stuurbekrachtigingspomp kapot

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

stuurbekrachtigingspomp kapot

Bericht door 2.nullutje »

Hij heeft vandaag de geest gegeven. Hoorde wat geschreeuw onder de motorkap, dus ik kijk... hoorde eerst allemaal geknars/gepiep... daarna zag ik zelf ijzervijzel uit de as komen. Hoe kan ik die pomp makkelijk demonteren, d.w.z. de olie eruit halen?
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

(maar dan wel even nieuwe olie halen bij de dealer!)
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Bericht door Bart(astra) »

Pomp mag nooit droog (zonder olie) lopen !

Dextron II moet erin 1940700 (dacht ik)
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

pomp stond niet droog, dat was het probleem niet. Er zat speling op de as (duidelijk zichtbaar)...

wat zeggen jullie, repareren of vervangen? en HOE vervangen (olie eruit enzo)?
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Mit
forum-gebruiker
Berichten: 348
Lid geworden op: 28 aug 2007 20:14
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mit »

Dat wordt in de tussentijd met veel bochtjes rijden spierballen kweken ;)
Of laat je hem nu even staan totdat het gerepareerd is?
Gebruikersavatar
Rellie opt werk
forum-gebruiker
Berichten: 1713
Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
Locatie: In mn eigen toko

Bericht door Rellie opt werk »

Heb eventueel nog wel een pomp liggen voor je, multi of v snaar.
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.

http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603

Openings tijden

Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

Rellie opt werk schreef:Heb eventueel nog wel een pomp liggen voor je, multi of v snaar.
het is een v-snaar pomp.

vanmorgen trouwens gekeken, gestart en plostseling zag ik dus dit :shock:

...edit fotootjes komen zo... even pc opnieuw opstarten :lol:
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

:? wat is er in godsnaam aan de hand bij mij?? olie spoot eruit!

olie spoot uit een gaatje in de dop van het stuurbekr.olie reservoir!

Nu staat de auto idd stil, totdat hijj weer in orde is!
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9317
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Als in je pomp een aantal draaiende delen kapot is (bijvoorbeeld een éénrichtingklep, en je gaat nu sturen, dan komt de olie die nog in de cilinders zit onder druk te staan. Die olie zoekt dan de weg van de minste weerstand, in dit geval het gaatje in je reservior.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

RedBill schreef:Als in je pomp een aantal draaiende delen kapot is (bijvoorbeeld een éénrichtingklep, en je gaat nu sturen, dan komt de olie die nog in de cilinders zit onder druk te staan. Die olie zoekt dan de weg van de minste weerstand, in dit geval het gaatje in je reservior.
zoiets dacht ik al, maar die pomp... hoe tap ik de olie dan uit het systeem?
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9317
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Slangen loskoppelen van de pomp. Dop van je reservoir af en de zwaartekracht zijn werk laten doen.

Daarna goed doorspoelen. Misschien heeft één van de monteurs hier wel een tip hoe je dat het beste kunt aanpakken.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

pomp is eraf, wat een klotewerk (bewijst maar weer.. goed gereedschap...).
Hoe kan ik controleren of de pomp kapot is en wat er kapot is?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door 2.nullutje op 24 jan 2008 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

oke, pomp zelf losgehaald:

Afbeelding

als ik aan de poelie draai/trek voel ik speling op de as.

Nu zit er achterop een soort borgklemmetje. Met geen mogelijkheid gaat die los. Ik weet ook niet zeker of dit wel een borgklemmetje is. Hoe kan ik bij de as komen?

Afbeelding
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
Rellie opt werk
forum-gebruiker
Berichten: 1713
Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
Locatie: In mn eigen toko

Bericht door Rellie opt werk »

Gewoon die hele pomp weggooien, andere er op en kaar.
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.

http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603

Openings tijden

Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

oke, had net even de sloop gebeld, ze hebben er één voor een 1.6 voor € 75,- met inruil oude pomp. Is dat goed/duur?
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11174
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

das best wel duur ja.
:lol:
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
lemans
forum-gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 okt 2006 15:25
Locatie: Overloon

Bericht door lemans »

Zou 30 euro een mooi bedrag vinden voor zon simpel opel pompje. en die oude maakt de sloop alleen maar oud ijzer van, zal wel niet echt een ruil pomp zijn :P

Niet vergeten systheem te spoelen met 2 ltr olie ofzo, stuurhuizen zijn duur!!! :wink:
Electronica... De beste puzzels!

C20XE met Digi-Dash...
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

ok. mijn poepert wordt dus zwaar uitgerekt na dat bezoekje aan de sloperij? :lol:
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

Dan nuttig ik bij deze dit topic ook gelijk tot het stellen van de volgende nOOb vraag...

Hoe werkt dit pompsysteem precies?

ik snap dat de pomp zelf wordt aangedreven door de krukas, dan pompt hij olie door de slangen. Waar gaat dit heen, hoe wordt deze druk overgebracht naar het stuurmechanisme? :oops:
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9317
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Er zit in je stuurhuis een orbitrol. Voor de werking: Lees dit pdf document maar eens.
Die bepaalt hoeveel olie er naar je stuurcilinders gaat. Door de oliedruk van de stuurbekrachtiging wordt het sturen lichter. Dat even in het kort... De rest is een ingewikkeld hydrostatisch verhaal...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

RedBill schreef:Er zit in je stuurhuis een orbitrol. Voor de werking: Lees dit pdf document maar eens.
Die bepaalt hoeveel olie er naar je stuurcilinders gaat. Door de oliedruk van de stuurbekrachtiging wordt het sturen lichter. Dat even in het kort... De rest is een ingewikkeld hydrostatisch verhaal...
dank je! :wink:
weer wat wijzer.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

nog 1 ding...

dat "doorspoelen".. waarmee doe ik dat, stuurbekr. olie of gewone olie?
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

zo, nieuwe pomp ontvangen (thanks Sander :wink: ) en meteen maar met bloed, zweet, tranen EN regendruppels gemonteerd. Maar hij zit. Meteen nieuwe olie bijgevuld en hij doet het weer perfect.

Afbeelding
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9317
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Mooi man, goed werk.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
smatse
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 573
Lid geworden op: 07 jun 2004 16:19
Locatie: erp

Bericht door smatse »

Waar die smats allemaal niet goed voor is !!! :lol:
get a gsi or die trying.

LEXMAUL powertttttttt.
Plaats reactie