Boven 3000 RPM motorstoring, geen RPM
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Boven 3000 RPM motorstoring, geen RPM
Wie o wie heeft er idee waar het volgende probleem door veroorzaakt zou kunnen worden?
Wanneer ik boven de 3200 RPM kom krijg ik een motorstoring, valt mijn RPM signaal weg (tenminste mijn RPM teller valt geheel terug) en kan ik niet meer accelereren totdat de motor weer onder de 3000 RPM is. Dan komt het signaal weer terug en verdwijnt de storing.
Dit probleem is ontstaan toen ik +/- 6000 RPM reed op de snelweg. Ik was aan het accelereren.
Ik kreeg hiervoor al regelmatig motorstoringen te zien, maar dat vertaalde zich niet in het gedrag van de motor, m.a.w. die bleef eerder normaal lopen. De storing die toen werd aangegeven was de LMM.
Gedrag doet zich ook voor na 15 minuten accupool los te hebben gehad.
Ik zit zelf nu te denken aan:
- Motronic defect
- krukas sensor defect (maar die is er nieuw opgekomen bij de revisie)
Wanneer ik boven de 3200 RPM kom krijg ik een motorstoring, valt mijn RPM signaal weg (tenminste mijn RPM teller valt geheel terug) en kan ik niet meer accelereren totdat de motor weer onder de 3000 RPM is. Dan komt het signaal weer terug en verdwijnt de storing.
Dit probleem is ontstaan toen ik +/- 6000 RPM reed op de snelweg. Ik was aan het accelereren.
Ik kreeg hiervoor al regelmatig motorstoringen te zien, maar dat vertaalde zich niet in het gedrag van de motor, m.a.w. die bleef eerder normaal lopen. De storing die toen werd aangegeven was de LMM.
Gedrag doet zich ook voor na 15 minuten accupool los te hebben gehad.
Ik zit zelf nu te denken aan:
- Motronic defect
- krukas sensor defect (maar die is er nieuw opgekomen bij de revisie)
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- ricardo^gsi
- forum-gebruiker
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 07 nov 2006 21:02
- Locatie: zuidland
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
krukassensor er even uitdraaien.
Kijken of er geen vervuiling op de sensorpunt zit.
Wie weet zijn er wat deeltjes van de revisie achtergebleven?
Wat ook kan is dat de luchtspleet te groot is doordat de sensor niet ver genoeg in het gat zit (door dikke laag lak misschien?)
Kijken of er geen vervuiling op de sensorpunt zit.
Wie weet zijn er wat deeltjes van de revisie achtergebleven?
Wat ook kan is dat de luchtspleet te groot is doordat de sensor niet ver genoeg in het gat zit (door dikke laag lak misschien?)
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- SmoothWriter
- forum-gebruiker
- Berichten: 93
- Lid geworden op: 16 mei 2007 16:06
- Locatie: Maarssen
hmm vreemd..
die van mij wil ook wel eens branden!
vandaag nog zelfs..
ik weet neit wanneer het gebeurd.. ineens kijk ik en het lampje brand...
dus ik denk ook ..en nu..
gewoon doorrijden..
als er iets stuk ishoudt hij er vanzelf mee op..
maar het lampje gaat gewoon ineens uit..
alsof ie gewoon gedag komt zeggen zovan hoi ik zit hier.. als je me nodig hebt roep je maar..
wuahahahh
maar ik hoop niet dat de mijne ook zo gaat doen dan..
let me know what it is,...
die van mij wil ook wel eens branden!
vandaag nog zelfs..
ik weet neit wanneer het gebeurd.. ineens kijk ik en het lampje brand...
dus ik denk ook ..en nu..
gewoon doorrijden..
als er iets stuk ishoudt hij er vanzelf mee op..
maar het lampje gaat gewoon ineens uit..
alsof ie gewoon gedag komt zeggen zovan hoi ik zit hier.. als je me nodig hebt roep je maar..
wuahahahh
maar ik hoop niet dat de mijne ook zo gaat doen dan..
let me know what it is,...
Don't be scared it's only a GSI
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Problem succesfully detected and eliminated.
Wat was er aan de hand:
Op de injectorrail zitten twee massapunten, welke gelijk de bevestiging van de injectorrail vormen. Op die massapunten zijn de vier massadraadjes van de injctoren gemonteerd, op elk van de punten twee.
Nu was de aan vliegwielzijde de moer die de draden klemt losgetrild, waardoor de draden zeer slecht massa maakten. Gevolg: De motor liep bij tijden op twee poten (en dat loopt slecht kan ik je vertellen), omdat de inspuiting van cilinder 3 en 4 niet of slecht verliep.
Geen inspuiting veroorzaakt een computerstoring die kennelijk de hele computer uitschakeld (wat het wegvallen van het toerentalsignaal verklaart).
Waarom de wagen dan precies boven de 3200 toeren in storing ging zal te maken hebben met het feit dat de injectoren dan zoveel stroom toegevoerd kregen dat de slechte massa het niet meer kon verwerken.
Kosten van de reparatie: Geen.
Gelukkig had ik wel eerst alles gechecked voordat ik de Motronics ging wisselen. Anders had ik dat voor niets gedaan.
Ik moet zeggen dat het erg goed voelt dat de wagen weer zo perfect draait. Dinsdag nog even laten uitlijnen, en ik kan er weer volop tegenaan!
Wat was er aan de hand:
Op de injectorrail zitten twee massapunten, welke gelijk de bevestiging van de injectorrail vormen. Op die massapunten zijn de vier massadraadjes van de injctoren gemonteerd, op elk van de punten twee.
Nu was de aan vliegwielzijde de moer die de draden klemt losgetrild, waardoor de draden zeer slecht massa maakten. Gevolg: De motor liep bij tijden op twee poten (en dat loopt slecht kan ik je vertellen), omdat de inspuiting van cilinder 3 en 4 niet of slecht verliep.
Geen inspuiting veroorzaakt een computerstoring die kennelijk de hele computer uitschakeld (wat het wegvallen van het toerentalsignaal verklaart).
Waarom de wagen dan precies boven de 3200 toeren in storing ging zal te maken hebben met het feit dat de injectoren dan zoveel stroom toegevoerd kregen dat de slechte massa het niet meer kon verwerken.
Kosten van de reparatie: Geen.
Gelukkig had ik wel eerst alles gechecked voordat ik de Motronics ging wisselen. Anders had ik dat voor niets gedaan.
Ik moet zeggen dat het erg goed voelt dat de wagen weer zo perfect draait. Dinsdag nog even laten uitlijnen, en ik kan er weer volop tegenaan!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
Goegedaanjoggie
gelukkig was het iets eenvoudigs
gelukkig was het iets eenvoudigs
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Dat kan niet, want die eerste LMM is kapot gegaan toen dit nog goed vast zat...GSi Twente schreef:En verklaard waarschijnlijk ook het warm worden van de LMM, en die andere die is doorgebrand.
Ik denk wel dat deze niet kapot is.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Zo'n ding gaat niet zomaar kapot... dus er heeft vast wel ergens een oorzaak gelegen!RedBill schreef:Dat kan niet, want die eerste LMM is kapot gegaan toen dit nog goed vast zat...GSi Twente schreef:En verklaard waarschijnlijk ook het warm worden van de LMM, en die andere die is doorgebrand.
Ik denk wel dat deze niet kapot is.
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Haha, ja dat er ergens een oorzaak was is onvermijdelijk...GSi Twente schreef:Zo'n ding gaat niet zomaar kapot... dus er heeft vast wel ergens een oorzaak gelegen!RedBill schreef:Dat kan niet, want die eerste LMM is kapot gegaan toen dit nog goed vast zat...GSi Twente schreef:En verklaard waarschijnlijk ook het warm worden van de LMM, en die andere die is doorgebrand.
Ik denk wel dat deze niet kapot is.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Klopt helemaal. Goed opgeletlemans schreef:Injectoren hebben toch juist constante stroom en worden met massa geschakeld, heb net even in mijn schoolspullen gekeken.
Scoopbeelden die ik gemaakt heb van injectoren zijn allemaal negatief aangestuurd
Maja auto doet t weer daar ging t om
Gemiddelde stroomsterkte neemt wel toe uiteraard.
MAAR de oorzaak zal meer liggen in het kantelmoment/trilling die ontstaat bij bepaalde toerentallen. Dattie hem net van de massa aftrekt.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- RedBill
- Beheerder
- Berichten: 9321
- Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
- Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Of ie nu massa geschakeld is of niet, als de geleidingskring wordt onderbroken (of bij de plus of bij de min) kan er geen stroom meer lopen, en valt de spanning weg en werkt het dus niet meer goed.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)