Rellie's toko topic !!!!!!!!!!!!!!!

Van alles en nog wat. (General Bullshit)
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Paintballer schreef:
Laagvlieger schreef:
Correctie:

De secundaire luchtinjectie moet afgesloten worden. EGR blijft bestaan.
Wat is hier het nut of voordeel van????Ik hoor wel meer mensen die zeggen dat ze de EGR afsluiten of zoals Laag dan nu zegt "de secundaire luchtinjectie",maar wat doet dit met je motor verders????
Dat zijn 2 verschillende dingen hoor.
EGR is een gestuurde terugvoer van uitlaatgassen naar de inlaat van de motor (millieu).
Sec. Lucht.inj. is een luchtpomp die bij koude motor lucht in de uitlaat blaast om de kat sneller op temperatuur te krijgen.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Bericht door Theo Gsi »

Laagvlieger schreef:
Paintballer schreef:
Laagvlieger schreef:
Correctie:

De secundaire luchtinjectie moet afgesloten worden. EGR blijft bestaan.
Wat is hier het nut of voordeel van????Ik hoor wel meer mensen die zeggen dat ze de EGR afsluiten of zoals Laag dan nu zegt "de secundaire luchtinjectie",maar wat doet dit met je motor verders????

EGR is een gestuurde terugvoer van uitlaatgassen naar de inlaat van de motor (millieu).
.
Dus je moet de EGR zien als een redement werking..Soort HR ketel achtig iets!
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Gebruikersavatar
Paintballer
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 823
Lid geworden op: 27 jan 2005 17:54
Locatie: Hilversum

Bericht door Paintballer »

Laagvlieger schreef:
Dat zijn 2 verschillende dingen hoor.
EGR is een gestuurde terugvoer van uitlaatgassen naar de inlaat van de motor (millieu).
Sec. Lucht.inj. is een luchtpomp die bij koude motor lucht in de uitlaat blaast om de kat sneller op temperatuur te krijgen.

Ok aha,maar wat heb de EGR klep afsluiten voor zin dan??Heeft dat een voordeel???
Paintverkoper in een verfzakie!!
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

EGR heeft alleen maar nadelen.
Heeft nix met rendement te maken Theo.

Aflsutien heeft als vorodeel dat je geen voeze uitlaatgassen in het inlaattraject van je motor komt. En misschien iets beter presteren in deellast zonder EGR.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Bericht door Theo Gsi »

Ja maar als je uitlaatgassen weer je motor in gaan dan heb je redement omdat het opnieuw wordt gebruikt toch?
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

neej. wat voor rendement haal je uit al verbrande zooi?
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Paintballer
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 823
Lid geworden op: 27 jan 2005 17:54
Locatie: Hilversum

Bericht door Paintballer »

Laagvlieger schreef:EGR heeft alleen maar nadelen.
Heeft nix met rendement te maken Theo.

Aflsutien heeft als vorodeel dat je geen voeze uitlaatgassen in het inlaattraject van je motor komt. En misschien iets beter presteren in deellast zonder EGR.
Ok dus dat zou ik dus ooit nog is kunne laten doen mocht het nodig zijn,dank voor de info Marcel!!! :thumbsup:
Paintverkoper in een verfzakie!!
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Niet zo snel!!!
X20XEV's laten zich niet zo makkelijk foppen.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Bericht door Theo Gsi »

wat voor redement haal je uit verbrandings lucht vd ketel ?
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Tis een auto. geen ketel.

Tis puur miliuetechisch.
Meer hoef je niet te weten.
gaat erom dat met egr de verbrandingstemperatuur daalt en de Nox uitstoot minder wordt.

Rendement wordt er echt niet beter van.
Nieuwe motoren zijn vaak ook gewoon weer EGR loos.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Paintballer
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 823
Lid geworden op: 27 jan 2005 17:54
Locatie: Hilversum

Bericht door Paintballer »

Laagvlieger schreef:Niet zo snel!!!
X20XEV's laten zich niet zo makkelijk foppen.
Haha ok nou was het ook niet gelijk van plan hoor!!Had het alleen wel vaker gelezen en wist niet wat het nut ervan was dus was is nieuwsgierig!!
Paintverkoper in een verfzakie!!
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Bericht door Theo Gsi »

Laagvlieger schreef:Tis een auto. geen ketel.

Tis puur miliuetechisch.
Meer hoef je niet te weten.
gaat erom dat met egr de verbrandingstemperatuur daalt en de Nox uitstoot minder wordt.

Rendement wordt er echt niet beter van.
Nieuwe motoren zijn vaak ook gewoon weer EGR loos.
Ja dus het zelfde principe ;)
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Laten w ehet zo zeggen.

Ik weet niets van ketels.
Jij weet niets van auto's!

Welteruste!
mzzl!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Paintballer
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 823
Lid geworden op: 27 jan 2005 17:54
Locatie: Hilversum

Bericht door Paintballer »

Laagvlieger schreef:Laten w ehet zo zeggen.

Ik weet niets van ketels.
Jij weet niets van auto's!

Welteruste!
mzzl!

:lol: :lol:
Paintverkoper in een verfzakie!!
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Bericht door Theo Gsi »

jij meent dat ik niks van auto's weet, maar door dit forum te bevragen en te besnuffelen weet ik wel degelijk iets van auto's ;)

trusteeee
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3763
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

Theo Gsi schreef:Ja maar als je uitlaatgassen weer je motor in gaan dan heb je redement omdat het opnieuw wordt gebruikt toch?
Zit nie zoveel zuurstof in uitlaatgassen. Wel hoop zooi.

Tis idd net een kachel.
Gebruikersavatar
vizier
forum-gebruiker
Berichten: 1497
Lid geworden op: 13 nov 2006 00:19
Locatie: Twente

Bericht door vizier »

voor de X25XE motor in de vectra-B

Naast de rechter veerpoot zit de EGR (aan het inlaat geprutst).

rond ding met een stekker erop.

voordelen van het afdoppen:

* minder vervuiling van het inlaat
* soepelere motorloop bij halflast
* minder storings gevoelig.

Afdoppen:

* demonteer de EGR (dmv 2 torkx bouten los te draaien)
* maak een plaatje op maat van de voet van de EGR
* maak daar de boutgaten in van de egr (rest laat je dicht)
* plaats de EGR met plaatje ertussen op zijn plaats
* draai de torkx bouten weer vast
* vergeet niet de stekker er op de egr te plaatsen.


Willem

Afbeelding

Afbeelding
p.s. bij andere motoren kan het ook mogenlijk zijn om de EGR af te doppen.

bijv:
X16SZ / X16SZR:

EGR zit tussen klepdeksel en inlaat.

afdoppen op dezelfde wijze als V6

X18XE / X20XEV / X22XE

EGR rechts van het klepdeksel.

kan op zelfde wijze als V6

maar kan ook hoofd aanvoerslangetje afdoppen (Vacuum)

Willem
heb het zelf nog niet gedaan, maar gaat wel gebeuren
Life is a Game -> Enjoy :)

Astra GSi 3.2V6

VFR 800fi (800ccV4)
Gebruikersavatar
Rellie opt werk
forum-gebruiker
Berichten: 1713
Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
Locatie: In mn eigen toko

Bericht door Rellie opt werk »

Theo Gsi schreef:jij meent dat ik niks van auto's weet, maar door dit forum te bevragen en te besnuffelen weet ik wel degelijk iets van auto's ;)

trusteeee

Moet je niet te eigenwijs zijn om wat aan te nemen, ik heb altijd gelijk en zo niet dan verbeterd marcel mij :lol:
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.

http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603

Openings tijden

Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

pluggie schreef:
Theo Gsi schreef:Ja maar als je uitlaatgassen weer je motor in gaan dan heb je redement omdat het opnieuw wordt gebruikt toch?
Zit nie zoveel zuurstof in uitlaatgassen. Wel hoop zooi.

Tis idd net een kachel.
Precies, en een motor presteert alleen bétér met schone gassen aka zuurstof ipv reeds vervuilde uitlaatgassen.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Rellie opt werk
forum-gebruiker
Berichten: 1713
Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
Locatie: In mn eigen toko

Bericht door Rellie opt werk »

Bij een Kachel is beter omdat voorverwarmde lucht sneller weer op temparatuur is als nieuwe verse lucht. Maar goed gooi maar eens as op je houtvuurtje dat wil netzo goed branden als uitlaatgassen.
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.

http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603

Openings tijden

Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9326
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Beste Theo, om bovenstaande even voor je samen te vatten:

De reden waarom het retourwater van de kachel bij een HR ketel via een cirkulatiesysteem eerst door de hete uitlaatgaslucht wordt geleid (let wel, dat is een gescheiden systeem) is om het retourwater voordat het door het primaire verhittingsdeel gaat, al weer op hogere temperatuur te brengen zodat er minder energie verspild wordt. De gassen worden niet nogmaals door het verbrandingsproces heen geleid.

Bij de EGR is dat wel het geval met als ENIGE voordeel: de uitstoot van NOx en andere slechte deeltjes gaat omlaag. Dat moet van de milieufreaks. Voor het vermogen (en dus het rendement) van de motor is het alleen maar nadelig.
Laatst gewijzigd door RedBill op 02 nov 2007 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Maartje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 840
Lid geworden op: 20 jul 2003 23:30
Locatie: Losser

Bericht door Maartje »

Theo Gsi schreef:jij meent dat ik niks van auto's weet, maar door dit forum te bevragen en te besnuffelen weet ik wel degelijk iets van auto's ;)

trusteeee
Jonge, jij leest hier pas mee sinds 2007. Ik al vanaf 2003 en ik weet ook nog lang niet zoveel van auto's :? .
Jij beweert dus eigenlijk gewoon dat jij in een paar maand op dit forum mee te lezen, net zo veel weet van auto's als iemand die er een jarenlange opleiding voor heeft gehad en nu nog steeds telkens cursussen heeft :? .

Wat goed van jou hey :thumbsup: :roll:
Afbeeldingaartje
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Bericht door GrinX »

GrinX geeft Maartje een knuffel :lol: :lol: :lol:
Grtz, GrinX
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Bericht door Theo Gsi »

Maartje schreef:
Theo Gsi schreef:jij meent dat ik niks van auto's weet, maar door dit forum te bevragen en te besnuffelen weet ik wel degelijk iets van auto's ;)

trusteeee
Jonge, jij leest hier pas mee sinds 2007. Ik al vanaf 2003 en ik weet ook nog lang niet zoveel van auto's :? .
Jij beweert dus eigenlijk gewoon dat jij in een paar maand op dit forum mee te lezen, net zo veel weet van auto's als iemand die er een jarenlange opleiding voor heeft gehad en nu nog steeds telkens cursussen heeft :? .

Wat goed van jou hey :thumbsup: :roll:
Jij bent nogal type snel aangebrand?

Ik kan dingen snel opnemen en ik ga niet beter weten, want ik weet het echt niet betr dan marchel hoor, dat zie je me niet schrijven wel dan?
Ik zeg dat ook niet. Ik had de mening dat het ongeveer overeen komt met het redement systeem. dat is blijkbaar niet zo dus weet ik voldoende
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Bericht door Theo Gsi »

Maartje schreef:
Theo Gsi schreef:jij meent dat ik niks van auto's weet, maar door dit forum te bevragen en te besnuffelen weet ik wel degelijk iets van auto's ;)

trusteeee
Jonge, jij leest hier pas mee sinds 2007. Ik al vanaf 2003 en ik weet ook nog lang niet zoveel van auto's :? .
Jij beweert dus eigenlijk gewoon dat jij in een paar maand op dit forum mee te lezen, net zo veel weet van auto's als iemand die er een jarenlange opleiding voor heeft gehad en nu nog steeds telkens cursussen heeft :? .

Wat goed van jou hey :thumbsup: :roll:
Jij bent nogal type snel aangebrand?

Ik kan dingen snel opnemen en ik ga niet beter weten, want ik weet het echt niet betr dan marchel hoor, dat zie je me niet schrijven wel dan?
Ik zeg dat ook niet. Ik had de mening dat het ongeveer overeen komt met het redement systeem. dat is blijkbaar niet zo dus weet ik voldoende
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Plaats reactie