Fan continu aan tijdens rijden

Technische hulp. (Technical help). Beschrijf hier het probleem dat je met je auto hebt om door forumleden geholpen te worden met de oplossing.
Station c20xe
forum-gebruiker

Fan continu aan tijdens rijden

Bericht door Station c20xe »

Hallo,

Even voorstellen. Ik ben een trotse bezitter van een opel astra station '95
met een kadett gsi motor :lol:. Gegroet allemaal. Wanneer tijdens het rijden de motor wat heter wordt als de normale bedrijfstemperatuur gaat de fan niet meer aan en kan de motor een stuk heter worden. Nu vermoedt ik dat een schakelaar/sensor vervangen moet worden. Maar nu
heb ervoor gezorgt dat de fan continu aan staat tijdens rijden en heb ik in principe geen last meer van drastische temperatuurschommelingen. Tijdens rijden blijft de temperatuur net onder de 90graden en na intensief gebruik en/of file net iets boven de 90graden. Nu vraag ik me af of het wel ok is om zo door te rijden. Is de constante koeling goed voor de motor of juist helemaal niet en moet ik gewoon de sensor vervangen. :?:

Alvast bedankt
'Rappe familiebak'
Bart(astra)
Moderator
Moderator
Auto('s): '92 Astra Gsi x32se & '10 Audi A4 Avant 2.0T,

Bericht door Bart(astra) »

Tijdelijk is geen probleem maar ik zou het wel fixen !

Is niet voor niets dat die niet continu draait normaal ! :wink:
ASTRA GSi X32SE

Project-topic Astra v6

ICE showcase

Audi A4 Avant 2.0T S-line

Polo 6n 1.4
2.nullutje
forum-gebruiker
Contacteer:

Bericht door 2.nullutje »

nou, als jouw motorblok (met continue koeling d.m.v. fan) rond de 90 graden blijft schommelen zou ik ZEKER niet door blijven rijden!
Je moet de koe niet in zijn gat kijken!
D_V_R_O_S
Oud-Clublid
Oud-Clublid

Bericht door D_V_R_O_S »

2.nullutje schreef:nou, als jouw motorblok (met continue koeling d.m.v. fan) rond de 90 graden blijft schommelen zou ik ZEKER niet door blijven rijden!
idd als ik aan het rijden bent blijft hij zo rond de 80 graden hangen zonder dat de fan aanslaat
in de zomer blijft hij wel op de 90 graden steken met de fan aan

dus met deze temperaturen met fan aan iets boven de 90 graden :roll:
heb je wel koelvloeistof???
Station c20xe
forum-gebruiker

In principe blijft nu de motortemperatuur gewoon zoals ie altijd was zo ongeveer rond de 80graden en staat de het pijltje gewoon zoals ik gewend bent. Maar ja, wel met fan aan dus. Wanneer ik aan het rijden was in de oude situatie dus zonder fan dan kon de temperatuur oplopen zo
richting de 100graden. In principe rijd ik er nu niet mee en staat ie mooi voor de deur tot ik het opgelost heb. Nu met fan aan wordt de temperatuur van de motor net zo warm als dat davarious dat beschreven had. Er is geen enkele vorm van lekkage en ook het koelvloeistofniveau staat goed. Mischien dat naast de fan er toch wat aan de hand is met de thermostaat.
'Rappe familiebak'
vd_wel
forum-gebruiker

Bericht door vd_wel »

ja is je sensor die je fan stuurt niet verrot, als ik rijdt komt mijnes rond de 80, vindt ik hem te heet worden heb ik een schakelaartje dan kan ik me fan laten draaien terwijl die dus niet via de sensor loopt.
dus als ik in de file staat doe ik hem aan, ook wel relax,

nou moet ik zeggen ik had een corsa en die werd ook bloedverziekend heet, maarjah, kwam ook omdat de koppakking niet lekker was waardoor die weer koelvloeistof zoop.
Astra F GSi 2.0 16v.
al zijn ze nog zo snel een 16 klepper achterhaalt m wel.
Station c20xe
forum-gebruiker

he heej heej he niet dan :P
'Rappe familiebak'
2.nullutje
forum-gebruiker
Contacteer:

vd_wel schreef:ja is je sensor die je fan stuurt niet verrot, als ik rijdt komt mijnes rond de 80, vindt ik hem te heet worden heb ik een schakelaartje dan kan ik me fan laten draaien terwijl die dus niet via de sensor loopt.
dus als ik in de file staat doe ik hem aan, ook wel relax,

nou moet ik zeggen ik had een corsa en die werd ook bloedverziekend heet, maarjah, kwam ook omdat de koppakking niet lekker was waardoor die weer koelvloeistof zoop.
als dat zo is, dan zou de temperatuur al snel afnemen naar rond de 40 graden!

toch maar even naar de dealer rijden en even na laten kijken. Zit je radiateur niet verstopt? dat ie dus kanalen niet vult met koelvloeistof?
Station c20xe
forum-gebruiker

Station c20xe schreef:he heej heej he niet dan :P

Sorry hoor, werd een beetje ongeduldig. Ik ga het sensortje vervangen, maar hoopte stiekem dat ik het zo kon laten. Nou weet ik niet dat de temperatuur zo hoog is geworden doordat de fan niet meer werkte. Maar ondervond geen problemen meer sinds het ik het continu laat draaien.
'Rappe familiebak'
Station c20xe
forum-gebruiker

toch maar even naar de dealer rijden en even na laten kijken. Zit je radiateur niet verstopt? dat ie dus kanalen niet vult met koelvloeistof?[/quote]

Dat kan ik mischien nog beter doen maar doe liever zoiets zelf. Iemand tips om dit de controleren.
'Rappe familiebak'
Station c20xe
forum-gebruiker

Fucking...fucking.... :twisted: :cry: kloteklote :x :x :x . Ik heb een nieuwe sensor
gehaald die je fan stuurt. Koelvloeistof vervangen en ja hoor...probleem niet opgelost. De fan gaat gewoon niet aan. Temperatuur stijgt gewoon richting het rode toe en ben weer wat eurootjes lichter. Wat nog altijd wel werkt is gewoon op de stekker zelf een draadje erop zetten zodat ie continu aan staat. Temperatuur perfect, alleen niet de bedoeling. Ik heb gecontroleerd of ik de stekker goed heb aangesloten maar het mag s weer niet baten. Zou de kans dan bestaan dat ik gewoon weer een kapotte sensor/temperatuurpiloot heb meegekregen. Tot ik wat meer weet en wat afgekoeld ben moet ik maar de fan continu aan laten staan.
'Rappe familiebak'
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

1) heb je Airco?
2) Werken je standen goed? dus snelheid 1 en 2 ?
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Station c20xe
forum-gebruiker

1) geen airco
2) standen staan goed
'Rappe familiebak'
D_V_R_O_S
Oud-Clublid
Oud-Clublid

Bericht door D_V_R_O_S »

Station c20xe schreef:Fucking...fucking.... :twisted: :cry: kloteklote :x :x :x . Ik heb een nieuwe sensor
gehaald die je fan stuurt. Koelvloeistof vervangen en ja hoor...probleem niet opgelost. De fan gaat gewoon niet aan. Temperatuur stijgt gewoon richting het rode toe en ben weer wat eurootjes lichter. Wat nog altijd wel werkt is gewoon op de stekker zelf een draadje erop zetten zodat ie continu aan staat. Temperatuur perfect, alleen niet de bedoeling. Ik heb gecontroleerd of ik de stekker goed heb aangesloten maar het mag s weer niet baten. Zou de kans dan bestaan dat ik gewoon weer een kapotte sensor/temperatuurpiloot heb meegekregen. Tot ik wat meer weet en wat afgekoeld ben moet ik maar de fan continu aan laten staan.
weet je zeker dat de temperatuur klopt?
waarom dit niet eerst controleren en zomaar een nieuwe schakelaarsensor kopen voor je fan?

ik zou eerst eens kijken als die op de 90graden is je motor uit zetten en de temperatuur van je koelvloeistof meten (bij een garage hebben ze speciale tempmeters hiervoor).
misschien kloppen de waardes nieteens.
2.nullutje
forum-gebruiker
Contacteer:

DaVaRiOuS schreef:
Station c20xe schreef:Fucking...fucking.... :twisted: :cry: kloteklote :x :x :x . Ik heb een nieuwe sensor
weet je zeker dat de temperatuur klopt?
waarom dit niet eerst controleren en zomaar een nieuwe schakelaarsensor kopen voor je fan?

ik zou eerst eens kijken als die op de 90graden is je motor uit zetten en de temperatuur van je koelvloeistof meten (bij een garage hebben ze speciale tempmeters hiervoor).
misschien kloppen de waardes nieteens.
als je twijfelt over de werking van de schakelaar, sluit hem aan op een multimeter en leg hem in een badje warm water, desnoods koud water dat je voorzichting aan de kook brengt... kijk of hij wel schakelt.
Station c20xe
forum-gebruiker

Nou, ik ben bij de dealer geweest. Fantastische service. Eerst mag ik wachten en dan komt er iemand kijken. Na een uur te hebben gewacht met begrip dat ze het best druk hebben komt er iemand vertellen dat ze me niet kunnen helpen en dat ze niet weten wat er aan de hand is. Na zeuren dat de kans bestaat dat de motor in elkaar kan lopen als ik zou vertrekken krijg ik de opmerking dat dat dan maar jammer is. Nadat ik de hele tent op de kop heb gezet heb ik bij een automaterialenzaak maar een nieuwe thermostaat gekocht er erop gezet. Nu blijft de temperatuur steken op iets boven de 90graden maar de fan gaat nog steeds niet aan.
Nu weet ik nog niet zeker of ik ook de waterpomp moet vervangen of dat de temperatuur die ik nu heb of dat goed zal komen als ik de fan aan de praat krijg. Ik hoor 't wel.
'Rappe familiebak'
Laagvlieger
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Auto('s): Astra GSi 3.0 V6 (Sold); 1973 Buick Regal 5,7 V8; 2011 BMW 528i High Executive;
Contacteer:

Bericht door Laagvlieger »

Ik begin ernstig te twijfelen of jij de boel wel goe dhebt aangesloten.
Motor is uit een Kadett. Dus die hoort niet in die auto.
Ergens aansluitfoutje???

Dat soort dingen laten uitzoeken door een dealer gaat een hoop geld kosten. Is niet door hun ingebouwd dus wortd veel zoekwerk.
Vrijdag is trouwens geen goeie dag voor zoiets, maar dat terzijde.

Welke radiateur heb je?? Astra of Kadett of iets heel anders?

En als je de stekke rvan de schakelaar overbrugd werkt ie dus wel???
EN dus ook de BEIDE standen werken met overbruggen???
♠ Astra GSi 3.0 V6 (Sold): 2021 Opel Mokka GS-Line; 1973 Buick Regal 5,7 V8 ♠
Station c20xe
forum-gebruiker

De radiateur is van de oorspronkelijke motor x1.6sz van een astra station uit 11-'95. Hier ben ik achtergekomen door de vorige eigenaar te bellen.
'Rappe familiebak'
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Contacteer:

Bericht door Sounddragon »

Dan weet je meteen waar die hoge tempearuur vandaan komt :roll:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Station c20xe
forum-gebruiker

Dit zou ik dus moeten oplossen door een andere temperatuursensor te gebruiken van een gsi16v. Ga we hem omruilen.
'Rappe familiebak'
Station c20xe
forum-gebruiker

Nou hoor ik weer dat er 2 soorten thermostaten zijn. Een 82graden en/of 87 graden. Ben benieuwd wat ik heb meegekregen.
'Rappe familiebak'
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Contacteer:

Station c20xe schreef:Dit zou ik dus moeten oplossen door een andere temperatuursensor te gebruiken van een gsi16v. Ga we hem omruilen.
Wat dacht je van een radiateur + fan van een C20XE ?? :wink:
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Als jij met je Astra effe naar rechts gaat, mag je daarna weer denken dat je snel bent.

Laatst aangepast door Tita Tovenaar op Ma Apr 01, 2016 23:01 pm, in totaal 41.562 keer bewerkt (en het lijkt nog steeds nergens op)
Station c20xe
forum-gebruiker

Dat zou inderdaad wel het meest logisch wezen :roll: . Dit ga ik ook meteen doen. Ik begrijp niet waarom dat niet is meegenomen evenals de brandstofpomp van een 1.6 die er nog inzat. Dan nog niet te spreken over alle kabels en slangen die overal maar een beetje los bungelde. We gaan het zooitje 's goed onder handen nemen.
'Rappe familiebak'
Sounddragon
Oud-Clublid
Oud-Clublid
Contacteer:

Brandstofpomp ben ik ook pas na 2 jaar achter gekomen :oops:

Hoofdremcilinder moet ook als je GSi remmen hebt, weet ik óók pas sinds kort... :?

Het werkt allemaal wel gewoon, maar nét niet optimaal zeg maar...
Alpine Promo Team™
SE Promo Team™

Station c20xe
forum-gebruiker

Sounddragon schreef:Brandstofpomp ben ik ook pas na 2 jaar achter gekomen :oops:

Hoofdremcilinder moet ook als je GSi remmen hebt, weet ik óók pas sinds kort... :?

Het werkt allemaal wel gewoon, maar nét niet optimaal zeg maar...
Ook dat moet nog gebeuren bij mij. Goed om alvast te weten. Ga vandaag naar de sloop kijken voor een radiateur/fan voor een gsi. Alleen vraag ik me af of de thermostaat die er nu inzit wel een 82 graden thermostaat is.
'Rappe familiebak'
Plaats reactie