V power tanken?
- Blue Vectra
- Oud-Clublid
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 16 mei 2004 07:25
- Locatie: lelystad
V power tanken?
weten jullie of ik met me astra (C18XEL) bouwjaar 95 ook V power mag tanken??
en zit er ook net als bij een GSI zo'n sensor die het oktaangehalte regelt (klopsensor klopt dat)? of zeg ik nou wat raars
en nu ik toch wat aan het vragen ben, niels heeft me lfr en gasklephuis gereinigd toen ging het lekker , maar nu schommelt me stationair weer het 1ne moment loopt die terug naar 800 toeren en als ik dan weer voor een stoplicht moet wachten loopt die op naar 1500 toeren en zakt dan weer af naar 900/1000 toeren (is een beetje lastig)
wie wil en kan mij daar enige duidelijkheid over verschaffen?
of is me blok aan het dood gaan
alvast thnx
gr. sjaak
en zit er ook net als bij een GSI zo'n sensor die het oktaangehalte regelt (klopsensor klopt dat)? of zeg ik nou wat raars
en nu ik toch wat aan het vragen ben, niels heeft me lfr en gasklephuis gereinigd toen ging het lekker , maar nu schommelt me stationair weer het 1ne moment loopt die terug naar 800 toeren en als ik dan weer voor een stoplicht moet wachten loopt die op naar 1500 toeren en zakt dan weer af naar 900/1000 toeren (is een beetje lastig)
wie wil en kan mij daar enige duidelijkheid over verschaffen?
of is me blok aan het dood gaan
alvast thnx
gr. sjaak
- Rellie opt werk
- forum-gebruiker
- Berichten: 1713
- Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
- Locatie: In mn eigen toko
Je blok is duidelijk aan het dood gaan nee een nieuwe LFR zal waarschijnlijk de oplossing zijn
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.
http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603
Openings tijden
Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603
Openings tijden
Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
- Blue Vectra
- Oud-Clublid
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 16 mei 2004 07:25
- Locatie: lelystad
- Blue Vectra
- Oud-Clublid
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 16 mei 2004 07:25
- Locatie: lelystad
- Blue Vectra
- Oud-Clublid
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 16 mei 2004 07:25
- Locatie: lelystad
- GrinX
- Oud-Clublid
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
- Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
- Contacteer:
V-Power heeft een octaanwaarde van 97.
Aangezien in Nederland alleen 95 en 98 verkocht mag worden, en geen andere benzine verianten heeft Shell de 98 afgeschaft, en onder de noemer V-Power een nieuwe brandstoflijn (naja nieuw) in het leven geroepen.
De hoger je octaan de beter voor de verbranding.
Het kan geen kwaad voor je motor, is zelfs alleen maar beter want je hebt een hogere klopwaarde dus hogere pingelgrens.
Minder kans op pingelen, dus ook minder kans op motorschade.
Pingelen is het resultaat van een onregelmatig of ongecontroleerde verbranding
Als je een LPI installatie monteert heb je een klopwaarde van 120.
Dit is ook weer één van de redenen waarom tuners altijd een hoog octaan gehalte voorschrijven nadat je auto is gechipt.
Motoren met een LPI installatie kunnen daarom ook altijd "beter" getuned worden. (Bekend is dat dit soort motoren ook een stuk korter leven ivm het "droge" mengsel er is bij gas.
De marges van het pingelen worden een stuk lager zodra je auto gechipt is, vandaar dat je na een chippie (bij de meeste tuners) ook standaard RON98 moet tanken ipv 95.
Aangezien in Nederland alleen 95 en 98 verkocht mag worden, en geen andere benzine verianten heeft Shell de 98 afgeschaft, en onder de noemer V-Power een nieuwe brandstoflijn (naja nieuw) in het leven geroepen.
De hoger je octaan de beter voor de verbranding.
Het kan geen kwaad voor je motor, is zelfs alleen maar beter want je hebt een hogere klopwaarde dus hogere pingelgrens.
Minder kans op pingelen, dus ook minder kans op motorschade.
Pingelen is het resultaat van een onregelmatig of ongecontroleerde verbranding
Als je een LPI installatie monteert heb je een klopwaarde van 120.
Dit is ook weer één van de redenen waarom tuners altijd een hoog octaan gehalte voorschrijven nadat je auto is gechipt.
Motoren met een LPI installatie kunnen daarom ook altijd "beter" getuned worden. (Bekend is dat dit soort motoren ook een stuk korter leven ivm het "droge" mengsel er is bij gas.
De marges van het pingelen worden een stuk lager zodra je auto gechipt is, vandaar dat je na een chippie (bij de meeste tuners) ook standaard RON98 moet tanken ipv 95.
Grtz, GrinX
- Blue Vectra
- Oud-Clublid
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 16 mei 2004 07:25
- Locatie: lelystad
- GrinX
- Oud-Clublid
- Berichten: 1363
- Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
- Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
- Contacteer:
Je omschrijft een klopsensor redelijk kort door de bocht.Blue Vectra schreef:dus grinx ik kan gewoon V power tanken...
maar heeft mijn astra nou ook zo'n klopsensor die het oktaangehalte zelf regelt?
Hij ziet niet welk oktaan dat je tankt, maar geeft aan de ECU een signaal door waneer je motor begint te pingelen.
En daar past je ECU dan weer het mengsel / inspuiting / ontsteking op aan.
Grtz, GrinX
- Blue Vectra
- Oud-Clublid
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 16 mei 2004 07:25
- Locatie: lelystad
sorry dat ik het misschien verkeerd heb geschreven/bedoelt, maar ik bedoelde als ik bv overgaat op ron 97 ipv 95 dan word dat toch automatisch geregeld door een bepaalde sensor?GrinX schreef:Je omschrijft een klopsensor redelijk kort door de bocht.Blue Vectra schreef:dus grinx ik kan gewoon V power tanken...
maar heeft mijn astra nou ook zo'n klopsensor die het oktaangehalte zelf regelt?
Hij ziet niet welk oktaan dat je tankt, maar geeft aan de ECU een signaal door waneer je motor begint te pingelen.
En daar past je ECU dan weer het mengsel / inspuiting / ontsteking op aan.
zo'n ding heeft een c18xel toch ook?
ben misschien lastig, maar bedoel het goed
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
@ Sjaak.
Als je gasklephuis WEER vies is, en veel oliesmurri eheeft is het niet goed.
Is het schoon, dan zul je nieuwe LFR moeten hebben.
V-power lost niets op.
Nog even over het klopsensor verhaal:
Het inspuitsysteem zal de onteking steeds later zetten tot hij Pingelt. Dan stelt ie hem terug naar de laatste goede waarde. Hij past zich dus aan op de brandstof. Echter afhankelijk per motortype in hoeverre dat gebeurd.
Een X18XEL is een blok dat is ontworpen voor 95.
C20XE bv is ontworpen voor 98. Die kan de ontsteking dus veel verder verstellen dan bij de Ecotec.
Dus ja hij past zich aan op de brandstof alleen afhankelijk van de constructie van de motor in hoeverre dit kan.
Als je gasklephuis WEER vies is, en veel oliesmurri eheeft is het niet goed.
Is het schoon, dan zul je nieuwe LFR moeten hebben.
V-power lost niets op.
Nog even over het klopsensor verhaal:
Het inspuitsysteem zal de onteking steeds later zetten tot hij Pingelt. Dan stelt ie hem terug naar de laatste goede waarde. Hij past zich dus aan op de brandstof. Echter afhankelijk per motortype in hoeverre dat gebeurd.
Een X18XEL is een blok dat is ontworpen voor 95.
C20XE bv is ontworpen voor 98. Die kan de ontsteking dus veel verder verstellen dan bij de Ecotec.
Dus ja hij past zich aan op de brandstof alleen afhankelijk van de constructie van de motor in hoeverre dit kan.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Blue Vectra
- Oud-Clublid
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 16 mei 2004 07:25
- Locatie: lelystad
ok marcel dus als ik het goed begrijp kan ik beter ron 95 blijven tanken.
ik was gewoon benieuwd of V power geschikt is voor me blokkie
en ga binnenkort weer even afspraak maken bij niels, kan hij gelijk even kijken hoe vies me gasklephuis weer is, mocht dat niet het geval zijn dan een nieuwe LFR
tis gewoon lastig met dat schommelende toerental als je stil staat
ik ben tot nu toe zeer in me nopjes met me astra
ik was gewoon benieuwd of V power geschikt is voor me blokkie
en ga binnenkort weer even afspraak maken bij niels, kan hij gelijk even kijken hoe vies me gasklephuis weer is, mocht dat niet het geval zijn dan een nieuwe LFR
tis gewoon lastig met dat schommelende toerental als je stil staat
ik ben tot nu toe zeer in me nopjes met me astra
- Blue Vectra
- Oud-Clublid
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 16 mei 2004 07:25
- Locatie: lelystad
- Blue Vectra
- Oud-Clublid
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 16 mei 2004 07:25
- Locatie: lelystad
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
-
- Moderator
- Berichten: 7839
- Lid geworden op: 01 nov 2006 21:09
- Auto('s): 1994 Opel Astra GSi 16v
- Locatie: Brabant
Heb ook een testje gedaan. Was wel benieuwd.Theo Gsi schreef:Heb ook ooit paar keer v knouwer getankt, merkt er geen zak van.
De eerste keer van 95 naar vpower merk je het idd alleen in je portemonee. Het is dan natuurlijk geen goeie test om maar 1x vpower te tanken, dus ik heb het gewoon een paar maandjes gedaan. Merkte er toen vrij weinig van, moet ik eerlijk zeggen.
Echter toen ik er weer 95 in gooide, merkte ik in eens wel weer een verschil. Het leek en ik benadruk dat het voor mij leek, dat het blok op vpower gewoon wat soepeler en fijner liep. Echter omdat de brandstofkosten dan helemaal de pan uit gingen rijzen, ben ik weer terug naar 95 gegaan. En van de shell hier rijdt die ook best op eigenlijk, in tegenstelling tot de 95 van een lokale Tango
When J. Robert Oppenheimer said "I have become death, the destroyer of worlds", he wasn't referring to the atomic bomb. He was referring to the Chuck Norris Halloween costume he was wearing.
______________________________________
With great power...comes great responsibility
______________________________________
With great power...comes great responsibility
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
- Mad Driver
- forum-gebruiker
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
- Locatie: Maastricht
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- Mad Driver
- forum-gebruiker
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
- Locatie: Maastricht
ik vind gewoon dat BP goeie brandstof levert....en bpultimate is ook goedkoper als bijv. esso 98, terwijl het ook 98is.
nee het is ook geen wondermiddel....maar na het uitproberen van een aantal 98 brandstoffen vind ik bp toch het lekkerste rijden.
Maar kan me voorstellen dat dat per persoon en per auto verschilt.
Zal ook te maken hebben met de staat van de blok denk ik.
nee het is ook geen wondermiddel....maar na het uitproberen van een aantal 98 brandstoffen vind ik bp toch het lekkerste rijden.
Maar kan me voorstellen dat dat per persoon en per auto verschilt.
Zal ook te maken hebben met de staat van de blok denk ik.
C18XE
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!
KOK Promoteam:D
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!
KOK Promoteam:D
Esso heeft een octaangetal van 100 alleen mag dat in nederland niet onder dat getal verkocht worden. Ga maar bij de oosterburen kijkenMad Driver schreef:ik vind gewoon dat BP goeie brandstof levert....en bpultimate is ook goedkoper als bijv. esso 98, terwijl het ook 98is.
nee het is ook geen wondermiddel....maar na het uitproberen van een aantal 98 brandstoffen vind ik bp toch het lekkerste rijden.
Maar kan me voorstellen dat dat per persoon en per auto verschilt.
Zal ook te maken hebben met de staat van de blok denk ik.
daar mag het weer wel. 1 Europa? ja,ja.
Soms zullen de verschillen misschien wel een klein beetje merkbaar zijn,
maar de meeste vermogenswinsten en soepelere motorprestaties zitten allemaal in ons koppie.
- Mad Driver
- forum-gebruiker
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
- Locatie: Maastricht
ik beweer ook niet dat je auto sneller gaat lopen van 98.
Maar je merkt wel dat hij soepeler loopt, dan is de keus aan jouofje voor 98 kiest of voor 95.
en dat esso 100 verkoopt zal mieschien wel verklaren waarom het zo gestoord duur is.
Maar je merkt wel dat hij soepeler loopt, dan is de keus aan jouofje voor 98 kiest of voor 95.
en dat esso 100 verkoopt zal mieschien wel verklaren waarom het zo gestoord duur is.
C18XE
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!
KOK Promoteam:D
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!
KOK Promoteam:D