calibra turbo huilen maar weer (motor op een hoop)

Grote verbouwingen en projecten. (Car project show-off.)
orang-pinda
forum-gebruiker
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 mei 2006 09:38

Bericht door orang-pinda »

GrinX schreef: Wat wel belangrijk is, en zeker bij de oliefilm gesmeerde turbo's is dat je hem altijd minimaal 2 minuten moet laten uitlopen voordat je de motor uitzet.
Doe je dit niet dan gaat je levensduur echt flink achteruit.
Is dit jou eigen ervaring ??
Ik ben mij Hennie Boomkamp geweest en hij heeft mij dit gezegd:

Beste is als je hebt doorgetrapt om de laatste paar km's op lage toeren te gaan rijden(dus geen druk opbouwen, dan draait de turbo zo langzaam dat je het op je vingers kunt tellen!!) en zet hem rustig uit als je stilstaat.
Deze turbo's hebben waterkoeling wat ervoor zorgt op het moment dat je je contact afzet te voorkomen dat alle warmte uit de kop/spruitstuk naar de core van de turbo trekt en er er toch warmte wordt afgevoerd.
Als je goed luistert hoor je water doorborrelen/stromen als je de motor hebt uitgezet.


Kortsamengevat, rijd de laatste paar km's rustig en zet hem gewoon uit wil je lang plezier hebben van je turbo. :wink:
c20let powerrr
Gebruikersavatar
Rellie opt werk
forum-gebruiker
Berichten: 1713
Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
Locatie: In mn eigen toko

Bericht door Rellie opt werk »

Altijd even stationair laten draaien !!! ook al rij je rustig uitlaatgassen stromen er altijd langs en er stroomt nou eenmaal meer langs bij 2500 toeren dan bij 800.
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.

http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603

Openings tijden

Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
Gebruikersavatar
Army Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 520
Lid geworden op: 21 mar 2007 15:41
Locatie: spijkenisse

Bericht door Army Gsi »

gaat toch ook over de olie pomp ofzo???
heb dat een keer gehoord ofzo...weet niet meer psies wat het was maar was iets van:

als je je motor uit zet draait je turbo nog na, maar niet olie pomp ofzo...

( heb ik een keer gehoord he! dus niet mijn eigen gedachten )
BOHICA!!!
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Bericht door GrinX »

orang-pinda schreef:
GrinX schreef: Wat wel belangrijk is, en zeker bij de oliefilm gesmeerde turbo's is dat je hem altijd minimaal 2 minuten moet laten uitlopen voordat je de motor uitzet.
Doe je dit niet dan gaat je levensduur echt flink achteruit.
Is dit jou eigen ervaring ??
Ik ben mij Hennie Boomkamp geweest en hij heeft mij dit gezegd:

Beste is als je hebt doorgetrapt om de laatste paar km's op lage toeren te gaan rijden(dus geen druk opbouwen, dan draait de turbo zo langzaam dat je het op je vingers kunt tellen!!) en zet hem rustig uit als je stilstaat.
Deze turbo's hebben waterkoeling wat ervoor zorgt op het moment dat je je contact afzet te voorkomen dat alle warmte uit de kop/spruitstuk naar de core van de turbo trekt en er er toch warmte wordt afgevoerd.
Als je goed luistert hoor je water doorborrelen/stromen als je de motor hebt uitgezet.


Kortsamengevat, rijd de laatste paar km's rustig en zet hem gewoon uit wil je lang plezier hebben van je turbo. :wink:
Als je turbo's wil verkopen moet je dit zeker doen ja.
Grtz, GrinX
Gebruikersavatar
Rellie opt werk
forum-gebruiker
Berichten: 1713
Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
Locatie: In mn eigen toko

Bericht door Rellie opt werk »

Klopt, gaat niet alleen om de koeling maar op de smering, turbo is olie gelagerd, als de druk dus weg valt komt er speling op het asje. Doe je dat vaak dan gaat die ruken en is je turbo gaar. Als je een losse turbo in je hand hebt en je voelt aan het asje voel je dat er speling op zit, als er oliedruk op staat is deze speling weg.
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.

http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603

Openings tijden

Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
orang-pinda
forum-gebruiker
Berichten: 117
Lid geworden op: 02 mei 2006 09:38

Bericht door orang-pinda »

@GrinX
Nog een keer: Is dit jou eigen ervaring?
Vmax uit Duitsland zegt ook: Het beste is om de laatste paar km's rustig te rijden en geen 'druk' op te bouwen, want dan draait hij zo langzaam mee, dat je het op 1 hand kunt tellen. Dus bijv. mooi continu 2000toeren draaien de laatste paar (k)meters

@Rellie
Ik doe altijd rustig mijn raam dicht, frontje van de radio en zet dan mijn auto uit.
En als ik rustig rijdt dan staat mijn turbodruk meter ver onder de 0 en pas boven de 0 bouwt hij druk op. Dus als ik continu 2000toeren draai, dan staat mijn meter ver onder de 0 en dan hoeft de turbo niet nog eens 30seconden uit te draaien, dan vind ik het frontje eraf halen, raam sluiten al genoeg.

En Hennie is naar mijn ervaring en van vele anderen, toch echt de man met enige verstand van zaken :!:
c20let powerrr
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Bericht door GrinX »

orang-pinda schreef:@GrinX
Nog een keer: Is dit jou eigen ervaring?
Vmax uit Duitsland zegt ook: Het beste is om de laatste paar km's rustig te rijden en geen 'druk' op te bouwen, want dan draait hij zo langzaam mee, dat je het op 1 hand kunt tellen. Dus bijv. mooi continu 2000toeren draaien de laatste paar (k)meters

@Rellie
Ik doe altijd rustig mijn raam dicht, frontje van de radio en zet dan mijn auto uit.
En als ik rustig rijdt dan staat mijn turbodruk meter ver onder de 0 en pas boven de 0 bouwt hij druk op. Dus als ik continu 2000toeren draai, dan staat mijn meter ver onder de 0 en dan hoeft de turbo niet nog eens 30seconden uit te draaien, dan vind ik het frontje eraf halen, raam sluiten al genoeg.

En Hennie is naar mijn ervaring en van vele anderen, toch echt de man met enige verstand van zaken :!:
Zie mijn vorige antwoord, en ook dat van Rally.
Als je echt lang plezier wil hebben van je turbo, dan laat je hem gewoon netjes 2 minuten uitdraaien.
Een gemiddelde turbo draait al met gemak een 150.000 toeren (je leest het goed).
Als jij je motor na het rijden meteen uitzet dan valt je oliedruk weg, maar de turbo blijft wel nog ronddraaien.
Normaal gesproken verzorgd de olietoevoer voor een filmlaagje aan smering, deze valt dan opeens weg, terwijl je turbo nog vrolijk ronddraait.
Het is dus van groot belang dat je turbo een goede koeling krijgt om geen kromtrekkende assen te veroorzaken.
Bedenk je dat een turbo onbelast ook al het nodige aantal omwentelingen per minuut maakt.
Door de motor 2 minuten uit te laten lopen wordt je gehele turbo afgekoeld middels de olie, maar ook door de turbine zelf.
Hierdoor is het verschil tussen het turbohuis en de turbo-as zelf al een stuk kleiner dan als je een turbo (al is het maar 2000 toeren) laat draaien, en hem vervolgens redelijk snel alweer uitzet.
Kortom de rek (krimp en uitzetting ten opzichte van mekaar) is een stuk kleiner, waardoor alles ook netjes recht blijft, en je geen kromme turbo-assen krijgt.

Om je een idee te geven hoe belangrijk koeling voor de turbo is, wordt als maatstaaf gebruikt dat een turbo welke 4 seconden zonder olie draait, vergelijkbaar is met een motor welke 4 minuten zonder olie draait.
Plotseling uitzetten van de motor zonder hem even op adem te laten komen is dus niet meteen funest voor je turbo, maar verkort wel aanzienlijk de levensduur ervan.

Je kunt het principe vergelijken met een fiets en een dynamo.
Fiets je hard, gaat je lampje harder branden, fiets je langzaam dan gaat je lampje minder fel branden, maar blijft toch branden.
Stop je met trappen en laat je de fiets uitrollen dan blijft je lampje ook evengoed branden ondanks dat je er zelf geen energie meer in stopt.

Kortom 2000 toeren is al een flinke belasting voor je turbo, ook al lijkt het in verhouding maar weinig.

Vandaar dus het advies om je turbo netjes 2 minuten uit te laten lopen, zo weet je dat de spindelsnelheid een stuk lager is dan bij 2000 toeren (dus minder frictie, dus minder warmte, dus minder temperatuursverschil, minder krimp en rek)

Het heeft dus niks met zoals jij zegt eigen ervaring te maken, het is gewoon een logische optelsom.
Er zit een groot verschil tussen 10.000 toeren stationair smeren, en 150.000 toeren bij vollast smeren.


Daarom... davitamon.
Grtz, GrinX
Gebruikersavatar
chucky66
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1852
Lid geworden op: 20 mar 2003 19:29
Locatie: zeist

Bericht door chucky66 »

het verhaal na eff trappen en dan de laatste paar km rustig aan klopt echt wel.
maar heb je echt lang hard geblazen is het verstandig om eff min. stationair te laten draaien d.m.v. turbotimer kan gewoon met een tijd relais.
maar als je dus eff min of 10 aan het gassen bent geweest en de laatste 5 km rustig aan doet hoef je echt niet minutten stationair te draaien
en henny heeft echt ook wel verstand van zaken en is niet er op uit om mensen te naaien
Gebruikersavatar
Rellie opt werk
forum-gebruiker
Berichten: 1713
Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
Locatie: In mn eigen toko

Bericht door Rellie opt werk »

20 tot 30 sec na draaien is wel genoeg, behalve als je turbo dr natuurlijk rood aan staat.
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.

http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603

Openings tijden

Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
Gebruikersavatar
Delax80
forum-gebruiker
Berichten: 1274
Lid geworden op: 19 apr 2005 11:03
Locatie: Noord Nederland

gfd

Bericht door Delax80 »

hoe zit dit dan bij gewoon TDI's?? zou je daar eeeeiiigenlijk ook moeten nadraaien?
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Alles bij elkaar zuigt een turbo dus... je bent sneller op plaats van bestemming, maar dan moet je weer 2 minuten langer blijven zitten :? :roll:

doe mij maar een V6 8) :lol:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
oenatje
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 10361
Lid geworden op: 03 jan 2004 16:36

Bericht door oenatje »

Sounddragon schreef:Alles bij elkaar zuigt een turbo dus... je bent sneller op plaats van bestemming, maar dan moet je weer 2 minuten langer blijven zitten :? :roll:

doe mij maar een V6 8) :lol:
hahaha dies grappig :lol:
Gebruikersavatar
gsipiloot
forum-gebruiker
Berichten: 1630
Lid geworden op: 20 dec 2006 23:27
Locatie: geffen

Bericht door gsipiloot »

Sounddragon schreef:Alles bij elkaar zuigt een turbo dus... je bent sneller op plaats van bestemming, maar dan moet je weer 2 minuten langer blijven zitten :? :roll:

doe mij maar een V6 8) :lol:
neuh als je dan gewoon investeert in een fatsoenlijk alarm dan zit er op je alarm een turbo timer functie!

dus dan kun je je auto op slot zetten en dan loopt ie automatisch 2 minuten na of korter of langer net hoe dat je t instelt :D
Tiem
forum-gebruiker
Berichten: 188
Lid geworden op: 24 feb 2007 13:08
Locatie: Lemmer / Driebergen
Contacteer:

Bericht door Tiem »

gsipiloot schreef:
Sounddragon schreef:Alles bij elkaar zuigt een turbo dus... je bent sneller op plaats van bestemming, maar dan moet je weer 2 minuten langer blijven zitten :? :roll:

doe mij maar een V6 8) :lol:
neuh als je dan gewoon investeert in een fatsoenlijk alarm dan zit er op je alarm een turbo timer functie!

dus dan kun je je auto op slot zetten en dan loopt ie automatisch 2 minuten na of korter of langer net hoe dat je t instelt :D
ja idd..

er zijn toch ook zat systemen die ervoor zorgen dat het gewoon pakweg 2 minuten doorloopt zonder dat je er bij hoeft te blijven staan..
(dus met de auto op slot)

Met zo'n systeem is het toch ideaal.. geen omkijken meer na..
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Nadeel daarvan vind ik dan weer dat je motor zelf warmer wordt, en dat hij dan vaak uitgaat als de fan staat te blazen... beste blijft gewoon om de laatste 5 Km (ofzo) gewoon de turbo zo weinig mogelijk te laten werken, en dan na een sec of 30 gewoon uit te zetten denk ik :wink:

Of... er moet icm die turbotimer in te tellen zijn dat je fan ook volle bak meeblaast tijdens het 'nalopen' zodat de motortemperatuur niet gaat oplopen :)
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
jeffrey c20let
forum-gebruiker
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 dec 2003 02:58
Locatie: waddinxveen

Bericht door jeffrey c20let »

En als het Echt schadelijk was voor de turbo zou er standaard wel een turbotimer op geblazen auto's/vrachtauto's zitten.
Maar als ik vlink aan het trappen ben geweest en ik stop pas voor mijn straat met trappen (wat nooit gebeurt) dan zou ik hem zeker na laten draaien.

jeffrey
Gang is alles
Gebruikersavatar
gsipiloot
forum-gebruiker
Berichten: 1630
Lid geworden op: 20 dec 2006 23:27
Locatie: geffen

Bericht door gsipiloot »

Sounddragon schreef:
Of... er moet icm die turbotimer in te tellen zijn dat je fan ook volle bak meeblaast tijdens het 'nalopen' zodat de motortemperatuur niet gaat oplopen :)


compleet instelbaar met de laptop (bij mijn alarm dan tenminste)
Gebruikersavatar
ricardo^gsi
forum-gebruiker
Berichten: 314
Lid geworden op: 07 nov 2006 21:02
Locatie: zuidland

Bericht door ricardo^gsi »

nou weer een klein updatetje
heb 3 weken vakantie gehad dus nix gedaan aan de cali
maar ondertussen wel egt elk onderdeeltje dingetje en datje binnen
op het onderblok na dan dat komt deze week
dus dan word het alleen nog meer in elkaar schroeve

maar ondertussen ook weer een ervaringrijker met andere bedrijven
waar onder van kronenburg waarvan ik in negatieve vorm verast ben

eerst al genoeg geouwehoer met het revisie bedrijf over van alles
en toen kwam het verhaal van kronenburg

het begon een tijdje geleden toen ik gebeld heb voor stalen drijfstangen prijs opgave
2 keer gebelt met hun en ze zouden faxen over info en de prijzen maar dat moeten ze nog steeds doen volgens mij
maar heb ze gewoon lekker ergens anders gehaald :ass:

maar toen kwam het volgende
ik heb na een hoop twijfelen en denken tog besloten zuigerbodem koeling in te laten bouwen
nou oke ik beetje rond gevraagt overal en iedereen zij : kronenburg is the place 2 be.

duz ik moest 3 weken geleden op een donderdag tog naar brabant dus ik afgesproken met hun van ik kom em even brengen dus dat was in orde
kom daar aan wiste ze der wel van, dus even praatje make en even daar binnen gekeken
vond ik het al een aardige puinhoop overal ligen onderblokken en cilinderkoppen
egt werkelijk heel de werkplaats ligt er mee vol
en ik kom aan met me blokkie netjes in een krat en die word er gezellig tussen gezet
maarja ik dacht zal wel goedkomen

nou aangezien in 3 weken vakantie had (eerst zwarte cross geweest en daarna 2 weken italie) :D
afgesproken dat hun als hij klaar is hem terug sturen naar me werk
dus ik kom terug van vakantie vol goede moet, ga even langs bij me werk en jah hor duz nix binnen gekregen van van kronenburg :(
dus ik gelijk gebelt natuurlijk

aan de telefoon:
ik: jah hallo ik heb 3 weken geleden een opel motor gebracht om zuigerbodem koeling in te laten bouwen en dan zouden jullie em terug sturen maar ik heb nog steeds nix ontvangen
hij : ohh jah wacht even ga wel even kijken
even later
hij : nou ik heb even gekeken en der ligt hier wel een opel motor die zal wel van jou zijn dan :!: :?: :?
ik : nou zou je dat nie zeker kunnen wete. kijk even of der nog een hoonpatroon inzit.
hij : jah maar hij zit ingepakt kan et nie zien
ik : jah nou dan pak je em even uit
hij : jah oke, ogenblikje
even later
hij : jah zit nog een hoonpatroon in jah en hij is zwart gespote
ik : ohh jah da klop wel, en zit hij in een blauwe krat?
hij : jah daar zittie in jah, maare wat is daar mee dan?
ik : nou die moet terug gestuurd worden
hij : ohh oke en hebbe wij je adres?
ik : jah
hij : nou geeft nog maar een keer

haha
nou oke dat was afgehandeld zou em vandaag opgaan sture
na dat gesprek dacht ik al van wat is dit nou weer voor iets
maar toen kwam vandaag de rest

ik had toen een prijs afgesproken via een jongen die der bijna dagelijks komt

belle ze vandaag
jah kost het opeens 50 euro meer :?
duz ik zeg et is niet
maarja hij bleeft vol houden duz ik gaf de moet maar op
dacht steek dan die 50 euro maar in je reet
ken mij et verrotte
komt het volgende jah en het kost 100 euro om te verzende :shock:
ik zeg watte (had het toevallig zelf al op gevraagt bij dhl volgens mij en dat was 24 euro)
ik zeg da ken nie
zeg tie nou ik weet nie hoe je daar bij komt hor maar dan regel je et maar lekker zelf

nou was gelukkig de vrouw van me baas zo aardig om het te regelen
en ze moes ook vandaag nog even de reparatie koste overmake anders gaven ze et nie mee met de "post"

dus ik was vrij verbaast over hun "werkwijze''
omdat je tog overal wel goede referenties hoort/ziet

maarja ik hoop dat de reparatie/modificatie wel goed bebeurt is en dat et motortje snel weer loopt
ken ik deze ellende en onzin tenminste vergete

en ik heb bij deze ook weer een wijze les geleerd
als je iets goed wil doe het dan zelf
of zit der heel de dag met je neus boven op anders komt der egt gewoon nix van terecht :(
wel beetje jammer dit
calibra doet et weer!!!
Gebruikersavatar
jeffrey c20let
forum-gebruiker
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 dec 2003 02:58
Locatie: waddinxveen

Bericht door jeffrey c20let »

Waar zijn de bedrijfen gebleven die 110% service verlenen.
Suc6 met het project man

grtjs jeffrey
Gang is alles
Gebruikersavatar
GrinX
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1363
Lid geworden op: 06 jun 2004 00:39
Locatie: Postcodegebied: Tussen de 6000 en 7000 RPM
Contacteer:

Bericht door GrinX »

jeffrey c20let schreef:Waar zijn de bedrijfen gebleven die 110% service verlenen.
Suc6 met het project man

grtjs jeffrey
Meestal zijn dit de kleine bedrijfjes, die tijd hebben voor goed werk.
Grtz, GrinX
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9316
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Als ik het verhaal zo hoor mag je hopend dat die koeling uberhaupt ingebouwd is.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Melbo
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 07 jul 2004 10:36
Locatie: Terneuzen

Bericht door Melbo »

RedBill schreef:Als ik het verhaal zo hoor mag je hopend dat die koeling uberhaupt ingebouwd is.
Daar zat ik inderdaad ook al over na te denken! Aangezien dat ding gewoon "vergeten" was en nog steeds netjes IN het blauwe krat ingepakt zat... :?
Gebruikersavatar
Rellie opt werk
forum-gebruiker
Berichten: 1713
Lid geworden op: 23 jun 2007 12:09
Locatie: In mn eigen toko

Bericht door Rellie opt werk »

GrinX schreef:
jeffrey c20let schreef:Waar zijn de bedrijfen gebleven die 110% service verlenen.
Suc6 met het project man

grtjs jeffrey
Meestal zijn dit de kleine bedrijfjes, die tijd hebben voor goed werk.
I am the place to be :lol: 8)
DHZ Twente uw Opel specialist voor onderdelen, reparatie en tuning.

http://www.Opelspecialist.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Tel: 0546-562109
Mob: 06-14707603

Openings tijden

Maandag gesloten !
Dinsdag t/m Vrijdag 09.00 t/m 20.00
Zaterdags van 09.00 t/m 16.00
Gebruikersavatar
jeffrey c20let
forum-gebruiker
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 dec 2003 02:58
Locatie: waddinxveen

Bericht door jeffrey c20let »

Ga jou ook zeker niet vergeten !!! Met je uitgelopen hobby :D
Maar werkzaamheden zo als:freesen,honen,uitliteren,uitbalanceren,vlakken enz doe jij toch ook niet zelf? nog niet :wink:
Gang is alles
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Freddy Cane niet wat voor je, Ricardo?
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Plaats reactie