Koelvloeistof rommel?
Koelvloeistof rommel?
Gebeurt me toch iets:
Ik lekker rijden, opeens dikke rook onder de kap vandaan... meteen stil gezet en gekeken of ik iets zag.. Zag ik achter het inlaatspruitstuk water weglopen...
Ik heb hem eraf gedraait en kom tot een mooie ontdekking....
-inlaatspruitstukpakking kapot(hele hap uit?)
-2 buisjes uitstekende achter de kap, finaal doorgerot, na tikje knapte het.
-Slang is voorzien van meerdere mooie gaten(kachelslang ofzo?)
- een soort van plastic buis/achtige slang ook lek(vlak achter de kop)...
Heb hem naar een opel monteur laten slepen en die had zoiets nog nooit gezien, hij dacht dat er rotzooi in de koelvloeistof had gezeten wat was gaan "vreten" in het alu... Hij had het wel vaker soortgelijk bij renault's gezien....
Hoe kan dit, ik rijd verdomme toch geen renault
Echt te raar, jij ooit zoiets mee gemaakt Laag?
Onderdelen besteld en maar eens kijken of het zelf erop te beunen valt, tips iemand?
Ik lekker rijden, opeens dikke rook onder de kap vandaan... meteen stil gezet en gekeken of ik iets zag.. Zag ik achter het inlaatspruitstuk water weglopen...
Ik heb hem eraf gedraait en kom tot een mooie ontdekking....
-inlaatspruitstukpakking kapot(hele hap uit?)
-2 buisjes uitstekende achter de kap, finaal doorgerot, na tikje knapte het.
-Slang is voorzien van meerdere mooie gaten(kachelslang ofzo?)
- een soort van plastic buis/achtige slang ook lek(vlak achter de kop)...
Heb hem naar een opel monteur laten slepen en die had zoiets nog nooit gezien, hij dacht dat er rotzooi in de koelvloeistof had gezeten wat was gaan "vreten" in het alu... Hij had het wel vaker soortgelijk bij renault's gezien....
Hoe kan dit, ik rijd verdomme toch geen renault
Echt te raar, jij ooit zoiets mee gemaakt Laag?
Onderdelen besteld en maar eens kijken of het zelf erop te beunen valt, tips iemand?
- Mad Driver
- forum-gebruiker
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
- Locatie: Maastricht
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
- Mad Driver
- forum-gebruiker
- Berichten: 2066
- Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
- Locatie: Maastricht
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Ik geloof niet om de twee jaar. Was veel langer volgens mij. Eerder iets van 8 ofzo. Maar wordt eigenlijk nergens ooit gedaan.Laagvlieger schreef:officieel om de 2 jaar dacht ik. Bart help es. of was het 4 jaar?
Wat voor motor hebben we het eigenlijk over?
Meestal is in die tijd wel een keer de waterpomp of thermostaat om de hoek gekomen, waardoor er al een (groot) deel vernieuwd is.
Maar is zeker een aanrader om het eens een keer te vervangen !!
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Hoeveel is er dan vervangen ? paar liter ? Zit namelijk iets van 6,8 liter in !OllieGsi schreef:C20xe....
Was zogenaam vervangen door Opel Dealer, altans staat op de rekening....
Vervangen me reet, was stinke bruin..!
Achja, voor mij geen dealert meer, doe het zelf wel, uitzuigers...(no offence tegen monteurs ed )!
En die bruine smurrie kan ook een andere oorzaak hebben...
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Remvloeistof om de 2 jaar.Roy 2.0 16v schreef:hier nog 1, moet cker nog dit jaar eens koel en remvloeistof ( het is remolie ) vervangen
kunnen wel n meeting ervoor houden
Koelvloeistof zou gewoon een termijn moeten hebben, al die dopes die erin zitten, verliezen in de loop der jaren hun eigenschap.
Dan krijg je aangevrete koelkanalen.
Als de koelvloeistof bruin is, dan zou ik het zeker eens laten vervangen!
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Ja maar goed, dat verklaart volgens mij echt voor geen meter zijn echte totale verrotheid.
Is het koelwater de bekende drap, olie dus, en gescheurde kop, koppakking oid, tis vast niet goed, maar wij hebben nooit schade vastgesteld ervan. Hooguit koelslangen die poreus kunnen worden.
Donder je er lomp voor mijn part rivierwater in, ik reed toen bij jullie ook weg met gewoon regenton water erin, tis nooit goed, maar maakt mij niet wijs dat als ik daar 3 maanden mee doorrij dat dan echt hele inlaatspruitstukken verrot zijn.
Dus kben wel benieuwd wat nu het verband is of wat er dan in zijn koelvloeistof zit. Desnoods dat de koel zelf zelfs na niet lang vervangen het zo qua eigenschappen zou veranderen dat het alles opvreet.
Is het koelwater de bekende drap, olie dus, en gescheurde kop, koppakking oid, tis vast niet goed, maar wij hebben nooit schade vastgesteld ervan. Hooguit koelslangen die poreus kunnen worden.
Donder je er lomp voor mijn part rivierwater in, ik reed toen bij jullie ook weg met gewoon regenton water erin, tis nooit goed, maar maakt mij niet wijs dat als ik daar 3 maanden mee doorrij dat dan echt hele inlaatspruitstukken verrot zijn.
Dus kben wel benieuwd wat nu het verband is of wat er dan in zijn koelvloeistof zit. Desnoods dat de koel zelf zelfs na niet lang vervangen het zo qua eigenschappen zou veranderen dat het alles opvreet.
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
Kheb f fgekeken, voor onze auto's is daar id dgeen termijn voor.
Maar ik zie het ook vaak hoor, bij slecht onderhouden auto's.
Compleet weggevreten cilinderkoppen en zelfs keer onderblok gezien die al begon weg te vreten.
Hoe komt het?
Zal wel combinatie zijn met veroudering van de vloeistof en de grote snelheid waarmee door het systeem spoelt.
Soort van cavitatie zeg maar.
Waterpomp heeft een capaciteit van 150 L/min.
Spoelt dus aardig door de vernauwingen (venturiwerking) van motorbnlok naar de aanbouwdelen (spruitstuk/cilinderkop bla bla).
Denk dat het in die combinatie zit. maar zo extreem als hier voorgesteld dat heb ik nog nooit gehoord.
Maar ik zie het ook vaak hoor, bij slecht onderhouden auto's.
Compleet weggevreten cilinderkoppen en zelfs keer onderblok gezien die al begon weg te vreten.
Hoe komt het?
Zal wel combinatie zijn met veroudering van de vloeistof en de grote snelheid waarmee door het systeem spoelt.
Soort van cavitatie zeg maar.
Waterpomp heeft een capaciteit van 150 L/min.
Spoelt dus aardig door de vernauwingen (venturiwerking) van motorbnlok naar de aanbouwdelen (spruitstuk/cilinderkop bla bla).
Denk dat het in die combinatie zit. maar zo extreem als hier voorgesteld dat heb ik nog nooit gehoord.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
f
en welke kleur koelvloeistof ist beste? of maakt dat niks uit. je ziet vaak blauw en groen. ook x rood gezien dacht ik.
en wat voor soort remvloeistof?? of als je zegt bij Lasaulec remvloeistof (remolie ) weten ze het wel??
en wat voor soort remvloeistof?? of als je zegt bij Lasaulec remvloeistof (remolie ) weten ze het wel??
- Bart(astra)
- Moderator
- Berichten: 10460
- Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
- Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
- Locatie: Nuenen
Remvloeistof moet DOT4 zijn !
Koelvloeistof is waar de meeste auto's mee rijden.
Echter Opel heeft Antivries, die mag gemengd worden met water (beperkt)
Als je er zomaar vanalles in gooit, dus bv cheap-as koelvloeistof van de hema ofzo. kan dit nadelige gevolgen hebben.
Niet alle auto's (lees motoren) kunnen daar goed tegen.
bv de nieuwere opels rijden allemaal met speciale rode antivries (mag absoluut geen oud type blauwe in), VW en andere merken hebben al lang speciale erin.
Koelvloeistof is waar de meeste auto's mee rijden.
Echter Opel heeft Antivries, die mag gemengd worden met water (beperkt)
Als je er zomaar vanalles in gooit, dus bv cheap-as koelvloeistof van de hema ofzo. kan dit nadelige gevolgen hebben.
Niet alle auto's (lees motoren) kunnen daar goed tegen.
bv de nieuwere opels rijden allemaal met speciale rode antivries (mag absoluut geen oud type blauwe in), VW en andere merken hebben al lang speciale erin.
pluggie schreef:Ja maar goed, dat verklaart volgens mij echt voor geen meter zijn echte totale verrotheid.
Is het koelwater de bekende drap, olie dus, en gescheurde kop, koppakking oid, tis vast niet goed, maar wij hebben nooit schade vastgesteld ervan. Hooguit koelslangen die poreus kunnen worden.
Donder je er lomp voor mijn part rivierwater in, ik reed toen bij jullie ook weg met gewoon regenton water erin, tis nooit goed, maar maakt mij niet wijs dat als ik daar 3 maanden mee doorrij dat dan echt hele inlaatspruitstukken verrot zijn.
Dus kben wel benieuwd wat nu het verband is of wat er dan in zijn koelvloeistof zit. Desnoods dat de koel zelf zelfs na niet lang vervangen het zo qua eigenschappen zou veranderen dat het alles opvreet.
Ik vind totale verrotheid beetje overdreven, kop beetje proberen te bekijken maar zag er ok uit...
Ook is niet mijn totale inlaatspruitstuk niet aangevreten, ik zeg dat de pakking ervan kapot is, verder is er niks mis mee?
Er zijn 2 buisjes rot(volgens mij geen alu!) en een lekje in een slang....
Die plastike erachter vond ik wel heel vreemd, hoe kan zoiets kapot zijn...
koelvloeistof was geen drap, het was gewoon heel erg dun, meer bruin van roest vermengd ofzo...
Maargoed, opel dealer had paar onderdelen niet op voorraad en dinsdag pas...
Komt wel goed, hoop ik:)
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
- Rallyastra
- Oud-Clublid
- Berichten: 3006
- Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
- Locatie: Vroomshoop
vervangen heeft dan idd weinig zin. Vaak is he toch een probleem dat de concentratie antivries te laag is. en met een tehoge concentratie water krijg je roest water. Wat je kan proberen is het koelsysteem te spoelen met bv Forte. daarna een paar keer het systeem leeghalen vullen met water, warmdraaien en weer vullen met goede antivries en desnoods een flesje forté erbij voor onderhoud van het koelsysteem.
- GSi Twente
- forum-gebruiker
- Berichten: 2882
- Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
- Locatie: Twente
Idd, G11 en G12 (de benaming) nooit met elkaar gaan mengen, kan ook een vreetproces in gang zetten.Bart(astra) schreef:Remvloeistof moet DOT4 zijn !
Koelvloeistof is waar de meeste auto's mee rijden.
Echter Opel heeft Antivries, die mag gemengd worden met water (beperkt)
Als je er zomaar vanalles in gooit, dus bv cheap-as koelvloeistof van de hema ofzo. kan dit nadelige gevolgen hebben.
Niet alle auto's (lees motoren) kunnen daar goed tegen.
bv de nieuwere opels rijden allemaal met speciale rode antivries (mag absoluut geen oud type blauwe in), VW en andere merken hebben al lang speciale erin.
Blauw/groen is voor de Astra motoren goed.
"hochdrehzahlprinzip"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer:
- Roy 2.0 16v
- forum-gebruiker
- Berichten: 3341
- Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
- Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
- Locatie: Hoorn
- Laagvlieger
- Oud-Clublid
- Berichten: 11177
- Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
- Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
- Locatie: Emmeloord
- Contacteer: