Verbruik GSI
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
mijn relais zowieso, en misschien mijn benzinepomp was ook stuk gegaan in de zomer, (in het buitenland laten vervangen)
die monteur vertelde ook dat benzine de pompsmering is en het slecht is om je tank leeg te rijden, vrij logisch
nou doe ik dat ook nog sporadisch, maar inderdaad bc rijberijk slaat nergens op. ik zet altijd de dagteller op 0 na tanken
vandaag 50 km gereden, bc gaf eerst aan nog 498 rijbereik, toen ik terugkwam was het nog 500.. hij ging optellen ..
het ligt aan je rijstijl daar past het zich op aan, inderaad even goed vlammen in de stad is dodelijk voor je rijbereik.
die monteur vertelde ook dat benzine de pompsmering is en het slecht is om je tank leeg te rijden, vrij logisch
nou doe ik dat ook nog sporadisch, maar inderdaad bc rijberijk slaat nergens op. ik zet altijd de dagteller op 0 na tanken
vandaag 50 km gereden, bc gaf eerst aan nog 498 rijbereik, toen ik terugkwam was het nog 500.. hij ging optellen ..
het ligt aan je rijstijl daar past het zich op aan, inderaad even goed vlammen in de stad is dodelijk voor je rijbereik.
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Je benzine wordt rondgepompt. Das je benzinedruk. Bij een C20XE 3.0 Bar.
Je motor pakt ervan, wattie nodig heeft. Vaak is dat veel minder.
Maar tis een nonstop rondpompend systeem. Benzine wordt continu rondgepompt.
Als je nu nog maar paar liter in de tank hebt zitten, wordt continu dezelfde 'inmiddels warme' benzine rondgepompt, en kan deze niet gekoelt worden in de rest van de tank.
En dat kost je je benzinepomp die te warm wordt, er kan niet gekoelt worden. Da's de reden. In de zomer kost het je vroeg of laat de pomp.
Die is duur.
Je motor pakt ervan, wattie nodig heeft. Vaak is dat veel minder.
Maar tis een nonstop rondpompend systeem. Benzine wordt continu rondgepompt.
Als je nu nog maar paar liter in de tank hebt zitten, wordt continu dezelfde 'inmiddels warme' benzine rondgepompt, en kan deze niet gekoelt worden in de rest van de tank.
En dat kost je je benzinepomp die te warm wordt, er kan niet gekoelt worden. Da's de reden. In de zomer kost het je vroeg of laat de pomp.
Die is duur.
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
waarom zou een paar liter benzine warmer zijn dan een halve tank?
het is geen aquariumpomp met verwarming
anders moeten autos in de woestijn ook continu stuklopen met kapotte pompen en 50 graden tank
heeft het niet meer te maken met tekort benzine = soms wat lucht happen, geen smering
het is geen aquariumpomp met verwarming
anders moeten autos in de woestijn ook continu stuklopen met kapotte pompen en 50 graden tank
heeft het niet meer te maken met tekort benzine = soms wat lucht happen, geen smering
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Nou, alles met een auto qua koeling is vloeistoffen.
Je systeem werkt niet van ik zuig aan wat ik gebruik, nee systeem pompt non stop je peut rond. En systeem gebruikt daarvan wattie nodig heeft.
Dat wat door jouw leidingen continu rondgepompt wordt, komt warmer terug in de tank dan voor het eruit ging. O.a. door pomp, o.a. door langs het blok te komen.
Als je nu continu dezelfde peut rondpompt, wordt die steeds warmer, kanniet koelen met de rest. En je benzinepomp gebruikt brandstof als koeling.
> die monteur vertelde ook dat benzine de pompsmering is en het slecht is om je tank leeg te rijden, vrij logisch
Je monteur snapt het ook, magoed das reden, dus tank niet te leeg rijden, zeker niet in zomer. Zo goed uitgelegt ?
Je systeem werkt niet van ik zuig aan wat ik gebruik, nee systeem pompt non stop je peut rond. En systeem gebruikt daarvan wattie nodig heeft.
Dat wat door jouw leidingen continu rondgepompt wordt, komt warmer terug in de tank dan voor het eruit ging. O.a. door pomp, o.a. door langs het blok te komen.
Als je nu continu dezelfde peut rondpompt, wordt die steeds warmer, kanniet koelen met de rest. En je benzinepomp gebruikt brandstof als koeling.
> die monteur vertelde ook dat benzine de pompsmering is en het slecht is om je tank leeg te rijden, vrij logisch
Je monteur snapt het ook, magoed das reden, dus tank niet te leeg rijden, zeker niet in zomer. Zo goed uitgelegt ?
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
naja bij mij kwam het waarschijnlijk door 5 uur achter elkaar door duitsland te blazen richting kroatie. al die tijd 160 gemiddeld, soms even 200 aantikken (vriendin bleek)
denk dat dat wat teveel inspanning vereiste van relais&pomp die gewend waren om een kwartiertje 100 te rijden.
maar met lege tanks, beetje viezigheid van onderin wordt dan ook opgezogen, nog een boosdoener, net dat beetje roest of water
denk dat dat wat teveel inspanning vereiste van relais&pomp die gewend waren om een kwartiertje 100 te rijden.
maar met lege tanks, beetje viezigheid van onderin wordt dan ook opgezogen, nog een boosdoener, net dat beetje roest of water
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Dat is zeker waar, en heb dat ook meerdere malen gedaan (dagteller methode). en ik weet ook dat je als je rijbereik op 0 km staat je nevernooit 40 km kan rijden , je kan namelijk (in mijn geval als ik vanaf die 0km rustig rijd) nog ong 18 a 20 km rijden. Zelf ondervonden, want ik wilde weten hoe lang je nog door kon rijden, toen ie begon te haperen gelijk stil gezet en een jarry kannetje benzine erin gegooid.RedBill schreef:Beste vriend QuerulouS, ik daag je uit om gewoon eens door te rijden tot je rijbereik op nul staat. Ik garandeer je dat je daarna nog gerust 40 kilometer kunt rijden. Je hebt een 52 liter tank. Theoretisch betekent dat dat je bij normaal rijgedrag met een C20XE gemakkelijk 600 kilometer kunt rijden. Daar komt bij dat het rijbereik wat je BC aangeeft heel erg afhankelijk is van je rijstijl van de kilometers daarvoor. (het gemiddelde verbruik).QuerulouS schreef:op 1 tank verstaan we de totale inhoud tot reserve (rijbereik 20km)...RedBill schreef:Jongens, verbruik per tank aangeven slaat toch nergens op? De ene keer rij je 44 liter leeg, de andere keer maar 40.
Geef het gewoon aan per 100 kilometer. Daar heeft die jongen tenminste wat aan.
C20XE +/- 9 liter per 100 km
Wie gaat er nou verder dan 20 km????? dus het slaat wel ergens op, --> alleen het slaat inderdaad (ben met je eens) nergens op als iemand al bij "rijbereik 80km (of bij hogere km)" gaat tanken en zijn verhaaltje doet .
Ik rijd altijd mijn hele tank leeg tot 20km rijbereik. dus reken zelf maar uit wat mijn aantal liters op 100 km is....
De enige manier om je WERKELIJKE verbruik goed te meten is door bij elke tankbeurt dat je de tank VOL gooit de dagteller op nul te zetten, en als je weer gaat tanken te kijken hoeveel kilometer je hebt gereden en vervolgens weer VOL te tanken en kijken hoeveel liter erin gaat.
Deel het aantal kilometers door het aantal liter en je hebt het verbruik in aantal kilometer per liter.
Deel vervolgens 100 door dat aantal en je hebt het werkelijke verbruik per 100 kilometer.
normaal gesproken tank ik zo'n 49 a 50liter elke keer weer.
Ik rijd hem zo goed als leeg omdat ik nooit zin heb om te tanken (zeker niet als ik nog 75-100 km kan rijden), ook omdat ik overal zou kunnen tanken. in een straal van 5 km van mijn huis zijn er al 8 benzinepompen te vinden .
Ik rijd dus op een tank van 50 liter ongeveer 450 km. dat is zowel in de stad als op de snelweg gemiddeld bekeken. Zou ik alleen op de snelweg rustig rijden dan haal ik makkelijk 550km. in de stad haal ik net 350 a 400 als ik rustig/onrustig rijd.
Daarom was ik het niet eens met jouw post, niet omdat ik je haat , maar omdat ik zeker van mijn zaak ben . Hoe zeker de anderen zijn van hun zaak... tja... als ze inderdaad elke keer een andere hoeveelheid brandstof tanken, dan gaat hun verhaal natuurlijk niet op. En kunnen ze beter aantal liters op 100 km vermelden.
maar k vind het wel fijn dat ik je vriend mag zijn *grapje*
edit:
nooit geweten... heb vaak doorgereden met 20 tot 50km op bc. Nou .. dan gaan we maar vaker naar het tankstation.. wist niet dat de pomp ook gekoeld moest wordenpluggie schreef: ..........
En Beste vriend QuerulouS, weet je hoe ONTZETTEND slecht het voor je benzinepomp is om tot 20 km bereik door te rijden ?
Zeker daailijk in de zomer ?
Beste recept om je benzinepomp aan gort te rijden is dat. En die zijn DUUR. Dus NIET DOEN.
(heb nooit geweten dat ik in 1 dag 2 nieuwe vrienden kon maken!)
Laatst gewijzigd door QuerulouS op 01 apr 2008 00:59, 2 keer totaal gewijzigd.
C20NE
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
de eerste twee maken inderdaad uit voor de acuraatheid van de BC. De laatste twee zouden dat niet moeten kunnen beïnvloeden.Roy 2.0 16v schreef:en het ligt er ook nog eens aan of je bc precies de goede gegevens in de software heeft zoals motortype / bandenmaat
banden op spanning?
met 4 dikkerds in de auto?
veel stoppen of veel doorcruisen in hoge versnelling
bladiebla
@Vriend QuerulouS : mijn post was ook niet bedoeld om je af te zeiken hoor. Ik was het alleen niet eens met de strekking van je post omdat jouw meetmethode heel onnauwkeurig is. Ook als je altijd doorrijdt totdat je rijbereik nog maar 20 kilometer is. Stel je hebt de afgelopen 200 kilometer 1:7,5 gereden dan berekent je BC op basis van dat verbruik uit dat je voor de komende 20 kilometer nog 2,7 liter nodig hebt.
Heb je echter de afgelopen 200 kilometer gemiddeld 1:12 gereden dan rekent de BC uit dat je voor 20 kilometer slechts 1,7 liter nodig hebt.
Dat scheelt bijna 38%. Dat is een behoorlijke afwijking.
Dus: je werkelijke verbruik kan alleen zoals ik em beschreven heb, mits je bandenmaat en bandenspanning klopt met de fabrieksopgave (zoals Roy ook aangeeft).
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
true true... nou houden we erover op voordat ik mijn boordcomputer eruit ruk en in me dagteller een balpen dauw :DRedBill schreef:Roy 2.0 16v schreef:...
@Vriend QuerulouS : mijn post was ook niet bedoeld om je af te zeiken hoor. Ik was het alleen niet eens met de strekking van je post omdat jouw meetmethode heel onnauwkeurig is. Ook als je altijd doorrijdt totdat je rijbereik nog maar 20 kilometer is. Stel je hebt de afgelopen 200 kilometer 1:7,5 gereden dan berekent je BC op basis van dat verbruik uit dat je voor de komende 20 kilometer nog 2,7 liter nodig hebt.
Heb je echter de afgelopen 200 kilometer gemiddeld 1:12 gereden dan rekent de BC uit dat je voor 20 kilometer slechts 1,7 liter nodig hebt.
Dat scheelt bijna 38%. Dat is een behoorlijke afwijking.
Dus: je werkelijke verbruik kan alleen zoals ik em beschreven heb, mits je bandenmaat en bandenspanning klopt met de fabrieksopgave (zoals Roy ook aangeeft).
C20NE
- xrd
- forum-gebruiker
- Berichten: 497
- Lid geworden op: 09 okt 2007 12:52
- Locatie: Brugge, België
- Contacteer:
Verbruik:
7,8l/100km
Wagen:
Opel astra 2l 16v 150pk
Afstanden:
Geen autostrade, geen stad, korte & lange ritten (tussen 6 en 30km)
Rijstijl
Max 110km/h, niet schakelen boven 3000rpm (ik kan dan nog steeds vlot een auto inhalen eigenlijk :unsure: redline @ 7000^^)
Brandstof:
551km uit 43,39l eurosuper 98 Vpower @ 1,655€
Opmerkingen:
gereden met 16" velgen, ori is 15"
Niet slecht gereden imo... Het kon nog zuiniger want ik kon het toch niet laten om nu en dan eens pedal to the metal te geven :p
Minimale verbruik met mijn 1.4 in de tijd was 7,3l/100km op 13"ers
Boordcomp gaf gemiddelde aan van 6,3l/100km:)
7,8l/100km
Wagen:
Opel astra 2l 16v 150pk
Afstanden:
Geen autostrade, geen stad, korte & lange ritten (tussen 6 en 30km)
Rijstijl
Max 110km/h, niet schakelen boven 3000rpm (ik kan dan nog steeds vlot een auto inhalen eigenlijk :unsure: redline @ 7000^^)
Brandstof:
551km uit 43,39l eurosuper 98 Vpower @ 1,655€
Opmerkingen:
gereden met 16" velgen, ori is 15"
Niet slecht gereden imo... Het kon nog zuiniger want ik kon het toch niet laten om nu en dan eens pedal to the metal te geven :p
Minimale verbruik met mijn 1.4 in de tijd was 7,3l/100km op 13"ers
Boordcomp gaf gemiddelde aan van 6,3l/100km:)
Vind het aantal kilometers per liter toch altijd wel het meest fijne om te bekijken hoe (on)zuinig ik gereden heb.RedBill schreef:De enige manier om je WERKELIJKE verbruik goed te meten is door bij elke tankbeurt dat je de tank VOL gooit de dagteller op nul te zetten, en als je weer gaat tanken te kijken hoeveel kilometer je hebt gereden en vervolgens weer VOL te tanken en kijken hoeveel liter erin gaat.
Deel het aantal kilometers door het aantal liter en je hebt het verbruik in aantal kilometer per liter.
Deel vervolgens 100 door dat aantal en je hebt het werkelijke verbruik per 100 kilometer.
Met de Astra de laatste tijd eigenlijk nooit gemeten, maar volgens mij zat ik altijd rond de 1 op 12 ofzo...
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9318
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Aantal kilometers per liter is ook prima, maar omdat ze daar in België niet mee werken en in de branche ook niet is het eigenlijk beter om met liters per 100 kilometer te werken. Is een beetje hetzelfde verhaal als Pk en kW. De norm is kiloWatt, maarja, omdat 150 nu eenmaal aantrekkelijker klinkt dan 110 is Pk ook nog zeer veel gebruikt.Melbo schreef:Vind het aantal kilometers per liter toch altijd wel het meest fijne om te bekijken hoe (on)zuinig ik gereden heb.RedBill schreef:De enige manier om je WERKELIJKE verbruik goed te meten is door bij elke tankbeurt dat je de tank VOL gooit de dagteller op nul te zetten, en als je weer gaat tanken te kijken hoeveel kilometer je hebt gereden en vervolgens weer VOL te tanken en kijken hoeveel liter erin gaat.
Deel het aantal kilometers door het aantal liter en je hebt het verbruik in aantal kilometer per liter.
Deel vervolgens 100 door dat aantal en je hebt het werkelijke verbruik per 100 kilometer.
Met de Astra de laatste tijd eigenlijk nooit gemeten, maar volgens mij zat ik altijd rond de 1 op 12 ofzo...
@XRD: Je moet wel goed afronden hè? Je verbruik komt uit op 7,874 liter per 100 km. Als je afrond naar 1 decimaal is dat dus 7,9 liter/100 km.
Maar heel nette waarde hoor!
16" velgen maakt trouwens niet uit, als je maar de juiste bandenmaat daarbij hebt. Ik weet dat mijn combi (215/40 R16) slechts 1% van de originele bandenmaat afwijkt. Dat is verwaarloosbaar.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
tja beetje lastig de 1 rijd op vakantie 1 x even om te kijken.. me pa bekijkt het van de Corsa per week dat was laatst 1:19, nogwat. En hij doet dat inderdaad altijd met de voltank-manier.
Maarja GSi is geen auto voor zuinig crossen
@RedBill: En idd dat van die KW/PK, kun je al helemaal nagaan bij de lichtere motoren.. 1.0tjes enzo dan blijven er erg weinig kw's over
Maarja GSi is geen auto voor zuinig crossen
@RedBill: En idd dat van die KW/PK, kun je al helemaal nagaan bij de lichtere motoren.. 1.0tjes enzo dan blijven er erg weinig kw's over
CORSA X1.4SZ
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11176
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- Blitzkrieg
- Oud-Clublid
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 17 dec 2004 17:34
- Locatie: Spijkenisse
- Blitzkrieg
- Oud-Clublid
- Berichten: 261
- Lid geworden op: 17 dec 2004 17:34
- Locatie: Spijkenisse