Stationair toerental
Stationair toerental
Op m'n gehoor afgaand vind ik het stat. toerental aan de hoge kant. Koud of warm maakt niet veel uit. Toerenteller zegt 1050 rpm.
Officieel moet het stat.tt tussen 860 en 1020 rpm liggen.
Is hier iets aan bij-te-stellen? Het aanslagschroefje op de gasklep staat niet te hoog.
Wat kan de oorzaak zijn, versleten stappenmotor?
Volgens mij is er nergens sprake van valse lucht, alle slangen zijn goed en sluiten mooi aan.
Groet, Febe.
Officieel moet het stat.tt tussen 860 en 1020 rpm liggen.
Is hier iets aan bij-te-stellen? Het aanslagschroefje op de gasklep staat niet te hoog.
Wat kan de oorzaak zijn, versleten stappenmotor?
Volgens mij is er nergens sprake van valse lucht, alle slangen zijn goed en sluiten mooi aan.
Groet, Febe.
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
zou de stappenmotor zélf teveel lucht kunnen doorlaten?Laagvlieger schreef:ja moet net onder de 1000 zijn het toerental. 850-950 rpm.
Is niets aan bij te stellen, gaat via het motormanagement.
Zou best valse lucht ergesn stiekum kunnen trekken, zo weinig dat je het niet hoort.
In ieder geval heb ik bij het schoonmaken van de SM ontdekt dat als de luchtklep dicht staat je er toch doorheen kunt blazen, sluit dus niet hermetisch af...
Maar misschien hoort dat zo.
Wie weet dat?
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Die stappenmotor heeft een "middenstand" als je hem niet aanstuurt.
Dat is ervoor dat mocht de stappenmotor uitvallen dan sprint hij dmv een veer in een half open stand, zodat stationairloop nog mogelijk is.
Als hij goed werkt zal zodra je contact aanzet de stappenmotor electrisch dichtgetrokken worden.
Is een veiligheid dus, soort fail safe.
En ja stappenmotor kan ook gewoon stuk zijn. Dat ie zoveel slijtsporen heeft in de regelklep dat hij niet meer 100% dichtkan en lucht langs de krassen kan trekken.
Dat is ervoor dat mocht de stappenmotor uitvallen dan sprint hij dmv een veer in een half open stand, zodat stationairloop nog mogelijk is.
Als hij goed werkt zal zodra je contact aanzet de stappenmotor electrisch dichtgetrokken worden.
Is een veiligheid dus, soort fail safe.
En ja stappenmotor kan ook gewoon stuk zijn. Dat ie zoveel slijtsporen heeft in de regelklep dat hij niet meer 100% dichtkan en lucht langs de krassen kan trekken.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Trompie
- forum-gebruiker
- Berichten: 2120
- Lid geworden op: 27 mar 2007 21:54
- Auto('s): Astra GSi 3.0 24v V6, Astra GSi 2.0 16v Turbo
- Locatie: Schalkhaar
- Contacteer:
kun je daar nou ook een onregelmatig stationair van krijgen?Laagvlieger schreef:Die stappenmotor heeft een "middenstand" als je hem niet aanstuurt.
Dat is ervoor dat mocht de stappenmotor uitvallen dan sprint hij dmv een veer in een half open stand, zodat stationairloop nog mogelijk is.
Als hij goed werkt zal zodra je contact aanzet de stappenmotor electrisch dichtgetrokken worden.
Is een veiligheid dus, soort fail safe.
En ja stappenmotor kan ook gewoon stuk zijn. Dat ie zoveel slijtsporen heeft in de regelklep dat hij niet meer 100% dichtkan en lucht langs de krassen kan trekken.
Astra GSi 3.0 24v v6
Astra GSi 2.0 16v Turbo
Astra GSi 2.0 16v Turbo
Jee, dat wist ik niet...Laagvlieger schreef:Die stappenmotor heeft een "middenstand" als je hem niet aanstuurt.
Dat is ervoor dat mocht de stappenmotor uitvallen dan sprint hij dmv een veer in een half open stand, zodat stationairloop nog mogelijk is.
Als hij goed werkt zal zodra je contact aanzet de stappenmotor electrisch dichtgetrokken worden.
Is een veiligheid dus, soort fail safe.
Ik zal hem stationair es meten met een V-meter in verschillende gas-standen.
Maar eigenlijk bepaalt de ECU het toerental en niet de (-hoeveelheid lucht door de-) stappenmotor, toch?
Waarom draait 'ie dan 1050rpm? Toch valse lucht? (Stappenmotor is toch ook een soort van valse lucht, lees: omlooplucht?)
Laatst gewijzigd door Febe op 06 aug 2008 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Nou met een multimeter wordt niets hoor
Die meten te traag. DE stappenmotor wordt aangestuurd met een DutyCycle. Dus een pulserende spanning (blokspanning).
Das altijd wel goed hoor. Gaat weinig mis mee.
De Gasklep staat stationair dicht.
De ECU regelt dan het toerental met de LFR, want met de gasklep valt niets te regelen. Valse lucht is lucht die de motor niet meet. Dus na de luchtmassameter de motor in komt op een manier die niet heelmaal de bedoeling is
Zo'sn lek is vaak te zien in de TECH 1 datalijst. Daar zie je hoe het regelcircuit werkt en waar dus een probleem zou kunnen zitten.
Maar het zou dus kunnen dat er lucht lekt. Motor draait te hard stationair. ECU wil dit omlaag regelen. De ECU zal de stappenmotor minder ver aansturen en hem dus wat dichter zetten.... hmm hij loopt nog iets te hard. Dan zetten we hem nog iets dichter! Totdat hij helemaal dicht zit. Dan zal hij theoretisch dus afslaan! want hij krijgt geen lucht meer! Maar in het geval van een luchtlek kan hij dus gewoon blijven lopen, alleen kan de ECU er niets meer aan regelen. Want de stappenmotor staat al gesloten.
Die meten te traag. DE stappenmotor wordt aangestuurd met een DutyCycle. Dus een pulserende spanning (blokspanning).
Das altijd wel goed hoor. Gaat weinig mis mee.
De Gasklep staat stationair dicht.
De ECU regelt dan het toerental met de LFR, want met de gasklep valt niets te regelen. Valse lucht is lucht die de motor niet meet. Dus na de luchtmassameter de motor in komt op een manier die niet heelmaal de bedoeling is
Zo'sn lek is vaak te zien in de TECH 1 datalijst. Daar zie je hoe het regelcircuit werkt en waar dus een probleem zou kunnen zitten.
Maar het zou dus kunnen dat er lucht lekt. Motor draait te hard stationair. ECU wil dit omlaag regelen. De ECU zal de stappenmotor minder ver aansturen en hem dus wat dichter zetten.... hmm hij loopt nog iets te hard. Dan zetten we hem nog iets dichter! Totdat hij helemaal dicht zit. Dan zal hij theoretisch dus afslaan! want hij krijgt geen lucht meer! Maar in het geval van een luchtlek kan hij dus gewoon blijven lopen, alleen kan de ECU er niets meer aan regelen. Want de stappenmotor staat al gesloten.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Erwin_dude
- Oud-Clublid
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 13 mei 2008 20:28
- Locatie: Coevorden
nou da heb ik ook...Laagvlieger schreef:Nou met een multimeter wordt niets hoor
Die meten te traag. DE stappenmotor wordt aangestuurd met een DutyCycle. Dus een pulserende spanning (blokspanning).
Das altijd wel goed hoor. Gaat weinig mis mee.
De Gasklep staat stationair dicht.
De ECU regelt dan het toerental met de LFR, want met de gasklep valt niets te regelen. Valse lucht is lucht die de motor niet meet. Dus na de luchtmassameter de motor in komt op een manier die niet heelmaal de bedoeling is
Zo'sn lek is vaak te zien in de TECH 1 datalijst. Daar zie je hoe het regelcircuit werkt en waar dus een probleem zou kunnen zitten.
Maar het zou dus kunnen dat er lucht lekt. Motor draait te hard stationair. ECU wil dit omlaag regelen. De ECU zal de stappenmotor minder ver aansturen en hem dus wat dichter zetten.... hmm hij loopt nog iets te hard. Dan zetten we hem nog iets dichter! Totdat hij helemaal dicht zit. Dan zal hij theoretisch dus afslaan! want hij krijgt geen lucht meer! Maar in het geval van een luchtlek kan hij dus gewoon blijven lopen, alleen kan de ECU er niets meer aan regelen. Want de stappenmotor staat al gesloten.
zo gevoel teminste.. soms dan looptie opeens heel ontregelmatig.. en valt dan even dood bijna net alsop ecu hem probeert af te stelle dan ist weer even goed en dan draait ie weer hoge toeren tot 2500 rpm !!
en dan weer normaal 1000... heel vreemd...
You can run , but you can't Hide
Alpine Promo Team™
3.0 v6 Promoteam
Alpine Promo Team™
3.0 v6 Promoteam
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Neej, met zeepsop! Remmenreiniger kan de motor op lopen en wordt het lastig het lek te vinden.Febe schreef:Tsja, wat dan...
Met remmenreiniger of zo (in kleine beetjes) over alle betreffende pakkingen en aansluitingen spuiten?
Wat zou jij doen, andere stappenmotor proberen?
Andere stappenmotor is te proberen als je er een hebt liggen.
even aan de uitleescompute r hangen voor een datacheck is makkelijker.
Daarmee kun je de stappenmotor ook testen trouwens.
Ik heb zelf trouwens ook een uitleescomputer!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Dat bedoelde ik dus ook, als je het op de "lekke plek" spuit gaat je tt veranderen.Laagvlieger schreef: Neej, met zeepsop! Remmenreiniger kan de motor op lopen en wordt het lastig het lek te vinden.
En zeepsop geeft belletjes als het ergens blaast, maar een inlaat zuigt, dus geen zeepsop-belletjes
Misschien moest ik binnenkort maar es een afspraak met je maken...Andere stappenmotor is te proberen als je er een hebt liggen.
even aan de uitleescompute r hangen voor een datacheck is makkelijker.
Daarmee kun je de stappenmotor ook testen trouwens.
Ik heb zelf trouwens ook een uitleescomputer!
Kan dat?
Mijn stappenmotor onlangs nog eraf gehad, zag er mooi uit van binnen, daarna getest met een gloeilamp in serie op 12V, ging prima open-en-dicht. 'k Heb er dus niets in gespoten, leek me niet nodig.boerbeun schreef:tip van de dag: als je stappenmotor schoonmaakt met remmenreiniger, spuit daarna in met silicone spray, de remmenreiniger laat het asje stroef/vast - zitten/gaan
Wel vroeg ik me dus af of er misschien lucht-lekkage is langs de trommel, waardoor de motor konstant valse lucht krijgt...
Komt dat voor?
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02
Afgelopen zondag op Zandvoort geweest. Prachtig weer, lekker kunnen rijden.
Motor liep als de brandweer en niks stuk gegaan.
(Ben toch altijd een beetje benauwd daarvoor omdat ik met 't autootje ook het hele stuk weer naar huis moet rijden)
Voor vertrek nog een andere Stappenmotor geprobeert, geen verschil.
Toerental nog steeds 1050 en evenveel plofjes in uitlaat.
Het komt dus niet door de ECU die ik gebruik, en ook niet door de SM.
De uitlaat zou nog een rol kunnen spelen? Is nl een zeer open systeem met alleen maar een (1) absorptiedemper.
Nouja, we laten het voorlopig maar bij het oude, misschien nog es laten uitlezen.
Met dank aan Raymond en Sylvia voor hun aanbod en vertrouwen...en de koffie!
Groet, Febe.
Motor liep als de brandweer en niks stuk gegaan.
(Ben toch altijd een beetje benauwd daarvoor omdat ik met 't autootje ook het hele stuk weer naar huis moet rijden)
Voor vertrek nog een andere Stappenmotor geprobeert, geen verschil.
Toerental nog steeds 1050 en evenveel plofjes in uitlaat.
Het komt dus niet door de ECU die ik gebruik, en ook niet door de SM.
De uitlaat zou nog een rol kunnen spelen? Is nl een zeer open systeem met alleen maar een (1) absorptiedemper.
Nouja, we laten het voorlopig maar bij het oude, misschien nog es laten uitlezen.
Met dank aan Raymond en Sylvia voor hun aanbod en vertrouwen...en de koffie!
Groet, Febe.
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer: