Bak in de soep

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9326
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bak in de soep

Bericht door RedBill »

Het regent problemen deze week. Gisteren is mijn bak in de soep gelopen.

In z'n vrij staat ie nu in een (onbekende zware) versnelling, in z'n 3 en 4 wil ie niet meer. In z'n 1, 2 en vijf slaat de motor af zodra ik de koppeling te ver op laat komen.

Verder geen geratel uit de bak of niks, hij wil gewoon niet meer. Pokken dus. Maandag gaat de wagen naar Niels. Andere F20 eronder. Het zit me niet mee de laatste tijd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Delax80
forum-gebruiker
Berichten: 1274
Lid geworden op: 19 apr 2005 11:03
Locatie: Noord Nederland

fds

Bericht door Delax80 »

idd beetje minder :?

maarja een verse versnellingsbak is natuurlijk ook weer fijn.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

hmm lekker.
Mechaniek is goed nog dan?
En zomaar ineens?
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9326
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Mechaniek is nog goed, zo lijkt het. Heb de pook nog los gehad van de bak. Met de hand op de bak in de versnellingen gezet. Zelfde effect, koppeling op laten komen, motor daalt in toeren, en als ik de koppeling niet weer intrap zou ie afslaan.

Ik kwam gisteren van de snelweg af bij Apeldoorn Noord, nog twee rotondes gehad, kon gewoon op- en terugschakelen. Na de 2e rotonde ging het mis.
Laatst gewijzigd door RedBill op 26 mei 2007 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Gruis van binnen dus :shock:
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9326
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Laagvlieger schreef:Gruis van binnen dus :shock:
Denk het idd. Ik moet wel zeggen dat deze bak al helderweg zwaarder schakelde dan mijn F16. Ik had het gevoel dat de synchromeshringen al aardig versleten waren.
Delax80 schreef:idd beetje minder :?

maarja een verse versnellingsbak is natuurlijk ook weer fijn.
Geen tijd om er ééntje te reviseren hoor. Erwin heeft er nog 1 liggen, die moet er gewoon z.s.m. onder. Afhankelijk van hoe die aanvoelt bepaal ik of ik deze die er nu onder zit ga reviseren en later terugswap.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9326
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

De auto staat intussen in vriezenveen. Vriend van me was zo aardig om mij de hele 101 km te slepen.
Ik heb nog nooit zo zuinig gereden. 1,4 liter / 100 km gemiddeld. (Motor liep stationair voor de stuur- en rembekrachtiging).

Ik heb nog een interessante theorie over wat er in de bak aan de hand is.

Ik denk dat de schakelvork van de 3e / 4e versnelling kapot is (verbogen, gebroken). Waarom denk ik dat?
- Ik schakelde op het moment van dienstweigering van z'n 3 naar z'n vier. De auto staat in de derde versnelling als de pook in z'n vrij staat.
- Wanneer ik 1, 2, 5 of R schakel blokkeert de bak, wat mij erop wijst dat er dan 2 versnellingen tegelijk ingeschakeld zijn. Dit zou alleen moeten kunnen als de vork(en) niet meer goed functione(e)rt(en).

Zou dat mogelijk kunnen zijn?
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

kan. maar buigen kunnen die vorken niet, breken kan wel.
Maar blijft gissen. Eerst maar beginnen met het schakeldeksel eraf te halen.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Die bak gaat dus zeker voor een kijkje binnenin uit elkaar.
Wil wel eens weten wat er mee aan de hand is.

Dat is ook het grootste probleem met zulke dingen, staat v.d. bakken (wanneer je er zelf niet mee gereden hebt) is vaak onbekend.
Gezien beide bakken van motoren afkomen welke ik ooit eens gekocht heb, kun je er weinig aan na vertellen.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Bak is er inmiddels onderweg, morgen even nieuwe olie halen en een ashoesje dan alles er weer onder sleutelen.
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9326
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Der wagen fahrt wieder! Mit einem F16.

Teeeeeeerrrrring wat trekt dat zeg! Pfuuuuu.
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Mad Driver
forum-gebruiker
Berichten: 2066
Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
Locatie: Maastricht

Bericht door Mad Driver »

:lol: nu weetje hoe de mijne trekt...
C18XE
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!

KOK Promoteam:D
Gebruikersavatar
Melbo
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 07 jul 2004 10:36
Locatie: Terneuzen

Bericht door Melbo »

Mad Driver schreef::lol: nu weetje hoe de mijne trekt...
Niet, want hij heeft een C20XE...scheelt toch weer 25pk... :wink:
Gebruikersavatar
Mad Driver
forum-gebruiker
Berichten: 2066
Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
Locatie: Maastricht

Bericht door Mad Driver »

8) jaaa OK dat weet ik ook wel

:lol: maree spaghettie spruitstuk+sportdemper+ goed onderhoud doen wonderen...

Nee hoor snap ook wel dat die stukkie harder zal trekken..
:shock: maar is best kut op de top....bij de 210 zit ik al op de 6d toeren.
en ja veel meer kan ik niet.
maar die 2l zal natuurlijk tot de 7d toeren gaan. scheelt weer.
C18XE
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!

KOK Promoteam:D
Gebruikersavatar
Melbo
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 07 jul 2004 10:36
Locatie: Terneuzen

Bericht door Melbo »

Mad Driver schreef: :lol: maree spaghettie spruitstuk+sportdemper+ goed onderhoud doen wonderen...
C20XE heeft standaard al een spaghettie en een sportdemper geeft geen extra peekaas... :P :lol:

Nee hoor, hij zal vast lekker lopen. We zullen het wel zien als we die Club Chiptune Dag nog eens hebben he! :wink: Zal er binnenkort trouwens nog eens achter bellen, want heb nog steeds geen reactie van Dennis!
Gebruikersavatar
RedBill
Beheerder
Beheerder
Berichten: 9326
Lid geworden op: 14 okt 2005 12:10
Auto('s): Fun driver: Opel Astra GSi C20XE Daily driver: Opel Astra Sports Tourer 1.6 CDTI 100kW
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door RedBill »

Ik hoop wel dat de F16 op lange termijn het geweld van de C20XE aan kan. Ik zal toch in de toekomst wel weer overgaan naar een F20. Eerst deze klap maar weer te boven komen.

Ennuh, Mad Driver, je mag em er nog wel eens naast zetten hoor... Eens kijken wat 30 Nm minder doet...
Geüpgrade GSi 2.0 8V. Met C20XE dus. Want hobby's mogen wat kosten.
"Turbochargers are for people who can't build engines" (Keath Duckworth)
Gebruikersavatar
Melbo
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 1639
Lid geworden op: 07 jul 2004 10:36
Locatie: Terneuzen

Bericht door Melbo »

RedBill schreef:Ennuh, Mad Driver, je mag em er nog wel eens naast zetten hoor... Eens kijken wat 30 Nm minder doet...
Oef!!...onder de gordel! :lol:
Gebruikersavatar
Mad Driver
forum-gebruiker
Berichten: 2066
Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
Locatie: Maastricht

Bericht door Mad Driver »

:D ach het zal geen 30NM meer zijn denkk.
Iets minder.
8) + een goede chauffeur telt ook nog mee :lol:

maree goed we zetten ze naast mekaar een keer......
C18XE
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!

KOK Promoteam:D
Gebruikersavatar
SmoothWriter
forum-gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 mei 2007 16:06
Locatie: Maarssen

Bericht door SmoothWriter »

wat is het verschild an met een f20 en een f16 bak...
:roll:
Don't be scared it's only a GSI
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

ratios.

er zwerft hier ergens een vergelijking dacht ik, van elke versnelling van enkele vernellingsbakken.

ik zat er ook een split second aan te denken om er een f16 in te gooien als dat zo geweldig trekt. maar dat trekt ook weer sneller kapot.
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Er zijn tig verschillende versies van F20 en F16 bakken.
Eindreducties maken vaak het verschil.
Close ratio, Long ratio, enz.

Mooi dat ie weer rijd WJ!
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
SmoothWriter
forum-gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 mei 2007 16:06
Locatie: Maarssen

Bericht door SmoothWriter »

GSi Twente schreef:Er zijn tig verschillende versies van F20 en F16 bakken.
Eindreducties maken vaak het verschil.
Close ratio, Long ratio, enz.

Mooi dat ie weer rijd WJ!
ow ok..
close ratio is voor snellere acceleratie en long ratio is voor hogere top...
toch ?

wat is nou de beste bak als je een standaard c20xe hebt en je wilt lekkere acceleratie en een gemiddelde top maar niet een bak die snel aan gort getrokken wordt.. ;)
Don't be scared it's only a GSI
Gebruikersavatar
Mad Driver
forum-gebruiker
Berichten: 2066
Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
Locatie: Maastricht

Bericht door Mad Driver »

Denk F18 is het beste voor wat jij bedoelt.....want dan heb je f16 is de kortste ratio en f 20 is de wat langere..F18 zit er dan tussen in.
Weet dit niet zeker maar lijkt me een beetje logisch.
C18XE
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!

KOK Promoteam:D
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

zo werkt dat niet!

Het getal staat ALLEEN maar voor het gegarandeerde max koppel.
Zegt NIETS over de verhoudingen!!!!!

Plus dat je idd per bak verschillende smaken hebt ook nog.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Mad Driver
forum-gebruiker
Berichten: 2066
Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
Locatie: Maastricht

Bericht door Mad Driver »

:roll: ow dan is het toch niet zo simpel als ik dacht..
C18XE
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!

KOK Promoteam:D
Plaats reactie