Vraag n.a.v. condens-topic bij technisch archief

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Vraag n.a.v. condens-topic bij technisch archief

Bericht door 2.nullutje »

Ik heb toch veel vocht in de auto, vooral zodra de kachel aangaat. Mijn interieurfilter is kurkdroog. er ligt geen vuil/water in de goot. Nu heb je (RedBill) het in het technisch archief over een lekke warmtewisselaar van de kachel. Waar zit deze en is dit eenvoudig (of lastig) te testen? Alvos bedanktos...
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

warmtewisselaar, geen id :wink:

- maar blijft je koelwater wel mooi op peil ?
- vloermatten droog ?
- kofferbak droog in alle hoeken / lekkage bij achterlichten

ik heb ook weleens veel condens in de auto, er zit net een nieuw interieur filter in en de kachel lekt niet.
Het zal wel aan het weer liggen denk ik dan. kachel even vol aan en weg is het.
aangezien het bij jou komt als je de kachel aandoet, zou ik je koelwater eens in de gaten houden
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9326
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Die warmtewisselaar zit achter je middenconsole in je dashboard. Das een forse klus om bij te komen, want je hele dash moet eruit.

Als je koelvloeistof op peil blijft kan dat het probleem eigenlijk niet zijn.

Andere optie kan ook nog zijn dat er teveel vocht via je deuren binnenkomt omdat de folie verwijderd is, bedacht ik me later.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

Ik merk wel regelmatig een lichte koelvloeistofgeur op in de auto, wanneer ik de kachel aanzet. Ik denk zelf dat de deuren wel goed sluiten, dat wil zeggen dat de rubbers goed aansluiten. Alleen heb ik wel met regel/wassen e.d. dat de randen waar de ramen (voorportieren) tegen het vilt zitten bovenaan de ramen, aan de binnenkant wit uitslaan door vocht > dus vocht achterkomt.

Maar ik heb het dus sterk zodra ik de kachel aanzet, hoe harder ik hem zet, des te sneller de ramen wit uitslaan.

Kan ik die eventuele lekkage aan de warmtewisselaar ergens zien? Bijv. vloeistof onder het dashboard, bij de voeteneinden ofzo?
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9326
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Als je wisselaar echt lek is zou er koelvloeistof naar beneden moeten lekken, en inderdaad zou dan aan één van beide zijden de bekleding bij de voeten nat moeten zijn.

De koelvloestof zou er harder uit moeten lopen naarmate de druk in je koelsysteem hoger wordt. (als de motortemperatuur stijgt).
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Bericht door Bart(astra) »

2.nullutje schreef:Ik merk wel regelmatig een lichte koelvloeistofgeur op in de auto, wanneer ik de kachel aanzet. Ik denk zelf dat de deuren wel goed sluiten, dat wil zeggen dat de rubbers goed aansluiten. Alleen heb ik wel met regel/wassen e.d. dat de randen waar de ramen (voorportieren) tegen het vilt zitten bovenaan de ramen, aan de binnenkant wit uitslaan door vocht > dus vocht achterkomt.

Maar ik heb het dus sterk zodra ik de kachel aanzet, hoe harder ik hem zet, des te sneller de ramen wit uitslaan.

Kan ik die eventuele lekkage aan de warmtewisselaar ergens zien? Bijv. vloeistof onder het dashboard, bij de voeteneinden ofzo?
Dit duidt op een lekke "warmtewisselaar" die gewoon kachelradiateur genoemd wordt. En idd wordt het dan links en/of rechts bij de voeten nat/vochtig. Nattigheid ruikt dan zoet, en als je proeft bitter, en weet je zeker dat het koelvloeistof is. Bovendien wordt je voorruit vaak vettig, van koelvloeistof wat er tegen neerslaat.
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
2.nullutje
forum-gebruiker
Berichten: 1699
Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

het is kurkdroog op de bodem bij de voeten (ook onder het verwarmingshuis). binnenkort maar eens naar de opel dealer voor nieuwe raamrubbers (ook die op de binnenkant zitten met dat vilt erop)...
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9326
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

2.nullutje schreef:het is kurkdroog op de bodem bij de voeten (ook onder het verwarmingshuis). binnenkort maar eens naar de opel dealer voor nieuwe raamrubbers (ook die op de binnenkant zitten met dat vilt erop)...
Laat mij dan ook weten wat dat kost, want die moet ik ook nog vernieuwen. Is na mijn restauratie nog niet gebeurd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Plaats reactie