astra 5deurs handgrepen met lichtjes
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
astra 5deurs handgrepen met lichtjes
jooo
ik heb mezelf voorzien van de handvaten, die aan je hemeltje zitten boven de deuren. maar dan van een astra 5deurs, deze hebben er namelijk een interieurlichtbalkje in. deze horen te branden als deuren open gaan, en er zit een knopje op, aan/uit.
allemaal leuk en aardig, maar deze hebben 3 draden..
ik was van plan om mn draden van het interieurlichtje (gewoon die boven je binnenspiegel) te splitten en verlengen naar de nieuwe handgreeplichtjes. alleen heeft deze maar 2 draden, plus en min.
in de 5deurs astra zitten deze 2 handgrepen met licht, via een apart kabelboomje. deze komt mee aan de dikke draadboom achter het paneeltje naast de bestuurdersstoel, en gaat dan via de B-stijl omhoog, achter de gordel langs zegmaar.
dit draadboompje heb ik ook mee, maar die kan ik haast onmogelijk aansluiten zoals de 5deurs.
kan ik de 3 draden, evengoed koppelen aan de 2 draden van het huidige lampje? kleuren zijn: bruin, grijs, en zwart. ik neem aan 1 plus, 2 min.
2 massa's samenvoegen en op de - van interieurverlichting, en de plusdraad op de rode plus van interieur lijkt mij het eerste uitprobeersel.
alleen ben ik bang dat er dan iets doorbrand, en dat de zekering het niet trekt als dan alle 3 tegelijk branden bij een open deur( of 5 want ik heb 4 handgrepen)
en dan zou ik hebben, dat als ik handmatig mn interieurlampje aandoe, dat ze dan automatisch allemaal aangaan. zelfde circuit. hmm
sorry voor het lange verhaal maar dat is even niet anders. foto kan eraan komen voor degene die plaatje bij praatje willen enz.
gedachtes please!
ik heb mezelf voorzien van de handvaten, die aan je hemeltje zitten boven de deuren. maar dan van een astra 5deurs, deze hebben er namelijk een interieurlichtbalkje in. deze horen te branden als deuren open gaan, en er zit een knopje op, aan/uit.
allemaal leuk en aardig, maar deze hebben 3 draden..
ik was van plan om mn draden van het interieurlichtje (gewoon die boven je binnenspiegel) te splitten en verlengen naar de nieuwe handgreeplichtjes. alleen heeft deze maar 2 draden, plus en min.
in de 5deurs astra zitten deze 2 handgrepen met licht, via een apart kabelboomje. deze komt mee aan de dikke draadboom achter het paneeltje naast de bestuurdersstoel, en gaat dan via de B-stijl omhoog, achter de gordel langs zegmaar.
dit draadboompje heb ik ook mee, maar die kan ik haast onmogelijk aansluiten zoals de 5deurs.
kan ik de 3 draden, evengoed koppelen aan de 2 draden van het huidige lampje? kleuren zijn: bruin, grijs, en zwart. ik neem aan 1 plus, 2 min.
2 massa's samenvoegen en op de - van interieurverlichting, en de plusdraad op de rode plus van interieur lijkt mij het eerste uitprobeersel.
alleen ben ik bang dat er dan iets doorbrand, en dat de zekering het niet trekt als dan alle 3 tegelijk branden bij een open deur( of 5 want ik heb 4 handgrepen)
en dan zou ik hebben, dat als ik handmatig mn interieurlampje aandoe, dat ze dan automatisch allemaal aangaan. zelfde circuit. hmm
sorry voor het lange verhaal maar dat is even niet anders. foto kan eraan komen voor degene die plaatje bij praatje willen enz.
gedachtes please!
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
gd
geen idee eerlijk gezegd maar vet dat je dat erin gaat zetten:P als je het werkend krijgt ga ik er ook zeker voor. vind die kleine dingen altijd leuk!!
alleen kan je niet hebben dat je teveel vermoge van je + vraagt als je meerdere dingen op het + draad heb??
alleen kan je niet hebben dat je teveel vermoge van je + vraagt als je meerdere dingen op het + draad heb??
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
ja daarom, het laatste wat ik wil is een overbelaste +draad, ik heb al een keer een kortsluiting gehad met mn hemeltje en interieurlichtje waardoor ik heel wat draden moest nakijken en halve dash uit elkaar moest halen om te solderen enzo. en me de tering schrok van de rook
maarja dat was kortsluiting, als dit gaat werken en zekering poeft kan er altijd een sterkere in. (gok ik)
is alleen even de vraag of ik van 3 draden, 2 kan maken. en wat de functie ervan is.
zou heel goed kunnen dat de 3e draad contact had met het deurcontact (deur open=licht aan) maar dan achterdeur open = alleen achterste interieurlichtjes aan.
ps, ik heb 4 van die grepen, en bouw er zowieso 2 in, misschien alle 4. dat moet ik nog even kijken. maar misschien dus 2 over
maarja dat was kortsluiting, als dit gaat werken en zekering poeft kan er altijd een sterkere in. (gok ik)
is alleen even de vraag of ik van 3 draden, 2 kan maken. en wat de functie ervan is.
zou heel goed kunnen dat de 3e draad contact had met het deurcontact (deur open=licht aan) maar dan achterdeur open = alleen achterste interieurlichtjes aan.
ps, ik heb 4 van die grepen, en bouw er zowieso 2 in, misschien alle 4. dat moet ik nog even kijken. maar misschien dus 2 over
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Ik heb die dingen ook nog liggen.
Lastige met het aansluiten van die dingen is dat je ze eigenlijk kwa plus niet van de interieurverlichting voor kunt afhalen, omdat die het alleen doet als er een deur open staat, of als je de knop uit trekt.
Het gevolg zou zijn dat dan je leeslampjes achterin alleen werken als je interieurlamp voorin ook aan staat. Dat wil je niet.
Wat je het beste kunt doen is een nieuwe plusdraad vanaf je geschakelde plus bij je contactslot vandaan halen en via de a-stijl omhoog laten lopen (net als je doet wanneer je een elektrisch dakraam installeert.
Kwa bedrading van die lampjes: Die zijn doorgaans op twee manieren geschakeld:
1. Via een massacontact in de achterdeuren
2. Via de schakelaar op het lampje zelf (Volgens mij verbreekt die ook de massa, maar dat moet ik even nakijken).
Je hoeft alleen optie 2 aan te sluiten, omdat je toch geen achterdeuren hebt.
Dus je haalt de geschakelde plus van het contact, en de massa van je schakelaar op het lampje kan naar de massa van je interieur verlichting.
Lastige met het aansluiten van die dingen is dat je ze eigenlijk kwa plus niet van de interieurverlichting voor kunt afhalen, omdat die het alleen doet als er een deur open staat, of als je de knop uit trekt.
Het gevolg zou zijn dat dan je leeslampjes achterin alleen werken als je interieurlamp voorin ook aan staat. Dat wil je niet.
Wat je het beste kunt doen is een nieuwe plusdraad vanaf je geschakelde plus bij je contactslot vandaan halen en via de a-stijl omhoog laten lopen (net als je doet wanneer je een elektrisch dakraam installeert.
Kwa bedrading van die lampjes: Die zijn doorgaans op twee manieren geschakeld:
1. Via een massacontact in de achterdeuren
2. Via de schakelaar op het lampje zelf (Volgens mij verbreekt die ook de massa, maar dat moet ik even nakijken).
Je hoeft alleen optie 2 aan te sluiten, omdat je toch geen achterdeuren hebt.
Dus je haalt de geschakelde plus van het contact, en de massa van je schakelaar op het lampje kan naar de massa van je interieur verlichting.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
Kijk zoiets moest ik weten
maar via de optie 2, dan gaan de leeslampjes het alleen doen als je em handmatig aanzet met het knopje
ze gaan dan niet mee aan, als je een deur opendoet. ( geen probleem hoor)
enige hierbij is een goede plusdraad fixen en via je dash en a-stijl naar boven wurmen. ik vraag me nu al af waar je zo'n + het beste vandaan kunt pakken.
met de andere methode, dus huidige interieurlichtdraden splitten en verlengen, zullen ze wel aangaan als je een deur opendoet.
het is dus de keuze wat nou beter is:
of aan uit met de deuren open/dicht en je lichtschakelaar uittrekken
( net als nu met huidige lichtje)
of in principe altijd uit, en handmatig aan te zetten door de passagier
hoe dan ook zijn dus 2 draden genoeg en de 3e overbodig want ik heb geen achterdeuren
maar via de optie 2, dan gaan de leeslampjes het alleen doen als je em handmatig aanzet met het knopje
ze gaan dan niet mee aan, als je een deur opendoet. ( geen probleem hoor)
enige hierbij is een goede plusdraad fixen en via je dash en a-stijl naar boven wurmen. ik vraag me nu al af waar je zo'n + het beste vandaan kunt pakken.
met de andere methode, dus huidige interieurlichtdraden splitten en verlengen, zullen ze wel aangaan als je een deur opendoet.
het is dus de keuze wat nou beter is:
of aan uit met de deuren open/dicht en je lichtschakelaar uittrekken
( net als nu met huidige lichtje)
of in principe altijd uit, en handmatig aan te zetten door de passagier
hoe dan ook zijn dus 2 draden genoeg en de 3e overbodig want ik heb geen achterdeuren
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Dat hangt er vanaf waar je ze wilt plaatsen.
Ik vind zelf voorin geen nut hebben, omdat je daar toch niet echt een boek gaat zitten lezen, en voor het lezen van bijvoorbeeld een kaart de middenverlichting wel voldoet.
Voor achterin volstat het dat je ze alleen met de schakelaar aan kunt zetten.
Wil je ze en via de deur, en via de schakelaar kunnen bedienen, dan moet je één massa van de interieurverlichting voorin aftappen, en een ander van de geschakelde plus bij je contactslot.
Hmmm... ik zit me ineens te bedenken dat als de interieur verlichting voorin massageschakeld is daar dus wel een constante plus aanwezig is. Die is dus ook wel bruikbaar voor je lampjes achterin.
Echter geen geschakelde plus (die alleen werkt als de auto op contact staat).
Moet ie daarvandaan dus ook af te tappen zijn.
Ik vind zelf voorin geen nut hebben, omdat je daar toch niet echt een boek gaat zitten lezen, en voor het lezen van bijvoorbeeld een kaart de middenverlichting wel voldoet.
Voor achterin volstat het dat je ze alleen met de schakelaar aan kunt zetten.
Wil je ze en via de deur, en via de schakelaar kunnen bedienen, dan moet je één massa van de interieurverlichting voorin aftappen, en een ander van de geschakelde plus bij je contactslot.
Hmmm... ik zit me ineens te bedenken dat als de interieur verlichting voorin massageschakeld is daar dus wel een constante plus aanwezig is. Die is dus ook wel bruikbaar voor je lampjes achterin.
Echter geen geschakelde plus (die alleen werkt als de auto op contact staat).
Moet ie daarvandaan dus ook af te tappen zijn.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
oke, ik zet er alleen 2 boven de achterbank. alleen te schakelen met het knopje en niet als de deuren opengaan.
dat kan toch ook met een plus direct vanaf de accu? die heb ik al liggen bij de motorkaphendel. enige nadeel is dat je accu leeg is als je perongeluk een lampje aan hebt laten staan, verder toch niks ?
voordeel, je belast geen huidig circuit en zekering, alhoewel die extra belasting minimaal is, 5 watt per lampje.
welke draad zou ik anders moeten pakken die wel geschakeld is via het contactslot? contactslot ombouw even losschroeven, een draad volgen en die doormeten lijkt me, of weet iemand zo een draad te noemen.
en waar de minkabel opkomt maakt toch helemaal niks uit?
dat kan toch ook met een plus direct vanaf de accu? die heb ik al liggen bij de motorkaphendel. enige nadeel is dat je accu leeg is als je perongeluk een lampje aan hebt laten staan, verder toch niks ?
voordeel, je belast geen huidig circuit en zekering, alhoewel die extra belasting minimaal is, 5 watt per lampje.
welke draad zou ik anders moeten pakken die wel geschakeld is via het contactslot? contactslot ombouw even losschroeven, een draad volgen en die doormeten lijkt me, of weet iemand zo een draad te noemen.
en waar de minkabel opkomt maakt toch helemaal niks uit?
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
update
keihard gefaald..
moest zowieso mn hemeltje vervangen dus het was niet helemaal kansloos. maar ik zag pas toen ik bezig was, dat de handgrepen met lichtjes nooit kunnen passen. het lichtje moet natuurlijk ruimte hebben, een inham. en bij ons is het hemeltje al strak, en in het staal erachter zit ook geen gat..
dus mission failed
ach dan toch niet!
keihard gefaald..
moest zowieso mn hemeltje vervangen dus het was niet helemaal kansloos. maar ik zag pas toen ik bezig was, dat de handgrepen met lichtjes nooit kunnen passen. het lichtje moet natuurlijk ruimte hebben, een inham. en bij ons is het hemeltje al strak, en in het staal erachter zit ook geen gat..
dus mission failed
ach dan toch niet!
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
- Mad Driver
- forum-gebruiker
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
- Locatie: Maastricht
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9326
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Slijptol?
Haha, nee, dat was ook de reden waarom ik er nog niet aan was begonnen... Ik wist niet of dat kon. Er zitten daar wel inhammen in die rand maar ik wist dus ook niet of die overeenkwamen met de plaats van de lampjes.
Niet dus... Helaas...
Haha, nee, dat was ook de reden waarom ik er nog niet aan was begonnen... Ik wist niet of dat kon. Er zitten daar wel inhammen in die rand maar ik wist dus ook niet of die overeenkwamen met de plaats van de lampjes.
Niet dus... Helaas...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
nee komt totaal niet overheen en ik heb geen zin om daarin te slijpen.
plus, dan moest ik ook de hemelpaneeltjes aanpassen, dat beige plastic heeft namelijk ook geen inham.
nou toen hield het al snel op.
wel dom eigelijk dat ik dat allemaal vertel, nou kan ik ze ook niet verkopen hiero
plus, dan moest ik ook de hemelpaneeltjes aanpassen, dat beige plastic heeft namelijk ook geen inham.
nou toen hield het al snel op.
wel dom eigelijk dat ik dat allemaal vertel, nou kan ik ze ook niet verkopen hiero
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
cvx
ik bedoel de verlichting int midden voor de achterbank, is maar gein:P past denk ik ook niet.Roy 2.0 16v schreef:wat heeft die dan voor speciaals, extra leeslampje?
zat er bij mij eerst ook in, simpel hoor. of bedoel je een ander lampie
- Astrid_fahrer
- forum-gebruiker
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
- Locatie: Elst (Gld)
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
ja die had ik er eerst in, met die 2 spotjes , was van een omega volgens mij.
tot ik een keer kortsluiting had, en me halve dash uit elkaar kon slopen en draden nakijken en solderen totaan de zekeringkast, hemeltje een zwarte plek en ik was me een hoedje geschrokken van de rook! ( alleen ik had geen hoed op hoor)
tot ik een keer kortsluiting had, en me halve dash uit elkaar kon slopen en draden nakijken en solderen totaan de zekeringkast, hemeltje een zwarte plek en ik was me een hoedje geschrokken van de rook! ( alleen ik had geen hoed op hoor)
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
- Astrid_fahrer
- forum-gebruiker
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: 22 jul 2005 20:19
- Locatie: Elst (Gld)
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn