Tikken in de motor....

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Gebruikersavatar
2.0 freak
forum-gebruiker
Berichten: 727
Lid geworden op: 20 nov 2004 09:13
Locatie: spijkenisse

Tikken in de motor....

Bericht door 2.0 freak »

zoals jullie weten heb ik me kop moeten laten reviseren vanwege gebroken distributieriem.nu zit alles weer in elkaar maar wat heb ik nu voor probleempjes gekregen:

1. nog steeds tikken van de motor. hij staat op tijd. zit voldoende olie in(5W40). maar wat is het dan?

2. nog steeds foutcode 94.ik heb gelezen dat het om je hall-sensor gaat. dat is tog dat stekkertje op je onstekingsunit? ik heb me oude ontsteking vervangen door een andere die wel een goed stekkertje heeft want de mijne was niet helemaal lekker meer.zou het ergens anders in kunnen zitten?
Irmscher Promoteam
Ex astra Promoteam

VENI....VIDI....VICI
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Tikken...hoeveel heeft ie gedraait sinds de opbouw?
Olie...waarom 5W40?
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
2.0 freak
forum-gebruiker
Berichten: 727
Lid geworden op: 20 nov 2004 09:13
Locatie: spijkenisse

Bericht door 2.0 freak »

hij heeft al een tijdje gedraaid om de thermostaat open te zetten dus hij is al flink goed warm geworden. heb er ook al een paar x mee gereden.

waarom die olie? dat werd voorgeschreven door het handboek van de desbetreffende olie. zou die TE dun zijn waardoorhet tikken komt?
Irmscher Promoteam
Ex astra Promoteam

VENI....VIDI....VICI
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Bericht door Theo Gsi »

Ik denk dat je hydrolische klepstoters teweinig olie krijgen waar door ze gaan tikken, ik gebruik altijd 10w40.. Ik weet niet wat de meeste hier zeggen over die dikte van olie?
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Je hebt toen nieuwe stoters van me gekocht geloof ik he ? Nieuwe stoters tikken altijd de eerste tijd tot de ingelopen zijn. Anders 10W40 olie er op gooien.
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

ow kijk. Nieuwe stoters. Kwestie van inlopen.
En ik blijf erbij.....10W40.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
2.0 freak
forum-gebruiker
Berichten: 727
Lid geworden op: 20 nov 2004 09:13
Locatie: spijkenisse

Bericht door 2.0 freak »

ja klopt niels die heb ik bij jou gehaald. ik heb er nu bijna een tank meegereden. hoelang duurt dat ongeveer dat inrijden?
er kan niets kapot gaan tog? voordat de boel weer uitelkaar moet :(
zou het dan erg verschil zijn die 5w40 en 10w40?
Irmscher Promoteam
Ex astra Promoteam

VENI....VIDI....VICI
Gebruikersavatar
GSI-Sneek
forum-gebruiker
Berichten: 186
Lid geworden op: 28 jul 2006 16:04
Locatie: Sneek

Bericht door GSI-Sneek »

2.0 freak schreef:ja klopt niels die heb ik bij jou gehaald. ik heb er nu bijna een tank meegereden. hoelang duurt dat ongeveer dat inrijden?
er kan niets kapot gaan tog? voordat de boel weer uitelkaar moet :(
zou het dan erg verschil zijn die 5w40 en 10w40?
denk t niet
mijn auto was laats voor de grote buert bij een vakgarage
hebbe ze ook 5w40 er in gedaan

ga er vanuit dat ze daar verstand van hebben 8)
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

ik heb ook nieuwe stoters, maandje of 5 geleden bij niels gedaan
10w40 erin zoals altijd

tikte heel ffies., maar eigelijk na enkele kilometertjes niet meer
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
2.0 freak
forum-gebruiker
Berichten: 727
Lid geworden op: 20 nov 2004 09:13
Locatie: spijkenisse

Bericht door 2.0 freak »

okeej ik ga er vrijdag even nieuwe olie in gooien en dan moet het goedkomen denk ik....

nu alleen nog die foutcode 94....wat zou dat kunnen zijn?
Irmscher Promoteam
Ex astra Promoteam

VENI....VIDI....VICI
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

GSI-Sneek schreef:
2.0 freak schreef:
ga er vanuit dat ze daar verstand van hebben 8)
Nou schijnbaar niet!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Melbo
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 07 jul 2004 10:36
Locatie: Terneuzen

Bericht door Melbo »

Sinds ik mijn Astra'tje heb heeft hij 2 Opel-dealers bezocht en die hebben er beide 5w40 ingegooid. Moet zeggen dat ik hem er wel lekkerder op vind draaien! Tikte gelijk een stuk minder en verder nooit problemen mee gehad.

Misschien dat het voor olielekkages wel beter is om 10w40 erin te doen, omdat de pakkingen daarop ontwikkelt zijn?
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Zal je nog sterker vertellen, tis afhankelijk van de staat van je motor. Mijn gsi knikkerde ik altijd 15W40 in, deed ik puur omdat de motor olie ok het circuit altijd zo knetter heet werd, hoe heter hoe dunner als het te heet word smeert het niet goed meer. Normaal gesproken gooi ik er altijd 10w40 in ! wel goed spul uiteraard van valvoline of shell. Maar ik heb op sommige ook wel 0w40 gegooid. Motor die gaar is zal eerder olie gaan zuipen met een dunne olie als een dikke.
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
Gebruikersavatar
bobosocka
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 305
Lid geworden op: 20 mar 2003 19:42
Locatie: Den Haag

Bericht door bobosocka »

5W40 en 10W40 is in warme toestand toch even dik. Alleen in koude toestand is die 5W40 iets dunner. getal voor de W is toch in koude toestand en na de W in warme toestand.
Gebruikersavatar
Delax80
forum-gebruiker
Berichten: 1274
Lid geworden op: 19 apr 2005 11:03
Locatie: Noord Nederland

Bericht door Delax80 »

ik heb altijd 10w40 erin. miss maakt het idd niet zoveel uit maar id wat marcel zegt zit er orgineel ook 10w in. en lijkt iets dikkere olie me wel goed:P ook al kan ik niet zeggen waarom :lol:

bij mij tikt de motor 5 seconde....daarna niet meer. gebruik 10w40 vol syntheet van Valvoline
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3763
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

Gaat om slijtage.
Castrol 10W60 slijt bij onze motoren het minst. Erna 10W40, 0W40 en 5W40 geven al meer slijtage.
En ja daar is onderzoek naar gedaan. 30 kantjes zelfs.

Dealer gooit overal eenheids 5W40 in.

Overigens is het slecht voor een motor om verschillende olieen door
mekaar te gebruiken. Dus eerst een syntheet, erna weer een half syntheet etc. Verder schijnt een langere tijd stilstaan met een synthetische olie slechter te zijn dan met een niet syntheet.
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3763
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

bobosocka schreef:5W40 en 10W40 is in warme toestand toch even dik.
Helemaal correct. Eerste is 'winterklasse', 2e is 'zomerklasse'.
Eerste is viscositeit bij koude temperatuur, 2e in warme toestand.
Gebruikersavatar
JW
forum-gebruiker
Berichten: 568
Lid geworden op: 19 okt 2006 11:18
Locatie: Doetinchem

Bericht door JW »

Is toch een bekend kwaaltje? Mijn motor tikt ook aardig... dacht dat het de klepstoters waren.
C20XE '94
Gebruikersavatar
2.0 freak
forum-gebruiker
Berichten: 727
Lid geworden op: 20 nov 2004 09:13
Locatie: spijkenisse

Bericht door 2.0 freak »

pluggie schreef:Gaat om slijtage.
Castrol 10W60 slijt bij onze motoren het minst. Erna 10W40, 0W40 en 5W40 geven al meer slijtage.
En ja daar is onderzoek naar gedaan. 30 kantjes zelfs.
vriend van me adviseerde me ook castrol RS 10w60. het is dan wel dure olie maar wel super goed. en wat je zegt plug er is inderdaad onderzoek naar gedaan.
Irmscher Promoteam
Ex astra Promoteam

VENI....VIDI....VICI
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Een minder klantvriendelijke dealer doet er 5W30 in, das voor de nieuwe Opels.
Das een longlife olie.

Wij hebben daarnaast ook gewoon 10W40 voor de pre 2001 Opels.
Dan betalen die mensen zich niet scheel aan de olie waar ze toch geen profijt van hebben.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
astra 1.8
forum-gebruiker
Berichten: 107
Lid geworden op: 26 sep 2007 20:55
Locatie: Twente

Bericht door astra 1.8 »

Waarom een 10W60 erin, als standaard voorgeschreven wordt om er een 10W40 in te doen.
Als de motor op bedrijfstemperatuur is, moet de olie een bepaalde vloeibaarheid/dikte hebben, een ..W40 en een ..W60 zit dan behoorlijk verschil in.

Dat een ..W60 minder hard slijt is logischer omdat de smeerfilm dikker is, bijkomend gevolg is dat de motor "zwaarder" draait (meer inwendige wrijving).
Pas als je van plan bent om met een motor het circuit op te gaan (en je olie dus warmer wordt) moet je er een andere olie in flikkeren, anders houd het lekker bij origineel.
En het ene merk olie is niet beter als een ander merk, het gaat om de kwalificaties. Dus welk merk je neemt boeit geen fuck, zolang het maar een betrouwbare olie is en niet een zelf gestookt brouwsel...
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3763
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

astra 1.8 schreef: Dat een ..W60 minder hard slijt is logischer omdat de smeerfilm dikker is, bijkomend gevolg is dat de motor "zwaarder" draait (meer inwendige wrijving).
...
zolang het maar een betrouwbare olie is en niet een zelf gestookt brouwsel...
Wat meer leesvoer:

http://www.8200rpm.com/forum/read.php?f=2&i=3113&t=3113
Gebruikersavatar
ricardo^gsi
forum-gebruiker
Berichten: 314
Lid geworden op: 07 nov 2006 21:02
Locatie: zuidland

Bericht door ricardo^gsi »

ik heb ook castrol edge 10w60 motorsport in me wage zitte

maarja das ook geen c20xe maar een let en ook geen standaart motor meer
maar dit werd mij aan bevolen :wink:
calibra doet et weer!!!
Gebruikersavatar
2.0 freak
forum-gebruiker
Berichten: 727
Lid geworden op: 20 nov 2004 09:13
Locatie: spijkenisse

Bericht door 2.0 freak »

nou de 10W40 zit erin. maar ik hoor nog steeds getik!!!
wat zou het dan kunnen zijn? moet ik dan tog iets van 10W50 ofzo erin gooien dat ie wat dikker is bij warme toestand? en gaat er niets kapot zo?
Irmscher Promoteam
Ex astra Promoteam

VENI....VIDI....VICI
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Gissen kan ook lang duren... misschien handiger om even langs Ricardo te rijden.
Die heeft tenslotte ervaring als monteur.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Plaats reactie