RedBill's GSi - The Complete Story (Update 12-04-'22)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
14 Januari 2006
Vandaag bij GSi Twente een setje voorstoelen met stoelverwarming en een achterbank met hoofdsteunen opgehaald...
Kon ze er alleen nog niet in zetten... Had mijn Torque dop in zijn autowrak laten liggen...
Vandaag bij GSi Twente een setje voorstoelen met stoelverwarming en een achterbank met hoofdsteunen opgehaald...
Kon ze er alleen nog niet in zetten... Had mijn Torque dop in zijn autowrak laten liggen...
Laatst gewijzigd door RedBill op 02 jun 2008 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
27 januari 2006
Nou morgen weer even aan het beunen. Ik wil kijken of ik m'n BC weer in orde kan krijgen. Vandaag de pulsgever bij de dealer opgehaald, tegelijk met nog wat andere spulletjes, onder andere een nieuwe thermostaat.
Wordt dus even klussen aan m'n tellerbak.
Nou morgen weer even aan het beunen. Ik wil kijken of ik m'n BC weer in orde kan krijgen. Vandaag de pulsgever bij de dealer opgehaald, tegelijk met nog wat andere spulletjes, onder andere een nieuwe thermostaat.
Wordt dus even klussen aan m'n tellerbak.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
28-01-2006
Onderhoud aan je auto blijft een project op zich, zo bleek ook vandaag weer. Ik ben vandaag weer lekker bezig geweest.
Begonnen met het vervangen van m'n thermostaat.
De oude:
Netjes een bakje eronder om de koelvloeistof op te vangen...
De nieuwe gemonteerd... En nu maar afwachten of de motor weer wat warmer wil worden dan 75 graden...
Verder is er enorm veel tijd gaan zitten in het fixen van mijn achterruit sproeiert. Dat ding was al een keer eerder geknapt, en blijkbaar was het geheel nog een keer gegaan, er kwam in ieder geval niets meer uit.
De hele bekleding rechts weer los, anders kun je er met goed fatsoen niet bij. Bleek dat het ene uiteinde van het slangetje een terugtrekkende beweging had gemaakt tot aan boven mijn voorportier, terwijl deze vlak bij de kofferbakdeksel geknapt was... Nou ja, geknapt, meer losgegegaan van het koppelstukje dat er de vorige keer tussen gekomen was. Nu gelijk maar even wel goed vast gemaakt. Toen dit klaar was was het ook al weer bijna donker, dus tijd voor de pulsgever was er niet meer...
Volgende week dan maar.
Nog wel even een plaatje van mijn wagen met de gisteren gemonteerde winterunits...
Onderhoud aan je auto blijft een project op zich, zo bleek ook vandaag weer. Ik ben vandaag weer lekker bezig geweest.
Begonnen met het vervangen van m'n thermostaat.
De oude:
Netjes een bakje eronder om de koelvloeistof op te vangen...
De nieuwe gemonteerd... En nu maar afwachten of de motor weer wat warmer wil worden dan 75 graden...
Verder is er enorm veel tijd gaan zitten in het fixen van mijn achterruit sproeiert. Dat ding was al een keer eerder geknapt, en blijkbaar was het geheel nog een keer gegaan, er kwam in ieder geval niets meer uit.
De hele bekleding rechts weer los, anders kun je er met goed fatsoen niet bij. Bleek dat het ene uiteinde van het slangetje een terugtrekkende beweging had gemaakt tot aan boven mijn voorportier, terwijl deze vlak bij de kofferbakdeksel geknapt was... Nou ja, geknapt, meer losgegegaan van het koppelstukje dat er de vorige keer tussen gekomen was. Nu gelijk maar even wel goed vast gemaakt. Toen dit klaar was was het ook al weer bijna donker, dus tijd voor de pulsgever was er niet meer...
Volgende week dan maar.
Nog wel even een plaatje van mijn wagen met de gisteren gemonteerde winterunits...
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
04-02-2006
Zow, de pulsgever voor mijn rijsnelheid is intussen ook vervangen. Dat was nodig omdat de rijsnelheid niet meer werd doorgegeven aan de boardcomputer. Oftewel de pulsgever was kapot. Hierdoor kon op mijn MID een aantal zaken niet meer worden weergegeven.
- Gemiddelde snelheid
- Momenteel Verbruik / 100 km (alleen nog momenteel verbruik per uur)
- Gemiddelde verbruik
- Rijbereik
Hoe werkt dat nou, dat vervangen?
Allereerst: Er zijn twee types pulsgever. Een vaste en een losse versie. Controleer voordat je een nieuwe gaat halen achterop je tellerhuis of je een versie met een losse pulsgever (zie foto's) hebt! In he geval van een vaste zit je vast aan een ander (tweedehands) tellerhuis.
De pulsgever bevindt zich achterop het tellerhuis. Om daar bij te kunnen moet dus het tellerhuis in z'n geheel uit het dashboard genomen worden.
Eerst moeten de twee kappen om je stuurhuis heen los. Dit kan vrij gemakkelijk. Aan de onderzijde zijn drie schroeven te vinden. Draai deze beide los. Vervolgens zijn er achter je stuur twee kleine schroefjes te vinden welke zijn afgedekt met sierdopjes. Verwijder deze ook. De beide kappen kunnen nu weggenomen worden. Wellicht is het ook mogelijk alleen de bovenste helft te verwijderen. Dan hoeven alleen de beide schroefjes achter het stuur los.
De sierlijst om je tellerhuis moet dan los. Deze is met 4 schroeven bevestigd. Twee tegen het "dak" van je tellerbehuizing en twee achter de zojuist vrijgekomen ruimte achter de stuurkolombehuizing.
Als de sierlijst verwijderd is verschijnen de drie schroeven die los moeten om het tellerhuis zelf los te maken.
Dan moet je even wat moeite doen om je tellerhuis bij te draaien zodat je er met je hand achter kunt. (Moet je beslist niet al te grote handen hebben!) Je kunt dan door een klemmetje in de richting van de achterzijde van het tellerhuis te drukken de mechanische signaalkabel van de snelheidsmeter loshalen.
Als dat gedaan is heb je veel meer draairuimte en kun je de twee andere connectoren losmaken. Je tellerhuis is nu in z'n geheel uit te nemen. Neem het huis mee naar een schone plek en bekijk de achterzijde.
Zie je daar een blokje zitten van onderstaand type dan is deze gemakkelijk te vervangen. Er zijn zoals gezegd ook vaste types die niet zo gemakkelijk te vervangen zijn.
Verwijder de klem die het geleiderblad aan de pulsgever klemt, door bijvoorbeeld met een schroevendraaier één zijde voorzichtig weg te schuiven.
Het geleiderblad kan nu omhoog geklapt worden en er komt een schroefje in zicht.
Verwijder die en vervang de oude pulsgever voor de nieuwe.
Plaats het geleiderblad weer op een correcte manier.
Hierna is het zaak om de teller weer op de juiste manier te plaatsen. Mocht het niet lukken om de signaalkabel van de snelheid weer goed te plaatsen, schroef deze dan los van de versnellingsbak, zodat er wat meer ruimte ontstaat.
Voordat je alle dashboard delen weer plaatst is het handig om je BC even te testen.
Ik ben ook nog bezig geweest om de lampjes van mijn middenconsole te vervangen. Er waren er twee kapot. Ik heb ze maar gelijk alle drie vervangen.
Verder is mijn auto gisteren op kosten van de schadehersteller bij een poetsbedrijf geweest. Echt geweldig, ze hebben zelfs mijn hele interieur gereinigd... Mijn plafondje is nog nooit zo schoon geweest!
De buitenkant ziet er ook weer geil uit...
Zow, de pulsgever voor mijn rijsnelheid is intussen ook vervangen. Dat was nodig omdat de rijsnelheid niet meer werd doorgegeven aan de boardcomputer. Oftewel de pulsgever was kapot. Hierdoor kon op mijn MID een aantal zaken niet meer worden weergegeven.
- Gemiddelde snelheid
- Momenteel Verbruik / 100 km (alleen nog momenteel verbruik per uur)
- Gemiddelde verbruik
- Rijbereik
Hoe werkt dat nou, dat vervangen?
Allereerst: Er zijn twee types pulsgever. Een vaste en een losse versie. Controleer voordat je een nieuwe gaat halen achterop je tellerhuis of je een versie met een losse pulsgever (zie foto's) hebt! In he geval van een vaste zit je vast aan een ander (tweedehands) tellerhuis.
De pulsgever bevindt zich achterop het tellerhuis. Om daar bij te kunnen moet dus het tellerhuis in z'n geheel uit het dashboard genomen worden.
Eerst moeten de twee kappen om je stuurhuis heen los. Dit kan vrij gemakkelijk. Aan de onderzijde zijn drie schroeven te vinden. Draai deze beide los. Vervolgens zijn er achter je stuur twee kleine schroefjes te vinden welke zijn afgedekt met sierdopjes. Verwijder deze ook. De beide kappen kunnen nu weggenomen worden. Wellicht is het ook mogelijk alleen de bovenste helft te verwijderen. Dan hoeven alleen de beide schroefjes achter het stuur los.
De sierlijst om je tellerhuis moet dan los. Deze is met 4 schroeven bevestigd. Twee tegen het "dak" van je tellerbehuizing en twee achter de zojuist vrijgekomen ruimte achter de stuurkolombehuizing.
Als de sierlijst verwijderd is verschijnen de drie schroeven die los moeten om het tellerhuis zelf los te maken.
Dan moet je even wat moeite doen om je tellerhuis bij te draaien zodat je er met je hand achter kunt. (Moet je beslist niet al te grote handen hebben!) Je kunt dan door een klemmetje in de richting van de achterzijde van het tellerhuis te drukken de mechanische signaalkabel van de snelheidsmeter loshalen.
Als dat gedaan is heb je veel meer draairuimte en kun je de twee andere connectoren losmaken. Je tellerhuis is nu in z'n geheel uit te nemen. Neem het huis mee naar een schone plek en bekijk de achterzijde.
Zie je daar een blokje zitten van onderstaand type dan is deze gemakkelijk te vervangen. Er zijn zoals gezegd ook vaste types die niet zo gemakkelijk te vervangen zijn.
Verwijder de klem die het geleiderblad aan de pulsgever klemt, door bijvoorbeeld met een schroevendraaier één zijde voorzichtig weg te schuiven.
Het geleiderblad kan nu omhoog geklapt worden en er komt een schroefje in zicht.
Verwijder die en vervang de oude pulsgever voor de nieuwe.
Plaats het geleiderblad weer op een correcte manier.
Hierna is het zaak om de teller weer op de juiste manier te plaatsen. Mocht het niet lukken om de signaalkabel van de snelheid weer goed te plaatsen, schroef deze dan los van de versnellingsbak, zodat er wat meer ruimte ontstaat.
Voordat je alle dashboard delen weer plaatst is het handig om je BC even te testen.
Ik ben ook nog bezig geweest om de lampjes van mijn middenconsole te vervangen. Er waren er twee kapot. Ik heb ze maar gelijk alle drie vervangen.
Verder is mijn auto gisteren op kosten van de schadehersteller bij een poetsbedrijf geweest. Echt geweldig, ze hebben zelfs mijn hele interieur gereinigd... Mijn plafondje is nog nooit zo schoon geweest!
De buitenkant ziet er ook weer geil uit...
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
01-04-2006
Zow, vandaag mijn oude velgjes weggebracht en nieuwe besteld... Het zijn de Borbet LS 16" geworden. ET 37 (geloof ik), 7,5 J.
Dit is de LS
Was eerst van plan de CA te kopen.
Volgende week waarschijnlijk pics in gemonteerde staat...
Zow, vandaag mijn oude velgjes weggebracht en nieuwe besteld... Het zijn de Borbet LS 16" geworden. ET 37 (geloof ik), 7,5 J.
Dit is de LS
Was eerst van plan de CA te kopen.
Volgende week waarschijnlijk pics in gemonteerde staat...
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
07-04-2006
Nieuwe velgjes hangen eronder. Ben er zelf erg over te spreken!
Alleen kolere, het is wel even zwaar sturen als je van 185 weer naar 215 over gaat!
Nieuwe velgjes hangen eronder. Ben er zelf erg over te spreken!
Alleen kolere, het is wel even zwaar sturen als je van 185 weer naar 215 over gaat!
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
15-04-2006
Irmscher achterlichten in plaats van de originele:
Origineel
Irmscher
05-05-2006
Ik heb gisteren mijn auto weer opgehaald nadat ie een week bij de spuiter heeft gestaan.
Nadat mijn auto vorig jaar volledig gespoten was, bleek na een tijdje dat de door hen gebruikte blanke lak niet voldoende krasbestendig was. Van het wassen met een zachte borstel onstonden al kleine, maar toch wel zichtbare krasjes.
Onder garantie is de auto toen eerst een keer om te testen volledig gepoetst, maar daarna kwam het ook weer terug. Afgelopen week dus met een ander (harder) type blanke lak overgespoten. Bij het weer opbouwen kon ik al merken dat deze lak harder is.
Moet nog wel even weer nieuwe logo's halen, ook op de kosten van de spuiter, en hij moet nog even een keer wat plekjes poetsen, maar als het goed is blijft de lak nu veel beter krasvrij.
18-05-2006
Ik had de laatste tijd veel last van gebonk en gerammel uit het vooronder. Bleek dat het pendulum (verbindingsstuk tussen de draagarm en de stabilisatiestang) gebroken was. Komt wel vaker voor. Bij de dealer maar even een nieuwe gehaald, en afgelopen weekend gemonteerd.
Tja, verder geen woorden nodig dacht ik zo.
Om deze te vervangen moet je de oude gewoon doorzagen. Eerst het kunststof gedeelte, vervolgens het rubber, en als laatste de stalen ring die dicht om de torsieas zit. Als de oude eraf is moet de as goed geschuurd worden. Daarna flink glad maken (met vaseline bijvoorbeeld) en het nieuwe pedulum erop wringen.
Na een dik half uur zagen cleanen en wringen zat het nieuwe pendulum op m'n bakkie en kon ik weer zonder teveel gebonk en gerammel cruisen...
Irmscher achterlichten in plaats van de originele:
Origineel
Irmscher
05-05-2006
Ik heb gisteren mijn auto weer opgehaald nadat ie een week bij de spuiter heeft gestaan.
Nadat mijn auto vorig jaar volledig gespoten was, bleek na een tijdje dat de door hen gebruikte blanke lak niet voldoende krasbestendig was. Van het wassen met een zachte borstel onstonden al kleine, maar toch wel zichtbare krasjes.
Onder garantie is de auto toen eerst een keer om te testen volledig gepoetst, maar daarna kwam het ook weer terug. Afgelopen week dus met een ander (harder) type blanke lak overgespoten. Bij het weer opbouwen kon ik al merken dat deze lak harder is.
Moet nog wel even weer nieuwe logo's halen, ook op de kosten van de spuiter, en hij moet nog even een keer wat plekjes poetsen, maar als het goed is blijft de lak nu veel beter krasvrij.
18-05-2006
Ik had de laatste tijd veel last van gebonk en gerammel uit het vooronder. Bleek dat het pendulum (verbindingsstuk tussen de draagarm en de stabilisatiestang) gebroken was. Komt wel vaker voor. Bij de dealer maar even een nieuwe gehaald, en afgelopen weekend gemonteerd.
Tja, verder geen woorden nodig dacht ik zo.
Om deze te vervangen moet je de oude gewoon doorzagen. Eerst het kunststof gedeelte, vervolgens het rubber, en als laatste de stalen ring die dicht om de torsieas zit. Als de oude eraf is moet de as goed geschuurd worden. Daarna flink glad maken (met vaseline bijvoorbeeld) en het nieuwe pedulum erop wringen.
Na een dik half uur zagen cleanen en wringen zat het nieuwe pendulum op m'n bakkie en kon ik weer zonder teveel gebonk en gerammel cruisen...
Laatst gewijzigd door RedBill op 12 okt 2008 01:57, 4 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
10-06-2006
Ik ben vandaag in het prachtige weer constructief aan de slag geweest met mijn Astra, met twee doelen:
- Elektrisch verwarmde stoelen inbouwen die ik bij GSi Twente had gehaald.
- Restauratie van de bestuurdersstoel i.v.m. de bekende instapschade
Deze restauratie moet gaan plaatsvinden door van een passagiersstoel de binnenzijde over te zetten en de bekleding van de wang van de passagiersstoel over te naaien in de bekleding van de bestuurderstoel.
De zitting van de passagiersstoel kan zonder aanpassingen 1 op 1 over.
Omdat ik niet wist of de auto kwa bedrading voorbereid was op verwarmde zetels had ik uit de ex-auto van GSi Twente (waar ook de stoelen en de bedieningsknoppen uit kwamen) ook de bedrading vanaf de zekeringkast meegekregen. Zo begon ik met het verwijderen van de stoelen om genoeg ruimte te hebben.
Toen ik onder de isolatiemat keek zag ik tot mijn vreugde een stekkertje liggen dat mij bekend voorkwam!
Niet lang daarna vond ik ook de stekkers die aan de schakelaars moestenkomen. Deze lagen onder de middenconsole langs de versnellingspook. De wagen was voorbereid, dit was een enorme meevaller!
Dit had ik dus niet meer nodig!
Sfeerplaatje tussendoor
Omdat ik naast mijn eigen interieur dus ook de zetels met de verwarmingselementen had staan kon ik gaan beslissen welke delen ik in de wagen zou zetten en wat ik van de stoelen moest overzetten
Beide zitvlakken van de passagiersstoelen waren nog in goede staat, en beide zitvlakken van de bestuurdersstoelen waren slecht.
De rugleuning van mijn eigen passagiersstoel was nog er netjes, en op de verwarmde zat een brandplekje. Beide bestuurdersstoelen waren niet veel meer kwa linkerwang. Resultaat is dat ik de volgende overzet handelingen moest uitvoeren:
- Zitvlak van verwarmde pas. stoel overbouwen naar eigen pas. stoel
- Verwarmingselement van rugleuning overzetten van verwarmde naar mijn eigen stoel
-Verwarmingselementen verwarmde best. stoel overzetten naar zitvlak eigen passagiersstoel, en deze overbouwen naar eigen bestuiurdersstoel, net als verwarmingselement rugleuning.
- Wang verwarmde passagiersstoel overnaaien naar eigen bestuurdersstoel.
Al met al een aardige puzzel.
Ik begon met het loshalen van de bekleding van de stoel die toch al beschadigd was, zodat ik niet bij een foutje gelijk iets goeds beschadigen zou. Hier moest het verwarmingselement uit.
De stoel hoes zit met allemaal krammetjes vast aan een metalen staafje.
Er stonden dus vier stoelen buiten...
De rugleuning kan vrij gemakkelijk van de zitting losgekoppeld worden. Twee klemmetjes verwijderen is alles dat noodzakelijk is. Voor het gemak is het beter de andere twee van de kantelvergrendeling ook even los te halen, maar dat is dus geen must.
Deze zitting hoefde niet aan te gebeuren, hij is in goede staat en het verwarmingselement was aanwezig.
De rugleuning daarentegen werd uit educatief oogpunt volledig gestript.
En ja hoor, het zijn echte RECARO sportstoelen!
Gestript:
Nadat ik het verwarmingselement dat uit bovenstaande rugleuning kwam overgezet had naar de goede rugleuning en het geheel weer in elkaar had gezet, kon de passagierstoel de auto weer in.
And wired!!!
Next job: Verwarmingselement uit beschadigde zitvlak bestuurdersstoel halen...
Dat viel niet mee! Zo ziet zo'n ingezakte wang er van binnen uit...
Omdat ik het goede zitvlak niet wilde beschadigen bij het inbouwen van het element besloot ik daarbij tot een andere aanpak dan bij het verwijderen uit het kapotte zitvlak.
Hier heb ik niet de hele bekleding losgehaald, maar alleen een dwarsverbinding van de krammetjes aan het stangetje. Dit was echt een geduldwerkje en ik moest bijn beste chirurgische beentje voorzetten om de klus te klaren...
Na een uur zat het element er eindelijk in, en had ik het tweede goede verwarmde zitvlak klaar...
Omdat ik verwachtte dat het overnaaien van de wang vandaag niet af zou komen heb ik dat laten zitten. Binnenkort dus even de naaimachine van mijn moeder lenen...
Dus ik eerst de bediening maar verder ingebouwd en mijn bestuurdersstoel in de oude staat weer geplaatst...
PS. Ik heb geen ETC!!!
TO BE CONTINUED...
20-06-2006
Omdat ik mijn restauratie nog lang niet af vind met het ontdoen van roest en het overspuiten, ga ik nog maar even door.
Ook een aantal niet-kritische slijtagedelen was namelijk aan vervanging toe. De meeste Astra eigenaren zullen dat herkennen.
In mijn geval zijn dat in ieder geval de scharnierpinnen van de portieren, evenals de deurvangers. Vandaar dat ik ze maar even besteld had bij de dealer. Vandaag waren ze binnen.
Alle prijzen Ex korting, ex BTW.
05160224 Portiervanger: 17,60
00132608 Scharnierpen: 0,57
00132580 Scharnierpendop Astra per stuk 0,21 (gaan per 10)
00132524 Kapje scharnier 0,36
Zaterdag maar even weer klussen.
Ik ben vandaag in het prachtige weer constructief aan de slag geweest met mijn Astra, met twee doelen:
- Elektrisch verwarmde stoelen inbouwen die ik bij GSi Twente had gehaald.
- Restauratie van de bestuurdersstoel i.v.m. de bekende instapschade
Deze restauratie moet gaan plaatsvinden door van een passagiersstoel de binnenzijde over te zetten en de bekleding van de wang van de passagiersstoel over te naaien in de bekleding van de bestuurderstoel.
De zitting van de passagiersstoel kan zonder aanpassingen 1 op 1 over.
Omdat ik niet wist of de auto kwa bedrading voorbereid was op verwarmde zetels had ik uit de ex-auto van GSi Twente (waar ook de stoelen en de bedieningsknoppen uit kwamen) ook de bedrading vanaf de zekeringkast meegekregen. Zo begon ik met het verwijderen van de stoelen om genoeg ruimte te hebben.
Toen ik onder de isolatiemat keek zag ik tot mijn vreugde een stekkertje liggen dat mij bekend voorkwam!
Niet lang daarna vond ik ook de stekkers die aan de schakelaars moestenkomen. Deze lagen onder de middenconsole langs de versnellingspook. De wagen was voorbereid, dit was een enorme meevaller!
Dit had ik dus niet meer nodig!
Sfeerplaatje tussendoor
Omdat ik naast mijn eigen interieur dus ook de zetels met de verwarmingselementen had staan kon ik gaan beslissen welke delen ik in de wagen zou zetten en wat ik van de stoelen moest overzetten
Beide zitvlakken van de passagiersstoelen waren nog in goede staat, en beide zitvlakken van de bestuurdersstoelen waren slecht.
De rugleuning van mijn eigen passagiersstoel was nog er netjes, en op de verwarmde zat een brandplekje. Beide bestuurdersstoelen waren niet veel meer kwa linkerwang. Resultaat is dat ik de volgende overzet handelingen moest uitvoeren:
- Zitvlak van verwarmde pas. stoel overbouwen naar eigen pas. stoel
- Verwarmingselement van rugleuning overzetten van verwarmde naar mijn eigen stoel
-Verwarmingselementen verwarmde best. stoel overzetten naar zitvlak eigen passagiersstoel, en deze overbouwen naar eigen bestuiurdersstoel, net als verwarmingselement rugleuning.
- Wang verwarmde passagiersstoel overnaaien naar eigen bestuurdersstoel.
Al met al een aardige puzzel.
Ik begon met het loshalen van de bekleding van de stoel die toch al beschadigd was, zodat ik niet bij een foutje gelijk iets goeds beschadigen zou. Hier moest het verwarmingselement uit.
De stoel hoes zit met allemaal krammetjes vast aan een metalen staafje.
Er stonden dus vier stoelen buiten...
De rugleuning kan vrij gemakkelijk van de zitting losgekoppeld worden. Twee klemmetjes verwijderen is alles dat noodzakelijk is. Voor het gemak is het beter de andere twee van de kantelvergrendeling ook even los te halen, maar dat is dus geen must.
Deze zitting hoefde niet aan te gebeuren, hij is in goede staat en het verwarmingselement was aanwezig.
De rugleuning daarentegen werd uit educatief oogpunt volledig gestript.
En ja hoor, het zijn echte RECARO sportstoelen!
Gestript:
Nadat ik het verwarmingselement dat uit bovenstaande rugleuning kwam overgezet had naar de goede rugleuning en het geheel weer in elkaar had gezet, kon de passagierstoel de auto weer in.
And wired!!!
Next job: Verwarmingselement uit beschadigde zitvlak bestuurdersstoel halen...
Dat viel niet mee! Zo ziet zo'n ingezakte wang er van binnen uit...
Omdat ik het goede zitvlak niet wilde beschadigen bij het inbouwen van het element besloot ik daarbij tot een andere aanpak dan bij het verwijderen uit het kapotte zitvlak.
Hier heb ik niet de hele bekleding losgehaald, maar alleen een dwarsverbinding van de krammetjes aan het stangetje. Dit was echt een geduldwerkje en ik moest bijn beste chirurgische beentje voorzetten om de klus te klaren...
Na een uur zat het element er eindelijk in, en had ik het tweede goede verwarmde zitvlak klaar...
Omdat ik verwachtte dat het overnaaien van de wang vandaag niet af zou komen heb ik dat laten zitten. Binnenkort dus even de naaimachine van mijn moeder lenen...
Dus ik eerst de bediening maar verder ingebouwd en mijn bestuurdersstoel in de oude staat weer geplaatst...
PS. Ik heb geen ETC!!!
TO BE CONTINUED...
20-06-2006
Omdat ik mijn restauratie nog lang niet af vind met het ontdoen van roest en het overspuiten, ga ik nog maar even door.
Ook een aantal niet-kritische slijtagedelen was namelijk aan vervanging toe. De meeste Astra eigenaren zullen dat herkennen.
In mijn geval zijn dat in ieder geval de scharnierpinnen van de portieren, evenals de deurvangers. Vandaar dat ik ze maar even besteld had bij de dealer. Vandaag waren ze binnen.
Alle prijzen Ex korting, ex BTW.
05160224 Portiervanger: 17,60
00132608 Scharnierpen: 0,57
00132580 Scharnierpendop Astra per stuk 0,21 (gaan per 10)
00132524 Kapje scharnier 0,36
Zaterdag maar even weer klussen.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:16, 4 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
24-06-2006
Zoals al eerder opgemerkt is de restauratie van mijn wagen nog lang niet klaar.
Nou vandaag de scharnierpinnen links en de deurvangers maar even vervangen...
Deurpaneeltje eraf...
Krik eronder om de scharnieren van spanning af te halen, en je deur blijft ook gelijk open staan zonder hulp van de deurvanger... Let op! niet te hoog krikken, alleen de kracht hoeft maar van de scharnierpinnen af te zijn!
De bovenste was vlot vervangen. Waterpomptang boven de omgebogen rand van de pen, een paar forse klappen en de pen ging los. Nieuwe pen erin...
Deurvanger los, zodat ik beter bij de onderste scharnierpen kon komen...
Helaas brak van de onderste scharnierpen de rand af... Shit! Wat nu?
Veel gekloot, veel WD40 en veel gewrik en getik later was ook de tweede pin geditched. Ook daar een met vaseline besmeurde nieuwe pen in (Kopervet is beter, maar dat heb ik niet op voorraad).
Ook de nieuwe deurvanger geplaatst. Wat een verschil!!! Nooit meer mijn been tussen de deur!!! Heerlijk!
Nog even er naar kijken voordat we voorgoed afcheid nemen...
Zoals al eerder opgemerkt is de restauratie van mijn wagen nog lang niet klaar.
Nou vandaag de scharnierpinnen links en de deurvangers maar even vervangen...
Deurpaneeltje eraf...
Krik eronder om de scharnieren van spanning af te halen, en je deur blijft ook gelijk open staan zonder hulp van de deurvanger... Let op! niet te hoog krikken, alleen de kracht hoeft maar van de scharnierpinnen af te zijn!
De bovenste was vlot vervangen. Waterpomptang boven de omgebogen rand van de pen, een paar forse klappen en de pen ging los. Nieuwe pen erin...
Deurvanger los, zodat ik beter bij de onderste scharnierpen kon komen...
Helaas brak van de onderste scharnierpen de rand af... Shit! Wat nu?
Veel gekloot, veel WD40 en veel gewrik en getik later was ook de tweede pin geditched. Ook daar een met vaseline besmeurde nieuwe pen in (Kopervet is beter, maar dat heb ik niet op voorraad).
Ook de nieuwe deurvanger geplaatst. Wat een verschil!!! Nooit meer mijn been tussen de deur!!! Heerlijk!
Nog even er naar kijken voordat we voorgoed afcheid nemen...
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
17-07-2006
Nou, het is zover hoor, ik heb een volledig gereviseerde C20XE met coscast kop in mijn bezit. Binnen niet al te lange tijd zal deze onder de kap van mijn geliefde astra verdwijnen.
Hoewel de Lexmaul niet mee verhuist gebruik ik voorlopig toch maar even deze foto's.
Ik heb het blok overgekocht van de jullie welbekende GSI Twente. Ik verwacht dat het blok over twee maanden actief zal zijn. Ik hou jullie natuurlijk met foto's op de hoogte wanneer we aan de inbouw beginnen.
Nou, het is zover hoor, ik heb een volledig gereviseerde C20XE met coscast kop in mijn bezit. Binnen niet al te lange tijd zal deze onder de kap van mijn geliefde astra verdwijnen.
Hoewel de Lexmaul niet mee verhuist gebruik ik voorlopig toch maar even deze foto's.
Ik heb het blok overgekocht van de jullie welbekende GSI Twente. Ik verwacht dat het blok over twee maanden actief zal zijn. Ik hou jullie natuurlijk met foto's op de hoogte wanneer we aan de inbouw beginnen.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
25-07-2006
GSi Twente schreef:Gister weer wat nieuwe onderdelen opgehaald:
- nieuwe koppelingsset.
- nieuwe complete distributie-set.
- nieuwe krukaspositie-sensor.
Verder is o.a. de kop en het onderblok gereviseerd.
Nieuwe lagers, rubbers, dichtingen, en nog veel meer.
Nieuwe rotor, verdeelkap, bougiekabels, massakabel.
Oliepomp binnenwerk vernieuwd, de F20 bak krijgt nog een nieuwe keerring en pakkingen.
Optisch alles netjes gespoten of gepoedercoat, bouten en moeren zilver laten verzinken.
Komt dus een standaard inlaat op, wit gepoedercoat, met ultrasoon gereinigde injectoren, diverse slangen en pakkingen.
Kortom met een maand of 2 ready and rolling!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
21-09-2006
GSi Twente schreef: Daar gaan we weer....
Goud van oud...
Inlaat gecoat, gasklep schoon, nieuwe voetpakking, nieuw SFIbak rubber, ultra-soon gereinigde injectoren, gecoate inlaatrail, nieuwe klemmetjes voor de injectoren, nieuwe koper moeren, nieuwe inlaatpakking.
Komen nog aantal nieuwe slangetjes aan en slangklemmen uiteraard.
Onstekingshuis geheel uit elkaar gehaald, gecoat, nieuwe verzonken bouten, nieuwe o-ring achterzijde, nieuwe rotor en verdeelkap, nieuwe bougiekabels.
Overview...
Slaapt warm.
Vanavond even verder werken, distributie erop leggen; nieuwe waterpomp, looprol, spanrol, veer, waterpomp, alles nieuw en origineel Opel.
Dan krukastandwiel monteren.
Poelie monteren incl. nieuwe boutjes.
Nieuwe BDP sensor monteren.
En dan volgende week maar eens aan het netjes maken v.d. kabelboom.
Special made by Langenhof Performance.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
23-09-2006
GSi Twente schreef:Trouwens 1 opmerking, deze motor heeft alleen puur originele OPEL onderdelen, op de verdelerkap en bougiekabels na.
Gezien deze prijstechnisch in tegenstelling met de levensduur niet echt klopt.
Vandaag nog wat klemmetjes voor de injectoren opgehaald.
Gasklepsteun, en dat zwarte steuntje voor de bougiekabels.
Morgenavond een bok lassen waar de motor op kan staan, want ik wil het vliegwiel e.d. gaan monteren.
Enkel werkt de huidige motorsteun niet handig om dat te doen.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
26-09-2006
Met dank aan een tip van GSi Twente heb ik een set schokbrekers rondom gekocht van het merk Bilstein. Als ik het goed heb zijn het Bilstein B8 dempers
Voordempers: F4-P36-0365-H000
Achterdempers: F4-B46-1552-H000
Ook vandaag een nieuw sproeiermotortje gekocht. Mijn originele had de geest gegeven. Deze sproeit aanzienlijk harder!
Met dank aan een tip van GSi Twente heb ik een set schokbrekers rondom gekocht van het merk Bilstein. Als ik het goed heb zijn het Bilstein B8 dempers
Voordempers: F4-P36-0365-H000
Achterdempers: F4-B46-1552-H000
Ook vandaag een nieuw sproeiermotortje gekocht. Mijn originele had de geest gegeven. Deze sproeit aanzienlijk harder!
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
04-12-2006
Wat keburt:
- Motorswap C20NE naar gereviseerde en styled C20XE
- Transmissieswap F16 naar F20
- Reinigen motorruimte
- Vervangen veerpootrubbers en toplagers voor
- Vervangen schokdempers rondom voor nieuwe Bilstein dempers
Ik heb er zin an!GSi Twente schreef:En the date is set!
27, 28 en 29 December, operatie "le moteur" voor de boeg!
Wat keburt:
- Motorswap C20NE naar gereviseerde en styled C20XE
- Transmissieswap F16 naar F20
- Reinigen motorruimte
- Vervangen veerpootrubbers en toplagers voor
- Vervangen schokdempers rondom voor nieuwe Bilstein dempers
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
06-12-2006
Zow, ik heb vandaag mijn C20NE verkocht voor 150 euro. Hehe, die komt in een kadett (nu nog 1.6) te liggen.
Nu nog de katalysator, de midden- en einddemper verkopen kan ik gelijk dat geld gebruiken om de uitlaatlijn van de XE verder aan te schaffen.
10-12-2006
Oliekoeler is inmiddels binnen. Een erg nette!
Een katalysator heb ik gekocht via ebay.de, wordt deze week opgestuurd uit Luxemburg.
Midden- en einddemper heb ik nu een optie staan in Nijmegen.
Zow, ik heb vandaag mijn C20NE verkocht voor 150 euro. Hehe, die komt in een kadett (nu nog 1.6) te liggen.
Nu nog de katalysator, de midden- en einddemper verkopen kan ik gelijk dat geld gebruiken om de uitlaatlijn van de XE verder aan te schaffen.
10-12-2006
Oliekoeler is inmiddels binnen. Een erg nette!
Een katalysator heb ik gekocht via ebay.de, wordt deze week opgestuurd uit Luxemburg.
Midden- en einddemper heb ik nu een optie staan in Nijmegen.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
15-12-2006
Middendemper is intussen binnen. Einddemper was crap, geen originele, en al helemaal geen mooie.
Was ook naar nijmegen geweest voor eventueel de inbouw van airco. Kon ik voor 80,- meenemen, alles wat nodig was, maar ik zag het toch niet zitten om weer in mijn voorfront te gaan zitten slijpen en het nieuwe stuk voor de airco in te bouwen. Airco is dus voorlopig van mijn verlanglijstje af. Wellicht als ik deze wagen als 2e auto heb in de toekomst ofzo.
Ook heb ik de TC computer en alle benodigde kabels daarvoor binnen.
Verder heb ik intussen 2 oliekoelers... :-S
Middendemper is intussen binnen. Einddemper was crap, geen originele, en al helemaal geen mooie.
Was ook naar nijmegen geweest voor eventueel de inbouw van airco. Kon ik voor 80,- meenemen, alles wat nodig was, maar ik zag het toch niet zitten om weer in mijn voorfront te gaan zitten slijpen en het nieuwe stuk voor de airco in te bouwen. Airco is dus voorlopig van mijn verlanglijstje af. Wellicht als ik deze wagen als 2e auto heb in de toekomst ofzo.
Ook heb ik de TC computer en alle benodigde kabels daarvoor binnen.
Verder heb ik intussen 2 oliekoelers... :-S
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
27-12-2006
The Big day...
De C20NE moet eruit. Laatste plaatjes
Ietwat rustig aan vanwege het feestje van GSi Twente gisteren (Hij neemt nooit een glas melk voordat ie naar bed gaat) namen we vanochtend rond een uur of 11 bezit van de hal van een maat van hem (even reclame: Corne's Car Cleaning).
Terwijl Erwin zich ontfermde over de nieuwe motor stortte ik me op het demonteren van de carosserie.
De hele motorruimte werd ontdaan van alles wat overbodig was en in de weg zou zitten tijdens het verwijderen van het blok.
Erwin bezig met het demonteren van de assen.
Rally intussen bezig met de nokkenasbruggen van de XE. Erwin moet morgen nog even op zoek naar andere.
Met geweld moesten de fusees een spoorstangen losgemaakt worden. Uiteindelijk zijn de spoorstangen maar bij het stuurhuis losgemaakt.
Subframe verwijderd.
Motor in de takel
Rellie duikt in het vooronder...
En toen ging het snel...
Een gapend gat... Maar wel smerig. Klus voor morgen.
De NE... Na 268.000 bijzonder prettige kilometers, waar ik er 85.000 op mijn eigen naam heb staan.
Morgen weer een dag....
The Big day...
De C20NE moet eruit. Laatste plaatjes
Ietwat rustig aan vanwege het feestje van GSi Twente gisteren (Hij neemt nooit een glas melk voordat ie naar bed gaat) namen we vanochtend rond een uur of 11 bezit van de hal van een maat van hem (even reclame: Corne's Car Cleaning).
Terwijl Erwin zich ontfermde over de nieuwe motor stortte ik me op het demonteren van de carosserie.
De hele motorruimte werd ontdaan van alles wat overbodig was en in de weg zou zitten tijdens het verwijderen van het blok.
Erwin bezig met het demonteren van de assen.
Rally intussen bezig met de nokkenasbruggen van de XE. Erwin moet morgen nog even op zoek naar andere.
Met geweld moesten de fusees een spoorstangen losgemaakt worden. Uiteindelijk zijn de spoorstangen maar bij het stuurhuis losgemaakt.
Subframe verwijderd.
Motor in de takel
Rellie duikt in het vooronder...
En toen ging het snel...
Een gapend gat... Maar wel smerig. Klus voor morgen.
De NE... Na 268.000 bijzonder prettige kilometers, waar ik er 85.000 op mijn eigen naam heb staan.
Morgen weer een dag....
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:20, 2 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
28-12-2006
Hulde hulde hulde aan Niels en Erwin. Hier en daar met een vloek en een zucht, maar de nokkenassen zitten erin! De lagerkappen van de nokkenassen die bij deze kop zaten waren op de één of andere wijze onvindbaar. De kappen die we nu hebben gebruikt moesten dus passend gemaakt worden.
Vandaag verder de grote schoonmaak. Motorruimte volledig opgeruimd, ontdaan van wat vliegroest, leidingen in een nieuw laagje lak gezet.
Tevens de gaskabel vervangen en de Motronic en kabelboom van de XE geplaatst.
Ook het subframe werd grondig gereinigd.
Verder zoals gezegd de voorste schokdempers vervangen.
En de motor is een heel eind verder afgebouwd, voor een groot deel dankzij het dremelwerk van Niels.
Verder erg veel knikkerbus-tuning gedaan.
Morgen weer een dag. Ook wordt dan de NE opgehaald. Bye bye, zwaai, zwaai.
Hulde hulde hulde aan Niels en Erwin. Hier en daar met een vloek en een zucht, maar de nokkenassen zitten erin! De lagerkappen van de nokkenassen die bij deze kop zaten waren op de één of andere wijze onvindbaar. De kappen die we nu hebben gebruikt moesten dus passend gemaakt worden.
Vandaag verder de grote schoonmaak. Motorruimte volledig opgeruimd, ontdaan van wat vliegroest, leidingen in een nieuw laagje lak gezet.
Tevens de gaskabel vervangen en de Motronic en kabelboom van de XE geplaatst.
Ook het subframe werd grondig gereinigd.
Verder zoals gezegd de voorste schokdempers vervangen.
En de motor is een heel eind verder afgebouwd, voor een groot deel dankzij het dremelwerk van Niels.
Verder erg veel knikkerbus-tuning gedaan.
Morgen weer een dag. Ook wordt dan de NE opgehaald. Bye bye, zwaai, zwaai.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
29-12-2006
Dag 3. Er moet wat progressie gemaakt worden.
Rally is ook weer in het huis. Hij heeft ook nog wat werk aan zijn eigen wagen. Wiellager vervangen.
De schone motorruimte wacht met smart op de C20XE
Na het aanbouwen van de koppelingsplaten en de drukgroep wordt de bak aan het blok gemonteerd. Het blok kan nu in de wagen worden gehangen.
Vervolgens wordt het subframe weer geplaatst en hangt het blok goed op z'n plek.
Vanavond hebben we de veerpoten weer op hun plek gehangen en de motor zover mogelijk aangesloten. Helaas missen we nog wat essentíele delen, waardoor we het blok vandaag niet konden af monteren. Fingers crossed of we die morgen nog weten te bemachtigen.
Dag 3. Er moet wat progressie gemaakt worden.
Rally is ook weer in het huis. Hij heeft ook nog wat werk aan zijn eigen wagen. Wiellager vervangen.
De schone motorruimte wacht met smart op de C20XE
Na het aanbouwen van de koppelingsplaten en de drukgroep wordt de bak aan het blok gemonteerd. Het blok kan nu in de wagen worden gehangen.
Vervolgens wordt het subframe weer geplaatst en hangt het blok goed op z'n plek.
Vanavond hebben we de veerpoten weer op hun plek gehangen en de motor zover mogelijk aangesloten. Helaas missen we nog wat essentíele delen, waardoor we het blok vandaag niet konden af monteren. Fingers crossed of we die morgen nog weten te bemachtigen.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
30-12-2006
Vandaag veel geregel...
Vanochtend begon met een SMS van Fred (Chucky66) dat hij nog wel een gasklep positiesensor had liggen van het type dat we nodig hadden. Wat heen en weer gebel tussen Erwin, Fred en mij leverde mij een ritje op naar Driebergen (Austerlitz) wat voor mij gelukkig vanaf Ede niet ver is. Nogmaals waanzinnig bedankt!
Met Niels wat heen en weer gebeld over de slang tussen de rembekrachtiger en het gasklephuis. Hij bleek deze nog te hebben liggen dus een bezoek aan Eep Borgers was niet nodig.
Onderweg van Austerlitz naar Rijssen in de Corsa nog twee lifters meegepikt die om een lift naar Enschedé vroegen toen ik aan het tanken was.
In Rijssen eerst maar eens de spoorstangen goed bevestigd, terwijl Niels de homokineet van de linker aandrijfas verving en de as weer plaatste. Nog wat ellende met de klemmen die de ashoes op z'n plek moet houden.
Die moeten nieuw besteld worden.
Met enige moeite konden de koelslangen van het inlaatspruitstuk bevestigd worden.
Verder had Erwin het hele inlaatgedeelte gefixed.
Nadat we de wielophanging voor weer op orde hadden konden de wielen er voorlopig weer even onder, en konden de achterste schokbrekers verwijderd worden. Daar moeten nog nieuwe rubbers voor komen.
Lijst met benodigdheden:
- Buis t.b.v. koelsysteem
- Stekker LFR en klopsensor
- Veerpootrubbers achter
- Originele einddemper C20XE
- Rubbers t.b.v. ophanging einddemper
- Boutjes M7 t.b.v. afdekkappen vliegwielhuis
- Bevestigingsbeugels leidingen oliekoeler
- Centrale bout bevestigingshuis oliekoeler
- Interieurfilter (niet noodzakelijk voor de ombouw, maar wel nodig )
- Motorolie
- Koelvloeistof
Al wel besteld, maar nog niet binnen:
- Centreerbusjes nokkenasbruggen.
Vandaag kwam de oudere broer even kijken hoe zijn jonge broertje groot wordt.
De Kadett GSi 16V Champion Irmscher uitvoering die Erwin nog heeft staan.
De hoop is dat we volgende week donderdag wellicht het blok draaiend kunnen hebben, als de dealer en de leverancier meewerken.
Voor dit jaar is het even rust.
Vandaag veel geregel...
Vanochtend begon met een SMS van Fred (Chucky66) dat hij nog wel een gasklep positiesensor had liggen van het type dat we nodig hadden. Wat heen en weer gebel tussen Erwin, Fred en mij leverde mij een ritje op naar Driebergen (Austerlitz) wat voor mij gelukkig vanaf Ede niet ver is. Nogmaals waanzinnig bedankt!
Met Niels wat heen en weer gebeld over de slang tussen de rembekrachtiger en het gasklephuis. Hij bleek deze nog te hebben liggen dus een bezoek aan Eep Borgers was niet nodig.
Onderweg van Austerlitz naar Rijssen in de Corsa nog twee lifters meegepikt die om een lift naar Enschedé vroegen toen ik aan het tanken was.
In Rijssen eerst maar eens de spoorstangen goed bevestigd, terwijl Niels de homokineet van de linker aandrijfas verving en de as weer plaatste. Nog wat ellende met de klemmen die de ashoes op z'n plek moet houden.
Die moeten nieuw besteld worden.
Met enige moeite konden de koelslangen van het inlaatspruitstuk bevestigd worden.
Verder had Erwin het hele inlaatgedeelte gefixed.
Nadat we de wielophanging voor weer op orde hadden konden de wielen er voorlopig weer even onder, en konden de achterste schokbrekers verwijderd worden. Daar moeten nog nieuwe rubbers voor komen.
Lijst met benodigdheden:
- Buis t.b.v. koelsysteem
- Stekker LFR en klopsensor
- Veerpootrubbers achter
- Originele einddemper C20XE
- Rubbers t.b.v. ophanging einddemper
- Boutjes M7 t.b.v. afdekkappen vliegwielhuis
- Bevestigingsbeugels leidingen oliekoeler
- Centrale bout bevestigingshuis oliekoeler
- Interieurfilter (niet noodzakelijk voor de ombouw, maar wel nodig )
- Motorolie
- Koelvloeistof
Al wel besteld, maar nog niet binnen:
- Centreerbusjes nokkenasbruggen.
Vandaag kwam de oudere broer even kijken hoe zijn jonge broertje groot wordt.
De Kadett GSi 16V Champion Irmscher uitvoering die Erwin nog heeft staan.
De hoop is dat we volgende week donderdag wellicht het blok draaiend kunnen hebben, als de dealer en de leverancier meewerken.
Voor dit jaar is het even rust.
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
06-01-2007
Finally, alle essentiele onderdelen waren binnen. Met als klapper (kwa prijs dan)
Ein ganz neuen Astra GSi 16V Original Auspuff! Voor die prijs mag ie ook wel een jaar of 8 meegaan...
Terwijl Niels, Erwin en Adriaan (Partner in crime van Niels) naar Eep gingen voor wat delen, stortte ik me eerst op het plaatsen van de diverse uitlaatdelen. Na eerst de tussendemper opgehangen te hebben kwam ik er al vlot achter dat de kat niet pastte. Dat lag aan het uitlaatspruitstuk en de voorpijp. Deze was ooit door een niet nader te noemen forumlid aan mij verkocht als een originele 2.0 16V versie. Deze bleek echter aangepast (verlengd) te zijn voor een katvervanger o.i.d. Irritante verrassingen zijn dat. Maandag moeten de slijptol en het lasapparaat maar weer uitkomst bieden.
Vervolgens met de nieuwe veerpootrubbers en bussen de schokdempers achter weer gemonteerd.
Ophangpunten van de oude demper kunnen weggeslepen worden... Hitteschild is enigszins verroest.
Vlak na de middag kwamen de heren terug van Eep. Even later arriveerden achtereenvolgens Laagvlieger, Smatse (die ook even in de buurt was) en Maartje met haar vriendin.
Laag had een correcte kabelboom meegenomen voor de startmotor e.d. Die was van de 16V ook net weer anders dan van de 8V. Na het omsolderen van een stekker kon het blok dan eindelijk volledig correct worden aangesloten.
Voor de oliekoeler werd tijdelijk maar een andere oplossing gezocht. Dit was echt ellendig. Twee typen oliekoeleraansluitingen: die van de Kadett E en van de Astra F. Niet uitwisselbaar, en van beide typen onderdelen niet meer bij de dealer leverbaar.
Na het oplossen van een kleine lekkage in het koelcircuit kon dan de opstartprocedure ingezet worden. Eerst zonder ontsteking, zodat overal in de motor voldoende olie zou komen.
Toen dat achter de rug was begonnen de vraagtekens. Wel ronddraaien, wel compressie, maar niet aanslaan. Zie daarvoor verder het problemen topic. Het kost allemaal nog wat hoofdbrekens...
Resultaat is dat de motor nog niet loopt, en dat de uitlaat er nog niet onder hangt. Verder zit ie weer helemaal in elkaar...
Iedereen die er was weer bedankt voor de inbreng!
To be continued...
Helaas helaas helaas...
Problemen in het brandstoftoevoer circuit hebben ervoor gezorgd dat het blok nog niet uit zichzelf heeft gelopen. We hebben het probleem al terug kunnen lokaliseren naar het (waarschijnlijk) ontbreken van spanning aan de injectorrail (er is namelijk wel benzinedruk op de rail te creëren, maar de injectoren spuiten niet in.)
Ook de benzinepomp in de tank moeten we nog een beetje helpen met directe voeding. Morgen zal ik het probleem even uitgebreider toelichten. Ben nu bekaf... ga maffen...
Foto's van Laagvlieger:
Big Niels bezig:
Erwin en redbill bezig:
Ziet er TOP uit!!!!
Finally, alle essentiele onderdelen waren binnen. Met als klapper (kwa prijs dan)
Ein ganz neuen Astra GSi 16V Original Auspuff! Voor die prijs mag ie ook wel een jaar of 8 meegaan...
Terwijl Niels, Erwin en Adriaan (Partner in crime van Niels) naar Eep gingen voor wat delen, stortte ik me eerst op het plaatsen van de diverse uitlaatdelen. Na eerst de tussendemper opgehangen te hebben kwam ik er al vlot achter dat de kat niet pastte. Dat lag aan het uitlaatspruitstuk en de voorpijp. Deze was ooit door een niet nader te noemen forumlid aan mij verkocht als een originele 2.0 16V versie. Deze bleek echter aangepast (verlengd) te zijn voor een katvervanger o.i.d. Irritante verrassingen zijn dat. Maandag moeten de slijptol en het lasapparaat maar weer uitkomst bieden.
Vervolgens met de nieuwe veerpootrubbers en bussen de schokdempers achter weer gemonteerd.
Ophangpunten van de oude demper kunnen weggeslepen worden... Hitteschild is enigszins verroest.
Vlak na de middag kwamen de heren terug van Eep. Even later arriveerden achtereenvolgens Laagvlieger, Smatse (die ook even in de buurt was) en Maartje met haar vriendin.
Laag had een correcte kabelboom meegenomen voor de startmotor e.d. Die was van de 16V ook net weer anders dan van de 8V. Na het omsolderen van een stekker kon het blok dan eindelijk volledig correct worden aangesloten.
Voor de oliekoeler werd tijdelijk maar een andere oplossing gezocht. Dit was echt ellendig. Twee typen oliekoeleraansluitingen: die van de Kadett E en van de Astra F. Niet uitwisselbaar, en van beide typen onderdelen niet meer bij de dealer leverbaar.
Na het oplossen van een kleine lekkage in het koelcircuit kon dan de opstartprocedure ingezet worden. Eerst zonder ontsteking, zodat overal in de motor voldoende olie zou komen.
Toen dat achter de rug was begonnen de vraagtekens. Wel ronddraaien, wel compressie, maar niet aanslaan. Zie daarvoor verder het problemen topic. Het kost allemaal nog wat hoofdbrekens...
Resultaat is dat de motor nog niet loopt, en dat de uitlaat er nog niet onder hangt. Verder zit ie weer helemaal in elkaar...
Iedereen die er was weer bedankt voor de inbreng!
To be continued...
Helaas helaas helaas...
Problemen in het brandstoftoevoer circuit hebben ervoor gezorgd dat het blok nog niet uit zichzelf heeft gelopen. We hebben het probleem al terug kunnen lokaliseren naar het (waarschijnlijk) ontbreken van spanning aan de injectorrail (er is namelijk wel benzinedruk op de rail te creëren, maar de injectoren spuiten niet in.)
Ook de benzinepomp in de tank moeten we nog een beetje helpen met directe voeding. Morgen zal ik het probleem even uitgebreider toelichten. Ben nu bekaf... ga maffen...
Foto's van Laagvlieger:
Big Niels bezig:
Erwin en redbill bezig:
Ziet er TOP uit!!!!
Laatst gewijzigd door RedBill op 05 sep 2008 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
26-01-2007
Nou, dit hoofdstuk kan binnenkort dus ook afgesloten worden...
Niels (Rallyastra) heeft em eindelijk aan het lopen gekregen. Uiteindelijk is gebleken dat het onstekingshuis dat op het blok gemonteerd zat niet goed was. Uitgewisseld en het blok liep meteen.
Een enorme opluchting na bijna een maand frustratie.
Nou, dit hoofdstuk kan binnenkort dus ook afgesloten worden...
Niels (Rallyastra) heeft em eindelijk aan het lopen gekregen. Uiteindelijk is gebleken dat het onstekingshuis dat op het blok gemonteerd zat niet goed was. Uitgewisseld en het blok liep meteen.
Een enorme opluchting na bijna een maand frustratie.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)