Boven 3000 RPM motorstoring, geen RPM

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9321
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Boven 3000 RPM motorstoring, geen RPM

Bericht door RedBill »

Wie o wie heeft er idee waar het volgende probleem door veroorzaakt zou kunnen worden?

Wanneer ik boven de 3200 RPM kom krijg ik een motorstoring, valt mijn RPM signaal weg (tenminste mijn RPM teller valt geheel terug) en kan ik niet meer accelereren totdat de motor weer onder de 3000 RPM is. Dan komt het signaal weer terug en verdwijnt de storing.

Dit probleem is ontstaan toen ik +/- 6000 RPM reed op de snelweg. Ik was aan het accelereren.

Ik kreeg hiervoor al regelmatig motorstoringen te zien, maar dat vertaalde zich niet in het gedrag van de motor, m.a.w. die bleef eerder normaal lopen. De storing die toen werd aangegeven was de LMM.

Gedrag doet zich ook voor na 15 minuten accupool los te hebben gehad.

Ik zit zelf nu te denken aan:

- Motronic defect
- krukas sensor defect (maar die is er nieuw opgekomen bij de revisie)
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Theo Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 2572
Lid geworden op: 01 mar 2007 22:45
Auto('s): Opel Astra F 92 1.6 8v, Opel Corsa B 1.6 16v GSI, Opel Astra Gsi 2.0 8v, Opel Corsa C 2002 1.2 16v, Opel Kadett D 1.3S
Locatie: Best

Bericht door Theo Gsi »

kat dicht?
Die Kraft der Zwei Liter


Hoogglans zwart promoteam
Rieger promoteam
audio-system promoteam
Gebruikersavatar
Melbo
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 07 jul 2004 10:36
Locatie: Terneuzen

Bericht door Melbo »

Theo Gsi schreef:kat dicht?
Valt daar je toerenteller ineens van weg?
Gebruikersavatar
Army Gsi
forum-gebruiker
Berichten: 520
Lid geworden op: 21 mar 2007 15:41
Locatie: spijkenisse

Bericht door Army Gsi »

opzich zou het kunnen omdat je ineens teveel tegen druk heb...maar ik betwijfel het ook heel erg of het de kat zou zijn,denk het niet
BOHICA!!!
Gebruikersavatar
bobosocka
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 305
Lid geworden op: 20 mar 2003 19:42
Locatie: Den Haag

Bericht door bobosocka »

Als je kat NIET dicht is dan heb je toch juist GEEN tegen druk.

Denk dat je hem even moet laten uitlezen, dan weet je iets. Nu zit iedereen maar te gissen.
Gebruikersavatar
ricardo^gsi
forum-gebruiker
Berichten: 314
Lid geworden op: 07 nov 2006 21:02
Locatie: zuidland

Bericht door ricardo^gsi »

ik zou zeggen krukas sensor
maarja even uitlezen en je weet et zeker

k heb et pas gehad met een omega mv6 die schoot elke keer bij 4000 in de begrenzer
was ook krukas sensor die der mee kapte

maarja wel raar als jij der al een nieuwe op heb zitte
calibra doet et weer!!!
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

krukassensor er even uitdraaien.
Kijken of er geen vervuiling op de sensorpunt zit.
Wie weet zijn er wat deeltjes van de revisie achtergebleven?
Wat ook kan is dat de luchtspleet te groot is doordat de sensor niet ver genoeg in het gat zit (door dikke laag lak misschien?)
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Zou kunnen, maar die heb ik destijds goed opgeschuurd, zodat deze vloeiend gemonteerd kon worden.
Maar loshalen kun altijd even doen, meet dan ook de weerstand.
Hoeveel was dat ook alweer Marcel?
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

iets van rond de 200 ohm dacht ik.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9321
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Zaterdag even twee andere Motronics proberen die Erwin opstuurt, en even de krukassensor demonteren en controleren op werking.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
SmoothWriter
forum-gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 mei 2007 16:06
Locatie: Maarssen

Bericht door SmoothWriter »

hmm vreemd..
die van mij wil ook wel eens branden!
vandaag nog zelfs..
ik weet neit wanneer het gebeurd.. ineens kijk ik en het lampje brand...
dus ik denk ook ..en nu..
gewoon doorrijden..
als er iets stuk ishoudt hij er vanzelf mee op..
maar het lampje gaat gewoon ineens uit..

alsof ie gewoon gedag komt zeggen zovan hoi ik zit hier.. als je me nodig hebt roep je maar..
wuahahahh

maar ik hoop niet dat de mijne ook zo gaat doen dan..
let me know what it is,...
Don't be scared it's only a GSI
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9321
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Operation Electronics Check is about to begin...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Melbo
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 07 jul 2004 10:36
Locatie: Terneuzen

Bericht door Melbo »

RedBill schreef:Operation Electronics Check is about to begin...
Vandaag wel even je bevindingen posten dan hè!! Ben schieuwnierig...
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9321
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Problem succesfully detected and eliminated.

Wat was er aan de hand:

Op de injectorrail zitten twee massapunten, welke gelijk de bevestiging van de injectorrail vormen. Op die massapunten zijn de vier massadraadjes van de injctoren gemonteerd, op elk van de punten twee.

Nu was de aan vliegwielzijde de moer die de draden klemt losgetrild, waardoor de draden zeer slecht massa maakten. Gevolg: De motor liep bij tijden op twee poten (en dat loopt slecht kan ik je vertellen), omdat de inspuiting van cilinder 3 en 4 niet of slecht verliep.

Geen inspuiting veroorzaakt een computerstoring die kennelijk de hele computer uitschakeld (wat het wegvallen van het toerentalsignaal verklaart).

Waarom de wagen dan precies boven de 3200 toeren in storing ging zal te maken hebben met het feit dat de injectoren dan zoveel stroom toegevoerd kregen dat de slechte massa het niet meer kon verwerken.

Kosten van de reparatie: Geen.
Gelukkig had ik wel eerst alles gechecked voordat ik de Motronics ging wisselen. Anders had ik dat voor niets gedaan.

Ik moet zeggen dat het erg goed voelt dat de wagen weer zo perfect draait. Dinsdag nog even laten uitlijnen, en ik kan er weer volop tegenaan!
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

En verklaard waarschijnlijk ook het warm worden van de LMM, en die andere die is doorgebrand.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
lemans
forum-gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 okt 2006 15:25
Locatie: Overloon

Bericht door lemans »

Injectoren hebben toch juist constante stroom en worden met massa geschakeld, heb net even in mijn schoolspullen gekeken.
Scoopbeelden die ik gemaakt heb van injectoren zijn allemaal negatief aangestuurd :!: :?:

Maja auto doet t weer daar ging t om :wink:
Electronica... De beste puzzels!

C20XE met Digi-Dash...
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Goegedaanjoggie :wink:

gelukkig was het iets eenvoudigs :D
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9321
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

GSi Twente schreef:En verklaard waarschijnlijk ook het warm worden van de LMM, en die andere die is doorgebrand.
Dat kan niet, want die eerste LMM is kapot gegaan toen dit nog goed vast zat... :wink:

Ik denk wel dat deze niet kapot is.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

RedBill schreef:
GSi Twente schreef:En verklaard waarschijnlijk ook het warm worden van de LMM, en die andere die is doorgebrand.
Dat kan niet, want die eerste LMM is kapot gegaan toen dit nog goed vast zat... :wink:

Ik denk wel dat deze niet kapot is.
Zo'n ding gaat niet zomaar kapot... dus er heeft vast wel ergens een oorzaak gelegen! :wink:
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9321
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

GSi Twente schreef:
RedBill schreef:
GSi Twente schreef:En verklaard waarschijnlijk ook het warm worden van de LMM, en die andere die is doorgebrand.
Dat kan niet, want die eerste LMM is kapot gegaan toen dit nog goed vast zat... :wink:

Ik denk wel dat deze niet kapot is.
Zo'n ding gaat niet zomaar kapot... dus er heeft vast wel ergens een oorzaak gelegen! :wink:
Haha, ja dat er ergens een oorzaak was is onvermijdelijk...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

lemans schreef:Injectoren hebben toch juist constante stroom en worden met massa geschakeld, heb net even in mijn schoolspullen gekeken.
Scoopbeelden die ik gemaakt heb van injectoren zijn allemaal negatief aangestuurd :!: :?:

Maja auto doet t weer daar ging t om :wink:
Klopt helemaal. Goed opgelet :wink:

Gemiddelde stroomsterkte neemt wel toe uiteraard.
MAAR de oorzaak zal meer liggen in het kantelmoment/trilling die ontstaat bij bepaalde toerentallen. Dattie hem net van de massa aftrekt.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9321
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Of ie nu massa geschakeld is of niet, als de geleidingskring wordt onderbroken (of bij de plus of bij de min) kan er geen stroom meer lopen, en valt de spanning weg en werkt het dus niet meer goed.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Plaats reactie