Tuning: Boordcomputer of OBD aansluiting ?
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 19 sep 2007 18:31
Tuning: Boordcomputer of OBD aansluiting ?
Hey allemaal...
Ik heb een brandende vraag...
Als ik praat over het 'tunen van een auto' kun je dit doen op meerdere manieren.
Nou had ik met een maat van me, een discussie over het volgende:
Als ik een auto ga tunen, sluit ik mijn computer aan, op de ECU (met die lompe stekker...)
OF
Op de OBD stekker (vaak ergens verwerkt in het dashboard)...
Wie van jullie kan me meer vertellen over tuning ?
En, Is er ook een mogelijk om aan stekkers te komen ? (van PC > AUTO)
Met vriendelijke opel,
Wout
Ik heb een brandende vraag...
Als ik praat over het 'tunen van een auto' kun je dit doen op meerdere manieren.
Nou had ik met een maat van me, een discussie over het volgende:
Als ik een auto ga tunen, sluit ik mijn computer aan, op de ECU (met die lompe stekker...)
OF
Op de OBD stekker (vaak ergens verwerkt in het dashboard)...
Wie van jullie kan me meer vertellen over tuning ?
En, Is er ook een mogelijk om aan stekkers te komen ? (van PC > AUTO)
Met vriendelijke opel,
Wout
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 19 sep 2007 18:31
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9324
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Met een omgeprogrammeerde chip of DTA, al dan niet in combinatie met hardwaretuning (nokkenasjes e.d.)astrasedan schreef:Hoe dan wel ?RedBill schreef:Ik weet niet of je de Astra F bedoelt, maar die is niet met een laptop te tunen op de standaard chip en computer.
gaat idd om astra f
Moet je maar eens vragen aan Dennis de Vos (www.ddv.nl) hij is de chipmaster van de Astra F met 2 liter motoren. (Das de makkelijke versie).
Zie verder Laagvliegers verhaal, hij is de echte kenner.
Laatst gewijzigd door RedBill op 23 sep 2007 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Eerste puntje wat je aanhaalt klopt niet.
De DIAG stekker is ALLEEN een seriele bus voor uitlezen van computerdata. Je kan e rnix aanpassen of wegschrijven. Alleen wat basis instellingen somz zoals stationair toerental en O2 leercorve resetten.
Je zult bij deze dus een EEPROM brander moeten hebben en dus de losse EEPROM programmeren.
OBD tuning gaat WEL via de diagnose stekker.
Das gewoon het omflashen van het stuurapparaat.
Dealer kan dit ook, alleen met een door de fabrikant uitgegeven programma.
Tuners zetten hun eigen software erop.
De DIAG stekker is ALLEEN een seriele bus voor uitlezen van computerdata. Je kan e rnix aanpassen of wegschrijven. Alleen wat basis instellingen somz zoals stationair toerental en O2 leercorve resetten.
Je zult bij deze dus een EEPROM brander moeten hebben en dus de losse EEPROM programmeren.
OBD tuning gaat WEL via de diagnose stekker.
Das gewoon het omflashen van het stuurapparaat.
Dealer kan dit ook, alleen met een door de fabrikant uitgegeven programma.
Tuners zetten hun eigen software erop.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 19 sep 2007 18:31
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9324
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Ja, of alleen een andere chip. Je kunt namelijk wel de bestaande chip in de Motronic vervangen voor een aangepaste. Of die ook voor de simtec verkrijgbaar zijn betwijfel ik.astrasedan schreef:hoe kunnen mensen er dan bij komen, dat een astra F, gewoon via de normale manier te chippen is ?
m'n collega's zweren er bij...
Is dus totaal niet mogelijk ??
Je zou het dus moeten hebben van nokkenasjes e.d. ?
Ter verduidelijking: Die chips worden dus buiten de auto geprogrammeerd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 19 sep 2007 18:31
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9324
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Motronic is inderdaad de ECU. Simtec is ook een ECU. Welke je hebt hangt af van het type motor dat je in je Astra F hebt zitten.astrasedan schreef:Kijk.. Al weer wat wijzer geworden..
Dan nog even als laatst:
Motronic, is de ecu ?? de grote kast ? met die lompe stekker ?
En:
Heeft iemand een foto, of filmpje, van zo'n chip ??
Jongens bedankt !
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Marty
- Oud-Clublid
- Berichten: 1388
- Lid geworden op: 20 mar 2003 17:56
- Auto('s): Seat Ibiza Cupra R
- Contacteer:
Foto van een Chip voor een C20LET
Bij een C20LET bestaat het "chippen" uit het vervangen van 2 EEPROMS. In dit geval is de 2e uitgevoerd met een schakelaar. Bij de meeste motoren (alle bij de Astra F ) zal het 1 enkele chip zijn zoals Foto 2.
Bij een C20LET bestaat het "chippen" uit het vervangen van 2 EEPROMS. In dit geval is de 2e uitgevoerd met een schakelaar. Bij de meeste motoren (alle bij de Astra F ) zal het 1 enkele chip zijn zoals Foto 2.
Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht.
- Blue Vectra
- Oud-Clublid
- Berichten: 1091
- Lid geworden op: 16 mei 2004 07:25
- Locatie: lelystad
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Blue Vectra schreef:heb ik ook even een vraag...
klopt het dat als je de computer van een C18XE overzet in mijn astra(C18XEL) dat ik dan 125pk heb ipv 115pk?
dit had ik gehoord...
dat zou wel erg leuk zijn! klinkt ook best redelijk het klinkt te simpel
ik denk dat je auto heel beroerd gaat lopen met de ecu van een iets andere motor. als ie al aanslaat.
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
tuurlijk kan dat, bij chippen wordt de fabrieksinstelling geoptimaliseert waardoor je motor "beter" en sneller handeld. Je motor zal dus, wanneer hij nog in goede staat is, ietsje zuiniger en beter gaan lopen. Slijtage zal dan natuurlijk ook ietsje minder worden omdat hij beter draait.gurdi schreef:dit chippen klinkt wel interessant.
kan dit met een 8klepper?
is dit duur?
en wat doet dit met het brandstofverbruik en slijtage van de motor?
Laatst gewijzigd door 2.nullutje op 24 sep 2007 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9324
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Brandstofverbruik gaat omhoog (vermogen moet ergens vandaan komen).gurdi schreef:dit chippen klinkt wel interessant.
kan dit met een 8klepper?
is dit duur?
en wat doet dit met het brandstofverbruik en slijtage van de motor?
Slijtage van je motor hoeft niet per definitie erger te worden. Het monteren van een open luchtfilter is schadelijker voor je blok.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 19 sep 2007 18:31
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Dat kan MITS!!! je de nokkenassen van een C18XE ook overneemt.Blue Vectra schreef:heb ik ook even een vraag...
klopt het dat als je de computer van een C18XE overzet in mijn astra(C18XEL) dat ik dan 125pk heb ipv 115pk?
dit had ik gehoord...
C18XEL is geknepen op de nokkenassen.
Dus computer (of alleen de EPROM overzetten kan ook) en de nokkenassen.
Dan heb jij ook 125 pk.
En wordt zeker leuk als je het ook nog combineerd met een CR versnellingsbakbak.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠