Schokkend optrekken
Schokkend optrekken
Hoi,
ik zal me eerst even voorstellen; Michiel, 28 jaar oud en industrieel ontwerper van beroep. Ik woon met mijn vriendin en twee zoontjes in Bleiswijk en rij een Astra F Kinderwagen
Helaas heb ik de laatste week last van het volgende:
als ik rustig optrek (gas dus niet diep intrappen) heb ik vaak (ongeveer de helft van de tijd) dat de motor schokt. Het lijkt erop dat de koppeling een beetje slipt en dan volledig ingrijpt, zodat je een extra duw in de rug krijgt (of een stuk of 5 duwtjes, hangt er een beetje vanaf...). Dit gebeurt ook als je al lang en breed gekoppeld hebt
Bij hard optrekken is hier niks van te merken, maar ja, hard optrekken doe ik alleen als de motor al netjes warm is gedraaid.
Waar kan dit aan liggen? Is er iets mis met de ontsteking? Distributieriem die een tandje versprongen is zodat de ontsteking niet meer netjes op tijd loopt? De distributie is namelijk met een kilometer of 1000 wel aan vervanging toe, hij heeft er dan 55000 km & 3 jaar opgezeten. De motor waar het om gaat is een C18XEL (laag vermogen versie van de C18XE).
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
ik zal me eerst even voorstellen; Michiel, 28 jaar oud en industrieel ontwerper van beroep. Ik woon met mijn vriendin en twee zoontjes in Bleiswijk en rij een Astra F Kinderwagen
Helaas heb ik de laatste week last van het volgende:
als ik rustig optrek (gas dus niet diep intrappen) heb ik vaak (ongeveer de helft van de tijd) dat de motor schokt. Het lijkt erop dat de koppeling een beetje slipt en dan volledig ingrijpt, zodat je een extra duw in de rug krijgt (of een stuk of 5 duwtjes, hangt er een beetje vanaf...). Dit gebeurt ook als je al lang en breed gekoppeld hebt
Bij hard optrekken is hier niks van te merken, maar ja, hard optrekken doe ik alleen als de motor al netjes warm is gedraaid.
Waar kan dit aan liggen? Is er iets mis met de ontsteking? Distributieriem die een tandje versprongen is zodat de ontsteking niet meer netjes op tijd loopt? De distributie is namelijk met een kilometer of 1000 wel aan vervanging toe, hij heeft er dan 55000 km & 3 jaar opgezeten. De motor waar het om gaat is een C18XEL (laag vermogen versie van de C18XE).
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Laatst gewijzigd door Corefest op 14 jan 2008 12:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
1) Hoe is de staat van onderhoud? (dealer/universeel/beunhaas)
2) Nog meer opvallende dingen (brandende foutcode lampies?)
3) Wat heb je zelf al (laten) gecontroleerd/gedaan?
Wat veel voorkomt:
- Ontsteking bougiekabels, bougies, DIS bobine,
- EGR klep
- Slang kleppendeksel naar gasklephuis poreus,
- kruk of nokkenassensor.
2) Nog meer opvallende dingen (brandende foutcode lampies?)
3) Wat heb je zelf al (laten) gecontroleerd/gedaan?
Wat veel voorkomt:
- Ontsteking bougiekabels, bougies, DIS bobine,
- EGR klep
- Slang kleppendeksel naar gasklephuis poreus,
- kruk of nokkenassensor.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Ad 1)
Ik heb de auto nu krap aan een jaar, onderhoud is daarvoor altijd gedaan bij universeel garage; dit heb ik voortgezet. 14.000 km geleden kleine beurt uit laten voeren, alle kleine dingetjes die tussendoor komen doe ik gewoon zelf met de Haynes manual (lampjes, vloeistoffen, slijtageonderdelen).
Ad 2)
Het welbekende storingslampje heeft in de winter vaak even gebrand, maar dit lag hoogstwaarschijnlijk aan een vervuilde motor (auto had 80.000 km gereden in 12 jaar). Ik heb er nu zo'n 29.000 bijgezet in het afgelopen jaar en heb de afgelopen 14.000 km geen oranje lampje meer zien branden als dat niet moest
Ad 3)
Ik heb tot nu toe in de motorruimte bijna niks gedaan, op de volgende dingen na:
- Slang tussen kleppendeksel en gasklephuis vervangen, die was smerig van binnen.
- Gasklephuis is meerdere malen gereinigd en de stappenmotor vervangen.
Een EGR klep zat er voor zover ik weet (nog) niet op dit type motor.
Stationair loopt de auto prima, op zo'n 800 rpm.
Het zou in de ontsteking kunnen zitten, maar het is natuurlijk ook goed mogelijk dat de koppeling op begint te raken? Ik heb alleen geen idee waar ik naar zou moeten kijken...
Ik heb de auto nu krap aan een jaar, onderhoud is daarvoor altijd gedaan bij universeel garage; dit heb ik voortgezet. 14.000 km geleden kleine beurt uit laten voeren, alle kleine dingetjes die tussendoor komen doe ik gewoon zelf met de Haynes manual (lampjes, vloeistoffen, slijtageonderdelen).
Ad 2)
Het welbekende storingslampje heeft in de winter vaak even gebrand, maar dit lag hoogstwaarschijnlijk aan een vervuilde motor (auto had 80.000 km gereden in 12 jaar). Ik heb er nu zo'n 29.000 bijgezet in het afgelopen jaar en heb de afgelopen 14.000 km geen oranje lampje meer zien branden als dat niet moest
Ad 3)
Ik heb tot nu toe in de motorruimte bijna niks gedaan, op de volgende dingen na:
- Slang tussen kleppendeksel en gasklephuis vervangen, die was smerig van binnen.
- Gasklephuis is meerdere malen gereinigd en de stappenmotor vervangen.
Een EGR klep zat er voor zover ik weet (nog) niet op dit type motor.
Stationair loopt de auto prima, op zo'n 800 rpm.
Het zou in de ontsteking kunnen zitten, maar het is natuurlijk ook goed mogelijk dat de koppeling op begint te raken? Ik heb alleen geen idee waar ik naar zou moeten kijken...
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Dan moet je binnen 1000 km toch al weer voor een grote beurt !
En aangezien het lampje gebrand heeft, zowieso laten uitlezen !
(Aannemen dat het ergens door komt is FOUT)
Koppeling kan je evt. zelf testen door in zijn 5 proberen weg te rijden.
Dat moet NIET lukken (bokken en afslaan - als het goed is)
Maar beter is om dit even door een specialist te laten bekijken.
Wat Laag zegt; het kan de onsteking zijn, maar ook zomaar iets anders
En aangezien het lampje gebrand heeft, zowieso laten uitlezen !
(Aannemen dat het ergens door komt is FOUT)
Koppeling kan je evt. zelf testen door in zijn 5 proberen weg te rijden.
Dat moet NIET lukken (bokken en afslaan - als het goed is)
Maar beter is om dit even door een specialist te laten bekijken.
Wat Laag zegt; het kan de onsteking zijn, maar ook zomaar iets anders
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- Mad Driver
- forum-gebruiker
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
- Locatie: Maastricht
Motronic lampje:
die heeft al 14.000 km niet gebrand, sinds de laatste kleine beurt dus. Daarvoor gaf 'ie een vage fout van "voltage low" bij de lambda sensor; volgens m'n Opel garage betekende dat niet zoveel aangezien de motor toen nog vervuild was. Aangezien ik al zolang geen storingen meer heb gehad valt er dus ook niks uit te lezen...
Koppeling:
Hoe kan ik deze uitsluiten? Optrekken in de 5e versnelling moet in theorie gewoon lukken, is puur een kwestie van genoeg koppel opbouwen en veel geduld hebben (slippen en het toerental hoog houden). Waarom dit wel zou kunnen met een defecte koppeling en niet met een goed werkende is me onduidelijk?
Samenvattend:
Hoe sluit ik de koppeling uit?
Als het ontsteking gerelateerd is, wat kan je hier zelf aan nakijken?
En zijn er meer mensen die een vergelijkbaar probleem hebben gehad, die het wel hebben kunnen (laten) oplossen?
die heeft al 14.000 km niet gebrand, sinds de laatste kleine beurt dus. Daarvoor gaf 'ie een vage fout van "voltage low" bij de lambda sensor; volgens m'n Opel garage betekende dat niet zoveel aangezien de motor toen nog vervuild was. Aangezien ik al zolang geen storingen meer heb gehad valt er dus ook niks uit te lezen...
Koppeling:
Hoe kan ik deze uitsluiten? Optrekken in de 5e versnelling moet in theorie gewoon lukken, is puur een kwestie van genoeg koppel opbouwen en veel geduld hebben (slippen en het toerental hoog houden). Waarom dit wel zou kunnen met een defecte koppeling en niet met een goed werkende is me onduidelijk?
Samenvattend:
Hoe sluit ik de koppeling uit?
Als het ontsteking gerelateerd is, wat kan je hier zelf aan nakijken?
En zijn er meer mensen die een vergelijkbaar probleem hebben gehad, die het wel hebben kunnen (laten) oplossen?
Laatst gewijzigd door Corefest op 21 dec 2007 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
- Mad Driver
- forum-gebruiker
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
- Locatie: Maastricht
Het idee achter de koppeling is: dat als je met de 5 kunt optrekken zonder al te veel gas te geven, dan betekent dit dat je koppeling slipt en dus versleten of op is.
Een goede koppeling houdt stevig grip en slipt dus niet...waardoor je auto uit zal vallen alsje optrekt in de 5!
Een goede koppeling houdt stevig grip en slipt dus niet...waardoor je auto uit zal vallen alsje optrekt in de 5!
C18XE
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!
KOK Promoteam:D
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!
KOK Promoteam:D
- Marty
- Oud-Clublid
- Berichten: 1388
- Lid geworden op: 20 mar 2003 17:56
- Auto('s): Seat Ibiza Cupra R
- Contacteer:
Dat moet je dus niet doen, gewoon zoals normaal rustig wegtrekken maar dan in zijn 5. Slaat hij af, met een hoop gestoot dan is de koppeling goed.Koppeling:
Hoe kan ik deze uitsluiten? Optrekken in de 5e versnelling moet in theorie gewoon lukken, is puur een kwestie van genoeg koppel opbouwen en veel geduld hebben (slippen en het toerental hoog houden). Waarom dit wel zou kunnen met een defecte koppeling en niet met een goed werkende is me onduidelijk?
Komt de wagen gewoon in beweging en gaat hij alsnog rijden dan is je koppeling versleten.
Alle eventuele typfouten, spelfouten en grammaticale onjuistheden zijn ontstaan tijdens de verzending van dit bericht.
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Nou dan heb ik een nieuwtje voor je.Corefest schreef: Kijk, de auto gaat over een paar weken sowieso op voor een nieuwe distributie/waterpomp en een grote beurt - maar Opel garages zijn meestal niet bijster goed in diagnoses stellen bij 'vage problemen', dus dan is het handig als ik al kan vertellen wat er mis is en dus waar ze aandacht aan moeten besteden
Opel garages zijn de ENIGEN die een diepliggende storing kunnen oplossen!!!!
Nu is er uiteraard verschil tussen de ene en de andere dealer. maar dat heb je ook bij universeelbedrijven.
Wij hebben de Simtec kennis. Universeelbedrijven hebben dat niet.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Okay, dat is dus het zwarte plastic verwijderen van het kleppendeksel om te kijken of de bougies koppie onder staan?
Hoe check je of de ontsteking netjes vonkt? Is dat met draaiende motor? En wat moet ik precies loshalen? Sorry als de vragen wat blond overkomen, maar het is al weer een tijdje geleden dat ik een ontsteking checkte bij m'n Honda MB
Verder heb ik de koppeling getest en deze is oké bevonden
Optrekken in de 5e versnelling -> bokken en afslaan.
Hoe check je of de ontsteking netjes vonkt? Is dat met draaiende motor? En wat moet ik precies loshalen? Sorry als de vragen wat blond overkomen, maar het is al weer een tijdje geleden dat ik een ontsteking checkte bij m'n Honda MB
Verder heb ik de koppeling getest en deze is oké bevonden
Optrekken in de 5e versnelling -> bokken en afslaan.
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
ja zwarte ecotec deksel eraf, dan de bougiedoppen eruit trekken met dat oranje tooltje dat op een van de bougiekabels zit geklemd.
Als er olie in staat opletten of de bougiekabels ook niet zijn aangetast. Knijp in het onderste gedeelte. Als het in stukken valt moet je nieuwe kabels hebben. Vonktest. Doe je officieel met de TECH 1 en een testbougie.
Kan ook op de huftermethode door er een lange schroevedraaier in te steken en die vlak bij een massaboutje te hangen en dan de motor te starten.
VOORZICHTIG!!!! en niet te lang.
Als er olie in staat opletten of de bougiekabels ook niet zijn aangetast. Knijp in het onderste gedeelte. Als het in stukken valt moet je nieuwe kabels hebben. Vonktest. Doe je officieel met de TECH 1 en een testbougie.
Kan ook op de huftermethode door er een lange schroevedraaier in te steken en die vlak bij een massaboutje te hangen en dan de motor te starten.
VOORZICHTIG!!!! en niet te lang.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
kijk ook even naar de binnenkant van de verdelerkap. Daar zit een soort koolborsteltje precies in het midden.
Toevallig exact dezelfde problemen gehad gister met mijn zus dr auto. Verdelerkap eraf, bleek dat koolborsteltje afgebroken. Nieuwe complete set en alles was weer perfect.
Dus kijk daar ook even, want zij had exact hetzelfde probleem.
Toevallig exact dezelfde problemen gehad gister met mijn zus dr auto. Verdelerkap eraf, bleek dat koolborsteltje afgebroken. Nieuwe complete set en alles was weer perfect.
Dus kijk daar ook even, want zij had exact hetzelfde probleem.
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 1699
- Lid geworden op: 20 dec 2005 15:11
- Locatie: Den Haag
- Contacteer:
- Mad Driver
- forum-gebruiker
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
- Locatie: Maastricht
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- Mad Driver
- forum-gebruiker
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
- Locatie: Maastricht
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Het zijn kieskeurige motortjes ja... maar als 'ie loopt doet 'ie het ook wel fijn
Deze week met rijden op en neer naar werk merk ik echt dat het ook ligt aan hoeveel toeren je maakt; als je rustig rijdt (@2000 rpm) en even wilt versnellen gaat hij bokken, schakel je even terug om te versnellen dan gaat alles heel soepeltjes en zonder problemen...
Nu moet ik eerst eens op zoek naar een garage die een grote beurt en nieuwe distributie doet voor minder dan 700 euries
Dat viel wel even tegen, die prijsopgaaf
Deze week met rijden op en neer naar werk merk ik echt dat het ook ligt aan hoeveel toeren je maakt; als je rustig rijdt (@2000 rpm) en even wilt versnellen gaat hij bokken, schakel je even terug om te versnellen dan gaat alles heel soepeltjes en zonder problemen...
Nu moet ik eerst eens op zoek naar een garage die een grote beurt en nieuwe distributie doet voor minder dan 700 euries
Dat viel wel even tegen, die prijsopgaaf
- Mad Driver
- forum-gebruiker
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
- Locatie: Maastricht