Project gsi van Bas

Grote verbouwingen en projecten. (Car project show-off.)
Gebruikersavatar
EKadett
forum-gebruiker
Berichten: 772
Lid geworden op: 04 sep 2007 23:21
Auto('s): Corsa A C14SE F GSI C18XE
Locatie: huis op een berg

Bericht door EKadett »

even voor RedBill (en de rest ;))
hier heb ik een spruitstuk gezien bij m-tech..
560 eurotjes..
en t is een kleine spruitstuk:
Afbeelding
Afbeelding

vind ik met die buizen shit veel cooler :D
Rob en Leon de GSI Beunhaas team
C18XE GSI '94 gaat aan gewerkt worden
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Dat is gewoon een replica van het Courtenay Sport (.co.uk) spruitstuk.

Mathijssen is gewoon een grote immitator, die iets sneller en slimmer is als de rest.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Rellie opt werk
forum-gebruiker
Berichten: 1713
Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
Locatie: In mn eigen toko

Bericht door Rellie opt werk »

RedBill schreef:Turbo zou voor optimale reactietijd toch juist heel dicht bij de uitlaatpoorten moeten zitten?
Nee hoor, dat spruitstuk is veel beter want elke buis per poort is even lang waardoor je turbo beter spoolt.
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.

http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603

Openings tijden

Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
Gebruikersavatar
EKadett
forum-gebruiker
Berichten: 772
Lid geworden op: 04 sep 2007 23:21
Auto('s): Corsa A C14SE F GSI C18XE
Locatie: huis op een berg

Bericht door EKadett »

Rellie opt werk schreef:
RedBill schreef:Turbo zou voor optimale reactietijd toch juist heel dicht bij de uitlaatpoorten moeten zitten?
Nee hoor, dat spruitstuk is veel beter want elke buis per poort is even lang waardoor je turbo beter spoolt.
maakt weinig uit als je nou een korte heb die ik had laten zien of die spaghetti geval, het moet altijd evenlang zijn, met of zonder krommingen erin!

mathijssen heeft wel wat leuk spul in huis (H)
Rob en Leon de GSI Beunhaas team
C18XE GSI '94 gaat aan gewerkt worden
Gebruikersavatar
Bassion
forum-gebruiker
Berichten: 433
Lid geworden op: 23 aug 2007 20:09
Locatie: Roosendaal

Bericht door Bassion »

hier nog een mooie uitleg:

Doordat de lengte van iedere pijp vanaf de cilinder tot aan de turbo hetzelfde is, komen de drukgolven achter elkaar, in de ontsteekvolgorde bij de turbo aan.
Bij een normaal spruitstuk is de afstand van cilinder 1 tot de turbo ca. 4x zo groot als de afstand van cil. 4 tot de turbo. De looptijd van de drukgolf is dan ook ca 4x zo lang dus de kans bestaat dat er drukgolven van verschillende cilinders, b.v. 3 en 4, tegelijkertijd bij de turbo aankomen en elkaar versterken... dat wil je eigenlijk niet, het liefst zou je een constante voordruk bij de turbo willen hebben, zonder toppen en dalen, vandaar dus zo een spruitstuk met gelijke pijplengten.

ik ben er iig blij mee, we gaan wel zien wat het brengt als het geweld op de bank is geweest :wink:
Drive Fast ... Die Fucking Hard
boerbeun
forum-gebruiker
Berichten: 1034
Lid geworden op: 01 jun 2007 13:43
Locatie: duiven

Bericht door boerbeun »

Bassion schreef: b.v. 3 en 4, tegelijkertijd bij de turbo aankomen en elkaar versterken...
volgens mij werkt het niet zoals je uitlegt...

drukgolven die ij elkaar komen gaan ten alle tijden reflecteren

word bij auto`s ook toegepast in de dempers: reflectiedempers,
drukgolf a heft de trillingen van drukgolf b op.

dit werkt bij geluid precies hetzelfde. de een maakt de andere kapot, of beter gezegd: de nominale drukgolf die je overhoudt is lang niet zo hoog als dat ie per zelfde lengte uit komt.
ventieldopjes-met-blauwe-vlaggetjes-en-rode-knop-promoteam
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9318
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Het hele principe van even lange aanvoerlijnen naar de Turbo is me bekend, maar als ik dit stuk van de ontwerper van de C20LET lees is het ook van belang voor de reactietijd van de Turbo dat die zo dicht mogelijk bij de uitlaatpoorten zit.

Engelstalig leesvoer.

In de ideale situatie zou je dus een gegoten spruitstuk hebben waarin de kanalen op elkaar zijn afgetemd, maar niet langer dan strikt noodzakelijk...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
boerbeun
forum-gebruiker
Berichten: 1034
Lid geworden op: 01 jun 2007 13:43
Locatie: duiven

Bericht door boerbeun »

heb je trouwens te maken ook met inlaatafstand vanaf turbo m.b.t. tot de powerband of is dat bij turbo nvt?
ventieldopjes-met-blauwe-vlaggetjes-en-rode-knop-promoteam
Gebruikersavatar
Bassion
forum-gebruiker
Berichten: 433
Lid geworden op: 23 aug 2007 20:09
Locatie: Roosendaal

Bericht door Bassion »

@ boerbeun: is niet van mij, heb ik snel even ergens vandaan geplukt had geen zin om het exact uit te zoeken in mijn boeken :oops:

@ redbill: mooie stukje tekst,

maar het maakt mij verder niet zo veel uit, het word toch op de bank getest, en mocht het echt niets zijn, is er zo een andere natuurlijk :wink:

toch bedankt allen voor de uitleg en verklaringen :D
Drive Fast ... Die Fucking Hard
Gebruikersavatar
Bassion
forum-gebruiker
Berichten: 433
Lid geworden op: 23 aug 2007 20:09
Locatie: Roosendaal

Bericht door Bassion »

welk middel kan ik het best gebruiken als ik nieuwe schermen ga plaatsen voor de binnen wielkast? tegen de roest?
Drive Fast ... Die Fucking Hard
Gebruikersavatar
Erwin_dude
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 2698
Lid geworden op: 13 mei 2008 20:28
Locatie: Coevorden

Bericht door Erwin_dude »

ml
You can run , but you can't Hide

Alpine Promo Team™

3.0 v6 Promoteam
Gebruikersavatar
Rellie opt werk
forum-gebruiker
Berichten: 1713
Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
Locatie: In mn eigen toko

Bericht door Rellie opt werk »

@redbill

Jij neemt het iets TE letterlijk, klopt idd dat de turbo zo kort mogeljik bij de uitlaatpoort moet zitten voor optimaal resltaat. Maar dan wel na de minimale lengte van de 4 uitlaatbuizen.
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.

http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603

Openings tijden

Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
Gebruikersavatar
Bassion
forum-gebruiker
Berichten: 433
Lid geworden op: 23 aug 2007 20:09
Locatie: Roosendaal

Bericht door Bassion »

Erwin_dude schreef:ml
ml op de binnen schermen aan de binnekant zeg maar?

zoals dit bedoel ik:
Afbeelding

even uit het topic van melbo gejat, en net als de dorpels die er nieuw inkomen, die kan ik het beste ook gelijk vol spuiten met iets tog?
Drive Fast ... Die Fucking Hard
Gebruikersavatar
Rellie opt werk
forum-gebruiker
Berichten: 1713
Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
Locatie: In mn eigen toko

Bericht door Rellie opt werk »

Wel eerst lassen en dan volspuiten :wink:
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.

http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603

Openings tijden

Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
Gebruikersavatar
chucky66
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1852
Lid geworden op: 20 mar 2003 19:29
Locatie: zeist

Bericht door chucky66 »

nee man eerst hechten dan flink ml dan aflassen :zak: :lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Bassion
forum-gebruiker
Berichten: 433
Lid geworden op: 23 aug 2007 20:09
Locatie: Roosendaal

Bericht door Bassion »

snap ik :wink:

ik bedoelde waarmee, ook gewoon ml?[/code]
Drive Fast ... Die Fucking Hard
Gebruikersavatar
Bassion
forum-gebruiker
Berichten: 433
Lid geworden op: 23 aug 2007 20:09
Locatie: Roosendaal

Bericht door Bassion »

wat voor kleur zou ik mijn blokje maken?

de L word in de kleur van de auto meegspoten
Drive Fast ... Die Fucking Hard
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Wat voor kleur moet dat wezen wel, beetje moeilijk in te schatten zo.

Ik zou wit nemen... 8)
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
gsipiloot
forum-gebruiker
Berichten: 1630
Lid geworden op: 20 dec 2006 23:27
Locatie: geffen

Bericht door gsipiloot »

GSi Twente schreef:Wat voor kleur moet dat wezen wel, beetje moeilijk in te schatten zo.

Ik zou wit nemen... 8)
ik niet
Afbeelding
8) 8) 8)
Gebruikersavatar
chucky66
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1852
Lid geworden op: 20 mar 2003 19:29
Locatie: zeist

Bericht door chucky66 »

die is lelijk :oops:
Gebruikersavatar
Bassion
forum-gebruiker
Berichten: 433
Lid geworden op: 23 aug 2007 20:09
Locatie: Roosendaal

Bericht door Bassion »

de auto word een rode kleur, (weet nog niet precies welke kleur)

en de L word met die kleur meegespoten,

mja wat te doen met het blokje, ik vond dat coaten van niels ook wel heel erg mooi, dan het onderblok gewoon zwart ofzo, en de kop blank laten,

en dan denk ik voor bijvoorbeeld de wastegate en dumpvalve en nokkenaswielen de rood geadoniseerd varianten daar van nemen, want blauw zal niet egt samen gaan denk?
Drive Fast ... Die Fucking Hard
Gebruikersavatar
Bassion
forum-gebruiker
Berichten: 433
Lid geworden op: 23 aug 2007 20:09
Locatie: Roosendaal

Bericht door Bassion »

iemand bekend met het merk folger?
Drive Fast ... Die Fucking Hard
Gebruikersavatar
Bassion
forum-gebruiker
Berichten: 433
Lid geworden op: 23 aug 2007 20:09
Locatie: Roosendaal

Bericht door Bassion »

je ziet tegenwoordig veel watergekoelde intercoolers op internet, is dit wat? heeft iemand hier er misschien al ervaring mee ofzo?

zit deze intercooler dan via het koelwater circuit aangesloten of moet je daar dan een apart koelcircuit voor maken?

Afbeelding
Drive Fast ... Die Fucking Hard
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Maat van me gaat werken met een Chargecooler.
Die koelen dmv een Aircocompressor en krijgen de intercooler met gemak rond het vriespunt.

Dit is ook zo'n Chargecooler zo te zien.
Gaat dus gewoon koelmiddel in (R134a).
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Bassion
forum-gebruiker
Berichten: 433
Lid geworden op: 23 aug 2007 20:09
Locatie: Roosendaal

Bericht door Bassion »

maar dat zou dus makkelijk genoeg koeling moeten geven? Ik las net nog even dat je er een extern (water)pompje bij kunt bestellen. dus je krijgt dan een apart circuit, is wel ruimte besparend denk ik. moet alleen wel 76mm aansluiting hebben en genoeg koude lucht kunnen leveren
Drive Fast ... Die Fucking Hard
Plaats reactie