Rest. Astra GSi RedBill - Nooit meer een GSi (03-05-08)
- Rellie opt werk
- forum-gebruiker
- Berichten: 1713
- Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
- Locatie: In mn eigen toko
Had je moeten zeggen, had hem morgen nog kunnen hebben voor 170
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.
http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603
Openings tijden
Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603
Openings tijden
Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
- Rallyastra
- Oud-Clublid
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
- Locatie: Vroomshoop
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9316
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
LOL, Nou ja, anders had ik er ook weer een ritje naar Vriezenveen aan moeten besteden... Scheelt me nu netto niet zo heel erg veel... (op de levertijd na dan).Rallyastra schreef:Ik kan niet ruiken dat jij lekkage hebt, ben geen hond
Volgende keer zal ik weer aan je denken Niels.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9316
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Zow vandaag de radiateur opgehaald. Morgen of zaterdag er even in hangen.
Sven, van het magazijn bij die dealer, is bezig met een V8 Kadett C-Coupe. Dat is ook echt een heel vet project.
Sven, van het magazijn bij die dealer, is bezig met een V8 Kadett C-Coupe. Dat is ook echt een heel vet project.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9316
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Nou, gisteren de radiateur maar even in de auto gehangen. Had nog net even wat meer voeten in de aarde dan ik had ingeschat. Een fotoverslag.
Nadat ik de oude radiateur had losgeschroefd en de koelvloestof netjes via trechtertjes had opgevangen, kon de oude uit het vooronder getild worden. Tijd om de nieuwe radiateur uit de verpakking te halen.
Gloeiende gloeiende, is het nieuwe model anders dan het oude.
Rechts op de foto is te zien dat er ten opzichte van de oude radiateur twee extra aansluitpunten zitten. Deze waren echter niet afgedopt, en stopjes waren ook niet bijgeleverd. Shit.
Dus ik op de fiets gestapt naar de ijzerwarenhandel (ik was blij dat ik vroeg mijn bed uit was want al die zooi is na 1 uur op zaterdag gesloten).
Hadden ze daar de juiste stopjes net niet meer op voorraad. Maat groter wel, maat kleiner wel, maar de juiste niet meer. Omdat de dealer een pleuriseind fietsen is, besloot ik tot een pragmatische aanpak. Verloopnippel erop, en die afgesloten met een eindkap. Toch voldoende ruimte, en dicht is dicht.
Vervolgens de fan van de oude radiateur afgeschroefd en op de nieuwe gemonteerd.
Als laatste de temperatuurmeter overgezet van de oude op de nieuwe.
Toen dat gebeurd was kon het hele zootje weer geplaatst worden. Dat kan gelukkig bij de C20XE net zonder andere delen te hoeven demonteren.
Als laatste detail bleek nog dat de aansluiting van de kleine retourslang van de radiateur naar het reservoir in de nieuwe versie niet meer onder een hoek, maar recht geplaatst is. Dat past op zich wel, maar het vervangen van een lamp voor de linker koplamp wordt er niet gemakkelijker op.
Alles weer correct gemonteerd. Klaar is kees...
En nu voorlopig even geen gedoe meer...
Nadat ik de oude radiateur had losgeschroefd en de koelvloestof netjes via trechtertjes had opgevangen, kon de oude uit het vooronder getild worden. Tijd om de nieuwe radiateur uit de verpakking te halen.
Gloeiende gloeiende, is het nieuwe model anders dan het oude.
Rechts op de foto is te zien dat er ten opzichte van de oude radiateur twee extra aansluitpunten zitten. Deze waren echter niet afgedopt, en stopjes waren ook niet bijgeleverd. Shit.
Dus ik op de fiets gestapt naar de ijzerwarenhandel (ik was blij dat ik vroeg mijn bed uit was want al die zooi is na 1 uur op zaterdag gesloten).
Hadden ze daar de juiste stopjes net niet meer op voorraad. Maat groter wel, maat kleiner wel, maar de juiste niet meer. Omdat de dealer een pleuriseind fietsen is, besloot ik tot een pragmatische aanpak. Verloopnippel erop, en die afgesloten met een eindkap. Toch voldoende ruimte, en dicht is dicht.
Vervolgens de fan van de oude radiateur afgeschroefd en op de nieuwe gemonteerd.
Als laatste de temperatuurmeter overgezet van de oude op de nieuwe.
Toen dat gebeurd was kon het hele zootje weer geplaatst worden. Dat kan gelukkig bij de C20XE net zonder andere delen te hoeven demonteren.
Als laatste detail bleek nog dat de aansluiting van de kleine retourslang van de radiateur naar het reservoir in de nieuwe versie niet meer onder een hoek, maar recht geplaatst is. Dat past op zich wel, maar het vervangen van een lamp voor de linker koplamp wordt er niet gemakkelijker op.
Alles weer correct gemonteerd. Klaar is kees...
En nu voorlopig even geen gedoe meer...
Laatst gewijzigd door RedBill op 06 jan 2008 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Weer lekker bezig geweest dus! Wel apart dat dit nieuwe model niet praktischer (of ongewijzigd) is geworden (extra aansluitpunten zonder dopjes, aansluiting kleine retourslang)
Wel mooi dat je nu in principe alles onder de kap vervangen hebt, heb je dr als het goed is, voorlopig even geen omkijken naar
Wel mooi dat je nu in principe alles onder de kap vervangen hebt, heb je dr als het goed is, voorlopig even geen omkijken naar
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11174
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Die extra aansluitingen hoef je niet af te doppen.
Hoop moeite voor niets
Dat is de koeler voor de automatische transmissie.
Alle radiateurtypes zijn teruggebracht naar een beperkt aantal. Dus deze past ook op een automaat. Nu gebruik je die aansluitingen niet.
Doet niets af aan de werking ervan.
Hoop moeite voor niets
Dat is de koeler voor de automatische transmissie.
Alle radiateurtypes zijn teruggebracht naar een beperkt aantal. Dus deze past ook op een automaat. Nu gebruik je die aansluitingen niet.
Doet niets af aan de werking ervan.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02
je was me net voorLaagvlieger schreef:Die extra aansluitingen hoef je niet af te doppen.
Hoop moeite voor niets
Dat is de koeler voor de automatische transmissie.
Alle radiateurtypes zijn teruggebracht naar een beperkt aantal. Dus deze past ook op een automaat. Nu gebruik je die aansluitingen niet.
Doet niets af aan de werking ervan.
zag ook al dat het 1 van een automaat was
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9316
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Hmpfff, lekker. Maar je snapt hopelijk wel dat ik niet met de gaten open het risico wilde lopen er koelvloeistof in te doen en het er dan lekker uit te laten lopen? Oftewel, dat dit geen domme actie is op zich?Laagvlieger schreef:Die extra aansluitingen hoef je niet af te doppen.
Hoop moeite voor niets
Dat is de koeler voor de automatische transmissie.
Alle radiateurtypes zijn teruggebracht naar een beperkt aantal. Dus deze past ook op een automaat. Nu gebruik je die aansluitingen niet.
Doet niets af aan de werking ervan.
Ach en het heeft me €2,41 gekost aan messing onderdeeltjes en in totaal 2x 5 minuten fietsen.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11174
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- ricardo^gsi
- forum-gebruiker
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 07 nov 2006 21:02
- Locatie: zuidland
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9316
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
How to... Condens in je Astra F door ouderdom verhelpen
How to... Condens in je Astra F (GSi) ten gevolge van ouderdom verhelpen.
Aanleiding
Een veelgehoord probleem bij Astra's F van 10 jaar en ouder is dat er bij nat weer heel veel condensvorming in de auto optreedt. Dat is heel erg vervelend, omdat het het rijcomfort verminderd, maar veel belangrijker: het kan erg gevaarlijke situaties opleveren door slecht zicht. Dit is mijns inziens niet zozeer een "astra kwaaltje" zoals het door velen wel wordt genoemd, het is voornamelijk te wijten aan ouderdom van bepaalde onderdelen.
Nu kan de condensvorming meerdere oorzaken hebben.
- Lekke warmtewisselaar van de kachel, waardoor koelvloeistof in de auto op de vloer komt te staan.
- Gat in de bodemplaat door slecht onderhoud, waardoor water de wagen kan binnendringen.
- Slecht herplaatste afvoergoot onder de parrafaanplaat, na het vervangen van het interieurfilter.
- Verstopte afvoergoten.
- Slecht afdichtend rubber tussen de voorruit en de parrafaanplaat, door ouderdom.
Voor de laatste heb ik een goedkope en effectieve oplossing gemaakt.
Wat heb je nodig:
- Een stevig vel (zwart) karton (Minimaal 400x500 mm) (Verkrijgbaar bij Bruna € 1,00)
- kleeffolie (Verkrijgbaar bij Bruna)
- plakband
Gereedschap:
- Stanleymes
- Potlood
- Liniaal
- Schaar
- Je handen
Bereiken van het interieurfilter
Je interieurfilter bevindt zich onder je parrafaanplaat. Dat is de plaat onder je ruitenwissers. Door ouderdom kan de afdichting tussen je voorruit en de parrafaanplaat niet meer afdoende zijn en kan het water onder de parrafaan doorlekken en op je interieurfilter terecht komen. Er komt hierdoor vochtige lucht in je wagen, en de ruiten zullen beslaan.
Om het interieurfilter te bereiken moet je onder de motorkap het rubber verwijderen dat zich bovenop je schutbord bevindt. Controleer vooraf of de goot goed geplaatst is. Deze dient precies in de V groef te vallen in de parrafaan. Is dat niet het geval, dan kan dat de oorzaak van een vochtig filter zijn.
Als dit rubber verwijderd is kan de afvoergoot verwijderd worden. Dit kan met enig maneouvreerwerk gebeuren zonder de parrafaan te verwijderen.
Dit is gelijk een goed moment om te kijken of het rubber van de goot nog goed is.
Je ziet nu je interieurfilter zitten. Controleer de omgeving op rommel, en verwijder dat, indien aanwezig.
Controleer of je filter vochtig is. Is dat dat het geval (tijdens regenachige perioden) dan heb je waarschijnlijk het beschreven euvel. Is het al een hele tijd droog weer, en heb je op het moment dat je bezig gaat met deze klus geen last van condensvorming, dan zal je filter waarschijnlijk niet nat zijn.
Als je ook het filter verwijderd hebt, dan kijk je de kachel in.
OK, nou kom op met die oplossing
Als eerste heb ik de twee uiteinden van de rubbers van de afvoergoot weer fatsoenlijk vastgeplakt.
Waarschuwing: PABO ALERT!
Wat ik verder heb gedaan, is simpelweg het maken van een kap boven het filter, zodat doorlekkend water in de afvoergoten loopt in plaats van op het filter. De maatvoering komt vrij nauw, omdat er niet heel veel ruimte over is, maar je wel je filter met goed fatsoen wilt kunnen vervangen.
Pak het stuk karton.
Teken de volgende vorm en knip deze uit.
Zorg dat de vouwranden enigszins ingesneden zijn.
Lamineer het stuk karton met de kleeffolie. Doe je dit niet dan zal de werking van korte duur zijn.
Vouw de schuine zijden zo dat ze haaks op de bovenkant staan. Doe hetzelfde met de rand aan de onderzijde.
Plaats wat dubbelzijdige tape, of lijm op de onderzijde van het afdakje, en vouw het grote vlak dubbel.
Zorg vervolgens dat de volgende vorm onstaat en plak deze op de twee achterste hoeken vast.
Maak langs de voorkant nog een stuk wat de beide voorste hoeken op de juiste afstand bij elkaar houdt. De kap is gereed voor plaatsing.
Plaats de kap op de filterbak, met de randen aan de buitenzijde.
Plaats nu je filter, nadat je em hebt laten drogen (of een nieuwe) in de filterbak en klik deze wast met de klemmetjes. Deze klemmetjes zorgen er ook gelijk voor dat de rand die de zijkanten van de kap op juiste afstand houdt geborgd is.
Plaats de goot weer op de juiste wijze en plaats het rubber terug.
Aanleiding
Een veelgehoord probleem bij Astra's F van 10 jaar en ouder is dat er bij nat weer heel veel condensvorming in de auto optreedt. Dat is heel erg vervelend, omdat het het rijcomfort verminderd, maar veel belangrijker: het kan erg gevaarlijke situaties opleveren door slecht zicht. Dit is mijns inziens niet zozeer een "astra kwaaltje" zoals het door velen wel wordt genoemd, het is voornamelijk te wijten aan ouderdom van bepaalde onderdelen.
Nu kan de condensvorming meerdere oorzaken hebben.
- Lekke warmtewisselaar van de kachel, waardoor koelvloeistof in de auto op de vloer komt te staan.
- Gat in de bodemplaat door slecht onderhoud, waardoor water de wagen kan binnendringen.
- Slecht herplaatste afvoergoot onder de parrafaanplaat, na het vervangen van het interieurfilter.
- Verstopte afvoergoten.
- Slecht afdichtend rubber tussen de voorruit en de parrafaanplaat, door ouderdom.
Voor de laatste heb ik een goedkope en effectieve oplossing gemaakt.
Wat heb je nodig:
- Een stevig vel (zwart) karton (Minimaal 400x500 mm) (Verkrijgbaar bij Bruna € 1,00)
- kleeffolie (Verkrijgbaar bij Bruna)
- plakband
Gereedschap:
- Stanleymes
- Potlood
- Liniaal
- Schaar
- Je handen
Bereiken van het interieurfilter
Je interieurfilter bevindt zich onder je parrafaanplaat. Dat is de plaat onder je ruitenwissers. Door ouderdom kan de afdichting tussen je voorruit en de parrafaanplaat niet meer afdoende zijn en kan het water onder de parrafaan doorlekken en op je interieurfilter terecht komen. Er komt hierdoor vochtige lucht in je wagen, en de ruiten zullen beslaan.
Om het interieurfilter te bereiken moet je onder de motorkap het rubber verwijderen dat zich bovenop je schutbord bevindt. Controleer vooraf of de goot goed geplaatst is. Deze dient precies in de V groef te vallen in de parrafaan. Is dat niet het geval, dan kan dat de oorzaak van een vochtig filter zijn.
Als dit rubber verwijderd is kan de afvoergoot verwijderd worden. Dit kan met enig maneouvreerwerk gebeuren zonder de parrafaan te verwijderen.
Dit is gelijk een goed moment om te kijken of het rubber van de goot nog goed is.
Je ziet nu je interieurfilter zitten. Controleer de omgeving op rommel, en verwijder dat, indien aanwezig.
Controleer of je filter vochtig is. Is dat dat het geval (tijdens regenachige perioden) dan heb je waarschijnlijk het beschreven euvel. Is het al een hele tijd droog weer, en heb je op het moment dat je bezig gaat met deze klus geen last van condensvorming, dan zal je filter waarschijnlijk niet nat zijn.
Als je ook het filter verwijderd hebt, dan kijk je de kachel in.
OK, nou kom op met die oplossing
Als eerste heb ik de twee uiteinden van de rubbers van de afvoergoot weer fatsoenlijk vastgeplakt.
Waarschuwing: PABO ALERT!
Wat ik verder heb gedaan, is simpelweg het maken van een kap boven het filter, zodat doorlekkend water in de afvoergoten loopt in plaats van op het filter. De maatvoering komt vrij nauw, omdat er niet heel veel ruimte over is, maar je wel je filter met goed fatsoen wilt kunnen vervangen.
Pak het stuk karton.
Teken de volgende vorm en knip deze uit.
Zorg dat de vouwranden enigszins ingesneden zijn.
Lamineer het stuk karton met de kleeffolie. Doe je dit niet dan zal de werking van korte duur zijn.
Vouw de schuine zijden zo dat ze haaks op de bovenkant staan. Doe hetzelfde met de rand aan de onderzijde.
Plaats wat dubbelzijdige tape, of lijm op de onderzijde van het afdakje, en vouw het grote vlak dubbel.
Zorg vervolgens dat de volgende vorm onstaat en plak deze op de twee achterste hoeken vast.
Maak langs de voorkant nog een stuk wat de beide voorste hoeken op de juiste afstand bij elkaar houdt. De kap is gereed voor plaatsing.
Plaats de kap op de filterbak, met de randen aan de buitenzijde.
Plaats nu je filter, nadat je em hebt laten drogen (of een nieuwe) in de filterbak en klik deze wast met de klemmetjes. Deze klemmetjes zorgen er ook gelijk voor dat de rand die de zijkanten van de kap op juiste afstand houdt geborgd is.
Plaats de goot weer op de juiste wijze en plaats het rubber terug.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Leuk idee hobby bob
Maar zuigt je kachel/ventilator niet gewoon het karton op de filter als je hem op het hoogste standje hebt staan ?
En krijgt je zo nog wel genoeg lucht binnen ?
Als het echt goed werkt is het misschien slim om dit van metaal te maken,
zodat het een stuk steviger is en een stuk langer mee zal gaan.
Het is maar een vraag hoor, heb er zelf ook geen verstand van
Maar zuigt je kachel/ventilator niet gewoon het karton op de filter als je hem op het hoogste standje hebt staan ?
En krijgt je zo nog wel genoeg lucht binnen ?
Als het echt goed werkt is het misschien slim om dit van metaal te maken,
zodat het een stuk steviger is en een stuk langer mee zal gaan.
Het is maar een vraag hoor, heb er zelf ook geen verstand van
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9316
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Hij is in dubbel karton en daarna geplastificeerd uitgevoerd en behoorlijk stevig hoor. Zal zeker niet op het filter gezogen worden omdat de ingang aan de voorzijde 25 x 420 mm is. Das een fors aanzuig gat.
Van metaal is al niet meer zo laagdrempelig en goedkoop. Maar had er vanochtend direct al profijt van dat ie alleen maar meer droge lucht naar binnen blaast.
Van metaal is al niet meer zo laagdrempelig en goedkoop. Maar had er vanochtend direct al profijt van dat ie alleen maar meer droge lucht naar binnen blaast.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Mad Driver
- forum-gebruiker
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
- Locatie: Maastricht
- ricardo^gsi
- forum-gebruiker
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 07 nov 2006 21:02
- Locatie: zuidland
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9316
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Nu alle ellende met de C20XE voorbij is, is dan ook eindelijk het moment gekomen om de wagen te laten omkeuren, dus heb ik vandaag de RDW gebeld, en 6 februari om 8:20 uur heb ik een afspraak bij de RDW te Arnhem. Dan is een nieuwe Astra F GSi C20XE geboren.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Mad Driver
- forum-gebruiker
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
- Locatie: Maastricht