acculamp fel, dynamo?
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
acculamp fel, dynamo?
vorige week ging ik even zu Ikea (vrouw moest weer wat hebben) na 20km begint spontaan mn acculampje te branden, en nog vrij fel ook
(ik zag mezelf al weer met pech langs de weg staan.. gelukkig niet gebeurd)
dus ik dacht, dynamo heeft de geest gegeven, accu laadt nu niet of nauwelijks bij, dus ben doorgereden naar Ikea zonder radio en blower, beetje accu sparen. het was avond dus had alleen mn lichten aan
afijn, aangekomen (gelukkig) wij uurtje rondgelopen
kom terug bij de auto, kap open, riem zat er nog op en nog strak genoeg, niks raars te zien.
Toen heb ik met het handvat van een dikke schroevendraaier een paar rossen tegen de dynamo gegeven
auto gestart, niks aan de hand, geen brandend acculampje meer en probleemloos weer 50km naar huis gereden.
Volgende keer als de lamp brand moet ik direct met een multimeter de accu doormeten om dynamo de schuld te geven, ik denk aan koolborstels en binnenkort vervangen, jullie ?
(ik zag mezelf al weer met pech langs de weg staan.. gelukkig niet gebeurd)
dus ik dacht, dynamo heeft de geest gegeven, accu laadt nu niet of nauwelijks bij, dus ben doorgereden naar Ikea zonder radio en blower, beetje accu sparen. het was avond dus had alleen mn lichten aan
afijn, aangekomen (gelukkig) wij uurtje rondgelopen
kom terug bij de auto, kap open, riem zat er nog op en nog strak genoeg, niks raars te zien.
Toen heb ik met het handvat van een dikke schroevendraaier een paar rossen tegen de dynamo gegeven
auto gestart, niks aan de hand, geen brandend acculampje meer en probleemloos weer 50km naar huis gereden.
Volgende keer als de lamp brand moet ik direct met een multimeter de accu doormeten om dynamo de schuld te geven, ik denk aan koolborstels en binnenkort vervangen, jullie ?
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Lampje kan ook kapot zijn misschien. Was bij mij wel het geval iig en kon toen ook nog probleemloos naar huis rijden, wat ruim 50 km was
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
-
- Oud-Clublid
- Berichten: 3387
- Lid geworden op: 08 dec 2005 23:08
- Auto('s): 59 Plymouth
- Locatie: Zeeland
Hoort dan je MM lampje ook niet te gaan branden?Laagvlieger schreef:Als ie fel brand (feller dan normaal op contact) dan is je regelaar dood.
Dan laad ie teveel bij.
Dan moet je een nieuwe dynamo hebben.
Was bij mij toen namelijk wel het geval
2003 Mini Cooper S JCW, supercharged
Westcoast Promoteam
Westcoast Promoteam
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Kan. maar als die gaat branden ben je wel erg over de max waardes heen.
Daarbij het volgende.
Ik hoop dat je snapt dat bij een overladende dynamo je er alle saan doet de spanning laag te houden he!!!
Verbruikers aan, aanjager, achteruitverwarming, licht alles!!!
Toerental zeer laag houden en langzaam rijden.
Anders fikt echt alles kapot!!!
Daarbij het volgende.
Ik hoop dat je snapt dat bij een overladende dynamo je er alle saan doet de spanning laag te houden he!!!
Verbruikers aan, aanjager, achteruitverwarming, licht alles!!!
Toerental zeer laag houden en langzaam rijden.
Anders fikt echt alles kapot!!!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Het lampje brand toch ook als er te weinig wordt bijgeladen ? ?
tenminste dat dacht ik altijd...
heb ik dus voor niks energie bespaard en met alles uit naar huis gereden!
maar ik weet haast zeker dat er niks is doorgebrand dus dat valt weer mee
De spanningsregelaar is toch ook los te vervangen?
of wordt het een gereviceerde @ dealer omdat je dan nieuwe koolborstels en spanningsregelaar hebt. net zo makkelijk?
zo snel mogelijk want ik neem aan dat het bij mij nu ieder moment weer kan gebeuren
tenminste dat dacht ik altijd...
heb ik dus voor niks energie bespaard en met alles uit naar huis gereden!
maar ik weet haast zeker dat er niks is doorgebrand dus dat valt weer mee
De spanningsregelaar is toch ook los te vervangen?
of wordt het een gereviceerde @ dealer omdat je dan nieuwe koolborstels en spanningsregelaar hebt. net zo makkelijk?
zo snel mogelijk want ik neem aan dat het bij mij nu ieder moment weer kan gebeuren
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Matt schreef:Zit dat zo Mijne ging ineens bij 2500 toeren 19 volt bijladen.
Overdag midden in de zomer toen met alles aan gereden heel de tijd ruiten omhoog en naar beneden, ruitenwissers vol aan, blower op 4
whahah ik zie het al voor me hoor alle toeters en bellen aan en dan die op en neergaande ruiten prachtig
-Astra GSI c18xe- -Astra GSI c20xe- -Peugeot 107- -Aprillia shiver 750- -Suzuki Gsx-R 750 k7 yoshimura-
acculamp
Ik heb eenzelfde probleem. Na montage van een radio werd deze loeiheet. Vervolgens begoin de boel te stinken. Uiteindelijk bleef mijn acculamp branden bij uitgeschakelde motor. Na nacht laden kon er weer gestart worden.
Uiteindelijk andere dynamo van de sloop gemonteerd, maar probleem blijft bestaan. Is die spanningsregelaar een intern verhaal van de dynamo of zit die ergens los, want dit wordt wel erg vervelend zo.
Uiteindelijk andere dynamo van de sloop gemonteerd, maar probleem blijft bestaan. Is die spanningsregelaar een intern verhaal van de dynamo of zit die ergens los, want dit wordt wel erg vervelend zo.
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: acculamp fel, dynamo?
Heren,
Vandaag (in de morgen) startte ik mijn auto en mijn acculampje bleef gedeeltelijk gloeien ....Ik had verder nog helemaal niets aan (blower, achterruitverwarming, etc)...en ook het lichtje linksonder het dash ging heel klein beetje meegloeien (ronde teken met uitroepteken, waar dient dit voor?).....eenmaal op de snelweg, bleef het zo tot na 10 min...toen was het helemaal goed! En dit gebeurde gister morgen ook.....DYNAMO?
En welke dynamo's passen wel op de C20NE (astra), montage makkelijk (zonder brug ook mogelijk van bovenaf)?
Groetjes
EDIT: Heb nu net nogmaals geprobeerd en de beide lampjes blijven na het starten gloeien! acculamp brand wat feller als de uitroepteken .... WAT NU?
Vandaag (in de morgen) startte ik mijn auto en mijn acculampje bleef gedeeltelijk gloeien ....Ik had verder nog helemaal niets aan (blower, achterruitverwarming, etc)...en ook het lichtje linksonder het dash ging heel klein beetje meegloeien (ronde teken met uitroepteken, waar dient dit voor?).....eenmaal op de snelweg, bleef het zo tot na 10 min...toen was het helemaal goed! En dit gebeurde gister morgen ook.....DYNAMO?
En welke dynamo's passen wel op de C20NE (astra), montage makkelijk (zonder brug ook mogelijk van bovenaf)?
Groetjes
EDIT: Heb nu net nogmaals geprobeerd en de beide lampjes blijven na het starten gloeien! acculamp brand wat feller als de uitroepteken .... WAT NU?
Quitters never win and Winners never quit!
- Mad Driver
- forum-gebruiker
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
- Locatie: Maastricht
Re: acculamp fel, dynamo?
Dat uitroepteken is toch van je handrem??
Kan miss zo zijn datie meegloeit van het licht van je acculampje
Kan miss zo zijn datie meegloeit van het licht van je acculampje
C18XE
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!
KOK Promoteam:D
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!
KOK Promoteam:D
Re: acculamp fel, dynamo?
Nee, is niet van de handrem! Uitroepteken wat ik bedoel zit links van de handrem!....Mad Driver schreef:Dat uitroepteken is toch van je handrem??
Kan miss zo zijn datie meegloeit van het licht van je acculampje
iemand die het wel weet wat darvoor staat als die gloeit of brand?
Quitters never win and Winners never quit!
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: acculamp fel, dynamo?
Lekke diode verhaal.
Maar dat lampje van je remvloeistofpeil (!) brandt altijd samen met je acculampje (door de diode) alszijnde een lamptest.
Maar dat lampje van je remvloeistofpeil (!) brandt altijd samen met je acculampje (door de diode) alszijnde een lamptest.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Re: acculamp fel, dynamo?
wat kan ik hieraan doen? wat houdt een lekke diode in? trouwens mijn accu heeft het net begeven! auto start niet meer...denk dat de dynamo kapot is!
Quitters never win and Winners never quit!
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: acculamp fel, dynamo?
Meten is weten.
Dan weet je pas zeker wat kapot is.
Dan weet je pas zeker wat kapot is.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Re: acculamp fel, dynamo?
wat houdt een lekke diode dan in laagvlieger? hoe is dit te achterhalen (waar) en hoe is dit te fixen?
En lekke diode kan ervoor zorgen dat de dynamo wel goed is, maar mede door de diode het accu niet laad (want accu is leeg, sinds giseren)?
Groeten en alvast bedankt voor je antwoord!
PS: Heb nu op internet gelezen dat de bosch dynamo (wat ook in de gsi modellen zit) spanningsregelaar, borstelhouder en koolborstels als 1 geheel zijn.
Dus ze zijn te vervangen neem ik aan.....kost 30-35 euro (Twimva)
link:
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN
En lekke diode kan ervoor zorgen dat de dynamo wel goed is, maar mede door de diode het accu niet laad (want accu is leeg, sinds giseren)?
Groeten en alvast bedankt voor je antwoord!
PS: Heb nu op internet gelezen dat de bosch dynamo (wat ook in de gsi modellen zit) spanningsregelaar, borstelhouder en koolborstels als 1 geheel zijn.
Dus ze zijn te vervangen neem ik aan.....kost 30-35 euro (Twimva)
link:
http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN
Quitters never win and Winners never quit!
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Re: acculamp fel, dynamo?
Wat is een diode: Een diode laat stroom maar naar een kant door. Zie het als een ventiel van je band. Lucht kan er wel in. Maar niet meer eruit. Das met stroom precies zo. Stroom kan wel van het dynamolampje naar het remlampje. Maar niet van het remlampje naar het dynamolampje. Dus zet je de auto op contact dan brand zowel het dynamolampje als het remlampje. Dan kun je zien dat het remlampje idd werkt en heel is. Verlies je nou remvloeistof dan gaar het remlampje aan. Maar de diode voorkomt dta het dynamolampje dan ook gaat branden.
Ok, wat is een lekke diode......
Dat is dus een diode die toch nog wel iets stroom doorlaat naar het dynamolampje. ( lek ventiel, lucht ontsnapt)
Simpel dus.
Is dat erg? Neej. Is alleen raar dat je dynamolampje af en toe heel flauw brandt afhankelijk van de gebruikers die aan staan.
Dynamo blijft er gewoon door werken!!!
Hoe te repareren?
Instrumentenpaneel demonteren. Daar zit achterop bij de 2 lampjes op de print een zwart cilindervormig onderdeeltje met aan een kant in het zwart een grijze of witte lijn. Dat is de diode. Die zou j ekunnen vervangen met wat soldeerwerk. Maar dan moet je wel soldeerervaring hebben want als je te heet soldeerd dan smelt de printvfolie.
En de nieuwe diode moet met het lijntje op dezelfde manier gemonteerd worden als de oude.
Diode kun je halen bij de electronicaboer en kost geen drol.
Ok, wat is een lekke diode......
Dat is dus een diode die toch nog wel iets stroom doorlaat naar het dynamolampje. ( lek ventiel, lucht ontsnapt)
Simpel dus.
Is dat erg? Neej. Is alleen raar dat je dynamolampje af en toe heel flauw brandt afhankelijk van de gebruikers die aan staan.
Dynamo blijft er gewoon door werken!!!
Hoe te repareren?
Instrumentenpaneel demonteren. Daar zit achterop bij de 2 lampjes op de print een zwart cilindervormig onderdeeltje met aan een kant in het zwart een grijze of witte lijn. Dat is de diode. Die zou j ekunnen vervangen met wat soldeerwerk. Maar dan moet je wel soldeerervaring hebben want als je te heet soldeerd dan smelt de printvfolie.
En de nieuwe diode moet met het lijntje op dezelfde manier gemonteerd worden als de oude.
Diode kun je halen bij de electronicaboer en kost geen drol.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Erwin_dude
- Oud-Clublid
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 13 mei 2008 20:28
- Locatie: Coevorden
Re: acculamp fel, dynamo?
dynamo stelt niks voor , kun je zo van bovenaf bij..
even de dynamo steunen losdraaien.. die zwarte stangen,,
dan een lange bout die aan motorsteun zit.
draden even eraf halen
dan de riem even van spanning afhalen sleutel 15 even de spanner naar je toe trekken en dan riem eraf gooie en dynamo wegnemen.
even de dynamo steunen losdraaien.. die zwarte stangen,,
dan een lange bout die aan motorsteun zit.
draden even eraf halen
dan de riem even van spanning afhalen sleutel 15 even de spanner naar je toe trekken en dan riem eraf gooie en dynamo wegnemen.
You can run , but you can't Hide
Alpine Promo Team™
3.0 v6 Promoteam
Alpine Promo Team™
3.0 v6 Promoteam
Re: acculamp fel, dynamo?
Hartstikke bedankt voor jullie antwoorden jongens!
Groeten
Groeten
Quitters never win and Winners never quit!