voor de upgraders hier.
Onderdeelnummers:
- 9-5 klauw Saab No. 53 91 834 en 842.
- 9-5 remschijven Saab No. 52 32 756.
Wat je dan nog moet hebben:
- 9-5 ankerplaat (origineel ivm handremdeel).
- remleidingen.
- remblokken (onderdeelnummer onbekend).
Zoals al eerder genoemd, als je geen rompslomp wil, Vectra A naven.
Remdiameter is enkel hetzelfde á 260mm diameter.
Wil je gelijk een grotere diameter, neem ze van een Saab 9-5.
286mm diameter.
Er is enkel een versie bij de Saab 9-5, met een zwevende klauw ipv de vast klauw.
Voordeel is o.a., montage van geventileerde remschijf achter.
Remblokken montage eveneens wat makkelijker, en de remmerij diameter is als belangrijkste punt groter!
300mm schijf is toepasbaar.
Er moet enkel een tussenplaat voor de ankerplaat gemonteerd worden.
Remleiding moet opnieuw gemaakt worden ivm lengte en nippels.
Hier met een 18 inch velg:
Wellicht handig voor de upgraders hier.
Onderdeelnummers:
- 9-5 klauw Saab No. 53 91 834 en 842.
- 9-5 remschijven Saab No. 52 32 756.
Wat je dan nog moet hebben:
- 9-5 ankerplaat (origineel ivm handremdeel).
- remleidingen.
- remblokken (onderdeelnummer onbekend).
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"