Fan continu aan tijdens rijden

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

82 graden thermostaten vind ik altijd beetje onzin stiekum.
Kijk op een LET hoort het of andere blokken die snel opwarmen.
Nut ontgaat mij een beetje bij andere motoren.
Waarom???
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Station c20xe
forum-gebruiker
Berichten: 241
Lid geworden op: 04 mar 2007 22:08
Locatie: zuid-holland

Bericht door Station c20xe »

Mooi, dan laat ik het zo. Thermostaat is vervangen en de temperatuur blijft steken op 90tm 95graden. Dat is dus met fan aan of uit. Is dit te doen of toch beter gsi radiateur( zijn allebei net groot trouwens alleen heb ik een 2-polige stekker voor op de temperatuurvoeler ipv. 3.)
'Rappe familiebak'
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Merk je pas van de zomer in de file he.
Ik moe tyook nog even afwachten of de capaciteit van mijn radiateiur voldoende is.
Merk ik ook pas in der zomer.
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

De mijne redde het prima tot ik van de rijksweg af ging of langer dan 1 minutt stilstond, dan was het meteen hoppa blazen met die fan, was echt een kwestie van 30 sec tot een minuutje....

Temp kwam overigens nooit tot in het rood, dus op zich ging het wel, maar ik vond het irritant dat hij bij elke klipscheet de fan in ging.
Op meetings e.d. als ik stond te spelen met de audio kreeg ik alleen de fan maar tijdelijk uit door de kachel op sambal te zetten met de aanjager voluit.... :roll:

Daarna heb ik nog een tijdje met een GSi radiatuer gereden met de 1.6 fan erop, en dat ging al beter, en nu is alles GSi, en doettie het zoals het hoort.... :)
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
lemans
forum-gebruiker
Berichten: 53
Lid geworden op: 22 okt 2006 15:25
Locatie: Overloon

Bericht door lemans »

Heb je al met een andere temperatuur meter gemeten in de koelvloeistof wat de waarde echt is..?

bij mijn c20ne had ik ook wel eens 110 graden op mn meter :shock:
Sensor in thermostaat huisje overleden, motor kwam gewoon wel netjes op temperatuur.
Electronica... De beste puzzels!

C20XE met Digi-Dash...
Gebruikersavatar
Station c20xe
forum-gebruiker
Berichten: 241
Lid geworden op: 04 mar 2007 22:08
Locatie: zuid-holland

Bericht door Station c20xe »

Station c20xe schreef:Mooi, dan laat ik het zo. Thermostaat is vervangen en de temperatuur blijft steken op 90tm 95graden. Dat is dus met fan aan of uit. Is dit te doen of toch beter gsi radiateur( zijn allebei net groot trouwens alleen heb ik een 2-polige stekker voor op de temperatuurvoeler ipv. 3.)
'Rappe familiebak'
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3763
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

Op zich is fan continu aan ook wel goed. Me pa had zo ooit me charade even snel massa op blok gesoldeerd bij koelprobleem.

'Zo nu rij je daar lekker naartoe en ga je naar garage, en je laat beide sensoren vervangen, nee ze gaan niet zoeken, kost alleen maar geld, ze vervangen beiden, en halen even soldeerkabeltje van blok'

Geniaal :thumbsup:
Gebruikersavatar
Station c20xe
forum-gebruiker
Berichten: 241
Lid geworden op: 04 mar 2007 22:08
Locatie: zuid-holland

Bericht door Station c20xe »

Maar is de fan continu aan nou niet nadelig voor het benzineverbruik net zoals bij airco ivm. brandstofpomp. :?:
'Rappe familiebak'
Gebruikersavatar
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 4001
Lid geworden op: 22 nov 2003 01:16
Locatie: East-Brabant.
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

ja, je boordspanning keldert een halve volt ongeveer, en je dynamo gaat dat bijladen waardoor hij extra weerstand levert, dat kost dus PK's en dus brandstof :wink:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Gebruikersavatar
Station c20xe
forum-gebruiker
Berichten: 241
Lid geworden op: 04 mar 2007 22:08
Locatie: zuid-holland

Bericht door Station c20xe »

Zou zo'n 82graden thermostaat de boel nou toch wat koeler houden met zo'n 1.6 radiateur of wordt het uiteindelijk toch gewoon heet. Want ik zit te denken om een schakelaar aan te sluiten zodat ik de fan zelf aan kan zetten in de file enz. Zou de temperatuur nu voor de 90graden blijven hangen of maakt het geen flikker uit en duurt het alleen langer voordat het blokkie zich opwarmt. :?:
'Rappe familiebak'
Gebruikersavatar
Station c20xe
forum-gebruiker
Berichten: 241
Lid geworden op: 04 mar 2007 22:08
Locatie: zuid-holland

Bericht door Station c20xe »

Ik wil ook wel een 92graden koelvin erop gooien maar gaat een 3polige temperatuurvin het wel doen op een 2polige stekker. Het past wel maar we missen een draadje. :?:
'Rappe familiebak'
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Neem GSi radiateur en thermostaat/schakelaar enzo.
1.6 is gewoon te weinig capaciteit.
Eerst bouwen zoals het hoord, dan pas zeuren :lol:
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
Station c20xe
forum-gebruiker
Berichten: 241
Lid geworden op: 04 mar 2007 22:08
Locatie: zuid-holland

Bericht door Station c20xe »

Jajaja, oke ik wou het even weten gewoon joh :P . Hey iemand hier nog een radiateur te koop van c20xe of te ruil tegen een van een c20let.
'Rappe familiebak'
Gebruikersavatar
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 11177
Lid geworden op: 20 mar 2003 18:53
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

ik geloof zelfs dat C20NE en C20XE zelfde radiateur heeft!!
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Gebruikersavatar
pluggie
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Berichten: 3763
Lid geworden op: 20 mar 2003 20:59
Contacteer:

Bericht door pluggie »

Ik nie. :lol:

En die 82 graden wat is het thermostaat is nog wel typisch, zowel Mart als ik hebben qua aangeven van temp een hogere waarde dan ervoor.

Dus die geeft denk ik, minder weerstand ofzo ?, een hogere temp aan, neem dat even mee, als je dat gaat doen, of tegenkomt erna. Magoed, das alweer 2 stappen te ver vooruit. Solllly.
Plaats reactie