Stabilisator-stang vraagje

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Mit
forum-gebruiker

Stabilisator-stang vraagje

Bericht door Mit »

Toen ik gisteren van werk terugreed viel mij een metaal schrapend/rollend geluid op rechtsvoorin. Dit geluid krijg ik als ik optrek vanuit de eerste versnelling en heeeeel zachtjes nog vanuit zijn 2e versnelling.

Nu was mij al verteld dat de stabilisator-stang aan 1 kant los zit (bestuurderskant) en het daardoor kan worden veroorzaakt.

Maar waarom doet hij dit geluid enkel maken in zijn 1e/2e versnelling? en als de stang bij de bestuurderskant los zit/kapot is, waarom hoor ik het geluid dan rechts?

Ik ga zaterdag de stang vervangen, maar ik vind het toch een beetje raar.
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Stabistangeindjes (3x woordwaarde) kan je los en per kant vervangen, is even een pielklussie, maar kost weinig en is zelf goed te doen :wink:

Bijgeluiden van een los stabi eindje is een klapperend geluid bij optrekken en bochtenwerk, evt andere geluiden zul je dus ook ergens anders moeten zoeken :wink:

Gewoon rustig aan, één voor één de dingen oplossen, dan blijft het overzichtelijk en raak je niet meteen in de stress :wink:

Rollende bijgeluiden kunnen vanalles zijn, van een aanlopende remankerplaat (kwestie van bijbuigen) tot homokineet probs (=ietsie duurdere gein)

Eerst even dat stabi eindje doen, en dan kijken of het geluid er nog is :)
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003

Bericht door Roy 2.0 16v »

schroef de stang goed vast of haal hem er vanaf en rij dan weer een stukje

en het zou kunnen dat als je optrekt dat je het dan hoort omdat de neus van de auto dan omhoog komt

en misschien heb je het geluid ook in andere versnellingen maar hoor je het dan niet door de toeren of rijwind enzo

even stang controleren dus, daarna zien we verder of het misschien aan je vering ligt.
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Mit
forum-gebruiker

Bericht door Mit »

net nog even gekeken wanneer het geluid er wel is, en op het moment dat ik mijn rem of koppeling intrap, dan is het geluid weg. Het is dus enkel wanneer ik mijn gas indruk.

Maar ik ga eerst de stang zaterdag vervangen, en dan kijken of het er nog is. Ik vroeg me alleen af hoe dit kon, want ik vind het wel een beetje raar.
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Contacteer:

Dat klinkt iets serieuzer als een 'stabi eindje' :?
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Mit
forum-gebruiker

Bericht door Mit »

ik zal zo eens kijken of ik het geluid kan opnemen tijdens het rijden.
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Contacteer:

Beter hou je je handen aan het stuur en laat je Matt even luisteren ofzo.. live is altijd beter :wink:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

2.nullutje
forum-gebruiker
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

draai je stuur even helemaal naar rechts en kijk achter je wiel naar het volgende... als het er zo uitziet is je stabi-stang eind kapot...

Afbeelding

aan de onderkant zit ie vast met moeren...
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
bobosocka
Oud-Clublid
Oud-Clublid

Bericht door bobosocka »

Als je nieuwe gaat kopen even de oude meenemen of de diameter van het gat opmeten. Er zijn namelijk 2 verschillende maten die een paar mm met elkaar schelen.
2.nullutje
forum-gebruiker
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

18 en 22 mm...

bijna alle c20xe's hebben 22 mm..
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
Mit
forum-gebruiker

Bericht door Mit »

ik weet nu zeker dat het niet de stang is....

Wat het dan wel is...???? :(
RedBill
Beheerder
Beheerder
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Pendulum (dat ding wat je stabilisatiestang met je draagarm verbindt) moet je wel vervangen als die kapot is. Ookal is het niet de oorzaak van het geluid dat je hoort.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Mit
forum-gebruiker

Bericht door Mit »

ik had net nog even opgelet naar het geluid.

Voor zover ik weet (n00b) is het niet iets motorisch maar is er iets een beetje los en dat hoor ik trillen op het moment dat ik rij met een laag toerental (met zo'n leuk uitlaatje trilt alles iets meer). Je hoort het in principe ook alleen wanneer ik naar rechts stuur.
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Contacteer:

Homokineet misschien.

Nogmaals : via internet een diagnose stellen op een 'rammelend geluidje' is vrij lastig.
Als je zekerheid wilt, rest je alleen de garage, óf bij iemand langsrijden die er even naar wil/kan kijken :wink:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Plaats reactie