Project gsi van Bas
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
- Rellie opt werk
- forum-gebruiker
- Berichten: 1713
- Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
- Locatie: In mn eigen toko
Nee hoor, dat spruitstuk is veel beter want elke buis per poort is even lang waardoor je turbo beter spoolt.RedBill schreef:Turbo zou voor optimale reactietijd toch juist heel dicht bij de uitlaatpoorten moeten zitten?
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.
http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603
Openings tijden
Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603
Openings tijden
Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
- EKadett
- forum-gebruiker
- Berichten: 772
- Lid geworden op: 04 sep 2007 23:21
- Auto('s): Corsa A C14SE F GSI C18XE
- Locatie: huis op een berg
maakt weinig uit als je nou een korte heb die ik had laten zien of die spaghetti geval, het moet altijd evenlang zijn, met of zonder krommingen erin!Rellie opt werk schreef:Nee hoor, dat spruitstuk is veel beter want elke buis per poort is even lang waardoor je turbo beter spoolt.RedBill schreef:Turbo zou voor optimale reactietijd toch juist heel dicht bij de uitlaatpoorten moeten zitten?
mathijssen heeft wel wat leuk spul in huis (H)
Rob en Leon de GSI Beunhaas team
C18XE GSI '94 gaat aan gewerkt worden
C18XE GSI '94 gaat aan gewerkt worden
hier nog een mooie uitleg:
Doordat de lengte van iedere pijp vanaf de cilinder tot aan de turbo hetzelfde is, komen de drukgolven achter elkaar, in de ontsteekvolgorde bij de turbo aan.
Bij een normaal spruitstuk is de afstand van cilinder 1 tot de turbo ca. 4x zo groot als de afstand van cil. 4 tot de turbo. De looptijd van de drukgolf is dan ook ca 4x zo lang dus de kans bestaat dat er drukgolven van verschillende cilinders, b.v. 3 en 4, tegelijkertijd bij de turbo aankomen en elkaar versterken... dat wil je eigenlijk niet, het liefst zou je een constante voordruk bij de turbo willen hebben, zonder toppen en dalen, vandaar dus zo een spruitstuk met gelijke pijplengten.
ik ben er iig blij mee, we gaan wel zien wat het brengt als het geweld op de bank is geweest
Doordat de lengte van iedere pijp vanaf de cilinder tot aan de turbo hetzelfde is, komen de drukgolven achter elkaar, in de ontsteekvolgorde bij de turbo aan.
Bij een normaal spruitstuk is de afstand van cilinder 1 tot de turbo ca. 4x zo groot als de afstand van cil. 4 tot de turbo. De looptijd van de drukgolf is dan ook ca 4x zo lang dus de kans bestaat dat er drukgolven van verschillende cilinders, b.v. 3 en 4, tegelijkertijd bij de turbo aankomen en elkaar versterken... dat wil je eigenlijk niet, het liefst zou je een constante voordruk bij de turbo willen hebben, zonder toppen en dalen, vandaar dus zo een spruitstuk met gelijke pijplengten.
ik ben er iig blij mee, we gaan wel zien wat het brengt als het geweld op de bank is geweest
Drive Fast ... Die Fucking Hard
volgens mij werkt het niet zoals je uitlegt...Bassion schreef: b.v. 3 en 4, tegelijkertijd bij de turbo aankomen en elkaar versterken...
drukgolven die ij elkaar komen gaan ten alle tijden reflecteren
word bij auto`s ook toegepast in de dempers: reflectiedempers,
drukgolf a heft de trillingen van drukgolf b op.
dit werkt bij geluid precies hetzelfde. de een maakt de andere kapot, of beter gezegd: de nominale drukgolf die je overhoudt is lang niet zo hoog als dat ie per zelfde lengte uit komt.
ventieldopjes-met-blauwe-vlaggetjes-en-rode-knop-promoteam
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Het hele principe van even lange aanvoerlijnen naar de Turbo is me bekend, maar als ik dit stuk van de ontwerper van de C20LET lees is het ook van belang voor de reactietijd van de Turbo dat die zo dicht mogelijk bij de uitlaatpoorten zit.
Engelstalig leesvoer.
In de ideale situatie zou je dus een gegoten spruitstuk hebben waarin de kanalen op elkaar zijn afgetemd, maar niet langer dan strikt noodzakelijk...
Engelstalig leesvoer.
In de ideale situatie zou je dus een gegoten spruitstuk hebben waarin de kanalen op elkaar zijn afgetemd, maar niet langer dan strikt noodzakelijk...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
@ boerbeun: is niet van mij, heb ik snel even ergens vandaan geplukt had geen zin om het exact uit te zoeken in mijn boeken
@ redbill: mooie stukje tekst,
maar het maakt mij verder niet zo veel uit, het word toch op de bank getest, en mocht het echt niets zijn, is er zo een andere natuurlijk
toch bedankt allen voor de uitleg en verklaringen
@ redbill: mooie stukje tekst,
maar het maakt mij verder niet zo veel uit, het word toch op de bank getest, en mocht het echt niets zijn, is er zo een andere natuurlijk
toch bedankt allen voor de uitleg en verklaringen
Drive Fast ... Die Fucking Hard
- Erwin_dude
- Oud-Clublid
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 13 mei 2008 20:28
- Locatie: Coevorden
- Rellie opt werk
- forum-gebruiker
- Berichten: 1713
- Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
- Locatie: In mn eigen toko
@redbill
Jij neemt het iets TE letterlijk, klopt idd dat de turbo zo kort mogeljik bij de uitlaatpoort moet zitten voor optimaal resltaat. Maar dan wel na de minimale lengte van de 4 uitlaatbuizen.
Jij neemt het iets TE letterlijk, klopt idd dat de turbo zo kort mogeljik bij de uitlaatpoort moet zitten voor optimaal resltaat. Maar dan wel na de minimale lengte van de 4 uitlaatbuizen.
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.
http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603
Openings tijden
Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603
Openings tijden
Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
- Rellie opt werk
- forum-gebruiker
- Berichten: 1713
- Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
- Locatie: In mn eigen toko
Wel eerst lassen en dan volspuiten
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.
http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603
Openings tijden
Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603
Openings tijden
Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
nee man eerst hechten dan flink ml dan aflassen
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... tra+rollen
http://www.showyoursound.nl/Public/Show ... 783&Page=1
iedereen is gek behalve ik
http://www.showyoursound.nl/Public/Show ... 783&Page=1
iedereen is gek behalve ik
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
die is lelijk
http://video.google.nl/videoplay?docid= ... tra+rollen
http://www.showyoursound.nl/Public/Show ... 783&Page=1
iedereen is gek behalve ik
http://www.showyoursound.nl/Public/Show ... 783&Page=1
iedereen is gek behalve ik
de auto word een rode kleur, (weet nog niet precies welke kleur)
en de L word met die kleur meegespoten,
mja wat te doen met het blokje, ik vond dat coaten van niels ook wel heel erg mooi, dan het onderblok gewoon zwart ofzo, en de kop blank laten,
en dan denk ik voor bijvoorbeeld de wastegate en dumpvalve en nokkenaswielen de rood geadoniseerd varianten daar van nemen, want blauw zal niet egt samen gaan denk?
en de L word met die kleur meegespoten,
mja wat te doen met het blokje, ik vond dat coaten van niels ook wel heel erg mooi, dan het onderblok gewoon zwart ofzo, en de kop blank laten,
en dan denk ik voor bijvoorbeeld de wastegate en dumpvalve en nokkenaswielen de rood geadoniseerd varianten daar van nemen, want blauw zal niet egt samen gaan denk?
Drive Fast ... Die Fucking Hard
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
maar dat zou dus makkelijk genoeg koeling moeten geven? Ik las net nog even dat je er een extern (water)pompje bij kunt bestellen. dus je krijgt dan een apart circuit, is wel ruimte besparend denk ik. moet alleen wel 76mm aansluiting hebben en genoeg koude lucht kunnen leveren
Drive Fast ... Die Fucking Hard