Lawaai van linksvoor [opgelost]
Lawaai van linksvoor [opgelost]
Al enige tijd hoorde ik van linksvoor een soort 'fwop-fwop-fwop' geluid als ik uitrol. Zaterdag stond mijn auto op de brug en er lijkt een hoogteslag in de linkervoorband te zitten. De velg is dus wel goed rond, het is het rubber dat een uitslag heeft.
Het gaat om een Bridgestone Potenza RE 720, die er nu een jaar omheen ligt (misschien al 40.000 km gelopen, wel nog zo'n 5 mm profiel).
Valt er iets aan zo'n hoogteslag te doen? Overnieuw erop leggen? 'Bijsnijden'? Of is het pech en moet ik gewoon nieuwe banden kopen?
En zijn er dingen die kapot gaan door zo'n hoogteslag, als je er niks aan doet? Ik rij er namelijk al wel een tijdje mee, maar heb geen idee of het kwaad kan/kon.
Het gaat om een Bridgestone Potenza RE 720, die er nu een jaar omheen ligt (misschien al 40.000 km gelopen, wel nog zo'n 5 mm profiel).
Valt er iets aan zo'n hoogteslag te doen? Overnieuw erop leggen? 'Bijsnijden'? Of is het pech en moet ik gewoon nieuwe banden kopen?
En zijn er dingen die kapot gaan door zo'n hoogteslag, als je er niks aan doet? Ik rij er namelijk al wel een tijdje mee, maar heb geen idee of het kwaad kan/kon.
Laatst gewijzigd door Corefest op 20 mar 2008 10:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Heej plug, met mijn achterbanden heb ik meer dan 100.000 gereden...pluggie schreef:40.000 KM????? Met 1 band?????
Kan niet zoveel kwaad, gooi der 2 nieuwe voorbanden onder, opgelost.
Voorbanden zijn vaak na 30.000 op.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Ik rij elke dag zo'n 130/140 km, en dat is 95% b-wegen en snelweg, daar slijt het niet hard van. Als ik de kans krijg doe ik wel een stoplichtsprintje, maar ik hou de auto wel zo onder controle dat de banden niet gaan gillen.
En ja, een C18XEL is ook niet echt een strepentrekker
Maar het kan dus niet zoveel kwaad begrijp ik?
Nieuwe banden is niet zo'n probleem, ik vind het alleen een beetje zonde aangezien ze qua profieldiepte nog wel 40.000 mee kunnen. En ze zien er zo mooi uit... en zijn nergens meer te krijgen
Kijk hier even:
http://www.seat-online.nl/index.php?PHP ... .msg274371
Lijkt er toch op dat vervangen het beste is...
http://www.seat-online.nl/index.php?PHP ... .msg274371
Lijkt er toch op dat vervangen het beste is...
CORSA X1.4SZ
Re: Hoogteslag LV
even bij de bandenboer langs en et verhaal uitleggen, bij vrachtwagens hebben we er ook weleens last van en dan wordt de band op de velg verdraait.Corefest schreef:Valt er iets aan zo'n hoogteslag te doen? Overnieuw erop leggen? 'Bijsnijden'? Of is het pech en moet ik gewoon nieuwe banden kopen?
misschien kunnen ze bij jou ook dan de hoogteslag minder maken
werken is leuk,
laat genoeg over voor je collega's
***Geen IMG toegestaan in onderschrift***
laat genoeg over voor je collega's
***Geen IMG toegestaan in onderschrift***
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Idd, "verhaal van het rollende ei".
Cuppen is meer vaak rubbersoort (afhankelijk van merk en type) ook meerendeels van bandenspanning bijhouden, waardoor rubber meer wil vervormen aan het oppervlak en dat volgt het cuppen al gauw snel..
Cuppen is meer vaak rubbersoort (afhankelijk van merk en type) ook meerendeels van bandenspanning bijhouden, waardoor rubber meer wil vervormen aan het oppervlak en dat volgt het cuppen al gauw snel..
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Enige buiten een nieuwe band, wat natuurlijk het beste is;
Wiel optimaliseren; Dan draai je de band eerst 180graden op de velg
(dus gedeelte wat nu bij ventiel zit , zit dan tegenover ventiel)
balanceren - > minder ?
Evt, 90graden doordraaien
balanceren -> minder ?
Beste combinatie band velg dan uiteindelijk balanceren.
Maar als de hoogteslag er behoorlijk in blijft, band weggooien...
Wiel optimaliseren; Dan draai je de band eerst 180graden op de velg
(dus gedeelte wat nu bij ventiel zit , zit dan tegenover ventiel)
balanceren - > minder ?
Evt, 90graden doordraaien
balanceren -> minder ?
Beste combinatie band velg dan uiteindelijk balanceren.
Maar als de hoogteslag er behoorlijk in blijft, band weggooien...
Ik heb gister op werk de voor- en achterbanden gewisseld, om te zien of dat iets uit zou maken. Ik heb het idee dat het geluid verplaatst is, maar ben er nog niet helemaal zeker van
Probleempje was dat we op werk geen momentsleutel hebben, zodat we ze met de pneumatische draaisleutel vast hebben gezet. Vanochtend dus maar even langs Eef en Huub in Berkel gereden om ze weer los te halen en vast te zetten met de momentsleutel. Werd direct gedaan, service
Als ik erachter ben wat het geluid nu is zal ik het even laten weten!
Probleempje was dat we op werk geen momentsleutel hebben, zodat we ze met de pneumatische draaisleutel vast hebben gezet. Vanochtend dus maar even langs Eef en Huub in Berkel gereden om ze weer los te halen en vast te zetten met de momentsleutel. Werd direct gedaan, service
Als ik erachter ben wat het geluid nu is zal ik het even laten weten!
Vandaag heb ik het volgende uitgeprobeerd; ik heb de 'verdachte' band even gewisseld voor mijn reservewiel.
Resultaat: het geluid is er nog steeds
Wel heb ik nu ontdekt dat het klepperen van de band nog steeds van linksvoor af komt, maar aan de banden of velgen ligt het dus hoogstwaarschijnlijk niet - tenzij m'n voormalige linksachter band ook een hoogteslagje heeft, maar dat lijkt me sterk. Er zit dus iets anders mis in de ophanging, ik heb alleen geen flauw idee waar ik naar moet kijken.
Enig idee waar ik het op zou kunnen laten lossen? Langs een bandenzaak gaan (Profile oid) of beter langs de Opel dealer? En waar zou het aan kunnen liggen? Lagers? Naaf krom? Schokdemper versleten?
Resultaat: het geluid is er nog steeds
Wel heb ik nu ontdekt dat het klepperen van de band nog steeds van linksvoor af komt, maar aan de banden of velgen ligt het dus hoogstwaarschijnlijk niet - tenzij m'n voormalige linksachter band ook een hoogteslagje heeft, maar dat lijkt me sterk. Er zit dus iets anders mis in de ophanging, ik heb alleen geen flauw idee waar ik naar moet kijken.
Enig idee waar ik het op zou kunnen laten lossen? Langs een bandenzaak gaan (Profile oid) of beter langs de Opel dealer? En waar zou het aan kunnen liggen? Lagers? Naaf krom? Schokdemper versleten?
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Nou, het is opgelost geloof ik
Maanden gereden met het geluid, dat niet erger werd maar ook niet goed gelokaliseerd kon worden. Gister heb ik nieuwe banden erop laten zetten, omdat de Michelins die er op zaten wat oud werden (bijna 8 jaar oud volgens productiedatum en zeker 60.000km gelopen, wel nog 4 mm profiel ). Nou, met de Proxes 4 is het geluid helemaal foetsie. Volgens de mensen bij Profile kon het dan ook komen door 'separatie' van de band; er komt dan lucht in het canvas door de veroudering van het materiaal en dit kan je dan horen bij zacht rijden. Ze vertelden dit overigens voordat ik een meter had gereden met de nieuwe banden.
Maanden gereden met het geluid, dat niet erger werd maar ook niet goed gelokaliseerd kon worden. Gister heb ik nieuwe banden erop laten zetten, omdat de Michelins die er op zaten wat oud werden (bijna 8 jaar oud volgens productiedatum en zeker 60.000km gelopen, wel nog 4 mm profiel ). Nou, met de Proxes 4 is het geluid helemaal foetsie. Volgens de mensen bij Profile kon het dan ook komen door 'separatie' van de band; er komt dan lucht in het canvas door de veroudering van het materiaal en dit kan je dan horen bij zacht rijden. Ze vertelden dit overigens voordat ik een meter had gereden met de nieuwe banden.
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Rubber wordt met de tijd gewoon flink harder.
Vooral banden die langzaam slijten zoals je zelf al noemde.
Ik heb onlangs 4 continental sportcontact 1e type vervangen voor 4 nieuwe Pirelli p-zero nero's.
Afrolgeluid is ook totaal weg, wereld van verschil.
En ik rij nu op 1 tank bijna 50km meer dan voorheen.
Vooral banden die langzaam slijten zoals je zelf al noemde.
Ik heb onlangs 4 continental sportcontact 1e type vervangen voor 4 nieuwe Pirelli p-zero nero's.
Afrolgeluid is ook totaal weg, wereld van verschil.
En ik rij nu op 1 tank bijna 50km meer dan voorheen.
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"