accu lampje
accu lampje
Mijn acculampje begon vanochtend toen ik de motor startte hééééél zacht te branden. Je zag het bijna niet. Toen ik in de middag weer de motor startte niks gezien.
Maar net in de avond begon hij weer zacht te branden. En ging niet meer uit. Hij begint wel pas te branden op het moment dat ik de motor aanzet.
Van het weekend mijn accu laten meten om te kijken of stiekem mijn dynamo wel werkt maar de accu niet meer zo fijn is.
Nu moet ik morgen naar den haag en terug. Kan ik de gok nemen of sta ik binnen de kortste keer langs de kant?
Maar net in de avond begon hij weer zacht te branden. En ging niet meer uit. Hij begint wel pas te branden op het moment dat ik de motor aanzet.
Van het weekend mijn accu laten meten om te kijken of stiekem mijn dynamo wel werkt maar de accu niet meer zo fijn is.
Nu moet ik morgen naar den haag en terug. Kan ik de gok nemen of sta ik binnen de kortste keer langs de kant?
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
Je kan ook zelf meten, motor uit moet ie rond de 12.6 volt doen.
Met draaiende motor ongeveer tussen de 13.5 en 14.5 ongeveer.. meestal loopt ie meteen na de start op naar 14.5 en zakt ie daarna ietsie in...
Dat flauw blijven branden van het acculampie is een beetje een kwaaltje, veel Astra's hebben daar last van.. zijn ook al een aantal topics over geweest
Met draaiende motor ongeveer tussen de 13.5 en 14.5 ongeveer.. meestal loopt ie meteen na de start op naar 14.5 en zakt ie daarna ietsie in...
Dat flauw blijven branden van het acculampie is een beetje een kwaaltje, veel Astra's hebben daar last van.. zijn ook al een aantal topics over geweest
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
kortom, flauw blijven branden hoeft niet meteen te betekenen dat er iets mis is met de dynamo of de accu, maar pas op het moment dat het lampje goed begint te branden en ook blijft branden als het contact eraf is?Sounddragon schreef:Je kan ook zelf meten, motor uit moet ie rond de 12.6 volt doen.
Met draaiende motor ongeveer tussen de 13.5 en 14.5 ongeveer.. meestal loopt ie meteen na de start op naar 14.5 en zakt ie daarna ietsie in...
Dat flauw blijven branden van het acculampie is een beetje een kwaaltje, veel Astra's hebben daar last van.. zijn ook al een aantal topics over geweest
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
heb nog even research gedaan, en het hoeft niet aan mijn accu of dynamo te liggen
Ik moet eerst (zoals sounddragon) al zei even meten. B+ van mijn dynamo en + van de accu en dan checken of ik niks meet. Niks is goed. Verlies van 0,1V of meer, betekent draadje erbij leggen omdat dan de spannings-overdracht te laag is wat kan komen door de ouderdom van de kabels.
Goed nieuws gevonden dus !
Ik moet eerst (zoals sounddragon) al zei even meten. B+ van mijn dynamo en + van de accu en dan checken of ik niks meet. Niks is goed. Verlies van 0,1V of meer, betekent draadje erbij leggen omdat dan de spannings-overdracht te laag is wat kan komen door de ouderdom van de kabels.
Goed nieuws gevonden dus !
*)^@$(@&$_(&*@$_
Ik met goede moed mijn auto in, en kwam voor de brug te staan.
Vervolgens wou ik weer mijn motor starten toen de brug weer naar beneden ging.... helemaal niets.
Alarm lichten aan en op de busbaan willen duwen. Maar nee, de ongeduldjes achter je sjeezen je rechts voorbij terwijl ze zien dat je pech hebt, en links vliegen ze ook met 80 langs. Hoera..
Uiteindelijk was m'n vader langsgekomen en met startkabels de auto weer aan de praat gekregen.
Wordt waarschijnlijk een duur grapje
Ik met goede moed mijn auto in, en kwam voor de brug te staan.
Vervolgens wou ik weer mijn motor starten toen de brug weer naar beneden ging.... helemaal niets.
Alarm lichten aan en op de busbaan willen duwen. Maar nee, de ongeduldjes achter je sjeezen je rechts voorbij terwijl ze zien dat je pech hebt, en links vliegen ze ook met 80 langs. Hoera..
Uiteindelijk was m'n vader langsgekomen en met startkabels de auto weer aan de praat gekregen.
Wordt waarschijnlijk een duur grapje
- ASTRA POWER
- forum-gebruiker
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 10 jul 2007 23:45
- Locatie: Nieuw Roden
hm, zou aan de bedrading kunnen liggen.
Wat ik had gelezen was dat je de accu en dynamo tegelijkertijd moet meten via de + van de accu en de + van de dynamo. Als je niks meet is dat goed, maar als je een afwijking krijg, bijv. 0,1V , dan zou je er een draadje bij moeten zetten, omdat dan de spanningsoverdracht van de dynamo naar de accu niet goed is en op het moment dat je dan al die energie-vreters aanzet, hij meer energie vraagt dan de dynamo op dat moment kan leveren.
Maarja, ik weet dat verder niet zeker hoor.
Wat ik had gelezen was dat je de accu en dynamo tegelijkertijd moet meten via de + van de accu en de + van de dynamo. Als je niks meet is dat goed, maar als je een afwijking krijg, bijv. 0,1V , dan zou je er een draadje bij moeten zetten, omdat dan de spanningsoverdracht van de dynamo naar de accu niet goed is en op het moment dat je dan al die energie-vreters aanzet, hij meer energie vraagt dan de dynamo op dat moment kan leveren.
Maarja, ik weet dat verder niet zeker hoor.
- ASTRA POWER
- forum-gebruiker
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 10 jul 2007 23:45
- Locatie: Nieuw Roden
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
Doe nou gewoon even METEN ! ! ! ! ! ! !Mit schreef:hm, zou aan de bedrading kunnen liggen.
Wat ik had gelezen was dat je de accu en dynamo tegelijkertijd moet meten via de + van de accu en de + van de dynamo. Als je niks meet is dat goed, maar als je een afwijking krijg, bijv. 0,1V , dan zou je er een draadje bij moeten zetten, omdat dan de spanningsoverdracht van de dynamo naar de accu niet goed is en op het moment dat je dan al die energie-vreters aanzet, hij meer energie vraagt dan de dynamo op dat moment kan leveren.
Maarja, ik weet dat verder niet zeker hoor.
gewoon op de + en - van de accu met stilstaande EN draaiende motor....
Stelletje wijven is een klussie van nog geen 20 seconden.. beginnen bij het begin.. éérst kijken of de accu goed is (= meten met motor uit) en dan kijken wat ie doet met de motor lopend (= laadstroom), en als je die waardes hebt kan je verder gaan kloten...
Wil je het probleem nou opgelost hebben of wil je nog 4 weken via het forum proberen te raden wat er mis is ????
Anders haal je gewoon bij de dealer alvast een accu, een dynamo en een stukkie kabelboom, en vervang je dat preventief, en als het dan nog zo is, vervang je ook het dashboard en alle elektra binnen de auto... dan moet het wel goed zijn denk ik
En nou naar buiten met een metertje en checkuh die handel
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
zodra ik de tijd heb joh
Gisteravond laat pas het probleem gezien. Vanochtend meteen op de autoweg stilgestaan onderweg naar werk en daar zit ik nu. Kan pas vanavond of morgenochtend gaan meten joh
Ik dacht alleen nog even mee over dat andere probleem omdat hij nieuwe accu heeft en een dynamo die gemeten is en is goedgekeurd.
Dat van mij is zo klaar als een klontje. Dr mot wat worden gemeten en vervangen, anders kom ik niet ver
Gisteravond laat pas het probleem gezien. Vanochtend meteen op de autoweg stilgestaan onderweg naar werk en daar zit ik nu. Kan pas vanavond of morgenochtend gaan meten joh
Ik dacht alleen nog even mee over dat andere probleem omdat hij nieuwe accu heeft en een dynamo die gemeten is en is goedgekeurd.
Dat van mij is zo klaar als een klontje. Dr mot wat worden gemeten en vervangen, anders kom ik niet ver
Laatst gewijzigd door Mit op 21 sep 2007 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat lampje brandde al toen ik hem kocht.Als je je verlichting aanzet gaat die heel licht branden.Maar dat kan geen kwaad voor de rest.Heb het toen eens tegen Matt gezegd.Mit schreef:hahaha, zit op mijn werk joh
Zei ook al dat ik mijn dynamo en accu gaat laten uitmeten ..
zit ook niks anders op.. want ik ga niet ver komen in zijn huidige staat.
Ik was alleen nog met die ander aan het meedenken
Astra Station GSi 16v
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Dat is een Astra kwaaltje, is al eens eerder discussie over geweest.ASTRA POWER schreef:bij mij begint het lampje ook zachtjes te branden als ik de achter-ruit verwarming aanzet +verlichting+radio+kachel.
ik heb de dinamo al door gemeten maar daar lag het niet aan.
zit een nieuwe accu in (54amp) dus daar ligt het ook niet aan.
WAAR DAN WEL??????
Radio, lampen, verwarming en blower aan, des te harder die brand.
En dat hadden toevallig meerderen hier, dus wel typisch.
Wil niet zeggen dat het altijd zo is, maar met weinig verbruikers aan, en dan een minder opgloeiend lampje, is het gewoon een kwaaltje.
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Ik heb het idee dat het in het instrumentenpaneel zit.
Heb daar destijds ook een topic over geopend. Ik denk aan een lekkende diode achterop het tellerhuis.
Mit heeft een ander probleem. Die heeft de dynamo of accu verrot.
Heb daar destijds ook een topic over geopend. Ik denk aan een lekkende diode achterop het tellerhuis.
Mit heeft een ander probleem. Die heeft de dynamo of accu verrot.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
Dan heb jij ws het 'diode probleem' waar Laag het over heeft
Is trouwens niet per definitie zo, je kan ook nog steeds een massa probleempje hebben wat gewoon op te lossen is
Is trouwens niet per definitie zo, je kan ook nog steeds een massa probleempje hebben wat gewoon op te lossen is
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Ik heb dit nog kunnen vinden op het net, wat misschien wel handig is voor iedereen met zo'n soortgelijk probleem :
· Spanning van accu controleren, deze moet altijd iets meer dan 12,5 volt zijn (hangt af hoeveel % deze is geladen). Bij lopende motor en een toerental van 2000 r.p.m moet de spanning aan de accu tussen de 13,5 en 14.5 volt bedragen [meten met voltmeter tussen accupolen].
· Controleer of de accu zuur lekt. Wanneer deze lekt wijst dat vaak op een te hoge laadstroom, meet u meer dan 16 of 17 volt dan is waarschijnlijk de spanningsregelaar defect [gemorst zuur altijd verwijderen met een mengsel van soda en water]. De spanningsregelaar is te vinden links in de motorruimte.
· Controlelampje van dynamo brandt terwijl het contact uitgeschakeld is
- Kortsluiting in dynamo, accuklemmen losmaken en dynamo laten nakijken.
· Controlelampje van dynamo brand niet nadat het contact is ingeschakeld.
-Lampje controleren
-Defecte spanningsregelaar
-Kabel aan dynamo losgeraakt
-Onderbreking in dynamo-wikkelingen
· Controlelampje van dynamo gaat weer branden boven de 2000 toeren
-Uitval van spanningsregelaar
-Pluskabel van dynamo los of afgeklemd
-Slechte massaverbinding aan dynamo
-Defecte dynamo
· Controlelampje blijft na starten zwak branden en wordt feller met stijgend motortoerental
-Pluskabel aan dynamo losgeraakt of gebroken
-Massaverbindingen slecht
-Defecte accu
-Onderbreking in dynamo-dioden
· Controlelampje blijft na starten zwak branden en wordt met stijgend toerental zwakker en gaat uiteindelijk uit.
-Slecht geladen accu
-Slechte [gecorrodeerde] accupool aansluitingen
· Controlelampje blijft na starten zwak branden en wordt met stijgend toerental zwakker maar gaat niet helemaal uit.
-Defecte spanningsregelaar
-Dynamo begint af te takelen en is rijp voor revisie
· Spanning van accu controleren, deze moet altijd iets meer dan 12,5 volt zijn (hangt af hoeveel % deze is geladen). Bij lopende motor en een toerental van 2000 r.p.m moet de spanning aan de accu tussen de 13,5 en 14.5 volt bedragen [meten met voltmeter tussen accupolen].
· Controleer of de accu zuur lekt. Wanneer deze lekt wijst dat vaak op een te hoge laadstroom, meet u meer dan 16 of 17 volt dan is waarschijnlijk de spanningsregelaar defect [gemorst zuur altijd verwijderen met een mengsel van soda en water]. De spanningsregelaar is te vinden links in de motorruimte.
· Controlelampje van dynamo brandt terwijl het contact uitgeschakeld is
- Kortsluiting in dynamo, accuklemmen losmaken en dynamo laten nakijken.
· Controlelampje van dynamo brand niet nadat het contact is ingeschakeld.
-Lampje controleren
-Defecte spanningsregelaar
-Kabel aan dynamo losgeraakt
-Onderbreking in dynamo-wikkelingen
· Controlelampje van dynamo gaat weer branden boven de 2000 toeren
-Uitval van spanningsregelaar
-Pluskabel van dynamo los of afgeklemd
-Slechte massaverbinding aan dynamo
-Defecte dynamo
· Controlelampje blijft na starten zwak branden en wordt feller met stijgend motortoerental
-Pluskabel aan dynamo losgeraakt of gebroken
-Massaverbindingen slecht
-Defecte accu
-Onderbreking in dynamo-dioden
· Controlelampje blijft na starten zwak branden en wordt met stijgend toerental zwakker en gaat uiteindelijk uit.
-Slecht geladen accu
-Slechte [gecorrodeerde] accupool aansluitingen
· Controlelampje blijft na starten zwak branden en wordt met stijgend toerental zwakker maar gaat niet helemaal uit.
-Defecte spanningsregelaar
-Dynamo begint af te takelen en is rijp voor revisie
Mijn probleem zit trouwens waarschijnlijk gewoon in de accu. Deze is al 4 jaar, en doordeweeks rij ik er niet echt lange stukken mee, dus dan heeft hij niet veel tijd om bij te laden.
Hij gaat vanavond op de accu-tester en daarna op de accu-lader. Kijken wat dat voor uitkomst biedt.
Nadat hij op de start-kabel is geweest voor een paar sec. geeft hij enkel dat lampje op het moment dat ik mijn verlichting aanzet. Verder rijdt hij zonder dat je ook maar een idee krijgt dat er iets mis mee zou moeten zijn.
Hij gaat vanavond op de accu-tester en daarna op de accu-lader. Kijken wat dat voor uitkomst biedt.
Nadat hij op de start-kabel is geweest voor een paar sec. geeft hij enkel dat lampje op het moment dat ik mijn verlichting aanzet. Verder rijdt hij zonder dat je ook maar een idee krijgt dat er iets mis mee zou moeten zijn.