Tikken in de motor....
Tikken in de motor....
zoals jullie weten heb ik me kop moeten laten reviseren vanwege gebroken distributieriem.nu zit alles weer in elkaar maar wat heb ik nu voor probleempjes gekregen:
1. nog steeds tikken van de motor. hij staat op tijd. zit voldoende olie in(5W40). maar wat is het dan?
2. nog steeds foutcode 94.ik heb gelezen dat het om je hall-sensor gaat. dat is tog dat stekkertje op je onstekingsunit? ik heb me oude ontsteking vervangen door een andere die wel een goed stekkertje heeft want de mijne was niet helemaal lekker meer.zou het ergens anders in kunnen zitten?
1. nog steeds tikken van de motor. hij staat op tijd. zit voldoende olie in(5W40). maar wat is het dan?
2. nog steeds foutcode 94.ik heb gelezen dat het om je hall-sensor gaat. dat is tog dat stekkertje op je onstekingsunit? ik heb me oude ontsteking vervangen door een andere die wel een goed stekkertje heeft want de mijne was niet helemaal lekker meer.zou het ergens anders in kunnen zitten?
Irmscher Promoteam
Ex astra Promoteam
VENI....VIDI....VICI
Ex astra Promoteam
VENI....VIDI....VICI
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
hij heeft al een tijdje gedraaid om de thermostaat open te zetten dus hij is al flink goed warm geworden. heb er ook al een paar x mee gereden.
waarom die olie? dat werd voorgeschreven door het handboek van de desbetreffende olie. zou die TE dun zijn waardoorhet tikken komt?
waarom die olie? dat werd voorgeschreven door het handboek van de desbetreffende olie. zou die TE dun zijn waardoorhet tikken komt?
Irmscher Promoteam
Ex astra Promoteam
VENI....VIDI....VICI
Ex astra Promoteam
VENI....VIDI....VICI
- Rallyastra
- Oud-Clublid
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
- Locatie: Vroomshoop
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
denk t niet2.0 freak schreef:ja klopt niels die heb ik bij jou gehaald. ik heb er nu bijna een tank meegereden. hoelang duurt dat ongeveer dat inrijden?
er kan niets kapot gaan tog? voordat de boel weer uitelkaar moet
zou het dan erg verschil zijn die 5w40 en 10w40?
mijn auto was laats voor de grote buert bij een vakgarage
hebbe ze ook 5w40 er in gedaan
ga er vanuit dat ze daar verstand van hebben
C20XE powerrrr
www.north-tuning-projects.com
www.north-tuning-projects.com
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Sinds ik mijn Astra'tje heb heeft hij 2 Opel-dealers bezocht en die hebben er beide 5w40 ingegooid. Moet zeggen dat ik hem er wel lekkerder op vind draaien! Tikte gelijk een stuk minder en verder nooit problemen mee gehad.
Misschien dat het voor olielekkages wel beter is om 10w40 erin te doen, omdat de pakkingen daarop ontwikkelt zijn?
Misschien dat het voor olielekkages wel beter is om 10w40 erin te doen, omdat de pakkingen daarop ontwikkelt zijn?
- Rallyastra
- Oud-Clublid
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
- Locatie: Vroomshoop
Zal je nog sterker vertellen, tis afhankelijk van de staat van je motor. Mijn gsi knikkerde ik altijd 15W40 in, deed ik puur omdat de motor olie ok het circuit altijd zo knetter heet werd, hoe heter hoe dunner als het te heet word smeert het niet goed meer. Normaal gesproken gooi ik er altijd 10w40 in ! wel goed spul uiteraard van valvoline of shell. Maar ik heb op sommige ook wel 0w40 gegooid. Motor die gaar is zal eerder olie gaan zuipen met een dunne olie als een dikke.
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !
0546-562109
0546-562109
Gaat om slijtage.
Castrol 10W60 slijt bij onze motoren het minst. Erna 10W40, 0W40 en 5W40 geven al meer slijtage.
En ja daar is onderzoek naar gedaan. 30 kantjes zelfs.
Dealer gooit overal eenheids 5W40 in.
Overigens is het slecht voor een motor om verschillende olieen door
mekaar te gebruiken. Dus eerst een syntheet, erna weer een half syntheet etc. Verder schijnt een langere tijd stilstaan met een synthetische olie slechter te zijn dan met een niet syntheet.
Castrol 10W60 slijt bij onze motoren het minst. Erna 10W40, 0W40 en 5W40 geven al meer slijtage.
En ja daar is onderzoek naar gedaan. 30 kantjes zelfs.
Dealer gooit overal eenheids 5W40 in.
Overigens is het slecht voor een motor om verschillende olieen door
mekaar te gebruiken. Dus eerst een syntheet, erna weer een half syntheet etc. Verder schijnt een langere tijd stilstaan met een synthetische olie slechter te zijn dan met een niet syntheet.
vriend van me adviseerde me ook castrol RS 10w60. het is dan wel dure olie maar wel super goed. en wat je zegt plug er is inderdaad onderzoek naar gedaan.pluggie schreef:Gaat om slijtage.
Castrol 10W60 slijt bij onze motoren het minst. Erna 10W40, 0W40 en 5W40 geven al meer slijtage.
En ja daar is onderzoek naar gedaan. 30 kantjes zelfs.
Irmscher Promoteam
Ex astra Promoteam
VENI....VIDI....VICI
Ex astra Promoteam
VENI....VIDI....VICI
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Een minder klantvriendelijke dealer doet er 5W30 in, das voor de nieuwe Opels.
Das een longlife olie.
Wij hebben daarnaast ook gewoon 10W40 voor de pre 2001 Opels.
Dan betalen die mensen zich niet scheel aan de olie waar ze toch geen profijt van hebben.
Das een longlife olie.
Wij hebben daarnaast ook gewoon 10W40 voor de pre 2001 Opels.
Dan betalen die mensen zich niet scheel aan de olie waar ze toch geen profijt van hebben.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Waarom een 10W60 erin, als standaard voorgeschreven wordt om er een 10W40 in te doen.
Als de motor op bedrijfstemperatuur is, moet de olie een bepaalde vloeibaarheid/dikte hebben, een ..W40 en een ..W60 zit dan behoorlijk verschil in.
Dat een ..W60 minder hard slijt is logischer omdat de smeerfilm dikker is, bijkomend gevolg is dat de motor "zwaarder" draait (meer inwendige wrijving).
Pas als je van plan bent om met een motor het circuit op te gaan (en je olie dus warmer wordt) moet je er een andere olie in flikkeren, anders houd het lekker bij origineel.
En het ene merk olie is niet beter als een ander merk, het gaat om de kwalificaties. Dus welk merk je neemt boeit geen fuck, zolang het maar een betrouwbare olie is en niet een zelf gestookt brouwsel...
Als de motor op bedrijfstemperatuur is, moet de olie een bepaalde vloeibaarheid/dikte hebben, een ..W40 en een ..W60 zit dan behoorlijk verschil in.
Dat een ..W60 minder hard slijt is logischer omdat de smeerfilm dikker is, bijkomend gevolg is dat de motor "zwaarder" draait (meer inwendige wrijving).
Pas als je van plan bent om met een motor het circuit op te gaan (en je olie dus warmer wordt) moet je er een andere olie in flikkeren, anders houd het lekker bij origineel.
En het ene merk olie is niet beter als een ander merk, het gaat om de kwalificaties. Dus welk merk je neemt boeit geen fuck, zolang het maar een betrouwbare olie is en niet een zelf gestookt brouwsel...
Wat meer leesvoer:astra 1.8 schreef: Dat een ..W60 minder hard slijt is logischer omdat de smeerfilm dikker is, bijkomend gevolg is dat de motor "zwaarder" draait (meer inwendige wrijving).
...
zolang het maar een betrouwbare olie is en niet een zelf gestookt brouwsel...
http://www.8200rpm.com/forum/read.php?f=2&i=3113&t=3113
- ricardo^gsi
- forum-gebruiker
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 07 nov 2006 21:02
- Locatie: zuidland
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente