Koelvloeistof rommel?

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
OllieGsi
forum-gebruiker
Berichten: 134
Lid geworden op: 03 okt 2006 11:51
Locatie: Simpelveld

Koelvloeistof rommel?

Bericht door OllieGsi »

Gebeurt me toch iets:

Ik lekker rijden, opeens dikke rook onder de kap vandaan... meteen stil gezet en gekeken of ik iets zag.. Zag ik achter het inlaatspruitstuk water weglopen...

Ik heb hem eraf gedraait en kom tot een mooie ontdekking....

-inlaatspruitstukpakking kapot(hele hap uit?)
-2 buisjes uitstekende achter de kap, finaal doorgerot, na tikje knapte het.
-Slang is voorzien van meerdere mooie gaten(kachelslang ofzo?)
- een soort van plastic buis/achtige slang ook lek(vlak achter de kop)...

Heb hem naar een opel monteur laten slepen en die had zoiets nog nooit gezien, hij dacht dat er rotzooi in de koelvloeistof had gezeten wat was gaan "vreten" in het alu... Hij had het wel vaker soortgelijk bij renault's gezien....

Hoe kan dit, ik rijd verdomme toch geen renault :?: :!:

Echt te raar, jij ooit zoiets mee gemaakt Laag?

Onderdelen besteld en maar eens kijken of het zelf erop te beunen valt, tips iemand? :roll:
Gebruikersavatar
Mad Driver
forum-gebruiker
Berichten: 2066
Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
Locatie: Maastricht

Bericht door Mad Driver »

:shock: wow man das minder zeg

in ieder geval veel succes met het herstel
C18XE
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!

KOK Promoteam:D
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Foto's...!

Maar duidt op lang doorgereden met te oude koelvloeistof.
Termijn bijhouden is een must.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Mad Driver
forum-gebruiker
Berichten: 2066
Lid geworden op: 08 jan 2007 21:20
Locatie: Maastricht

Bericht door Mad Driver »

Om de hoeveel tijd moeje vloeistof vervangen igg??
C18XE
Tuning is not a Sport
It's a way of life!!!!

KOK Promoteam:D
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

officieel om de 2 jaar dacht ik. Bart help es. of was het 4 jaar?

Wat voor motor hebben we het eigenlijk over?
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Bericht door Bart(astra) »

Laagvlieger schreef:officieel om de 2 jaar dacht ik. Bart help es. of was het 4 jaar?

Wat voor motor hebben we het eigenlijk over?
Ik geloof niet om de twee jaar. Was veel langer volgens mij. Eerder iets van 8 ofzo. Maar wordt eigenlijk nergens ooit gedaan.

Meestal is in die tijd wel een keer de waterpomp of thermostaat om de hoek gekomen, waardoor er al een (groot) deel vernieuwd is.

Maar is zeker een aanrader om het eens een keer te vervangen !!
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
OllieGsi
forum-gebruiker
Berichten: 134
Lid geworden op: 03 okt 2006 11:51
Locatie: Simpelveld

Bericht door OllieGsi »

C20xe....


Was zogenaam vervangen door Opel Dealer, altans staat op de rekening....

Vervangen me reet, was stinke bruin..!

Achja, voor mij geen dealert meer, doe het zelf wel, uitzuigers...:P(no offence tegen monteurs ed :oops: )!
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Bericht door Bart(astra) »

OllieGsi schreef:C20xe....


Was zogenaam vervangen door Opel Dealer, altans staat op de rekening....

Vervangen me reet, was stinke bruin..!

Achja, voor mij geen dealert meer, doe het zelf wel, uitzuigers...:P(no offence tegen monteurs ed :oops: )!
Hoeveel is er dan vervangen ? paar liter ? Zit namelijk iets van 6,8 liter in !

En die bruine smurrie kan ook een andere oorzaak hebben... :wink:
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
Gebruikersavatar
Delax80
forum-gebruiker
Berichten: 1274
Lid geworden op: 19 apr 2005 11:03
Locatie: Noord Nederland

f

Bericht door Delax80 »

koelvloeistof laat je via de radiateur eruit lopen?? ga het binnenkort ook x doen :) en remvloeistof moet denk ik ook af en toe??
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

hier nog 1, moet cker nog dit jaar eens koel en remvloeistof ( het is remolie :x ) vervangen

kunnen wel n meeting ervoor houden :wink:
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

OllieGsi schreef: Achja, voor mij geen dealert meer, doe het zelf wel, uitzuigers...:P(no offence tegen monteurs ed :oops: )!
Aha! jammer dat de dealer zo'n mooie TECH heeft en Motronic kennis :lol:
Zoek een goede dealer. :wink:
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Roy 2.0 16v schreef:hier nog 1, moet cker nog dit jaar eens koel en remvloeistof ( het is remolie :x ) vervangen

kunnen wel n meeting ervoor houden :wink:
Remvloeistof om de 2 jaar.
Koelvloeistof zou gewoon een termijn moeten hebben, al die dopes die erin zitten, verliezen in de loop der jaren hun eigenschap.
Dan krijg je aangevrete koelkanalen.

Als de koelvloeistof bruin is, dan zou ik het zeker eens laten vervangen!
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3763
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

Ja maar goed, dat verklaart volgens mij echt voor geen meter zijn echte totale verrotheid.

Is het koelwater de bekende drap, olie dus, en gescheurde kop, koppakking oid, tis vast niet goed, maar wij hebben nooit schade vastgesteld ervan. Hooguit koelslangen die poreus kunnen worden.

Donder je er lomp voor mijn part rivierwater in, ik reed toen bij jullie ook weg met gewoon regenton water erin, tis nooit goed, maar maakt mij niet wijs dat als ik daar 3 maanden mee doorrij dat dan echt hele inlaatspruitstukken verrot zijn.

Dus kben wel benieuwd wat nu het verband is of wat er dan in zijn koelvloeistof zit. Desnoods dat de koel zelf zelfs na niet lang vervangen het zo qua eigenschappen zou veranderen dat het alles opvreet.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Kheb f fgekeken, voor onze auto's is daar id dgeen termijn voor.

Maar ik zie het ook vaak hoor, bij slecht onderhouden auto's.
Compleet weggevreten cilinderkoppen en zelfs keer onderblok gezien die al begon weg te vreten.

Hoe komt het?
Zal wel combinatie zijn met veroudering van de vloeistof en de grote snelheid waarmee door het systeem spoelt.
Soort van cavitatie zeg maar.
Waterpomp heeft een capaciteit van 150 L/min.
Spoelt dus aardig door de vernauwingen (venturiwerking) van motorbnlok naar de aanbouwdelen (spruitstuk/cilinderkop bla bla).
Denk dat het in die combinatie zit. maar zo extreem als hier voorgesteld dat heb ik nog nooit gehoord.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Delax80
forum-gebruiker
Berichten: 1274
Lid geworden op: 19 apr 2005 11:03
Locatie: Noord Nederland

f

Bericht door Delax80 »

en welke kleur koelvloeistof ist beste? of maakt dat niks uit. je ziet vaak blauw en groen. ook x rood gezien dacht ik.

en wat voor soort remvloeistof?? of als je zegt bij Lasaulec remvloeistof (remolie :roll: :lol: ) weten ze het wel??
Gebruikersavatar
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Berichten: 10460
Lid geworden op: 21 mar 2003 19:54
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,
Locatie: Nuenen

Bericht door Bart(astra) »

Remvloeistof moet DOT4 zijn !

Koelvloeistof is waar de meeste auto's mee rijden.
Echter Opel heeft Antivries, die mag gemengd worden met water (beperkt)

Als je er zomaar vanalles in gooit, dus bv cheap-as koelvloeistof van de hema ofzo. kan dit nadelige gevolgen hebben.
Niet alle auto's (lees motoren) kunnen daar goed tegen.
bv de nieuwere opels rijden allemaal met speciale rode antivries (mag absoluut geen oud type blauwe in), VW en andere merken hebben al lang speciale erin.
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase



Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
OllieGsi
forum-gebruiker
Berichten: 134
Lid geworden op: 03 okt 2006 11:51
Locatie: Simpelveld

Bericht door OllieGsi »

pluggie schreef:Ja maar goed, dat verklaart volgens mij echt voor geen meter zijn echte totale verrotheid.

Is het koelwater de bekende drap, olie dus, en gescheurde kop, koppakking oid, tis vast niet goed, maar wij hebben nooit schade vastgesteld ervan. Hooguit koelslangen die poreus kunnen worden.

Donder je er lomp voor mijn part rivierwater in, ik reed toen bij jullie ook weg met gewoon regenton water erin, tis nooit goed, maar maakt mij niet wijs dat als ik daar 3 maanden mee doorrij dat dan echt hele inlaatspruitstukken verrot zijn.

Dus kben wel benieuwd wat nu het verband is of wat er dan in zijn koelvloeistof zit. Desnoods dat de koel zelf zelfs na niet lang vervangen het zo qua eigenschappen zou veranderen dat het alles opvreet.

Ik vind totale verrotheid beetje overdreven, kop beetje proberen te bekijken maar zag er ok uit...

Ook is niet mijn totale inlaatspruitstuk niet aangevreten, ik zeg dat de pakking ervan kapot is, verder is er niks mis mee?

Er zijn 2 buisjes rot(volgens mij geen alu!) en een lekje in een slang....

Die plastike erachter vond ik wel heel vreemd, hoe kan zoiets kapot zijn...

koelvloeistof was geen drap, het was gewoon heel erg dun, meer bruin van roest vermengd ofzo...

Maargoed, opel dealer had paar onderdelen niet op voorraad en dinsdag pas...

Komt wel goed, hoop ik:)
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

of het was bruin omdat iemand een keer heeft bijgevuld met rode vloeistof

maakt ook niet uit, als het maar weer gemaakt wordt en niet teveel kost
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
Rallyastra
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3006
Lid geworden op: 15 apr 2004 13:28
Locatie: Vroomshoop

Bericht door Rallyastra »

Koelvloeistof kan wel gewoon vervangen zijn, als je de auto weer start is je nieuwe koelvloeistof zo weer ranzig door alle drek wat nog in je complete systeem zit.
I.V.M. drukte bellen als ik niet op PM's reageer !

0546-562109
AstraGSI
forum-gebruiker
Berichten: 108
Lid geworden op: 21 mar 2003 22:35

Bericht door AstraGSI »

vervangen heeft dan idd weinig zin. Vaak is he toch een probleem dat de concentratie antivries te laag is. en met een tehoge concentratie water krijg je roest water. Wat je kan proberen is het koelsysteem te spoelen met bv Forte. daarna een paar keer het systeem leeghalen vullen met water, warmdraaien en weer vullen met goede antivries en desnoods een flesje forté erbij voor onderhoud van het koelsysteem.
Gebruikersavatar
GSi Twente
forum-gebruiker
Berichten: 2882
Lid geworden op: 24 mar 2003 22:56
Locatie: Twente

Bericht door GSi Twente »

Bart(astra) schreef:Remvloeistof moet DOT4 zijn !

Koelvloeistof is waar de meeste auto's mee rijden.
Echter Opel heeft Antivries, die mag gemengd worden met water (beperkt)

Als je er zomaar vanalles in gooit, dus bv cheap-as koelvloeistof van de hema ofzo. kan dit nadelige gevolgen hebben.
Niet alle auto's (lees motoren) kunnen daar goed tegen.
bv de nieuwere opels rijden allemaal met speciale rode antivries (mag absoluut geen oud type blauwe in), VW en andere merken hebben al lang speciale erin.
Idd, G11 en G12 (de benaming) nooit met elkaar gaan mengen, kan ook een vreetproces in gang zetten.

Blauw/groen is voor de Astra motoren goed.
"hochdrehzahlprinzip"

"Meningen zijn als horloges: ze lopen niet gelijk en ieder gelooft in het zijne"
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Ik had er altijd rood in, nu met de V6 ook. Mag ook. Zolang je maar niet mengt.
En op moderne motoren mag in geen geval die groene/blauwe gebruiken.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Roy 2.0 16v
forum-gebruiker
Berichten: 3341
Lid geworden op: 02 dec 2005 00:58
Auto('s): astra gsi 2.0 16v 1992 e266 vectra gts 2.2 2003
Locatie: Hoorn

Bericht door Roy 2.0 16v »

vanaf welk punt kan je het beste je koelvloeistof aftappen om te vervangen?

en als ie bijna leeg is, of als je em doorpoel met normaal water, mag je dan de auto even starten om de laatste vloeistof uit de leidingen te rossen of is dat not done..
Een leek ziet roest, de kenner een astra gsi
Gebruikersavatar
Delax80
forum-gebruiker
Berichten: 1274
Lid geworden op: 19 apr 2005 11:03
Locatie: Noord Nederland

Bericht door Delax80 »

Roy 2.0 16v schreef:vanaf welk punt kan je het beste je koelvloeistof aftappen om te vervangen?

en als ie bijna leeg is, of als je em doorpoel met normaal water, mag je dan de auto even starten om de laatste vloeistof uit de leidingen te rossen of is dat not done..
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Laagste punt, meestal onderkant radiateur.
Daarna met een doek en luchtspuit bovenin reservoir het sytseem leegspuiten.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Plaats reactie