Snelheid 15 inch tegenover 17 inch (EN EXTRA VRAAG MAXI MAAT
Snelheid 15 inch tegenover 17 inch (EN EXTRA VRAAG MAXI MAAT
Hallo!
Ik heb een vraag, ik heb nu 17 inch onder me auto (205/40/17) en dat is allemaal heel mooi enzo.
maar nu heb ik me nieuwe blok en nu zou ik er erg van balen als door de 17 inch hij als ware slomer word.
Nu is mijn vraag dan ook: hoeveel scheelt dit??
Toen ik mijn oude blok erin had (c18xe) merkte ik erg goed (aan alles) dat 15 inch gewoon stuk lekkerder reed, en voor me gevoel ook stuk harder doortrok!! natuurlijk is dit logisch omdat de omtrek kleiner is, maar is dit verschil te verwaarlozen??(dat gevoel heb ik dus niet)
Omdat ik toch cup velgen erg mooi vind zou dit een extra reden kunne zijn om me 17 inch "heey hoi" te zeggen.. en voor mooie 15 inch Brock velgen ofzo tegaan.
Natuurlijk heb ik even gerekend:
205/40/17 = 51.38 cm doorsnee
195/50/15 = 47.85 cm doorsnee
Dit scheelt dus maar 3.53 cm...opzich niet zoveel voor me idee??
Oftewel: wat zijn jullie ervaringen!!!
Ik heb een vraag, ik heb nu 17 inch onder me auto (205/40/17) en dat is allemaal heel mooi enzo.
maar nu heb ik me nieuwe blok en nu zou ik er erg van balen als door de 17 inch hij als ware slomer word.
Nu is mijn vraag dan ook: hoeveel scheelt dit??
Toen ik mijn oude blok erin had (c18xe) merkte ik erg goed (aan alles) dat 15 inch gewoon stuk lekkerder reed, en voor me gevoel ook stuk harder doortrok!! natuurlijk is dit logisch omdat de omtrek kleiner is, maar is dit verschil te verwaarlozen??(dat gevoel heb ik dus niet)
Omdat ik toch cup velgen erg mooi vind zou dit een extra reden kunne zijn om me 17 inch "heey hoi" te zeggen.. en voor mooie 15 inch Brock velgen ofzo tegaan.
Natuurlijk heb ik even gerekend:
205/40/17 = 51.38 cm doorsnee
195/50/15 = 47.85 cm doorsnee
Dit scheelt dus maar 3.53 cm...opzich niet zoveel voor me idee??
Oftewel: wat zijn jullie ervaringen!!!
Laatst gewijzigd door Delax80 op 04 jul 2007 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt wel dat je iets langzamer bent op 17" maar het is een afweging die je moet maken.
Zijn de paar tienden van een seconde dat je sneller van 0-100 km/h gaat het waard om het uiterlijk van je auto te veranderen.
Ik laat wel lekker mijn 17"eronder zitten. Je auto staat toch veel vaker stil dan dat ie rijdt.
Niemand ziet dan dat je ipv 7.7sec slechts in 7.9sec van 0-100 accelereert.
Maar ze zien wel je mooie 17" velgen.
Zijn de paar tienden van een seconde dat je sneller van 0-100 km/h gaat het waard om het uiterlijk van je auto te veranderen.
Ik laat wel lekker mijn 17"eronder zitten. Je auto staat toch veel vaker stil dan dat ie rijdt.
Niemand ziet dan dat je ipv 7.7sec slechts in 7.9sec van 0-100 accelereert.
Maar ze zien wel je mooie 17" velgen.
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Tja, je zou een hele berekening moeten maken met het draaimoment van de wielen, en dan vervolgens de kracht die aan het loopvlak van je banden nog overblijft.
Bijvoorbeeld, je hebt een maximum draaimoment van 150 Nm aan je wielen,
Dan heb je bij 205/40/17 banden een kracht aan het loopvlak van:
150Nm / 0,2569 m = 583,9 Newton
Bij 195/50/15:
150Nm / 0,23925 m = 626,9 Newton
Dat is het theoretische verschil. Maar let op, dat is puur het theoretische verschil op dat moment. Maar je acceleratie zal waarschijnlijk zo'n 6,8 % op achteruit gaan.
(583,9 / 626,9 = 93,15 %)
Bijvoorbeeld, je hebt een maximum draaimoment van 150 Nm aan je wielen,
Dan heb je bij 205/40/17 banden een kracht aan het loopvlak van:
150Nm / 0,2569 m = 583,9 Newton
Bij 195/50/15:
150Nm / 0,23925 m = 626,9 Newton
Dat is het theoretische verschil. Maar let op, dat is puur het theoretische verschil op dat moment. Maar je acceleratie zal waarschijnlijk zo'n 6,8 % op achteruit gaan.
(583,9 / 626,9 = 93,15 %)
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Mad Driver
- forum-gebruiker
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
- Locatie: Maastricht
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
ik vind de waaiers ook het lekkerst sturen en doen. maarja het oog wil ook wat en je merkt het bijna niet.
dan kun je je ook afvragen of je met nieuwe banden weer langzamer optrekt dan met afgesleten banden...
en hoevaak doe je nou stoplichtsprintjes dat je alle beetjes extra moet hebben
niet zo erg aan denken dat het snelheid scheelt en er gewoon onderzetten wat je het mooist vind.
dan kun je je ook afvragen of je met nieuwe banden weer langzamer optrekt dan met afgesleten banden...
en hoevaak doe je nou stoplichtsprintjes dat je alle beetjes extra moet hebben
niet zo erg aan denken dat het snelheid scheelt en er gewoon onderzetten wat je het mooist vind.
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Ik lees in het Te Koop forum dat je de 17" Wilt verkopen en weer op 15" wilt gaan rijden.
Maar vraagje: Waarom ga je niet op 16" rijden? Dan krijg je bandenmaat bijvoorbeeld 215/40 R16, welke maar 0,1 % (= verwaarloosbaar) afwijking heeft t.o.v. 195/50/15.
Ik heb dat ook. En dan is de wielkast net even wat mooier gevuld dan bij 15" vind ikzelf.
Maar vraagje: Waarom ga je niet op 16" rijden? Dan krijg je bandenmaat bijvoorbeeld 215/40 R16, welke maar 0,1 % (= verwaarloosbaar) afwijking heeft t.o.v. 195/50/15.
Ik heb dat ook. En dan is de wielkast net even wat mooier gevuld dan bij 15" vind ikzelf.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
als dat zo is gaak idd liever op 16" rijden thnxRedBill schreef:Ik lees in het Te Koop forum dat je de 17" Wilt verkopen en weer op 15" wilt gaan rijden.
Maar vraagje: Waarom ga je niet op 16" rijden? Dan krijg je bandenmaat bijvoorbeeld 215/40 R16, welke maar 0,1 % (= verwaarloosbaar) afwijking heeft t.o.v. 195/50/15.
Ik heb dat ook. En dan is de wielkast net even wat mooier gevuld dan bij 15" vind ikzelf.
gtre
en wat is nou eigenlijks de maximale maat voor 15 of 16 inch?? ik weet dat hier al veel vragen over geweest zijn dus zet het sowieso maar in dit topic. en vak ging het in die gevallen over 17 inch.
Als je bijv 15 inch neemt, met 195 bandjes, past 8J dan bijvoorbeeld eronder?? (mits ET waarde van 25 of minder)
Als je bijv 15 inch neemt, met 195 bandjes, past 8J dan bijvoorbeeld eronder?? (mits ET waarde van 25 of minder)
nbv
hmmsmatse schreef:ik heb 15 inch 8 J et 35 met 195/45/15 bandjes.
past voor wel met 60 mm maar achter past het niet eigenlijk met een 40 mm verlaging.
dus 16 inch 8J met 205/40/16 bandjes (ET 25) zou dus misschien weer passen....
volgens mij ist toch altijd proberen als he top de grens zit. ik gaat zoeke:P
en schermen iets uit laten rollen?? ik heb geen roest dus opzich misschien mogelijkheid. iemand ervaring mee bij de astra?
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Mijn velgen zijn 16" ET 39 - 7,5 J. Dat is voor de achterzijde met 215/40 R16 banden wel het maximum. Mijn pink kan er net niet tussen bij volledig inveren. En mijn wielkasten zijn niet uitgerold.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
nv
hmm ok...noig even voor de zekerheid....lage ET waarde = velgen ver naar binnen....hoge ET waarde = velgen ver naar buiten??RedBill schreef:Mijn velgen zijn 16" ET 39 - 7,5 J. Dat is voor de achterzijde met 215/40 R16 banden wel het maximum. Mijn pink kan er net niet tussen bij volledig inveren. En mijn wielkasten zijn niet uitgerold.
oftewel, zo laag mogelijke ET waarde??
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Re: nv
Juist andersom, lage ET = veel verder naar buiten = dus slecht!Delax80 schreef:hmm ok...noig even voor de zekerheid....lage ET waarde = velgen ver naar binnen....hoge ET waarde = velgen ver naar buiten??RedBill schreef:Mijn velgen zijn 16" ET 39 - 7,5 J. Dat is voor de achterzijde met 215/40 R16 banden wel het maximum. Mijn pink kan er net niet tussen bij volledig inveren. En mijn wielkasten zijn niet uitgerold.
oftewel, zo laag mogelijke ET waarde??
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
hgf
oowh ok daar wask dus alweer bijna de mist in gegaan met velgen kopen
ist nou ook zo dat als je 15 inch 7j cup velgen heb, je eigenlijk nooit echt een dikke cup heb?? ik zag bijv de Brock B2 supercup in 7J, maar volgens mij heb je nooit echt mooie brede cup onder de 9J
ist nou ook zo dat als je 15 inch 7j cup velgen heb, je eigenlijk nooit echt een dikke cup heb?? ik zag bijv de Brock B2 supercup in 7J, maar volgens mij heb je nooit echt mooie brede cup onder de 9J
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Ik zou sowieso als je nu geen roest hebt niets aan je schermranden doen! Het kan er ten slotte alleen maar slechter van worden? Mooie velgen is een hoop waard, maar als je nieuwe laat aanrukken, zorg dan gewoon dat je passende velgen aanschaft, zodat je je schermen niet hoeft te rollen.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Cup velgen zijn leuk wanneer je de randen kunt uitrollen, b.v. Corsa B of iets in die zin.
Astra heeft rechte schermen, wil je Cup velgen, kijk maar naar Raymond, die heeft nu wederom z'n randen laten vernieuwen.
Net zoals Redbill zegt, origineel laten, dan krijg je ook geen roest.
Astra heeft rechte schermen, wil je Cup velgen, kijk maar naar Raymond, die heeft nu wederom z'n randen laten vernieuwen.
Net zoals Redbill zegt, origineel laten, dan krijg je ook geen roest.
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Je spreekt jezelf hier tegen !RedBill schreef:Ik lees in het Te Koop forum dat je de 17" Wilt verkopen en weer op 15" wilt gaan rijden.
Maar vraagje: Waarom ga je niet op 16" rijden? Dan krijg je bandenmaat bijvoorbeeld 215/40 R16, welke maar 0,1 % (= verwaarloosbaar) afwijking heeft t.o.v. 195/50/15.
Ik heb dat ook. En dan is de wielkast net even wat mooier gevuld dan bij 15" vind ikzelf.
Als je bandenmaat maar 0,1% afwijkt, is de diameter van het gehele wiel dus nagenoeg gelijk.
Dus hoe kan de 16" dan de wielkast mooier vullen ????
- Mad Driver
- forum-gebruiker
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
- Locatie: Maastricht