wiellager vervangen
wiellager vervangen
na wat geknutsel aan de auto kwam ik erachter dat me wiellager rechtsvoor overleden is. speling dus op het wiellager
nu is mijn vraag is het mogelijk om dit zelf te doen?
en moet ik dan alleen het lager kopen of dat hele gedeelte.
en waar zou ik het kunnen kopen|? heb al zitten kijken op internet en kwam op deze site http://www.versteeg-trading.nl/
gr rainier
nu is mijn vraag is het mogelijk om dit zelf te doen?
en moet ik dan alleen het lager kopen of dat hele gedeelte.
en waar zou ik het kunnen kopen|? heb al zitten kijken op internet en kwam op deze site http://www.versteeg-trading.nl/
gr rainier
Irmscher Promoteam
Ex astra Promoteam
VENI....VIDI....VICI
Ex astra Promoteam
VENI....VIDI....VICI
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- DutchDevil
- forum-gebruiker
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 06 aug 2005 00:13
- Locatie: Leeuwarden
- DutchDevil
- forum-gebruiker
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 06 aug 2005 00:13
- Locatie: Leeuwarden
-
- forum-gebruiker
- Berichten: 2539
- Lid geworden op: 05 mar 2006 23:02
naaf die mee draait raar die draait toch altijdDutchDevil schreef:Zou er niet te lang mee wachten, als je ermee doorrijdt bestaat de kans dat je naaf gaat meedraaien en inslijt. Heb ik ook gehad tijdje terug.
ik moet ook een nieuw lagertje voor hebben was apk afkeur
maar dat is niet zo gek als je een auto laat keuren op vrijdag de 13
haha
- DutchDevil
- forum-gebruiker
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 06 aug 2005 00:13
- Locatie: Leeuwarden
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
ik had al een pm gehad van dutchdevil:
Nog even wat tips voor het demonteren van je veerpoot:
De stuurkogel en fuseekogel kunnen nogal behoorlijk vast zitten (zijn conisch). Als je de moer van de stuurkogel los hebt draai em dan naar beneden totdat ie gelijk ligt met de bout van de stuurkogel. Vervolgens moet je een paar keer met een flinke hamer (moker) op de moer slaan. Pas er wel op dat je de moer niet beschadigd anders heb je kans dat de schroefdraad belemmerd wordt. Hopelijk schiet ie dan los.
Fuseekogel moet je 'laten schrikken'. Als je de moer los hebt gedraaid moet je met een lange buis een soort hefboom maken tussen de onderkant van je auto en de bovenkant van je draagarm. Het makkelijkste is als je dit even met 2 man doet; de een slaat met een hamer tegen het gedeelte waar de fuseekogel inzit terwijl de ander wat probeert te wrikken.
En het beste is om bij montage 2 nieuwe moeren te monteren. (fuseekogel is een kroonmoertje en stuurkogel een zelfborgende moer).
lijkt mij een heel karwei dus...of lijkt het meer dan het is...
Nog even wat tips voor het demonteren van je veerpoot:
De stuurkogel en fuseekogel kunnen nogal behoorlijk vast zitten (zijn conisch). Als je de moer van de stuurkogel los hebt draai em dan naar beneden totdat ie gelijk ligt met de bout van de stuurkogel. Vervolgens moet je een paar keer met een flinke hamer (moker) op de moer slaan. Pas er wel op dat je de moer niet beschadigd anders heb je kans dat de schroefdraad belemmerd wordt. Hopelijk schiet ie dan los.
Fuseekogel moet je 'laten schrikken'. Als je de moer los hebt gedraaid moet je met een lange buis een soort hefboom maken tussen de onderkant van je auto en de bovenkant van je draagarm. Het makkelijkste is als je dit even met 2 man doet; de een slaat met een hamer tegen het gedeelte waar de fuseekogel inzit terwijl de ander wat probeert te wrikken.
En het beste is om bij montage 2 nieuwe moeren te monteren. (fuseekogel is een kroonmoertje en stuurkogel een zelfborgende moer).
lijkt mij een heel karwei dus...of lijkt het meer dan het is...
Irmscher Promoteam
Ex astra Promoteam
VENI....VIDI....VICI
Ex astra Promoteam
VENI....VIDI....VICI
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Lijtk meer dan het is.
Mijn ervaring is trouwens dat dat met die buis enzo nieteens nodig is.
Fuseekogels knallen vaak al los met een paar ferme tikken op het fuseelichaam.
Stuurkogels kan ERG klote zijn bij de Astra.
Kunnen echt GIGA vast zitten. Dan ben je fucked zonder een kogelpers.
Mijn ervaring is trouwens dat dat met die buis enzo nieteens nodig is.
Fuseekogels knallen vaak al los met een paar ferme tikken op het fuseelichaam.
Stuurkogels kan ERG klote zijn bij de Astra.
Kunnen echt GIGA vast zitten. Dan ben je fucked zonder een kogelpers.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
Vorig jaar is de uitlijnboer een half uur bezig geweest om een kogel van iets meer dan een jaar gangbaar te krijgen, de andere kant heb ik nog geen halfjaar geleden aan vellen getrokken met de kogeltrekker, toen wilde hij nog steeds niet los....
Nu zit overal kopervet tussen, dus ik hoop dat het de volgende keer wat makkelijker gaat...
Nu zit overal kopervet tussen, dus ik hoop dat het de volgende keer wat makkelijker gaat...
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
is volgens mij zelfs speciaal Opelgereedschap, met een poelietrekker gaat niet echt meevallen denk ik..
Is wél te maken denk ik, met wat creatief elektrisch lijmwerk en handigheid... maar daar heb je nu niks aan...
Er zijn ook vorken die je ertussen kunt rossen om hem los te drukken, maar daar worden ze niet beter van, en je stofhoesjes overlijden ter plekke als je geweld gaat plegen..
Is wél te maken denk ik, met wat creatief elektrisch lijmwerk en handigheid... maar daar heb je nu niks aan...
Er zijn ook vorken die je ertussen kunt rossen om hem los te drukken, maar daar worden ze niet beter van, en je stofhoesjes overlijden ter plekke als je geweld gaat plegen..
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- ricardo^gsi
- forum-gebruiker
- Berichten: 314
- Lid geworden op: 07 nov 2006 21:02
- Locatie: zuidland
jah ik zou wel aanrade om het te late doen
of je moet zelf een garage hebbe
want als je bij da lager ben
is die der nog niet uit ook
want daar moet je ook weer gereedschap voor hebben om die naaf uit het lager te perse en daarna heel het lager uit het fussee stuk
dat gaat denk k niet egt lukke zonder pers of goed gereedschap
of je moet zelf een garage hebbe
want als je bij da lager ben
is die der nog niet uit ook
want daar moet je ook weer gereedschap voor hebben om die naaf uit het lager te perse en daarna heel het lager uit het fussee stuk
dat gaat denk k niet egt lukke zonder pers of goed gereedschap
calibra doet et weer!!!
- DutchDevil
- forum-gebruiker
- Berichten: 33
- Lid geworden op: 06 aug 2005 00:13
- Locatie: Leeuwarden
nou ik heb dus gekozen om het zelf te doen voor de deur. is goed gelukt lagers bij de dealer gehaald en me wielnaaf ook gelijk vervangen want die was ingesleten door het lager. het is welliswaar geen nieuwe geworden maar een monteur van de opeldealer had nog 2 veerpoten liggen van een kadett en heb 1 wienaaf overgenomen van hem.
op me werk het lager erin geperst en veerpoot beetje schoongemaakt.
alles weer in elkaar geflansd en hup rijden weer.
achteraf bleek het maar een klein klusje te zijn alleen de stuurkogel zat aardig vast de rest was zo los. maar met een flinke moker en wat flinke rammen erop was ie ook los.
alleen het volgende probleem kwam boven toen ik weer ging rijden om te kijken of het allemaal wel goed was hoorde ik een soort aanloopgeluid van 2 metalen tegenelkaar. ik de dag erna weer alles nagekeken. ook gekeken of er nog wat nagetrokken moest worden maar dat hoefde niet.hup de andere kant omhoog en kwam tot de ontdenkking dat beide hoesen gescheurd waren. k heb er al een topic met foto's bij problemen opgezet!!
dus daar ga ik wel verder
op me werk het lager erin geperst en veerpoot beetje schoongemaakt.
alles weer in elkaar geflansd en hup rijden weer.
achteraf bleek het maar een klein klusje te zijn alleen de stuurkogel zat aardig vast de rest was zo los. maar met een flinke moker en wat flinke rammen erop was ie ook los.
alleen het volgende probleem kwam boven toen ik weer ging rijden om te kijken of het allemaal wel goed was hoorde ik een soort aanloopgeluid van 2 metalen tegenelkaar. ik de dag erna weer alles nagekeken. ook gekeken of er nog wat nagetrokken moest worden maar dat hoefde niet.hup de andere kant omhoog en kwam tot de ontdenkking dat beide hoesen gescheurd waren. k heb er al een topic met foto's bij problemen opgezet!!
dus daar ga ik wel verder
Irmscher Promoteam
Ex astra Promoteam
VENI....VIDI....VICI
Ex astra Promoteam
VENI....VIDI....VICI