Schakelt niet meer!
Schakelt niet meer!
Hey,
Ik heb weer eens een probleempje, weet ook wat het is maar heb eigenlijk een oplossingkje nodig waardoor ik paar daagjes kan rijden..
Bij mij is dus de kniekoppeling(tussen de versnellingspook en de as van de versnellingsbak) kapot, ofja het borgpennetje is er tussen uit geslagen, helemaal verbogen ed...
Wat kan er tussen maken zodat hij tenminste weer schakelt, ben in de 4 naar huis gereden, niet echt heel lekker voor de koppeling(wel maar 1 x moeten optrekken)....
Pa van mijn vriendin zei dat een Ty-rip al voldoende was, zoveel kracht kwam er niet op volgens hem...
naja, iemand ideen?
Ik heb weer eens een probleempje, weet ook wat het is maar heb eigenlijk een oplossingkje nodig waardoor ik paar daagjes kan rijden..
Bij mij is dus de kniekoppeling(tussen de versnellingspook en de as van de versnellingsbak) kapot, ofja het borgpennetje is er tussen uit geslagen, helemaal verbogen ed...
Wat kan er tussen maken zodat hij tenminste weer schakelt, ben in de 4 naar huis gereden, niet echt heel lekker voor de koppeling(wel maar 1 x moeten optrekken)....
Pa van mijn vriendin zei dat een Ty-rip al voldoende was, zoveel kracht kwam er niet op volgens hem...
naja, iemand ideen?
Naja, 4 uur verder....
Heb een pennetje gehaald bij opel dealer, ze hadden maar 1 soort en hij moest passen, niet dus... De vork van de pook heeft een te klein gat...
Had ik met me domme kop de pen geprobeerd in de vork van de bak zelf, borgt het pennetje zich en krijg ik hem er niet meer uit!
Deksel van die vork losgehaald met veel gehannes, weer eruit getikt...
Maar nou zit ik met 2 problemen:
1- Welk pennetje moet er nou in?
2- Hoe krijg ik die versnellingen weer op orde? Zomaar in elkaar duwen werkt totaal niet...!
Ideen iemand, ben benieuwd hoe de opel monteurs dit zouden oplossen, word er gek van
Heb een pennetje gehaald bij opel dealer, ze hadden maar 1 soort en hij moest passen, niet dus... De vork van de pook heeft een te klein gat...
Had ik met me domme kop de pen geprobeerd in de vork van de bak zelf, borgt het pennetje zich en krijg ik hem er niet meer uit!
Deksel van die vork losgehaald met veel gehannes, weer eruit getikt...
Maar nou zit ik met 2 problemen:
1- Welk pennetje moet er nou in?
2- Hoe krijg ik die versnellingen weer op orde? Zomaar in elkaar duwen werkt totaal niet...!
Ideen iemand, ben benieuwd hoe de opel monteurs dit zouden oplossen, word er gek van
En hoe zag dat uit???gsipiloot schreef:ik heb ditzelfde probleem ook eens gehad en ik heb toen bij de dealert gewoon t orginele borgpennetje gemonteerd gekregen...... dus
lijkt me sterk dat ze je daar nie kunnen helpen......
Mijn borgpennetje van nu is gewoon echt te groot/dik....
En de dealer bleef stellig beweren dat er geen enkele andere is en elke auto deze pen had...
Mja..
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
Voor tijdelijk kan het wel met een boutje ofzo M5 of M6, ik weet niet meer precies wat het was..
Laat het pennetje anders gewoon daarna even bij de dealer vervangen, dan is het lekker hun probleem als ie niet past pennetjes kosten een drol, en een beetje monteur is daar zeker wel een kwartier mee zoet, dus het zal niet de wereld kosten denk ik zo
Laat het pennetje anders gewoon daarna even bij de dealer vervangen, dan is het lekker hun probleem als ie niet past pennetjes kosten een drol, en een beetje monteur is daar zeker wel een kwartier mee zoet, dus het zal niet de wereld kosten denk ik zo
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Zouden dan ook meteen alle versnellingen het moeten doen?Laagvlieger schreef:Let op!!! ze lopen taps toe.
In de kruiskoppeling is ook het ene gat groter dan de andere om te voorkomen dat hij er verkeerd om ingezet wordt.
Dealer heeft gelijk, andere types zijn er niet, beter kijken voortaan
Met een boutje doet 2 en 4 het, de r, 1, 3 en 5 hoor je het ratelen(van het net niet aangrijpen)...
Lijkt alsof de pook te ver naar voren zit, naar voren heb je te weinig slag en naar achteren teveel...
Ik snap niet hoe dat opeens kan, hij heeft altijd goed geschakeld...
Echt heel vaag allemaal..
Toch bedankt!
Laatst gewijzigd door OllieGsi op 26 mar 2007 20:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
Met een passend boutje niet, want daar rij ik nu (nog steeds) mee
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Eerst de voorste pin erui, dan kun je die moeilijke bijdraaien en kun je daarbij om die erin te prikken.
Als je alle 2 pinnen vervangen hebt en lekker ingevet hebt moet je het schakemechaniek opnieuw afstellen.
Daarvoor heb je 2 boortjes van 5 mm nodig.
Een onder de pookhoes en daar de pook mee vastzetten in dat gat, en een in het schaeldeksel onder dat zwarte stopje. Mechaniek iets naar rechts kantelen (voor de 1) dan klikt het boordje in de vergrendeling.
Wil dat niet dan moet je de bout 13 losdraaien op de schakelstang.
Dan boortje weer in de bak drukken zodat het wel gaat, en dan die bout weer vastzetten.
Als je alle 2 pinnen vervangen hebt en lekker ingevet hebt moet je het schakemechaniek opnieuw afstellen.
Daarvoor heb je 2 boortjes van 5 mm nodig.
Een onder de pookhoes en daar de pook mee vastzetten in dat gat, en een in het schaeldeksel onder dat zwarte stopje. Mechaniek iets naar rechts kantelen (voor de 1) dan klikt het boordje in de vergrendeling.
Wil dat niet dan moet je de bout 13 losdraaien op de schakelstang.
Dan boortje weer in de bak drukken zodat het wel gaat, en dan die bout weer vastzetten.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Hmm ok, klink relatief makkelijk...Laagvlieger schreef:Eerst de voorste pin erui, dan kun je die moeilijke bijdraaien en kun je daarbij om die erin te prikken.
Als je alle 2 pinnen vervangen hebt en lekker ingevet hebt moet je het schakemechaniek opnieuw afstellen.
Daarvoor heb je 2 boortjes van 5 mm nodig.
Een onder de pookhoes en daar de pook mee vastzetten in dat gat, en een in het schaeldeksel onder dat zwarte stopje. Mechaniek iets naar rechts kantelen (voor de 1) dan klikt het boordje in de vergrendeling.
Wil dat niet dan moet je de bout 13 losdraaien op de schakelstang.
Dan boortje weer in de bak drukken zodat het wel gaat, en dan die bout weer vastzetten.
Dus doordat het is losgeschoten is het logisch dat ik alles opnieuw moet afstellen?
Ik zag net idd dat hij onderin een groter gat heeft als boven, stom!
Hoe kantel ik het mechaniek dan naar rechts?
Dat is het enige wat ik niet snap...
Al heel erg bedankt!
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Ik zal het proberen wat duidelijker uit te leggen;
Makkelijkste is om eerst even de bout op de schakelstang los te draaien (1 slag)
Is de soort klem die onder uit het schutbord de motorruimte in steekt
Daar zit een bout met dop 13 los te draaien.
Dan moet je de versnellingsbak borgen. Zit op het deksel waar de vork uit komt een dopje wat je eruit kan trekken. Daar kan een boortje van 5mm in.
Maar eerst even de vork die uit het deksel komt, met de klok mee draaien. (als je met je neus naar de voorruit staat ) op een gegeven moment voel je dat de boor er dieper in valt. Je merkt dan dat de vork op deze positie blijft.
Daarna ga je het pookmechanisme zelf borgen.
Eerst de pookhoes los trekken.
Dan zie je in de knobbel langs de pookstang een gaatje naar beneden, waar ook weer een 5mm boor in kan. Als je nu links van je pook kijkt (richting bestuurdersstoel) zie je in het witte geraamte van de pook, ook een klein 5mm gaatje. De bedoeling is dat je de pook vanuit zijn vrij naar links drukt zodat de gaatjes precies boven elkaar zitten, en het boortje er doorheen gaat.
Nu kan de bout (dop13) weer vast.
Dit is de enige juiste afstelling (mits goed uitgevoerd)
Vergeet de twee boortjes er niet uit te halen.
En probeer eerst even alle standen met de koppeling in.
Niet goed -> opnieuw beginnen
Makkelijkste is om eerst even de bout op de schakelstang los te draaien (1 slag)
Is de soort klem die onder uit het schutbord de motorruimte in steekt
Daar zit een bout met dop 13 los te draaien.
Dan moet je de versnellingsbak borgen. Zit op het deksel waar de vork uit komt een dopje wat je eruit kan trekken. Daar kan een boortje van 5mm in.
Maar eerst even de vork die uit het deksel komt, met de klok mee draaien. (als je met je neus naar de voorruit staat ) op een gegeven moment voel je dat de boor er dieper in valt. Je merkt dan dat de vork op deze positie blijft.
Daarna ga je het pookmechanisme zelf borgen.
Eerst de pookhoes los trekken.
Dan zie je in de knobbel langs de pookstang een gaatje naar beneden, waar ook weer een 5mm boor in kan. Als je nu links van je pook kijkt (richting bestuurdersstoel) zie je in het witte geraamte van de pook, ook een klein 5mm gaatje. De bedoeling is dat je de pook vanuit zijn vrij naar links drukt zodat de gaatjes precies boven elkaar zitten, en het boortje er doorheen gaat.
Nu kan de bout (dop13) weer vast.
Dit is de enige juiste afstelling (mits goed uitgevoerd)
Vergeet de twee boortjes er niet uit te halen.
En probeer eerst even alle standen met de koppeling in.
Niet goed -> opnieuw beginnen
- Sounddragon
- Oud-Clublid
- Berichten: 4001
- Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
- Locatie: East-Brabant.
- Contacteer:
Maak daar even foto's bij en hij mag in het tech archief, da's nou handige info
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
SE Promo Team™
Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.
Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Hmm heb het een beetje werkende idd...
Ben erachter gekomen dat mijn vorkje verkeerd om erin is geplaatst, het grote gat waar de pen daarheen moet zit onderaan, en krijg je hem met geen mogelijkheid erin..
Gewoon boutje erin gebeund...
2e probleem is dat als ik het vorkje moet borgen met ene 5mm boortje op de versnellingsbak, hij er niet in valt, hoe ik de vork ook beweeg....
Dus heb hem nou op gevoel helemaal afgesteld, hij is niet perfect maar alle versnellingen grijpen goed aan, alleen vaak van 5 naar 3 en van 4 naar 2...
Maar ik heb iig vervoer dus ik laat het lekker zo even...
Breng hem van de week even naar de dealert, ashoesje moet toch vervangen worden en kunnen ze gelijk even daar naar kijken...
Toch bedankt allemaal, ik kan weer rijden:D
Ben erachter gekomen dat mijn vorkje verkeerd om erin is geplaatst, het grote gat waar de pen daarheen moet zit onderaan, en krijg je hem met geen mogelijkheid erin..
Gewoon boutje erin gebeund...
2e probleem is dat als ik het vorkje moet borgen met ene 5mm boortje op de versnellingsbak, hij er niet in valt, hoe ik de vork ook beweeg....
Dus heb hem nou op gevoel helemaal afgesteld, hij is niet perfect maar alle versnellingen grijpen goed aan, alleen vaak van 5 naar 3 en van 4 naar 2...
Maar ik heb iig vervoer dus ik laat het lekker zo even...
Breng hem van de week even naar de dealert, ashoesje moet toch vervangen worden en kunnen ze gelijk even daar naar kijken...
Toch bedankt allemaal, ik kan weer rijden:D
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Dat had ik, je kan die vork dan ong 90 graden naar rechts kantelen, voor de auto staande, maar het boortje kreeg ik er niet doorheen....Bart(astra) schreef:Vork op de versnellingsbak moet ook vrij staan.
Voel je door in en uit te trekken. Middenstand is dan vrij -> vork kan dan draaien en blokkeren,
@Sound
foto's zal nu even niet gaan, want de astra is even terug bij de spuiter
Echt heel raar, heb het nou beetje op gevoel gedaan maargoed, kan altijd beter...