koelprobleem 100.000

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vd_wel
forum-gebruiker
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 jan 2007 14:56
Locatie: de lier

koelprobleem 100.000

Bericht door vd_wel »

hallo,

ik heb bijna 90% van de slangen vervangen omdat die allemaal sprongen.

nu kom ik net thuis hoor ik weer het geluid van vallend water JA HOOR ZE IS WEER LEK.

ditmaal komt het niet uit 1 of andere gesprongen slang maar uit me koelvloeistofreservoir.
iemand enig ide hoe dit kan?
ik zit zelf te denken me waterpomp kapot ofzo is dat ergens aan te zien?
want ook heel de weg is me temp meter niet boven het 1e streepje uit geweest, en ik hoor zo een kokend geluid uit me reservoir komen.
moet ik het bij me waterpomp zoeken of in de richting van me thermostaat?

mvg jeroen van der wel.
Astra F GSi 2.0 16v.
al zijn ze nog zo snel een 16 klepper achterhaalt m wel.
Gebruikersavatar
JW
forum-gebruiker
Berichten: 568
Lid geworden op: 19 okt 2006 11:18
Locatie: Doetinchem

Bericht door JW »

Thermostaat kapot? Koppakking lek?

Zit er zwarte of dikke troep in je koelvloeistof?
C20XE '94
Gebruikersavatar
vd_wel
forum-gebruiker
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 jan 2007 14:56
Locatie: de lier

Bericht door vd_wel »

owja vergeten erbij te zeggen

heb een nieuwe cilinderkop(ouwe was gescheurd) en een nieuwe koppakking gemonteerd 2 a 3 maanden geleden, en der zat nog een beetje drap int systeem maar dat heb ik eruit gespoeld.
heb een c20xe

mvg jeroen van der wel
Astra F GSi 2.0 16v.
al zijn ze nog zo snel een 16 klepper achterhaalt m wel.
Gebruikersavatar
vd_wel
forum-gebruiker
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 jan 2007 14:56
Locatie: de lier

Bericht door vd_wel »

even nog een theorie bedacht net onder de douche.

ik denk dat het zo zit.

thermostaat sluit ik bijna uit want ik heb me thermostaat ook vervangen gelijk met de cilinderkop mee.

dus ik bedacht, misschien is me waterpomp verrot want hij word te heet omdat het water niet gekoeld kan worden(door de radiateur).dus ik denk dat die niet pompt of is dat onmogelijk.

want ik begin zo langzamerhand een beetje moe te worden van meer te sleutelen dan te rije, want de laaste 2 maanden heb ik misschien maar 1 week gereden en elke keer knalde die teringslangen.
Astra F GSi 2.0 16v.
al zijn ze nog zo snel een 16 klepper achterhaalt m wel.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Heb je bij hte vervangen van de kop wel alle koelwaterslangen vernieuwd????
Moet wel als de kop gescheurd was!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
eddie gsi
forum-gebruiker
Berichten: 262
Lid geworden op: 01 jul 2005 18:51
Locatie: elst

Re: koelprobleem 100.000

Bericht door eddie gsi »

vd_wel schreef:hallo,

ik heb bijna 90% van de slangen vervangen omdat die allemaal sprongen.

nu kom ik net thuis hoor ik weer het geluid van vallend water JA HOOR ZE IS WEER LEK.

ditmaal komt het niet uit 1 of andere gesprongen slang maar uit me koelvloeistofreservoir.
iemand enig ide hoe dit kan?
ik zit zelf te denken me waterpomp kapot ofzo is dat ergens aan te zien?
want ook heel de weg is me temp meter niet boven het 1e streepje uit geweest, en ik hoor zo een kokend geluid uit me reservoir komen.
moet ik het bij me waterpomp zoeken of in de richting van me thermostaat?

mvg jeroen van der wel.
je hebt je cilinderkop met koppakking en thermosstaat vervangen?
was dat omdat je ook bruine smurrie in je koelsysteem had (olie in koelwater).
heb je bij het vervangen van de kop OOK de waterpomp vervangen of heb je die laten zitten? hetzelfde geld voor de waterslangen, waren die allemaal opgezwollen en zacht want de waterslangen kunnen niet tegen de olie (heb ik zelf namelijk ook ervaring mee).

je water pomp kun je eigenlijk alleen bekijken door hem eraf te halen of te kijken of er water onderuit komt lekken.

thermostaat kun je controleren door, of de thermostaat in een pannetje te koken(en kijken bij welke temperatuur die gaat) en controleer ook of je radiateur goed doorstroomt. als je thermostaat of radiateur niet (genoeg) water laat doorstromen wordt je motor ook niet goed gekoelt en gaat je koelvloeistofreservoir staan koken.
werken is leuk,
laat genoeg over voor je collega's

***Geen IMG toegestaan in onderschrift***
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9326
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Reservoir wil ook nog wel eens scheuren bij de aansluitpunten doordat het messingbuisje in het kunststof uitzet en krimpt. Daardoor scheurt het kunststof. Zie je vaak alleen als er druk op staat.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Baas J.
forum-gebruiker
Berichten: 836
Lid geworden op: 27 sep 2006 16:18
Locatie: Prov. Zeeland

Bericht door Baas J. »

als je dat reservoir nodig hebt... ik heb er nog 1 :)
Ik maak geen verkeerde beslissingen, alleen soms minder geslaagde.. / nu X20XER 2000 OPC #1171 / ex c18xe 1994.

Vrachtwagens, de natuurlijke verkeersremmers.
Gebruikersavatar
vd_wel
forum-gebruiker
Berichten: 211
Lid geworden op: 05 jan 2007 14:56
Locatie: de lier

Bericht door vd_wel »

haha nee niet nodig,

dat van die slangen was mij ook bekent,ja ik heb alle slangen vervangen nu, alleen die ene die van de bovenkant van de radiateur naar je reservoit loopt niet maar die taat in bestelling.

dan ga ik vant weekend eens kijken naar de thermostaat en dan even kijken hoe of wat.

iig bedankt.
Astra F GSi 2.0 16v.
al zijn ze nog zo snel een 16 klepper achterhaalt m wel.
Plaats reactie