Problemen na grote beurt

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Gebruikersavatar
Corefest
forum-gebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 apr 2007 10:21
Locatie: Bleiswijk

Problemen na grote beurt

Bericht door Corefest »

Hoi,

zoals ik in mijn andere topic al beschreven had, heb ik nu wat problemen nadat mijn auto een grote beurt heeft gehad:

Wat er is gedaan:
Vervangen:
bougies
oliefilter + olie
benzinefilter
luchtfilter
interieurfilter
remcylinders achter (trommelremmen)
distributieriem
spanrol, looprol en geleiderol
waterpomp
micro-v-riem
apk keuring

Voor mijn gevoel is nu:

- de koppeling veel zwaarder om in te trappen; hij ging nooit superlicht, maar nu is het echt hard werken :)
Als je hem intrapt hoor je ook klik-klik-klik (zachtjes) en als je hem op laat komen idem. Als de motor draait hoor je dit al niet meer.
Kan dit veroorzaakt zijn door bovenstaande werkzaamheden? Alle dingen die gedaan zijn houden toch geen verband met de koppeling? Ik weet alleen bijna 100% zeker dat hij een stuk lichter koppelde.

- de remmen werken nu slechter dan voordat ik de auto wegbracht, je moet behoorlijk diep trappen en dan remt de auto nog niet echt hard. Daarnaast hangt er nu ook een sterke geur om mijn linkerachterwiel, alsof er vloeistof in de hete remtrommel lekt... rechtsachter ruik je niks (?)
De remmen moeten waarschijnlijk (alsnog) goed ontlucht worden.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Alvast bedankt :)
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Waar heeft ie de beurt gehad?
Dealer of universeel?

Loppeling lijkt me niets erme ete maken t ehebben.
Zal je gevoel wel zijn omdat je uit een Corsa komt.

Remmen die sinken en zacht zijn?
Slecht ontlucht en niet goed afgesteld waardoor het zaakje aanloopt of verbrandt.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Corefest
forum-gebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 apr 2007 10:21
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Corefest »

De beurt is gedaan bij een universeel (Bovag) garage, waar ik 'm ook gekocht heb. Ze hebben daar veel Opels in onderhoud (60%), daarom vond ik het ook wel vertrouwd om hem daar voor onderhoud te brengen.

Dat ik in de Corsa een lichtere koppeling had is zeker waar, en misschien wordt het gevoel ook nog wel beter met de dagen, maar ik heb nu echt het gevoel dat ik een tractorkoppeling heb :?

Die stank komt door slecht afstellen? Wat verbrandt er dan, de remschoenen of is dat remvloeistof uit een (lekke) nieuwe remcylinder?
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Bericht door Bart(astra) »

Corefest schreef:De beurt is gedaan bij een universeel (Bovag) garage, waar ik 'm ook gekocht heb. Ze hebben daar veel Opels in onderhoud (60%), daarom vond ik het ook wel vertrouwd om hem daar voor onderhoud te brengen.

Dat ik in de Corsa een lichtere koppeling had is zeker waar, en misschien wordt het gevoel ook nog wel beter met de dagen, maar ik heb nu echt het gevoel dat ik een tractorkoppeling heb :?

Die stank komt door slecht afstellen? Wat verbrandt er dan, de remschoenen of is dat remvloeistof uit een (lekke) nieuwe remcylinder?
Voor die remmen direct terug gaan.
Kan zijn dat er in de trommels iets niet goed zit (handremhefboom oid) waardoor de de remmen niet juist werken.
Laat ze het maar oplossen voor het te laat is !

Koppeling is idd waarschijnlijk wennen kwestie.
Je hebt waarschijnlijk een jongere leen auto gehad met minder km's en wellicht een hydraulische koppeling :wink:
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
Corefest
forum-gebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 apr 2007 10:21
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Corefest »

Merk OPEL
Handelsbenaming CORSA C1.4NZ
Kleur(en) Groen
Brandstof Benzine
G3 Installatie N.v.t.
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1389 cm3
Vermogen 44 kW

8)
Dat was de uberhippe leenauto uit 1996, met bijna 196.000 op de klok.
Mijn auto is uit 1995 en heeft nu 112.500 op de teller. Hydraulische koppelingen heb ik geen idee van, ik weet alleen dat je die Crossa met geen mogelijkheid op snelheid kreeg :D
Gebruikersavatar
Corefest
forum-gebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 apr 2007 10:21
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Corefest »

Oh ja, was ik nog vergeten: na de beurt trok ik de handrem aan en die ging echt centimeters minder ver omhoog. Eerst kwam de hendel wel zo'n 10 cm omhoog, nu kan je hem niet voorbij de 5 cm trekken... verkeerd afgesteld?
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

zo en zo te strak.
Moet 6 a 7 klikjes hebben.
En zoveel kennis van Opel hebben ze daar dus niet.
Vergeet niet dat de Opeldealers tegenwoordig erg goed kunnen concurerren mety de unoverseeltjes. Hier bij ons wel.
We krijgen zelfs reacties van klanten die voorheen bij de universeel zaten dat ze nu bij ons goedkoper uitzijn OF hetzelfde betalen, terwijl de auto kwalitatief beter wordt.

:wink:
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Corefest
forum-gebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 apr 2007 10:21
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Corefest »

Ik trek 'm altijd aan met het knopje in, vind het echt super lomp klinken als iemand de auto op de handrem zet van krrrrrrrr :)

Geen idee hoeveel klikkies dat dus zijn, maar ik zal morgen direct teruggaan om het na te laten kijken.

En over Opel dealers... tja, ik wilde een afspraak maken hier bij de dealer, maar ze hadden een wachtlijst van een maand :shock:
Tegen de tijd dat ik daar terecht kon zat ik al weer duizenden kms over m'n onderhoudsinterval :?

Maar ik zal het onthouden voor de volgende keer ;)
Gebruikersavatar
JW
forum-gebruiker
Berichten: 568
Lid geworden op: 19 okt 2006 11:18
Locatie: Doetinchem

Bericht door JW »

Drukgroepen van koppeling niet goed?
C20XE '94
Gebruikersavatar
Corefest
forum-gebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 apr 2007 10:21
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Corefest »

Vrijdag terug gegaan naar de garage, blijkt m'n linker remtrommel echt gloeiend heet te zijn geworden... wat blijkt, ze hebben de zelfstellende remmen te strak afgesteld :? De rook kwam uit de remtrommel :shock:

Nou ja, de remmen zijn nu weer bijgesteld en het geheel is ontlucht zodat ik nu weer prima remmen heb :)

Hoe krijgen ze 't voor elkaar!
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

l.o.m.p. :wink:

Maaaaar... tis weer opgelost, en nu maar hopen dat de remvoeringen in die trommel niet zwaar verbrand zijn :wink:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Goeie kans dat je voeringen aan gort zijn.
Komt ie de volgende apk niet mee door!!!!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Corefest
forum-gebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 apr 2007 10:21
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Corefest »

De trommels zagen er nog prima uit, denk dat alleen m'n remschoentjes het zwaar te verduren hebben gehad :)

De monteur zei dat die alleen wel nog zo'n 50.000km meekonden, dus schijnbaar was het allemaal niet zo erg... ik vond hem alleen al zo traag optrekken, ging na vrijdag een stuk vlotter :D
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Die remschoenen zijn bloedverziekend heet geweest, dan gaat de bovenlaag van het contaktvlak verglazen (wordt harder) waardoor de schoen niet meer goed remt in de trommel, het oppervlak is immers hard en glad geworden :?

In een ernstig geval remt hij zo goed als niet, en anders heb je op zijn minst een flink verschil in remkracht tussen links en rechts. (10% is dacht ik al afkeur) :wink:

In veel gevallen is het probleem op te lossen door en laagje van de remschoen af te schuren/slijpen, ligt een beetje aan de staat van de schoenen en hoe erg het is :wink:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
Rellie opt werk
forum-gebruiker
Berichten: 1713
Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
Locatie: In mn eigen toko

Bericht door Rellie opt werk »

Ik zie het probleem al, niet naar DHZ Twente gegaan :lol: :lol:
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.

http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603

Openings tijden

Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
Gebruikersavatar
Corefest
forum-gebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 apr 2007 10:21
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Corefest »

@ Sound: ze hebben ook met een schuurpapiertje het toplaagje van de remschoen afgeschuurd - verder is er niks te merken aan een verschil in remkracht, als je dat sowieso al zou opmerken :)

@ Rellie: voor de volgende problemen ga ik DHZ zeker serieus overwegen, nu schrok de 350 km roundtrip me nog even af ;)
Gebruikersavatar
c18xe
forum-gebruiker
Berichten: 1317
Lid geworden op: 12 jul 2007 19:06
Locatie: Papendrecht

Bericht door c18xe »

Ik heb ook mijn theorie
Nieuwe remmen,remmen altijd slechter omdat ze niet zijn ingeremt
als jij ze meteen vollop ga uit testen gaan ze inderdaad glazuren dus remmen ze al veel en veel minder even sguurpapiertje er over
ook nog kan is dat ze het spulletje te strak hebben afgesteld waardoor je remmen als ware al de trommel raken bij het rijden zonder te remmen>word erg heet>glazuurlaag op je blokken>stinkt ook behoorlijk
Mijn mening over je koppeling...je druk lager is naar de kloote aan t gaan
percies het zelfde als bij mij,het begon met een tikkend/sgrapend geluid werd steeds erger,op den duur stond ik dus met een koppeling die niet meer werkte... ik starte hem in ze 1ste versnelling koppeling gewoon ingetrapt en ik ree zo het gras in :lol:
-Astra GSI c18xe- -Astra GSI c20xe- -Peugeot 107- -Aprillia shiver 750- -Suzuki Gsx-R 750 k7 yoshimura-
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Heej lezen :lol:

Hij stond te strak idd....

Remkrachtverschil achter merk je eigenlijk alleen op de testbank!!!!
Dat de monteur daar zegt dat het wel meevalt is logisch, anders kost het hun geld. De juiste manier om te zien of een voering verbrand is is door met een schroevedraaier een stevige kras over de voering heen te trekken. Krijg je een klein krasje te zien, dan is de voering ok. Brokkeld de voering er bij die kras van af en wordt de kras diep dan issie verbrand.

Dat ruik je trouwens ook wel dan.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
c18xe
forum-gebruiker
Berichten: 1317
Lid geworden op: 12 jul 2007 19:06
Locatie: Papendrecht

Bericht door c18xe »

sorry :P had alleen t bovenste gedoe van hem gelezen :wink:
-Astra GSI c18xe- -Astra GSI c20xe- -Peugeot 107- -Aprillia shiver 750- -Suzuki Gsx-R 750 k7 yoshimura-
Gebruikersavatar
Corefest
forum-gebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 apr 2007 10:21
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Corefest »

Marcel,

hoe snel kan de remvoering verbranden dan? Ik heb er zo'n 300km mee gereden, verdeeld over 4 ritten van zo'n 70km. Toen ik terugkwam bij de garage rook ik trouwens niks meer, was al weer bijna teruggegaan ;)

Goed, als er iets echt beschadigd is,dan betaalt die garage het wel denk ik, het zijn wel sociale Brabanders :)

Kan je dat nagaan zonder direct in je remvoering te gaan krassen?
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

neej maar als hij echt 300 km heeft gastgezeten dan is dat erg veel.
In een rit vam 10 km kun je ze al verbanden namelijk.

Maar hou het even in je achterhoofd.
Mocht er volgende apk problemen zijn, dan weet je bij wie je moet aankloppen.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Corefest
forum-gebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 apr 2007 10:21
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Corefest »

Ok, ik zal het in m'n achterhoofd houden.

Bedankt!
Gebruikersavatar
Corefest
forum-gebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 apr 2007 10:21
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Corefest »

Dit meen je niet... ben nu een week verder, en nu wordt m'n remtrommel rechtsachter heet :(

Linksachter wordt hij nauwelijks warm, maar rechts leek het niet goed te zijn. Horen remtrommels sowieso heet aan te gaan voelen bij rustig rijden/remmen?

Ik weet niet of ik nu spoken begin te zien of dat ik er echt weer mee terug moet gaan... als ik terug moet, waar kan ik dan het beste om vragen?

Remtest achter?
Nieuwe remschoenen? (die slijten natuurlijk behoorlijk zo)
Controle of de remtrommels niet verbrand zijn?
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

warm tot heet is wel normaal hoor.

Akls het dusdanig heet wordt dt ahet gaat stinken is het niet goed.
Zit je auto eens in zijn vrij. Handrem los.

En geef hem een zetje. dan hoort ie weg te rollen.
En niet zwaar te gaan en gelijk te stoppen zodra je niet meer duwt.

Of krik hem achter even op en voel of alles vrij draaid.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Corefest
forum-gebruiker
Berichten: 37
Lid geworden op: 24 apr 2007 10:21
Locatie: Bleiswijk

Bericht door Corefest »

Vandaag heb ik 'm even opgekrikt en gedraaid aan het wiel; hij loopt licht aan, maar niet continu. Als je draait hoor je eerst niks, dan kgggggggg, dan niks en dan nog eens kgggg. en nog iets van een ploppend geluid ofzo. Betekent dit dat de remtrommel ovaal is geworden?

Na een testritje, met warme remmen loopt het nog wat meer aan omdat de boel dan uit gaat zetten natuurlijk.

Wat denken jullie? Morgen terug naar de garage en dan...?
Plaats reactie